• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Recensies

Bioscoop

Thunderbolts* (2025)

Het is makkelijk THUNDERBOLTS* te zien als Marvels versie van DC’s THE SUICIDE SQUAD (James Gunn, 2021). Ook hier moet een groepje onaangepaste killers tenslotte leren samenwerken om zichzelf en de wereld te redden. Maar waar de Suicide Squad bestaat uit een stel nihilistische anti-helden die al one-liners spuwend van bloedbad naar bloedbad trekken, zijn […]
Bioscoop

Locked (2024)

Na het vorige maand verschenen DROP kunnen we ook in mei naar zo’n ouderwetse film in de bioscoop: een effectieve negentigminutenthriller met stilistisch een eigen smoel, die zich grotendeels beperkt tot één locatie. Een bijna anachronistisch verschijnsel, wat in LOCKED benadrukt wordt door de korrel van het celluloid waar de film op is geschoten. Of […]
Bioscoop

Until Dawn (2025)

Wie hoopte dat de bewerking van de tien jaar oude moderne gameklassieker Until Dawn trouw zou blijven aan de bron, gaat bedrogen uitkomen. Het scenario van Gary Dauberman en Blair Butler wijkt zelfs zo ver af van het spel dat de vraag rijst wat de film überhaupt met het spel te maken heeft.  De keuze […]
Bioscoop

Sinners (2025)

Wie graag verrast wordt, kan beter van tevoren geen recensies lezen en zeker geen trailers kijken. Dat geldt in het bijzonder voor SINNERS. De openingstitels maken duidelijk dat dit een horrorfilm is over bovennatuurlijk kwaad, maar het specifieke subgenre wordt pas halverwege onthuld. Voor de uiterst spoilergevoeligen is een waarschuwing dus op zijn plaats. Voordat […]
Bioscoop

Drop (2025)

Hoewel in DROP een socialmediafenomeen centraal staat, is de film aangenaam ouderwets: een gelikte, oprechte high-concept-thriller die niet alleen qua plot, maar ook stilistisch herinneringen oproept aan Hitchcock. Alleenstaande moeder Violet (Meghann Fahy) besluit eindelijk weer eens op date te gaan. In een luxueus restaurant ontmoet ze fotograaf Henry (Brandon Sklenar). Ze kijkt regelmatig op […]
Bioscoop

Death of a Unicorn (2025)

In BETWEEN TWO FERNS: THE MOVIE (2019) vraagt Zach Galifianakis aan Paul Rudd: ‘Do you have any advice for aspiring young actors who want to become comedy adjacent?’ Het is een mooie beschrijving van Rudds huidige carrière. De acteur speelt nog af en toe in een komedie, maar is vooral bekend om de Marvel-films waarin […]
Kaboom Animation Festival 2025

Belladonna of Sadness (1973)

In het bijna in vergetelheid geraakte BELLADONNA OF SADNESS / KANASHIMI NO BERADONNA (1973) moet een tot wanhoop gedreven vrouw kiezen tussen rancune en genade. Haar waanzin wordt verbeeld door psychedelische en erotische taferelen in deze animeklassieker, te zien op Kaboom Animation Festival. In een middeleeuws dorpje trouwen de zachtaardige boer Jean en de kuise […]
Kaboom Animation Festival 2025

Ghost Cat Anzu (2024)

Regisseurs Yôko Kuno en Nobuhiro Yamashita hebben acht jaar samengewerkt aan een verfilming van de populaire manga Ghost Cat Anzu, en eindelijk zit hun werk erop. De animatiefilm over een kat die zich heel menselijk gedraagt is deze zondag te zien op het Kaboom Animation Festival. De elfjarige Karin (Noa Gotō) heeft te veel verantwoordelijkheid […]
Bioscoop

Novocaine (2025)

De smaak van de Amerikanen staat er blijkbaar niet meer naar, maar zo af en toe zie je er nog eentje: een ouderwetse actiekomedie, met een sterk concept, prima stuntwerk, een paar goede grappen en charmante hoofdrollen. Nathan Caine (Jack Quaid) is een wat ingetogen bankmedewerker met een genetische afwijking waardoor hij geen pijn kan […]
Bioscoop

Memoir of a Snail (2025)

Adam Elliot houdt van mensen. Dat klinkt misschien tegenstrijdig voor iedereen die een beetje bekend is met het werk van de Australische stop-motionregisseur. Zij zullen hem eerder associëren met ongelooflijk treurige verhalen in sepiakleuren over hoe wreed de wereld kan zijn.  Die indruk wordt ook niet ontkracht tijdens de openingsmonoloog van MEMOIR OF A SNAIL, […]
Bioscoop

