In 2003 wordt onder het ijs van Antarctica een vreemd object aangetroffen dat mysterieuze radiosignalen uitzendt. De overheidsinstelling SETI (The Search for Extra-Terrestrial Intelligence) stuurt cryptoloog Julien Rome (Spader) naar de Zuidpool om de signalen te ontcijferen.
Rome ziet dit als een uitgelezen kans om zijn relatie met ex-verloofde Dr. Kate Brecher (Eser), één der onderzoekers aldaar, weer in het juiste spoor te krijgen. Pogingen het object te doorgronden resulteren in hevige explosies, dodelijke slachtoffers en verminkingen.
Doorwrochte genreliefhebbers herkennen zo’n plot natuurlijk ogenblikkelijk: het is een verkapte, ongeautoriseerde remake van THE THING FROM ANOTHER WORLD (Christian Nyby, 1951), vermengd met elementen uit de roman The Ice Limit van Douglas Preston & Lincoln Child (2000), en – zoals dat gaat met veel direct-to-video werk – aangevuld met een macht aan spectaculaire maar uiteindelijk weinig ter zake doende details, alsof de makers vrezen dat één enkele plot onmogelijk genoeg kan zijn. Bovendien zagen wij James Spader al eens in een min of meer vergelijkbare rol in STARGATE (1994).
Onbedoeld geestig is dat Rome de sleutel tot de geheimzinnige code ontleent aan het Nintendo-computerspel MindMaze, waarmee gesuggereerd lijkt te worden dat zelfs de meest ondoorgrondelijke signalen uit het heelal door de mens al zijn geannexeerd voor de amusementsindustrie. Ongetwijfeld een geval van wishful thinking... Veelzeggend is dat Rome de codes, die tot een zinvolle relatie met iemand zouden kunnen leiden, niet in zijn voordeel weet te ontcijferen, maar films als deze stellen zich in ’t algemeen te actiegericht, viriel en vuurgevaarlijk op om zulke aardige parallellen te ontwikkelen.
Best een vlot SF-avontuur, deze ALIEN HUNTER, vooropgesteld dat men bereid is het openlijke en vrij brutale leentjebuur spelen over het hoofd te zien (wie goed oplet ziet zelfs enkele shots uit THE THING FROM… voorbijkomen); ook dient men een onzinnige, zweverige en overgecompliceerde afwikkeling van zaken voor lief te nemen. De film werd grotendeels opgenomen in studiofaciliteiten te Sofia, Bulgarije.
Di: Buena Vista Home Ent. Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #60, najaar 2003.