Amphibious 3D(2010)

‘De eerste Nederlandse 3D horrorfilm!’, ‘Een film van Brian Yuzna!’ en ‘Van de producent van ZWARTBOEK!’ Zo werd het voor 2010 geplande AMPHIBIOUS 3D, een internationale coproductie over een moordende reuzenschorpioen, ooit trots aangekondigd. Nu het eindproduct dan eindelijk te zien is, wordt duidelijk waarom het de bioscoop nooit gehaald heeft.

De film haalde zelfs de cover van Schokkend Nieuws #87. Maar wat toen nog een vermakelijke creature feature leek te kunnen worden, blijkt nu een zielloze pulpfilm. De productie van AMPHIBIOUS 3D lag in handen van o.a San Fu Maltha’s Fu Works (ALLES IS LIEFDE, TIRZA, ZWARTBOEK). De opnames vonden plaats in Indonesië met een internationale cast onder regie van horrorveteraan Brian Yuzna (SOCIETY, BEYOND RE-ANIMATOR, BRIDE OF RE-ANIMATOR, THE DENTIST).

Zeebioloog Skylar Shane (Janna Fassaert) huurt kapitein Jack Bowman (Michael Paré) en zijn boot in om op zoek te gaan naar bewijzen van uitgestorven levensvormen in de Indonesische zee. Tijdens de expeditie belanden ze op een afgelegen vissersplatform waar dronken smokkelaars de voor hen werkende kinderen treiteren en mishandelen. De kleine wees Tamal, wiens ouders omkwamen bij een tsunami, smeekt Skylar om een plek op haar boot. Ze voelt een band met het jongetje dat haar doet denken aan haar verloren dochter. Er blijken echter duistere krachten te schuilen in Tamal. Al gauw wordt het gammele vissersplatform aangevallen door een prehistorisch monster uit de diepte. Het lijkt het mysterieuze jongetje te willen beschermen. Naast gewelddadige smokkelaars moeten Skylar en haar gespierde kapitein nu dus ook een reuzenschorpioen van zich afslaan.

Het verhaal is oppervlakkig en niet bijster origineel. Dat was geen probleem geweest als AMPHIBIOUS 3D wat humor en een gezonde dosis zelfspot had bevat. Maar dat het artwork op de blu-ray een rip-off is van dat van het geestige PIRANHA  3D is misleidend. Zware thema’s als zwarte magie, kindermishandeling en moedertrauma’s worden willekeurig en zonder enige knipoog aan de man gebracht en passen niet in de campy lowbudgetfilm die AMPHIBIOUS 3D eigenlijk is. De acteerprestaties zijn tenenkrommend, de houterige dialogen – in een Engels met vreemde accenten – irritant. De Nederlandse Fassaert, die met een dun stemmetje acteert alsof ze nog steeds in Onderweg naar morgen zit, vormt het dieptepunt.

AMPHIBIOUS 3D bevat enkele overtuigende gore-effecten, maar die blijven beperkt tot een minimum. Yuzna doet zijn best om spanning op te bouwen met rammelende vloeren en ratelend gegrom uit het water, maar eng wordt het nooit. Pogingen tot humor komen niet verder dan zinnetjes als ‘Doc, it’s doing a very good imitation of dead right now’ en worden de kop ingedrukt door weke filosofische uitspraken als ‘It’s not fate. We just keep doing the same stupid shit, again and again.’

Het camerawerk van Mick van Rossum oogt wel professioneel en het cgi-monster mag er zijn, maar AMPHIBIOUS 3D lijkt zelfs met tegenzin gemaakt. Uitgerekend Yuzna zou toch moeten weten dat een pulpfilm zonder enthousiasme weinig kans van slagen heeft.

Di: Dutch FilmWorks (dvd en blu-ray: 18 december 2012). Copyright Ruben Allersma. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende.

© Ruben Allersma
29 januari 2013