Mickey 17 (2025)

Ze zijn er nog: regisseurs die publieksamusement combineren met een persoonlijke visie én duidelijke politieke kritiek. Bong Joon-ho bewees het in 2019 met Oscarwinnaar PARASITE en nu met scifi-actiekomedie MICKEY 17. Bong toont zoals wel vaker een samenleving waarin de elite goed voor zichzelf zorgt ten koste van de armen. Mickey (Robert Pattinson) is een […]
Bioscoop

The Monkey (2025)

Het waren even karige tijden voor Stephen King-fans wat betreft behoorlijke verfilmingen van  de boeken van de horrormeester. Maar met THE MONKEY komen ze weer goed aan hun trekken. Zeker liefhebbers van het meer morbide en bloederige werk van King zullen genieten van de nieuwste film van Osgood Perkins. De Nederlandse Michelinchef Robert Kranenborg zei […]
IFFR

Dead Talents Society (2024)

Heel wat films hebben gespeculeerd over het leven na de dood. In BEETLEJUICE kom je terecht in een bureaucratisch labyrint van wachtkamers, in A MATTER OF LIFE AND DEATH beland je misschien voor het gerecht. Maar hoe zit het in Taiwan, waar de meerderheid van de bevolking offers brengt aan hun overleden familieleden? Betekent dit […]
Bioscoop

Captain America: Brave New World (2025)

Er ging recentelijk een nare aandoening de aardbol over. En nee, dan hebben we het niet over dát virus, maar over de superhero fatigue die de wereld in z’n greep hield. Na enkele kostbare flops ging DC voor een complete reboot van hun cinematic universe, en nam ook Marvel wijselijk gas terug. Afgelopen jaar was […]
IFFR

Possession Street (2024)

Een oud winkelcentrum in Hongkong wordt dankzij een nog oudere vloek bezet door aparte ‘zombies’. In de handen van debutant Jack Lai zorgt dat voor een vermakelijke, goed opgebouwde horrorkomedie. Die opbouw zit hem vooral in een rustige introductie van alle personages die rondhangen in het winkelcentrum: de winkeliers en hun aanhang (klanten zijn er […]
IFFR

Twilight of the Warriors: Walled in (2024)

TWILIGHT OF THE WARRIORS: WALLED IN is een fantastische ode aan een vergaan Hongkong. Soi Cheangs nieuwste actiefilm combineert de stijl van de Hongkongse jaren-tachtig-cinema – de glorietijd – met die van de noughties in een van begin tot eind enerverende mix. Wie kan er beter dan Soi Cheang anno 2025 een ode te brengen […]
IFFR

The Death of Dracula (2025)

Dankzij de remake van Robert Eggers was NOSFERATU – EINE SYMPHONIE DES GRAUENS (1922) weer terug in veel bioscopen. F. W. Murnau’s klassieker geldt als de eerste verfilming van Dracula, en daarmee ook als de eerste vampierfilm. Maar er is een andere film die misschien aanspraak maakt op die titel. DRACULA HALÁLA (‘De dood van […]
IFFR

Thangalaan (2024)

THANGALAAN is actie-agitprop zoals ze dat alleen in Tamil Nadu maken, plus een flinke dosis horror en fantasy. Regisseur Pa. Ranjith creëert een enerverende aanklacht tegen het kastesysteem en kolonialisme, via een verhaal vol actie, bloedvergieten, muziek, tovenaars, geesten en wilde beesten. Het trotse titelpersonage Thangalaan behoort samen met zijn familie en dorpsgenoten tot een […]
IFFR

We Are Aliens (2024)

Buitenaardse wezens komen weer eens de mensheid uitroeien. Maar deze kleine, schattige pluizenbollen komen eerst de kat uit de boom kijken. Kunnen wij in de nieuwste krankzinnige komedie van Ugana Kenichi nog genoeg sympathie opwekken om te overleven? WE ARE ALIENS bestaat uit een reeks losjes met elkaar verbonden scènes, waarin de laatste 150 dagen […]
IFFR

Transcending Dimensions (2025)

Toshiaki Toyoda heeft zichzelf een aantal keer noodgedwongen opnieuw uitgevonden. In 2005 werd hij opgepakt voor drugsbezit en in Japan persona non grata verklaard. Het duurde een kleine vijf jaar voor hij terugkeerde, met THE BLOOD OF REBIRTH en THE MIRACLE OF CRYBABY SHOTTAN. In 2019 ging het weer mis: een antiek wapen van zijn […]
Bioscoop

