Voor iedere maffe filmgeleerde breekt het moment aan dat hij zich realiseert de wereld meer rampspoed dan heil te hebben gebracht. Meestal is het dan al te laat en neemt het lot een ironische wending: de schepping keert zich tegen zijn schepper. Herbert West, de medicus die in Stuart Gordons RE-ANIMATOR uit 1985 zijn eerste pogingen deed de doden tot leven te wekken, onttrekt zich hardnekkig aan deze regel.
Hij is, in weerwil van de glasharde bewijzen van zijn falen, gewoonweg niet te stuiten. In deel drie, gerealiseerd onder de banier van het Spaanse Filmax, zit West al een paar jaar in de gevangenis, wanneer zich op een dag een nieuwe arts aandient. De man in kwestie was er als puber getuige van hoe een ondode zijn oudere zus vermoordde, vond op de plaats des onheils een injectiespuit met het infame groene brouwsel en besluit om duistere redenen de veroorzaker van zijn jeugdtrauma de helpende hand te bieden bij diens verdere onderzoek. En dan begint de hele kermis opnieuw.
Yuzna, die in 1990 al het vervolg op het origineel regisseerde (BRIDE OF RE-ANIMATOR), is nog altijd geen groot stilist, maar laat de boel met bloedspugende zombies, loslopende ledematen en zelfs een op drift geraakte penis vakkundig uit de klauwen lopen. Ogenschijnlijk danken de RE-ANIMATOR-films hun bestaansrecht aan de buitenissige special make-up effects, maar het echte venijn komt uit een andere bron. Herbert Wests houding tegenover zijn medemens is de totale ontkenning van waar hij als wetenschapper voor staat. Hij gaat over lijken om zijn doel te bereiken. Maar treft hij ergens een dood exemplaar van de menselijke soort aan, dan zal hij niet rusten voor hij het weer tot leven heeft gewekt. Het is deze paradox die de grotesk ontsporende intriges hun samenhang geeft en ook BEYOND RE-ANIMATOR tot net iets meer maakt dan een proeftuin voor overenthousasiaste grimeurs.
En Jeffrey Combs is alweer de ideale Herbert West; de leeftijdloze karikatuur van het Kwaad. Een ambitieuzere acteur zou zich met de eendimensionale rol waarschijnlijk geen raad hebben geweten en hem menselijker hebben willen maken. Maar zoals Combs zelf al zei in Schokkend Nieuws: ‘Op een bepaalde manier zal Herbert West nooit veranderen. Hij is een archetype. Hij verandert zelf niet, maar de situatie wel.’ Zolang die formule aanstekelijke zwarte horrorkomedies oplevert als BEYOND RE-ANIMATOR kunnen Yuzna c.s. er wat mij betreft nog wel een jaartje of wat mee vooruit.
Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #60, najaar 2003.