KALIFORNIA(1993)

Sinds Hannibal Lecter een begrip is geworden verschijnen er aan de lopende band films over seriemoordenaars. Daar Schokkend Nieuws geen doorgeefluik voor amateur-criminologen wil zijn dienen er keuzes gemaakt te worden. KALIFORNIA kwam door de selectie om twee redenen. Ten eerste is het een erg spannende thriller met een aparte kijk op de Amerikaanse fascinatie voor moord en doodslag. Ten tweede bevat de film een moord die bij uw verslaggever, toch al jaren over een maag van schokbeton beschikkend, een heftige fysieke reactie teweegbracht.

In KALIFORNIA maakt een flitsend jong stel een reis langs beroemde (fictieve) moordlocaties. H’j schrijft er een boek over, in de hoop de motivatie van de daders te achterhalen, z’j maakt er foto’s van. Omdat ze krap bij kas zitten zoeken ze via een advertentie een ander stel om de reiskosten te drukken. Zo belanden Early Grayce en Adele Corners op de achterbank van hun auto. Early is een boertig type met een gewelddadig crimineel verleden, zijn vriendinnetje Adele is een naief kind met een merkwaardige fascinatie voor cactussen. Om hun aandeel in de reiskosten te betalen steelt Early aanvankelijk alles wat hem onderweg voor de vingers komt. Wanneer hij volkomen platzak bij een benzinepomp moet afrekenen, volgt Early een kale man naar het toilet. Terwijl deze zijn stoma in een gore pisbak laat leeglopen besluipt Early de kankerpatient om hem vervolgens met bruut geweld te vermoorden. Vanaf dat moment is het menens. Een specialist op het gebied van seriemoordenaars heeft zijn studie-object in de auto zonder zich ervan bewust te zijn. Dat moet wel fout gaan. Videoclip-regisseur Domenic Sena mag tevreden zijn met de acteurs die hij voor zijn filmdebuut KALIFORNIA wist te strikken. Het is vooral aan de indrukwekkende acteerprestaties van Brad Pitt als Early en Juliette Lewis als Adele te danken dat de film zijn uitwerking niet mist. Pitt’s personage ontwikkelt zich van sympathieke loser tot doorgedraaide psychopaat en Lewis steekt Karen Black’s rol als dom kindvrouwtje in FIVE EASY PIECES naar de kroon. Met het gegeven van de specialist en de moordenaar snijdt de film een interessant onderwerp aan dat helaas nooit echt goed uitgewerkt wordt. De enige poging daartoe is de overbodige en vervelende epiloog, waarin alles nog eens uitgelegd wordt. Niet alleen een teken van minachting voor het intellect van de toeschouwer, maar ook een ontkenning van de uitzonderlijk hoge kwaliteit van de acteerprestaties in de film. *** Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #9, p2.

Kalifornia
    117 minuten
    Dominic Sena