Companion (2025)

COMPANION is een knotsgekke genremix die bol staat van de plottwists en ingenieuze grapjes. Het spreekt dus voor zich dat de film zich het best laat genieten zonder enige voorkennis. Inclusief de inhoud van deze spoilervrije recensie.  De premisse van COMPANION, het regiedebuut van televisiescenarist Drew Hancock, belooft een film zoals we die al talloze […]
Bioscoop

Flight Risk (2025)

De laatste regieklus van Mel Gibson is opvallend kleinschalig en generiek. Zou de gestoorde Australiër FLIGHT RISK gemaakt hebben als vingeroefening voor zijn aangekondigde vervolg op PASSION OF THE CHRIST? Eén ding is zeker, die gek kan nog altijd een vermakelijke thriller in elkaar zetten.  Winston (Topher Grace), een voortvluchtige voormalig accountant van een maffiabaas, […]
Nederlands Silent Film Festival

A Page of Madness (1926)

Een zwijgende film kijken met live begeleiding is altijd een ervaring. En als het zo’n vreemde (en vervreemdende) trip is als Teinosuke Kinugasa’s nachtmerrieachtige A PAGE OF MADNESS / KURUTTA ICHIPÊJI (1926) al helemaal. Als je niet weet hoe je een recensie moet beginnen, is een korte samenvatting meestal een handige terugvalpositie. Bij deze film […]
Bioscoop

Wolf Man (2025)

Met zijn revisionistische interpretatie van Universalklassieker THE INVISIBLE MAN (1933) leek schrijver/regisseur Leigh Whannell in 2020 te hebben bewezen dat er toch nog modern leven zit in de klassieke filmmonsters. Maar met WOLF MAN slaat hij helaas een hele hoop planken mis. Niemand minder dan Ryan Gosling was de initiator van WOLF MAN, het nieuwe […]
Bioscoop

Nosferatu (2024)

Nosferatu klinkt anders dan Dracula. Dracula, dat is Bela Lugosi en Christopher Lee, maar ook de talloze parodieën op die vertolkingen, en Francis Ford Coppola’s romantische herinterpratie met Gary Oldman. Dracula is een ouderwetse griezel, een clowneske figuur of een antiheld, maar wat hij niet is, is eng. Nosferatu is dat wel. Het woord roept […]
Bioscoop

Megalopolis (2024)

Het gebeurt weleens dat het verhaal achter een film beter is dan die film zelf. Zoals Abed, de filmnerd uit COMMUNITY, zegt: ‘Ever seen HEARTS OF DARKNESS? Way better than APOCALYPSE NOW.’ Menig filmcriticus kan daar met Abed over twisten, maar het lijkt wel de consensus te zijn over MEGALOPOLIS,  de nieuwste film van grootmeester […]
Bioscoop

The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim (2024)

Omdat enkele jaren terug New Line Cinema’s filmrechten van J.R.R. Tolkiens werk dreigden te verlopen, werd er op de valreep nog snel één project doorheen gejast. Zie hier THE LORD OF THE RINGS: THE WAR OF THE ROHIRRIM. Dit klinkt als een enigszins cynische opening, maar het is in Hollywood een bekende tactiek. Even geen […]
VOD

Witches (2024)

‘Are you a good witch, or a bad witch?’ Dat die vraag, gesteld aan Dorothy in THE WIZARD OF OZ (Victor Fleming, 1939), complexer is dan je misschien zou denken, kun je nu in de bioscoop zien in WICKED (John M. Chu, 2024). Of je kunt je op Mubi onderdompelen in de documentaire WITCHES van […]
Bioscoop

Heretic (2024)

Toen ik een jaar of achttien was ben ik eens in discussie gegaan met twee Jehova’s getuigen aan de deur. Ik moet bekennen dat ik tijdens de eerste helft van HERETIC veel herkende van mezelf destijds in Hugh Grants personage, Mr. Reed. Hij praat twee jonge mormoonse zendelingen die bij hem thuis langskomen de oren […]
Bioscoop

A Different Man (2024)

Wie is de schilder van ons zelfbeeld? Zijn dat de mensen om ons heen, die terug reflecteren wat ze over ons denken, of hebben we daar toch zelf wat over te zeggen? Deze vraag staat centraal in Aaron Schimbergs zwarte komedie over acteurs, gezichten en transformatie.  Edward is een aspirant-acteur, en het is best begrijpelijk […]
Imagine 2024

