RETURN OF THE LIVING DEAD III(1993)

In 1985 verschenen twee films die op succesvolle wijze horror met humor wisten te combineren, Stuart Gordon’s RE-ANIMATOR en Dan O’Bannon’s RETURN OF THE LIVING DEAD.

Dat die combinatie een gewaagde is staat inmiddels vast, want bij talloze imitaties was de balans tussen lach en rilling volledig zoek. Een pijnlijk voorbeeld was het eerste vervolg op O’Bannon’s amusante zombiefilm. Brian Yuzna, producent van RE-ANIMATOR, tekent nu voor de regie van de derde film waarin O’Bannon’s zombie-mythologie centraal staat en deed wijselijk afstand van de humoristische elementen die deel twee onderuit haalden. In RETURN OF THE LIVING DEAD bleek de stof Trioxin, ontwikkeld voor de bestrijding van marihuana, uitstekend geschikt te zijn voor het tot leven wekken van de doden. In het derde deel is het leger weer druk in de weer met het goedje: in een geheim project wordt onderzocht of Trioxin als biochemisch wapen op het slagveld kan worden ingezet. Wanneer Curt (Edmond), de zoon van een bij het project betrokken wetenschapper, zijn vriendin Julie (Clarke) verliest door een motorongeluk besluit hij haar met behulp van de gewraakte substantie te reanimeren. Curt heeft er echter geen rekening mee gehouden dat zijn vriendin nu een onbedwingbare behoefte heeft aan hersenen, menselijke hersenen. Aangezien Julie’s eigen brein nog behoorlijk intact is heeft ze morele problemen met haar eetlust. Ze ontdekt dat alleen pijn haar honger kan onderdrukken en brengt zichzelf steeds meer verwondingen toe. Regisseur Brian Yuzna debuteerde in 1989 met de horror-thriller SOCIETY en maakte daarna BRIDE OF THE RE-ANIMATOR. Achteraf betreurde hij het dat de titelfiguur uit zijn RE-ANIMATOR-sequel zo weinig in beeld was. In RETURN OF THE LIVING DEAD III revancheert hij zich door Mindy Clarke tot ster van de film te maken. Clarke’s filmdebuut zal liefhebbers van piercings met jaloezie vervullen: naast de gebruikelijke tepelringen brengt zombie Julie een halve glasbak en een groot assortiment spijkers in haar lichaam aan. .[bespreking in het kader van The Weekend of Terror XI; zonder puntenwaardering].-. Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #12, p10.

Return of the Living Dead III
    97 minuten
    Brian Yuzna