ROTTWEILER(2004)

Kranten, tv-journaals en -actualiteitenprogramma’s besteden tegenwoordig veel aandacht aan de talloze Afrikaanse migranten die de Spaanse enclaves Ceúta en Melilla aan Marokko’s noordkust proberen te bereiken of in gammele vaartuigjes de oversteek naar het Spaanse vasteland wagen. Wie die berichten leest en beelden ziet, krijgt de indruk dat het ooit rijkste continent op aarde aan het leeglopen is.

In ROTTWEILER treffen we in deze poel van schrijnende ontheemding, armoede en wanhoop de jonge Amerikaan Dante (William Miller), die de oversteek als sport beoefent (u leest het goed: als sport). Hij belandt in en ontsnapt uit het ZuidSpaanse interneringskamp ‘Puerto Angel’, waar de gevreesde Kolonel Kufard (Paul Naschy) de scepter zwaait. Deze stuurt zijn half-biologische, half-mechanische Rottweiler achter hem aan en de rest is een 80 minuten durende achtervolging van hond op mens, gebaseerd op de politiek-allegorische roman Como un Perro Rabioso van Alberto Vázquez Figueroa en eerder verfilmd in 1977 door J. Antonio Isasi-Isasmendi als EL PERRO met Jason Miller en Léa Massari. EL PERRO was een te verwaarlozen film, waaruit de politieke lading van de roman met zorg was weggefilterd, maar ROTTWEILER gaat nog een stapje verder en komt over als een bijster onaangenaam, cynisch, reactionair en onpruimbaar opportunistisch werkje dat (uiteraard) van Figueroa’s roman geen spaan heel laat. Je zult als auteur je werk tot tweemaal toe door de mangel gehaald zien worden… Een Julio Fernández productie voor Fantastic Factory (Barcelona). Titelontwerp van Richard Raaphorst en David de Winter. x Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #68, p40.

Rottweiler
    95 minuten
    Brian Yuzna