The Rule of Jenny Pen (2024)

Wanneer bejaarden in genrefilms opduiken, spelen ze meestal de schurk. Denk aan opa Sawyer uit THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE, of aan de samenzwerende heksen in HEREDITARY en SUSPIRIA. In X en THE VISIT hebben de oudere echtparen net zo veel last van moordlust als artritis. Ze staan in ieder geval bijna altijd in contrast […]
Imagine 2024

Mr. K (2024)

In MR. K gebeurt een hoop, maar niet veel. De titelfiguur (Crispin Glover), een goochelaar die optreedt voor ongeïnteresseerd publiek in cafés, overnacht in een oud hotel. De volgende ochtend lijkt de uitgang verdwenen. K ontmoet een reeks excentrieke personages, die allemaal geaccepteerd lijken te hebben dat ze in het hotel opgesloten zitten. Hij krijgt […]
Imagine 2024

In a Violent Nature (2024)

Een existentiële slasher, bestaat er zoiets? Nu wel. IN A VIOLENT NATURE van Chris Nash, te zien op Imagine Fantastic Film Festival, zet het subgenre op zijn kop zonder de klassieke conventies uit het oog te verliezen. Het levert een merkwaardige, fascinerende en gelukkig ook bloederige film op. Net als de western wordt de slasher […]
Imagine 2024

Azrael (2024)

Phil Tippett, eregast op Imagine dit jaar, klaagde in zijn Career Talk dat de kunst van het visueel vertellen na het einde van de zwijgende cinema steeds minder beheerst wordt. Films leunen teveel op dialoog. Als ik Tippett één film op Imagine aan zou moeten raden, zou het dus AZRAEL zijn, een postapocalyptisch horrorspektakel waarin […]
Imagine 2024

Oddity (2024)

Drie personages, een donker huis en een pop. Voor zijn debuutfilm CAVEAT had de Ierse regisseur Damian McCarthy niet meer nodig om zijn publiek zeven kleuren bagger te laten schijten, en voor zijn tweede, ODDITY, ook niet. In de openingsscène van ODDITY zit Dani (Carolyn Bracken) ‘s nachts in haar uppie in een donker Iers […]
Imagine 2024

Things Will Be Different (2024)

Het sciencefictionconcept van Michael Felkers regiedebuut zou tot een heel ingewikkelde plot kunnen leiden, maar Felker houdt het eenvoudig en daarmee des te effectiever. Criminele broer en zus Joseph (Adam David Thompson) en Sidney (Riley Dandy) duiken na een overval onder in een verlaten boerderij die de ideale schuilplaats blijkt: als je een kast in […]
Halloween Horror Show

Terrifier 3 (2024)

De TERRIFIER-films zijn wat alle horrorfilms zijn volgens mensen die niet van horror houden: een verzameling lang uitgesponnen, sadistische moordscènes, aan elkaar geknoopt door een dun plotje. Maar die moordscènes zijn van zo’n hoog niveau, dat het werk van regisseur en scenarist Damien Leone toch bewondering afdwingt. Art the Clown is een van de weinige […]
LIFF 2024

Tummy Monster (2024)

Schotse genrefilms staan vooral bekend om hun gebruik van het landschap. Die nevelige heuvels zijn fenomenale sfeermakers. Daarom is het zo bijzonder dat regisseur Ciaran Lyons zijn psychologische thriller van eigen bodem volledig binnenshuis laat afspelen. TUMMY MONSTER was te zien tijdens het Leiden International Film Festival.  Midden in de nacht wordt Tales in zijn […]
Bioscoop

Smile 2 (2024)

Met SMILE 2 doet schrijver/regisseur Parker Finn zijn succesvolle debuut uit 2022 gewoon nog eens dunnetjes over. Het is op alle fronten een betere film geworden, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Nou ja, bijna alles, anders stopte deze recensie natuurlijk al hier. Het is in elk geval prijzenswaardig dat Finn in […]
Camera Japan 2024

Ghost Cat Anzu (2024)

Regisseurs Yôko Kuno en Nobuhiro Yamashita hebben al acht jaar samengewerkt aan een verfilming van de populaire manga Ghost Cat Anzu, en eindelijk zit hun werk erop. De animatiefilm over een kat die zich heel menselijk gedraagt ging tijdens het Cannes Film Festival in première en is deze zondag te zien tijdens Camera Japan. De […]
Bioscoop

