Backstabbed(1996)

Uit Amerika komt een nieuwe rage: het moorddadige gezelschapsspel ‘Backstabbed’, compleet met spelregels, nepwapens, zendertjes, ontvangertjes en andere geavanceerde communicatie-apparatuur. Dat lijkt de ondernemende Tine (Kruse) wel wat. In een stille buitenwijk van Kopenhagen vindt zij een juist ontruimde villa om het spel met haar vrienden Jonas (Bille), Tim (Grønwall) en Alexandra (Jespersen) uit te proberen.

Als er geheel buiten de spelregels om slachtoffers beginnen te vallen, herinneren de overlevenden zich dat de buurt al enige tijd wordt geterroriseerd door een seriemoordenaar, bijgenaamd Flaenseren (‘De Hakker’). Is deze de villa binnengedrongen om ‘mee te spelen’? Neemt iemand anders het spel ‘Backstabbed’ te letterlijk? Wat is er in godesnaam aan de hand?

Een slasher movie uit Denemarken, die zie je niet iedere dag. De Deense regisseur Martin Schmidt (1962) was van jongs af aan een fan van horrorfilms en deed in zijn geboorteland regelmatig van zich spreken, beginnend met de Stephen King-verfilming SNAKE EYES (1992; niet te verwarren met Brian De Palma’s film uit 1998). Er zouden nog vier films volgen waarmee Schmidt in eigen land een solide reputatie als genrespecialist opbouwde. BACKSTABBED (originele titel: MØRKELEG) onderscheidt zich door veel gedetailleerder karakters op te voeren dan de gebruikelijke, hopeloos stereotype leeghoofden die in Amerikaanse tegenhangers als slachtvee dienst doen. Ook de dialogen ontstijgen de seks-geobsedeerde prietpraat ons bekend uit Amerikaanse stalk-and-slash films. Een ander belangrijk verschil is dat Schmidt en scenarist Jürgensen hun verhaal niet situeren in een vacuüm waarin zonder noemenswaardige gevolgen de vreselijkste misdrijven kunnen worden begaan, maar het contact met het gewone leven zorgvuldig in stand houden. Er is sfeervol camerawerk en aandacht voor allerhande kleine details. Het blijft een slasher, maar wel één die aantoont dat het allemaal ook heel anders kan, en dat is een verademing in dit overbevolkte subgenre. Moet wel even worden gezien.

Di: World Wide Cinema. Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #59, zomer 2003.

© Erique J. Rebel
1 juni 2003