Kat(2001)

Na een klaarblijkelijk uit de hand gelopen séance bij haar bejaarde bovenburen wordt rechtenstudente Maria Villadsen (Corfixen) geconfronteerd met een reeks gruwelijke moorden in haar omgeving. Rechercheur Peter Hald (Brygmann) onderzoekt de zaak en komt tot de slotsom dat de misdrijven op één of andere wijze met Maria te maken hebben. Naarmate de lijken zich opstapelen, raakt Maria ervan overtuigd dat haar Cyperse kat Athena bezeten is geraakt door de demon Bartzabel (discipel van Lucifer) en voor de misdrijven verantwoordelijk is. Wat te doen met zo’n bizarre verdenking?

Aanvankelijk lijkt KAT zich te ontwikkelen als een bovennatuurlijke thriller, totdat zich een tweede laag aandient, die de film een andere, verrassende wending geeft. De figuur van Maria Villadsen treedt de kijker tegemoet als een hardwerkende studente die helaas voor een belangrijk examen zakt. Haar frustratie hierover neemt nog toe als zij het sterke vermoeden krijgt dat haar vriend (Pilmark) ’t met een ander houdt. Die irritatie slaat om in machteloze woede als die ander haar kamergenoot (Munck) blijkt te zijn. Daarnaast wordt zij regelmatig lastig gevallen door rechercheur Hald die haar van betrokkenheid bij de diverse moorden verdenkt. Al deze stress heeft een negatieve karakteromwenteling tot gevolg, die het aannemelijk maakt dat de titel van de film niet zozeer op Maria’s kat Athena slaat, maar op Maria zèlf.

Het is deze schildering die KAT (eenmalig vertoond tijdens het 18de Festival van de Fantastische Film) z’n overtuigingskracht en meerwaarde geeft en de film doet uitstijgen boven het niveau van soortgelijke thrillers. Het is tevens de reden dat men het ietwat bizarre slot (Maria doodt Athena/Bartzabel, vermaalt zijn hart in een keukenblender en drinkt het brouwsel, waarna een herboren Bartzabel in haar opstaat…) als een min of meer logische afronding van deze vertelling kan accepteren. Er is fraai camerawerk (de film werd digitaal opgenomen), sterk spel en aandacht voor details; Gary Chang levert een boeiend, spaarzaam en suggestief muziekdecor. En Martin Schmidt is een naam om te onthouden.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #59, zomer 2003.

© Erique J. Rebel
1 juni 2003