Joker: Folie à Deux (2024)

Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) zit in zijn donkere cel in Arkham Asylum. Door het luikje zien we zijn gezicht, warm verlicht door een vlam als hij een sigaret opsteekt. Waarom mogen de gevangenen in Arkham een aansteker in hun cel hebben? Omdat Todd Phillips dit zo’n cool shot vindt. Het is een detail, natuurlijk, maar […]
Camera Japan 2024

The Moon (2024)

Op het eerste oog lijkt THE MOON een spookachtig drama op een klassieke horrorlocatie: het mysterieuze gesticht. Maar dat cliché is juist wat regisseur Yuya Ishii volledig ontkracht met zijn vernietigende film. De zorginstelling is inderdaad een afschuwelijke plek, maar het gevaar komt van buitenaf. De veertigjarige Yoko (Rie Miyazawa) is een prijswinnende schrijfster, maar […]
Camera Japan 2024

Baby Assassins: Nice Days (2024)

Mijn recensie van BABY ASSASSINS sequel 2 BABIES eindigde vorig jaar met het als aanbeveling bedoelde ‘meer van hetzelfde, plus net even wat meer’. Dat gaat een jaar later ook op voor BABY ASSASSINS: NICE DAYS, die nu op Camera Japan draait. Want dat is precies wat deze threequel te bieden heeft: gewoon weer op […]
Bioscoop

Speak No Evil (2024)

Leeswaarschuwing: plotdetails worden vermeden, maar deze recensie bevat milde spoilers Christian Tafdrups Deens-Nederlandse SPEAK NO EVIL (2022) doet om meerdere redenen denken aan George Sluizers meesterwerk SPOORLOOS: beide Nederlandse coproducties zijn beklemmende thrillers die subtiel opbouwen naar een ijskoude finale, en die een paar jaar later een Amerikaanse remake kregen waarin dat einde veranderd werd. […]
Bioscoop

Beetlejuice Beetlejuice (2024)

Met BATMAN RETURNS wist Tim Burton nog subliem alle sequelvalkuilen te omzeilen, maar met zijn vervolg op BEETLEJUICE (1988) trapt hij er genadeloos in. Burton levert een vervolgfilm af die bijna bezwijkt onder de vele plotlijnen, een doodsaaie tweede akte en het schaamteloos kopiëren van de hoogtepunten uit het origineel in de finale. Aan Michael […]
Bioscoop

Blink Twice (2024)

Elk paradijs heeft een slang, zo ook het prachtige eiland waar de rijken feesten in BLINK TWICE. Een letterlijke slang, in dit geval, en net als in de Bijbel verlost hij je van je onwetendheid. Veel meer verklappen over wat er precies aan de hand is in Zoë Kravitz’ regiedebuut zou zonde zijn. Dit is […]
Bioscoop

The Crow (2024)

Nostalgie en liefde zijn de aartsvijanden van het kritisch vermogen. Op het moment dat bekend werd dat Anne Rice’ roman Interview with the Vampire verfilmd zou worden, had ik al besloten om die film hartgrondig te gaan haten. Zeker toen bekend werd dat Tom Cruise vampier Lestat zou gaan spelen. Ugh! Miscast van het millennium. […]
Bioscoop

Jimmy (2024)

Bij Schokkend Nieuws kennen we Jimmy al een tijdje. We spraken regisseur David-Jan Bronsgeest en scenarist/producent Tim Koomen in 2018 en 2019, toen het erop leek dat ze in Hollywood een speelfilmversie zouden maken van hun korte film MEET JIMMY (2018). Hoe dat door teleurstellende samenwerkingen en een lockdown in de soep liep lees je […]
Bioscoop

The Substance (2024)

Of het dak eraf ging in Cannes bij de eerste vertoningen van THE SUBSTANCE? Nee, niet per se. De film van Coralie Fargeat, die gerust een grote verrassing binnen de door mannen gedomineerde competitie mag worden genoemd, ging erin als koek bij de liefhebbers van een beetje bloed, een beetje weird en een beetje anders […]
Bioscoop

Alien: Romulus (2024)

Voorgangers PROMETHEUS en ALIEN: COVENANT impliceerden met hun titels de filosofisch-religieuze subtekst van de films zelf, respectievelijk de schepping en de band tussen mens en de schepper. ALIEN: ROMULUS lijkt met zijn wat mysterieuze titel in eerste instantie hetzelfde te doen,. Totdat je je bedenkt dat Romulus gewoon de helft was van de door wolven […]
Bioscoop

The Exorcism (2024)

Lange tijd is Joshua John Millers THE EXORCISM een meeslepend drama over een getroebleerde acteur die kampt met diverse onverwerkte trauma’s. Het is ironisch, en werkelijk doodzonde, dat Miller het toch niet kan laten zijn film de kant op te sturen van de generieke exorcismehorror. Want dan zakt alles met donderend geraas door het ijs. […]
Bioscoop

Borderlands (2024)

Er draait een videogameverfilming van Eli Roth in de bioscoop: voor de gemiddelde cinefiel zijn dat twee goede argumenten om thuis te blijven. Hoe leuk ik het ook vind om vooroordelen te ontkrachten, in dit geval kan ik niet anders dan bevestigen dat Roth zowel zijn eigen reputatie als die van het genre laag houdt. […]
Bioscoop

Trap (2024)

Waar je voorheen nog M. Night Shyamalans Wikipediapagina moest raadplegen om te leren dat de regisseur drie dochters heeft, begint dat de laatste tijd op andere manieren duidelijk te worden. Huize Shyamalan wordt steeds meer een familiebedrijf. Zo maakte dochter Ishana onlangs haar regiedebuut met de horrorfilm THE WATCHERS (geproduceerd door haar vader), nadat ze […]
Bioscoop

Nightwatch: Demons Are Forever (2023)

Wellicht geïnspireerd door de vrij recente reboots/requels van HALLOWEEN en SCREAM vond Ole Bornedal het nodig een vervolg te maken op zijn ijzingwekkende culthit NIGHTWATCH/NATTEVAGTEN uit 1994. Echt ijzingwekkend wil NIGHTWATCH: DEMONS ARE FOREVER niet worden; het zijn vooral de veteranen uit het origineel die deze bloederige scandithriller drijvend houden. Zou er ergens in een […]
Bioscoop

Deadpool & Wolverine (2024)

Het zal kapitein Kevin Feige niet lekker hebben gezeten, maar om zijn peperdure zinkende schip te redden moest hij toch aankloppen bij die huurling met z’n grote bek. Het is 2016. Het humoristische en creatieve DEADPOOL blaast een fris windje door de toen al redelijk uitgebluste superheldenwereld. Het is immers het jaar dat DC keutels […]
Bioscoop

Maxxxine (2024)

Alles is groter, grappiger en gruwelijker in MAXXXINE, na X en PEARL het derde deel van Ti Wests uitstekende horrortrilogie. En wederom is het de grote Mia Goth-show, meer nog dan in de vorige films. Als je de trilogie in één zin zou moeten omschrijven aan een oningewijde, zou je kunnen zeggen: ‘een trio liefdesbrieven […]
Bioscoop

Something in the Water (2024)

Nou, driemaal raden: wat zou dat ‘iets’ in het water toch kunnen zijn? Misschien iets wat we elke zomer al op het grote doek zien rondzwemmen? Net zo frustrerend als een slechte uitvoering van een interessant concept, is een mooie titel die ten grabbel wordt gegooid aan een ondermaatse film. Neem SOMETHING IN THE WATER. […]
Bioscoop

Longlegs (2024)

Oz Perkins’ nieuwste film is zijn meest conventionele tot nu toe, maar de bekende conventies die hij gebruikt voelen in zijn handen weer volledig authentiek, alsof dít verhaal hun eigenlijke oorsprong is. Met de beeldschone, nachtmerrieachtige horrorfilms FEBRUARY (ook bekend als THE BLACKCOAT’S DAUGHTER), I AM THE PRETTY THING THAT LIVES IN THE HOUSE en […]
Bioscoop

Kinds of Kindness (2024)

Nog geen jaar na de jubelende ontvangst van POOR THINGS is er alweer een komedie van Yorgos Lanthimos te zien. Voor de fan is KINDS OF KINDNESS een welkome terugkeer Lanthimos’ bizarre roots, voor de nieuwkomer die geïmponeerd was door POOR THINGS is dit een geweldige introductie tot de gemenere kant van de Griekse regisseur. […]
Club Imagine 2024

I Saw the TV Glow (2024)

Afgelopen zaterdag was Jane Schoenbruns tweede speelfilm I SAW THE TV GLOW te zien tijdens Club Imagine. Het meedogenloze verhaal over isolatie, nostalgie en verloren identiteit is een serieuze kanshebber voor de titel beste film van 2024. Brugklasser Owen (Ian Foreman) is een eenzame, schuchtere jongen die de alternatieve tiener Maddy (Brigette Lundy-Paine) ontmoet. Ze […]
Bioscoop

Boy Kills World (2023)

BOY KILLS WORLD is kandidaat voor de titel ‘Meest Knotsgekke Film van het Jaar’. De plot laat zich het best omschrijven als een geflipte parodie op THE HUNGER GAMES, met een geweldige Bill Skarsgård die voor die andere titel gaat: Koning van de 21e-eeuwse Genrefilm. Want zeg nou zelf: is er tegenwoordig nog een acteur […]
Bioscoop

Hit Man (2023)

Identiteit is een existentieel thema en Richard Linklater maakt er een thrillerkomedie met filosofische diepgang van. Kan dat? Wel degelijk, bewijst HIT MAN. Richard Linklater is een soort Texaanse tegenhanger van Woody Allen: puntig in het schetsen van situaties waarin achteloze keuzes uitgroeien tot morele kwesties. En hoe je daaruit te redden. Ondertussen valt er […]
Bioscoop

Furiosa: A Mad Max Saga (2024)

Het is alweer bijna tien jaar geleden dat George Miller terugkeerde naar zijn geliefde MAD MAX-reeks en zomaar een meesterwerk op ons losliet. MAD MAX: FURY ROAD wordt inmiddels vaak genoemd als een van de beste actiefilms ooit gemaakt, dus toen Miller aankondigde dat hij aan een prequel zat te sleutelen werd er sceptisch gereageerd. […]
Bioscoop

The Strangers: Chapter 1 (2024)

Hoe te beginnen? Als dit het WK Retorische Vragen Stellen was geweest, zou de standaardopeningszin ‘Zat er iemand te wachten op een reboot van THE STRANGERS uit 2008?’ met vlag en wimpel de gouden plak binnenslepen. Niet dat het origineel zo slecht was, maar dat naargeestige werkje had wel het geluk nog net op tijd […]
Bioscoop

Mothers’ Instinct (2024)

MOTHERS’ INSTINCT wil een ouderwetse film zijn: een suspense-melodrama met klassieke sterrenrollen. Alice (Jessica Chastain) en Céline (Anne Hathaway) zijn buren en hartsvriendinnen in de Amerikaanse suburbs. Het is 1960, dus midden in de jaren vijftig. We kennen de clichés van de keurig aangeharkte tuintjes, pastelkleurige jurken en het ‘perfecte’ gezinsleven.  Alice en Céline hebben […]
Bioscoop

Kingdom of the Planet of the Apes (2024)

Sciencefictionklassieker PLANET OF THE APES (1968) kreeg vier vervolgfilms en een remake van Tim Burton, maar nooit een waardige opvolger – tot in 2011 Rupert Wyatts RISE OF THE PLANET OF THE APES een uitstekende blockbuster bleek. De twee vervolgen van Matt Reeves, DAWN OF (2014) en WAR FOR THE PLANET OF THE APES (2017), […]
Bioscoop

The Beast (2023)

Sciencefiction heet het genre van de ideeën te zijn, op papier althans. Geldt dat ook voor sciencefictionfilms? Een paar maanden geleden merkte een Amerikaanse filmjournalist over Jean-Luc Godards heruitgegeven klassieker ALPHAVILLE (1965) op (in mijn vertaling): ‘zoals veel geweldige sciencefictionfilms is het meer een ervaring of een gevoel dan een coherente verzameling van filosofische of […]
Bioscoop

Sting (2024)

Een creature feature over een buitenaards spinnetje dat na zijn crash op aarde een appartementencomplex in Brooklyn op bloederige stelten zet. In principe valt met zo’n premisse een prima horrorfilm te kneden, maar in STING slaat de motor vaker af dan aan. Het is best opmerkelijk dat STING een behoorlijke internationale release heeft gekregen, als […]
Bioscoop

Abigail (2024)

Eigenlijk is het zonde om ook maar iets over ABIGAIL te weten voordat je de film ziet; de poster verklapt misschien al te veel. De film is namelijk al even op gang als misdaadthriller, voordat het ijzersterke horrorgegeven onthuld wordt. Maar goed, dat concept is de reden dat mensen überhaupt een kaartje kopen voor ABIGAIL, […]
Bioscoop

Love Lies Bleeding (2024)

David Lynch, Quentin Tarantino en de gebroeders Coen worden regelmatig genoemd in de recensies van LOVE LIES BLEEDING. Maar wat de tweede film van Rose Glass (SAINT MAUD) bijzonder maakt tussen de talloze misdaadfilms die door bovengenoemde heren geïnspireerd zijn, is dat Glass niet zozeer een volgeling is als wel een geestverwant. Die ene directe […]
Kaboom 2024

The Wolf House (2018)

Zonder twijfel de duisterste film van het Kaboom Animation Festival dit jaar, THE WOLF HOUSE, vertelt een gruwelijk verhaal over een van de zwartste bladzijden in de Chileense geschiedenis in een unieke stop-motionstijl. THE WOLF HOUSE begint met een oud documentairefragment over een Duitse enclave in het zuiden van Chili. We zien beelden van ontzagwekkende […]
Kaboom 2024

Sirocco and the Kingdom of the Winds (2023)

Het Kaboom Animation Festival is dit jaar te volgen in Utrecht, Amsterdam én online, en zoals altijd zijn er pareltjes van internationale animatie te zien. Laat vooral SIROCCO AND THE KINGDOM OF THE WINDS / SIROCCO ET LE ROYAUME DES COURANTS D’AIR niet aan je voorbij vliegen, een Frans/Belgische animatiefilm over twee jonge zusjes die […]
Bioscoop

Tiger Stripes (2023)

Het valt niet mee een tienermeisje te zijn. Al die veranderingen in je lichaam, het sociale wespennest op school… en dat is dan nog zonder de bovennatuurlijke complicaties van TIGER STRIPES. We ontmoeten de twaalfjarigen Zaffan, Farah en Mariam als ze in het toiletblok van hun islamitische school een Tik-Tokdansfilmpje aan het opnemen zijn. De […]
Bioscoop

The First Omen (2024)

De hamvraag bij elke prequel op een klassieke film is: wat heeft zo’n film voor nut als je toch al weet hoe het gaat aflopen? Bij THE FIRST OMEN blijven dat soort vragen zich zelfs tijdens het kijken opstapelen. En toch wil je verder kijken… Een knappe prestatie. Wie als verstokte horrorfan de gang naar […]
Bioscoop

Civil War (2024)

Alex Garlands CIVIL WAR is niet de epische oorlogsfilm die je wellicht zou vermoeden, maar een film die zich afvraagt welke impact beelden nog kunnen hebben. Het is bijna onmogelijk om niet naar CIVIL WAR te kijken als een extrapolatie van de huidige situatie in de Verenigde Staten. Van de uit zijn voegen barstende polarisatie […]
Bioscoop

Monkey Man (2024)

‘You like John Wick?’ vraagt een wapenhandelaar grijnzend terwijl hij zijn koopwaar presenteert. De verwijzing lijkt vooral bedoeld om MONKEY MAN te onderscheiden van die populaire actiereeks; we zijn hier niet in een luxe hotel, maar in een goor pand ergens in een steegje in Mumbai. Dit is de echte wereld. Regisseur en hoofdrolspeler Dev […]
Bioscoop

Ghostbusters: Frozen Empire (2024)

Nostalgie is een sterke emotie waar filmmakers altijd verzot op zijn geweest. De laatste tijd zien we echter veel ‘nostalgische’ films die doorschieten naar necrofilie. Neem GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE, de tweede legacy sequel op de klassieker uit 1984. In GHOSTBUSTERS: AFTERLIFE (2021) zagen we een nieuwe generatie ghostbusters: Callie Spengler (Carrie Coon), de dochter van […]
Bioscoop

Immaculate (2024)

In een relihorrorfilm komt vrijwel altijd de duivel op een gegeven moment om de hoek koekeloeren. Maar in IMMACULATE houdt de Boze zich opvallend koest. Net als de film trouwens… tot het verpletterende einde.  Katholieke lezers zullen bij de titel IMMACULATE nog voor het zien van de film de ogen ten hemel slaan. Het betekent […]
Bioscoop

Godzilla x Kong: The New Empire (2024)

Godzilla heeft het maar druk op z’n oude dag. Net terug van de Oscaruitreiking voor GODZILLA MINUS ONE, en het gevierde monster mag alweer aan de slag in GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE. Hoewel het hier natuurlijk gaat om twee aparte franchises, is het wel tekenend dat we binnen een half jaar twee Godzillafilms […]
VPRO

Witte Wieven (2024)

Gisteren was Koolhoven presenteert voor het laatst te zien op NPO3. In de reeks krijgen jonge filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. Na zes afleveringen komt er met Didier Konings’ WITTE WIEVEN een einde aan de reeks. Van een golf valt nog niet echt te spreken, maar in […]

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden