• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Mystery

Bioscoop

Drop (2025)

Hoewel in DROP een socialmediafenomeen centraal staat, is de film aangenaam ouderwets: een gelikte, oprechte high-concept-thriller die niet alleen qua plot, maar ook stilistisch herinneringen oproept aan Hitchcock. Alleenstaande moeder Violet (Meghann Fahy) besluit eindelijk weer eens op date te gaan. In een luxueus restaurant ontmoet ze fotograaf Henry (Brandon Sklenar). Ze kijkt regelmatig op […]
Bioscoop

Nosferatu (2024)

Nosferatu klinkt anders dan Dracula. Dracula, dat is Bela Lugosi en Christopher Lee, maar ook de talloze parodieën op die vertolkingen, en Francis Ford Coppola’s romantische herinterpratie met Gary Oldman. Dracula is een ouderwetse griezel, een clowneske figuur of een antiheld, maar wat hij niet is, is eng. Nosferatu is dat wel. Het woord roept […]
Imagine 2024

Mr. K (2024)

In MR. K gebeurt een hoop, maar niet veel. De titelfiguur (Crispin Glover), een goochelaar die optreedt voor ongeïnteresseerd publiek in cafés, overnacht in een oud hotel. De volgende ochtend lijkt de uitgang verdwenen. K ontmoet een reeks excentrieke personages, die allemaal geaccepteerd lijken te hebben dat ze in het hotel opgesloten zitten. Hij krijgt […]
Bioscoop

Blink Twice (2024)

Elk paradijs heeft een slang, zo ook het prachtige eiland waar de rijken feesten in BLINK TWICE. Een letterlijke slang, in dit geval, en net als in de Bijbel verlost hij je van je onwetendheid. Veel meer verklappen over wat er precies aan de hand is in Zoë Kravitz’ regiedebuut zou zonde zijn. Dit is […]
Bioscoop

Trap (2024)

Waar je voorheen nog M. Night Shyamalans Wikipediapagina moest raadplegen om te leren dat de regisseur drie dochters heeft, begint dat de laatste tijd op andere manieren duidelijk te worden. Huize Shyamalan wordt steeds meer een familiebedrijf. Zo maakte dochter Ishana onlangs haar regiedebuut met de horrorfilm THE WATCHERS (geproduceerd door haar vader), nadat ze […]
Bioscoop

Nightwatch: Demons Are Forever (2023)

Wellicht geïnspireerd door de vrij recente reboots/requels van HALLOWEEN en SCREAM vond Ole Bornedal het nodig een vervolg te maken op zijn ijzingwekkende culthit NIGHTWATCH/NATTEVAGTEN uit 1994. Echt ijzingwekkend wil NIGHTWATCH: DEMONS ARE FOREVER niet worden; het zijn vooral de veteranen uit het origineel die deze bloederige scandithriller drijvend houden. Zou er ergens in een […]
Club Imagine 2024

I Saw the TV Glow (2024)

Afgelopen zaterdag was Jane Schoenbruns tweede speelfilm I SAW THE TV GLOW te zien tijdens Club Imagine. Het meedogenloze verhaal over isolatie, nostalgie en verloren identiteit is een serieuze kanshebber voor de titel beste film van 2024. Brugklasser Owen (Ian Foreman) is een eenzame, schuchtere jongen die de alternatieve tiener Maddy (Brigette Lundy-Paine) ontmoet. Ze […]
VPRO

Witte Wieven (2024)

Gisteren was Koolhoven presenteert voor het laatst te zien op NPO3. In de reeks krijgen jonge filmmakers, begeleid door Martin Koolhoven, de kans om een middellange genrefilm te maken. Na zes afleveringen komt er met Didier Konings’ WITTE WIEVEN een einde aan de reeks. Van een golf valt nog niet echt te spreken, maar in […]
Bioscoop

Thanksgiving (2023)

Eli Roth maakte een avondvullende speelfilm van zijn fake-trailer THANKSGIVING, die in 2007 werd vertoond tijdens de pauze van het GRINDHOUSE-project van Quentin Tarantino en Robert Rodriguez. En gelukkig… Het is een lekker ouderwetse slasher geworden. Wie die trailer (en Roths eerdere werk) kent, weet: hier gaat bloed vloeien. En ja, dat gebeurt met vele liters. […]
Bioscoop

The Animal Kingdom (2023)

Met zijn tweede speelfilm THE ANIMAL KINGDOM bracht regisseur Thomas Cailley een beestenbende aan prachtige make-up naar Cannes. Na een half jaar wachten is deze eenvoudige maar effectieve sciencefictionfilm eindelijk in de Nederlandse bioscopen te zien.  In de novella The Island of Doctor Moreau van H. G. Wells probeert de gestoorde wetenschapper Moreau dieren te […]
Imagine 2023

Satan Wants You (2023)

De ‘Satanic Panic’ wordt vaak beschouwd als een lachwekkend fenomeen gedreven door bezorgde moeders, maar het was ook een opeenvolging van gerechtelijke dwalingen met vreselijke consequenties. SATAN WANTS YOU onderzoekt het sensationalistische boek Michelle Remembers en onthult de bizarre oorsprong van de duivelse mania die door Noord-Amerika liep. Voor Schokkend Nieuws-lezers zal de term ‘Satanic […]
RECENSIE

Saw X (2023)

Zelfs verstokte fans van de filmreeks SAW zullen even vermoeid gefronsd hebben na de aankondiging van een tiende deel. Maar wat blijkt? Het is een van de betere delen in de reeks geworden! Eerst een wellicht al bekend triviafeitje. Toen het personage Fonzie ergens eind jaren zeventig in een aflevering van de tv-serie HAPPY DAYS […]
RECENSIE

The Nun II (2023)

Fans van SISTER ACT 2: BACK IN THE HABIT kunnen na dertig jaar opgelucht ademhalen: iemand heeft eindelijk een nog slechter vervolg gemaakt over een non die een school op stelten zet.  Oorspronkelijk was de non uit de titel niets meer dan een van de spoken in THE CONJURING 2 (2016), maar omdat de CONJURING-films […]
RECENSIE

Cade: The Tortured Crossing (2023)

Wanneer het predikaat ‘so bad it’s good’ genoemd wordt, denken filmliefhebbers aan TROLL 2, THE ROOM en BIRDEMIC. Maar voor de ingewijden torent er één man boven alle anderen, een icoon dat de grenzen tussen incompetentie en genialiteit doet vervagen. Neil Breen, de beste slechtste regisseur aller tijden.  Na een relatief succesvolle loopbaan als architect […]
RECENSIE

Mona Lisa and the Blood Moon (2021)

Het thema van het aankomende nummer van Schokkend Nieuws is DE GROTE BOZE STAD. Denk aan alle monsters en moordenaars die zich verschuilen in steden als New York of Amsterdam. Deze uitgave gaat perfect samen met de nieuwe film van Ana Lily Amirpour, die zich afspeelt in een Amerikaanse stad met een behoorlijke horrorreputatie: New […]
RECENSIE

65 (2023)

Worden filmscenario’s tegenwoordig daadwerkelijk door een A.I. geschreven? In 65 wordt de ultrakorte elevator pitch ‘Adam Driver versus dino’s’ zo middelmatig uitgewerkt dat je niet ontkomt aan die verdrietige gedachte. Er is nog even hoop. Scenario en regie schijnen in handen te zijn geweest van het duo Scott Beck en Bryan Woods. Dat kunnen net […]
RECENSIE

Scream VI (2023)

Na het succes van de prima ‘legacyquel’ SCREAM (2022) hoefden we niet lang te wachten op SCREAM VI. Het enige SCREAM-vervolg dat sneller verscheen was SCREAM 2 (eind 1997, nét geen jaar na de eerste). Deel 6 blijkt ook spiritueel meer verbonden met deel 2 dan met ieder ander deel uit de reeks. SCREAM 5 […]
RECENSIE

Knock at the Cabin (2023)

‘Kun je een geliefde doden als je daarmee de hele wereld redt?’ is een interessant uitgangspunt voor een thriller. Maar we weten het: beoordeel nooit een Shyamalan op z’n premisse! Stel je voor: je zit gezellig met je partner en dochtertje in een vakantiehuisje als er plotseling een volgetatoëerde spierbundel samen met twee zwaarbewapende dames […]
RECENSIE

The Pale Blue Eye (2022)

Het fijne aan genrefilms is dat je weet hoe je ze moet kijken: elk (sub)genre heeft zijn eigen stijl, een zekere toon, een bepaald niveau realisme. Maar wat als een film, zoals THE PALE BLUE EYE, steeds van genre verandert? De simpelste samenvatting van de plot is dat het een detectiveverhaal is waarin Edgar Allan […]
RECENSIE

Barbarian (2022)

Twee mensen huren per ongeluk hetzelfde huis in een vervallen wijk van Detroit. Vanuit deze simpele premisse ontvouwt Zach Creggers BARBARIAN zich als de verrassingshorrorhit van dit jaar. Hoe recenseer je een film die je het allerbeste kunt gaan zien zonder wat voor voorkennis dan ook? De zin ‘Echt mensen, ik zeg verder niets, maar […]
RECENSIE

Mr. Harrigan’s Phone (2022)

Pak je scorekaarten! Het is tijd voor een spelletje Stephen King-bingo met de nieuwe Netflix-titel MR. HARRIGAN’S PHONE. Want veel meer vermaak vat er niet uit te halen. Nadat hij de jonge halfwees Craig (Jaeden Martel, althans de oudere versie) in de kerk een Bijbelpassage heeft horen voordragen, vraagt de kapitalistische kluizenaar Mr. Harrigan (Donald […]
RECENSIE

Smile (2022)

We zijn inmiddels zo gewend aan leven in een deprimerende crisis dat het engste wat we ons nu kunnen voorstellen iemand is die voortdurend lacht. Rose Cotter (Sosie Bacon) heeft een klotedag. De therapeute komt aan het einde van haar werkdag oog in oog met de doodsbange patiënt Laura (Caitlin Stasey). Laura besluit de praatsessie […]
RECENSIE

Nope (2022)

Er werd reikhalzend uitgekeken naar Jordan Peeles derde film, want met welk originele meesterwerk zou de maestro nu weer op de proppen komen? Het antwoord: hij doet gewoon doodleuk een Spielbergje. En die Jordanburger met Stevensaus smaakt verdomde lekker. Na het zien van NOPE fantaseerde ik één kleine nanoseconde dat Jordan Peele mijn recensie van […]
RECENSIE

Moloch (2022)

Goed, gezien zowel de kwantiteit als kwaliteit van de concurrentie ligt de lat niet zo hoog, maar MOLOCH is de beste nederhorrorfilm van deze eeuw. Hoewel de nieuwsrubriek in ons tijdschrift altijd goed gevuld is berichten over korte films en amateurproducties, zijn speelfilms in het horrorgenre nog altijd een zeldzaamheid in de Benelux. Dit jaar, […]
RECENSIE

The Twin (2022)

THE TWIN begint met een onverwoestbare en vele malen met succes beproefde horrorpremisse. Na de dood van hun kind, de ene helft van een tweeling, verruilen de rouwende ouders en het overgebleven jongetje Amerika voor het afgelegen noordoosten van Finland. Vanaf dat punt kan de film diverse wegen op, maar regisseur Mustonen lijkt ze allemaal […]
RECENSIE

The Timekeepers of Eternity (2021)

Bij Schokkend Nieuws geloven we heilig in het idee dat er voor elke film wel een publiek te vinden is. Dat credo trilt voor het eerst op zijn grondvesten met THE TIMEKEEPERS OF ETERNITY, de raarste film die te zien is op het Kaboom animatiefestival. Het is een ultieme Schokkend Nieuws-film. Maar niet voor iedereen. […]
RECENSIE

Master (2022)

MASTER, het speelfilmdebuut van de Amerikaanse scenarist/regisseur Mariama Diallo, barst overduidelijk van de ambitie. Dat ze goed naar het werk van Jordan Peele heeft gekeken valt ook niet te ontkennen, maar haar mix van een bijtende satire op witte wokeness, klassieke folk horror en sociaal drama gaat zoveel kanten op dat een echte voltreffer uitblijft. […]
RECENSIE

X (2022)

BIOSCOOP | â€˜Sheriff, you oughta come take a look at this.’ Kenners van het slasher-genre weten meteen welk antwoord volgt in de eerste scène van X, Ti Wests nieuwste film. Een sheriff wandelt door een viezig huis, ziet iets en murmelt: ‘Oh my God.’ Dat belooft wat! Zeker als de onvolprezen Mia Goth een fikse lijn coke […]
RECENSIE

In The Earth (2021)

Een wereld die even verplicht pas op de plaats moet maken kan verrassingen opleveren. Een regisseur die terugkeert naar zijn roots, bijvoorbeeld. Ben Wheatley trekt met IN THE EARTH weer een flink potje folk horror open. In het midden van een niet nader genoemde pandemie, meldt wetenschapper Martin (Joel Fry) zich bij een wachtpost aan […]
RECENSIE

Censor (2021)

Horrorfans kijken gruwelijkheden voor hun plezier. Maar hoe is het om dag in, dag uit, als deel van je werk, door bloederige scènes te ploeteren? Volgens CENSOR doet het niet veel goeds voor je mentale gezondheid. Het jaar is 1985. Enid (Niamh Algar) werkt bij de British Board of Film Classification. Vanwege de ophef begin […]
RECENSIE

Paranormal Activity: Next of Kin (2021)

Moet een franchisefilm per se heel veel van doen hebben met het origineel? PARANORMAL ACTIVITY: NEXT OF KIN doet vooral een beetje zijn eigen ding. Lekker puh. Wél zoals eerdere delen is NEXT OF KIN van regisseur William Eubank een staaltje mockumentary, zij het gefilmd met de hogeresolutiecamera’s en drones die tegenwoordig voor prille filmmakers […]
RECENSIE

Scream (2022)

Geen zorgen, in SCREAM (2022), het vierde vervolg op SCREAM (1996), zit natuurlijk een grap over het feit dat vervolgen tegenwoordig geen nummer meer hebben maar dezelfde titel als het origineel. Voor de duidelijkheid noem ik de film in de rest van deze recensie toch maar SCREAM 5. Want in tegenstelling tot HALLOWEEN (2018) is […]
RECENSIE

The Tragedy of Macbeth (2021)

THE TRAGEDY OF MACBETH is niet alleen de eerste film die Joel Coen zonder zijn broer Ethan maakt, het is ook de eerste Coen-film zonder die karakteristieke Coen-dialogen. Maar de regisseur vindt een goede vervanger in William Shakespeare. De tragedie over de Schotse generaal die zich een weg naar de troon moordt is een van […]
RECENSIE

The Wasteland (2021)

Drie personages, een bouwvallig boerderijtje en een paar effectieve geluidseffecten die voor de nodige jumpscares zorgen. Meer had David Casademunt niet nodig voor een minimalistisch spookverhaal dat misschien op het einde wat in elkaar zakt, maar toch de moeite waard is om op je watchlist aan te vinken. Het tempo waarmee films op Netflix worden […]
RECENSIE

Seance (2021)

Geesten, geweld en onuitstaanbare tienermeisjes. Dit zijn de ingrediënten die van de prestigieuze meisjesschool Edelvine een broeinest van fatale gebeurtenissen maken. SEANCE is de debuutfilm van Simon Barrett (schrijver van YOU’RE NEXT, THE GUEST) als regisseur, waarin Mean Girls een bloederig jasje aantrekken. Verveling leidt tot een gevaarlijk grapje wanneer enkele meisjes ‘The Edelvine Ghost’ […]
RECENSIE

Behemoth (2021)

De digitale visuele effecten-maker Peter Szewczyk regisseerde eerder een aantal korte films. BEHEMOTH is zijn eerste lange speelfilm en (spoiler!) hoogstwaarschijnlijk ook zijn laatste. In BEHEMOTH is hoofdpersoon Joshua ervan overtuigd dat het bedrijf waarvoor hij werkte verantwoordelijk is voor de mysterieuze ziekte van zijn dochtertje. In een wanhoopspoging om de waarheid te achterhalen, ontvoert […]
RECENSIE

The Boy Behind the Door (2020)

THE BOY BEHIND THE DOOR begint met twee doodsbange jongetjes. Ik zal niet beweren dat er bij mij thuis na het zien van deze film drie doodsbange jongetjes waren, maar het scheelde niet veel. De twaalfjarige Bobby en Kevin gooien op het ene moment nog een balletje in het bos; het volgende moment liggen ze […]
RECENSIE

Last Night in Soho (2021)

Bijna twintig jaar nadat hij internationale roem vergaarde met de horrorkomedie SHAUN OF THE DEAD waagt Edgar Wright zich voor het eerst aan een ‘serieuze’ horrorfilm.  Zoals veel van Wrights films gaat LAST NIGHT IN SOHO over de volwassenwording van iemand wiens leven in het teken staat van oppervlakkige consumptie. Voor het eerst is die hoofdpersoon […]
RECENSIE

Antlers (2021)

Monsters komen voort uit archaïsche mythes en symboliseren vaak aspecten van de menselijke natuur. Klassieke filmmonsters als zombies, vampiers en weervolven hebben over representatie niks te klagen, in ANTLERS is de onderbelichte wendigo aan de beurt. De uitgestrekte bossen en bergen van noordwest Amerika zijn even betoverend als angstaanjagend. Het is waar de natuur de […]
RECENSIE

I Know What You Did Last Summer (2021)

Het is een opvallende keuze om juist nu een nieuwe versie van I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER uit te brengen – voor de meesten zal de zomer van 2020 vrij saai zijn geweest. Gezien de serie misschien maar goed ook. Er zijn wel meer tekenen dat Amazon niet per se heel diep heeft […]
RECENSIE

The Manor (2021)

THE MANOR is een typische ‘niemand gelooft me’-horrorfilm die weliswaar lekker wegkijkt, maar niet de spanning brengt voor de doorgewinterde liefhebber. Na een lichte beroerte op haar zeventigste verjaardag verhuist de kwieke oma Judith (Barbara Hershey) naar een verzorgingstehuis. Na enige slechte voortekenen en de diagnose dementie wordt het steeds moeilijker voor haar om het […]
RECENSIE

The Night House (2020)

Owen heeft zelfmoord gepleegd en zijn vrouw Beth (Rebecca Hall) weet niet waarom. Dat ze niet weet wat hem kwelde foltert Beth nog meer dan zijn dood. Waarom deed hij dit? Zij was degene met de duistere gedachten, hij haalde haar juist altijd uit de put. In het eerste halfuur van THE NIGHT HOUSE, de […]
RECENSIE

Malignant (2021)

BIOSCOOP | In een onheilspellend ogend gebouw op een rots huist een wetenschappelijk instituut, waar een team van wetenschappers zich zorgen maakt over een weerzinwekkend wezentje. ‘Ik vermoord jullie allemaal!’ roept het. Wat een heerlijk ouderwetse, pulpige openingsscène voor wat een heerlijk ouderwetse pulpfilm blijkt! Na die proloog ontmoetten we Madison (Annabelle Wallis), die geplaagd wordt […]
RECENSIE

Lapsis (2020)

Noah Huttons LAPSIS is een slimme, kleine sciencefictionfilm met een terloopse politieke boodschap.  In de nabije toekomst gaat alle automatisering via quantumcomputers, grote zilveren kubussen die her en der verspreid in het landschap staan. Draadloze communicatie tussen deze supermachines is te traag: ze moeten met kabels aan elkaar vastgemaakt worden, hoe meer, hoe beter. In […]
RECENSIE

Come Play (2020)

Na Jason, Michael en Freddy is er nu… Larry? Die naam was de titel van het korte horrorfilmpje uit 2017 dat schrijver/regisseur Jacob Chase met een budget van 9 miljoen dollar omtoverde tot COME PLAY. Dat het geld grotendeels bij Steven Spielberg vandaan kwam blijkt vooral een hindernis. Maar eerst iets anders. Ik ben autistisch […]
RECENSIE

Old (2021)

Met M. Night Shyamalan kan het alle kanten op. Zijn nieuwste film OLD is voor liefhebbers van spannende thrillers een koude douche, maar fans van hilarische trash kunnen hun lol op. M. Night Shyamalan heeft, zacht uitgedrukt, een opvallend oeuvre opgebouwd. Na zijn hit THE SIXTH SENSE (1999) werd hij al snel neergezet als de […]
RECENSIE

A Classic Horror Story (2021)

De titel van deze onderhoudende film doet al vermoeden dat er uit klassiekers wordt geput. Zij die van filmverwijzingen houden, zullen zich bij het zien van deze film in de hemel wanen. Met de uitspraak ‘MIDSOMMAR meets THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE‘ maakte Netflix zelf via Twitter al ruim voordat de film uitkwam duidelijk waar de […]
RECENSIE

Fear Street Part Three: 1666 (2021)

De eerste twee films in Leigh Janiaks FEAR STREET-trilogie waren bovennatuurlijke slashers, het derde deel begint als onvervalste folk horror. Dat heeft nóg minder te maken met de boeken van R.L. Stine, waar de films alleen cosmetisch door geïnspireerd zijn. Is dat erg? Nee. Stine’s romannetjes waren mijn eerste kennismaking – en die van vele […]
RECENSIE

The Unholy (2021)

Amerika krijgt zijn eigen Lourdes in relihorror THE UNHOLY, als de dove Alice plots al haar zintuigen terugkrijgt en wonderen begint te verrichten. Dankzij de maagd Maria volgens haarzelf, maar de filmtitel verklapt al dat dit geen zuivere koffie is. Gelukkig is Jeffrey Dean Morgan in de buurt! Ik zeg het meteen maar vast: ik […]
RECENSIE

Fear Street Part Two: 1978 (2021)

FEAR STREET PART ONE: 1994 was een oprechte throwback-slasher, die absoluut naar meer smaakte. Het tweede deel in Leigh Janiaks ‘film trilogy event‘, zoals het van Netflix moet heten, is meer van hetzelfde en dat smaakt nog steeds prima. FEAR STREET PART TWO: 1978 is een raamvertelling. We ontmoeten onze helden uit deel 1 weer […]
RECENSIE

Fear Street Part One: 1994 (2021)

In FEAR STREET PART ONE: 1994, het eerste deel van een trilogie die op Netflix uitkomt, snijdt het mes onverwacht diep en spat het bloed rijkelijk rond. Lezertjes van Goosebumps kijken maar beter uit. In een interview met de BBC vertelde jeugdboekenschrijver R.L. Stine, 77 intussen, dat hij in shock was toen hij de Fear […]
RECENSIE

The Conjuring: The Devil Made Me Do It (2021)

We mogen weer naar de bioscoop! Wat is dat een heerlijk vertrouwd gevoel; lekker wegzakken in een rode stoel met een grote bak popcorn. Leve het oude normaal. En hee, daar heb je Ed en Lorraine Warren ook weer. Het spokenjagende echtpaar wordt wederom vertolkt door Vera Farmiga en Patrick Wilson. In 2013 kropen zij […]
RECENSIE

Spiral: From the Book of Saw (2021)

De Amerikaanse topkomiek Chris Rock wilde ‘iets met horror’ doen en een lange tijd babbelen met de Juiste Mensen deed hem bij zijn geliefde SAW-franchise belanden, met SPIRAL als resultaat. Het was geen goed idee. Destijds zag ik SAW in de bioscoop, maar de zeven vervolgdelen heb ik overgeslagen. Het origineel was een nare, maar […]
RECENSIE

Promising Young Woman (2020)

Hoe kleurrijk en uitnodigend PROMISING YOUNG WOMAN er ook uitziet, er zit een machtig scherpe rand aan Emerald Fennells Oscarwinnende debuut. Langzaam sluipt iets zeer venijnigs de film binnen, en dat is niet alleen Carey Mulligan op haar fuck me-pumps. Eerder deze week ging de Oscar voor beste scenario naar PROMISING YOUNG WOMAN, dat ook […]
RECENSIE

Possessor (2020)

Eén identiteitsverwarring blijft in de meeste aankondigingen en recensies van POSSESSOR meestal onweersproken: Brandon Cronenberg ís zijn beroemde vader niet. Los van het woord ‘bodyhorror’ (inmiddels een cliché van jewelste) laat zijn nieuwe film een hoop kansen liggen. Toch is de openingsscène van POSSESSOR nagenoeg perfect. Een jonge vrouw in blauw trainingspak steekt een lange […]
RECENSIE

Meander (2020)

In MEANDER moet een jonge vrouw haar weg zien te vinden in een doolhof vol boobytraps. De tweede film van de Fransman Mathieu Turi (HOSTILE, 2017) klinkt als een kruising tussen CUBE en SAW, maar in het labyrint zit een onverwachte Minotaurus verborgen. Aan het begin van de film ligt ze languit op de weg. […]
RECENSIE

Sputnik (2020)

De Sovjet-Unie had een gedegen traditie van sci-fi films. Uitschieters zoals SOLARIS (Andrei Tarkovsky, 1972) vielen tot ver buiten het IJzeren Gordijn in de prijzen. Na de Koude Oorlog zakte de productie in, maar recentelijk lijkt er sprake te zijn van een opleving. SPUTNIK van debuterend regisseur Egor Abramenko is hier een mooi voorbeeld van. […]
RECENSIE

The Night (2020)

Iedereen heeft wel een klein of groot geheim, maar in hoeverre beklemt dat geheim ons in het dagelijks leven? Een bekend thema, dat regisseur Kourosh Ahari op eigen wijze uitbuit in de mysterieuze thriller THE NIGHT. Met behulp van klassieke horrorelementen, zijnde een verlaten hotel en hallucinaties, brengt hij een krachtige boodschap over: al kan […]
RECENSIE

Caveat (2020)

Een van de meest creepy beelden in de teaser-trailer van Imagine dit jaar is het schurftige konijn met het trommeltje. Die pluche nachtmerrie is afkomstig van CAVEAT, de debuutfilm van Damien McCarthy, en die film maakt de belofte absoluut waar. Zó effectief griezelig is dat konijn, dat het bijna zonde is dat het ding geen […]
RECENSIE

Saint Maud (2019)

DVD/BLU-RAY/De zeer vrome Maud blijkt een verre van heilig boontje te zijn in reli-horror SAINT MAUD, waarin de spanning en beklemmende sfeer tot bijna ondraaglijke hoogten worden opgevoerd. Direct in de bloederige openingsscène wordt de toon goed gezet door debuterend regisseur Rose Glass, tevens verantwoordelijk voor het script. In de slechts 84 minuten die de […]
RECENSIE

Synchronic (2019)

DVD/BLU-RAY/Twee ambulancebroeders worden geconfronteerd met een reeks bevreemdende ongevallen, veroorzaakt door een mysterieuze partydrug. Een van hen ontdekt dat deze je terug laat gaan in de tijd, met het risico dat je komt vast te zitten en nooit meer uit het verleden kunt ontsnappen. De twee parademici zijn Dennis (Jamie Dornan) en Steve (Anthony Mackie), […]
RECENSIE

Palm Springs (2020)

VOD| Toen PALM SPRINGS afgelopen juli in de VS uitkwam werd hij enthousiast ontvangen als de perfecte film voor het moment. Zoveel maanden later is er eigenlijk weinig veranderd… en is de film misschien nog wel meer het omarmen waard. Eigenlijk zou je het zo kunnen omschrijven: vorig jaar leek onze situatie een beetje op […]
RECENSIE

Follow Me (2020)

Een populaire vlogger die tot het uiterste gaat om meer volgers te krijgen gaat met zijn vrienden naar Moskou voor een speciale escape room. Al snel vervaagt de grens tussen spel en realiteit en is het maar de vraag of er wel een escape is. Regisseur Will Wernick is geen onbekende als het gaat om […]
RECENSIE

Mayday (2021)

IFFR | Dat de vrouw eeuwenlang als object beschouwd werd, is helemaal geen nieuws. Dat weet Karen Cinorre ook. Met haar debuutfilm MAYDAY, te zien op het International Film Festival Rotterdam, zet ze in op feminisme.  Althans, het essentialistische feminisme, want zowel Judith Butler als Donna Haraway zouden niet gediend zijn van het beeld dat […]
RECENSIE

Host (2020)

Rob Savage is een regisseur die doet wat gedaan moet worden en dan zo snel mogelijk weer vertrekt. Zijn Zoom-horrorfilm HOST is pretentieloos, effectief en lekker kort. HOST speelt zich af tijdens een Zoomsessie, en toont alleen wat de deelnemers op het scherm kunnen zien. Het is niet de eerste horrorfilm in die stijl (zie […]
RECENSIE

The Vigil (2019)

THE VIGIL is een donkere film, op meer dan één manier. Debuterend regisseur Keith Thomas laat wat steken vallen, maar lijkt toch een belofte. De film speelt in New York binnen een orthodoxe joodse gemeenschap. Yakov Ronen (Dave Davis) wordt gevraagd een wake te houden bij een overleden persoon. Het geld dat hij daarvoor krijgt […]
RECENSIE

Don’t Listen (2019)

Netflix bouwt gestaag door aan zijn aanbod van Mediterrane horror. Deze maand laat spookfilm DON’T LISTEN van voormalig kortfilmregisseur Angel Gomez Hernandez zien dat ook in Spanje oude vervallen huizen nooit te vertrouwen zijn. Daniel en Sara vormen een ondernemend stel dat leeft van het flippen van huizen. Ze kopen een bouwval en verkopen dit […]
RECENSIE

The Call (2020)

Gelukkig hebben de makers van THE CALL, waarin twee meisjes uit twee tijdperiodes met elkaar verbonden raken via een ouderwetse telefoon, meer tijd gestoken in het bedenken van een scenario dan in het verzinnen van een titel. De Zuid-Koreaanse film, niet te verwarren met het Tobin Bell/Lin Shaye-vehikel dat ook THE CALL heet en ook […]
RECENSIE

The Rental (2020)

Het regiedebuut van Dave Franco belooft spanning en horror in combinatie met wat drama. Helaas is het juist het drama dat het grootste deel van de film de overhand heeft en lijkt de horror maar bijzaak. Michelle (Alison Brie) en haar vriend Charlie (Dan Stevens) besluiten samen met zijn broer Josh (Jeremy Allen White) en […]
RECENSIE

The Wolf Of Snow Hollow (2020)

Schrijver-regisseur-acteur Jim Cummings gooide twee jaar geleden hoge ogen op het Amerikaanse festival circuit met zijn low budget debuut THUNDER ROAD. Zoals dat gaat na een succesvol onthaal mag de opvolger iets meer kosten, maar horrorkomedie THE WOLF OF SNOW HOLLOW is bovenal wederom een kleine auteursfilm. Cummings speelt net als in zijn eersteling wederom […]
RECENSIE

Marionette (2020)

MARIONETTE is een benauwende psychologische thriller waarin de grenzen van vrije wil en determinisme verkend worden. Het beeld van de realiteit vertroebelt en we worden geconfronteerd met existentiële vraagstukken. Bij verhalen over het bovennatuurlijke valt of staat alles met geloofwaardigheid, met de juiste balans tussen dat wat buiten het menselijke valt en dat wat herkenbaar […]
RECENSIE

Rebecca (2020)

Het vraagt lef, een wereldberoemd boek verfilmen dat eerder al door niemand minder dan Alfred Hitchcock onder handen is genomen. Dat regisseur Ben Wheatley lef heeft weten we inmiddels wel, maar kan hij zijn eigenzinnige stempel ook op REBECCA drukken? Rebecca werd in 1938 geschreven door de Britse schrijfster Daphne du Maurier, wiens verhalen ook […]
RECENSIE

Black Christmas (2019)

BLACK CHRISTMAS zou afgelopen jaar uitkomen, op de vrijdag de dertiende voor kerst. Dat ging niet door, maar nu is er – net op tijd voor Halloween – een dvd-release. De film heeft veel te zeggen, maar mist de kracht van het origineel. Beide BLACK CHRISTMASsen beginnen soortgelijk. Het is net voor de kerstvakantie in […]
RECENSIE

Evil Eye (2020)

AMAZON PRIME | EVIL EYE is de vierde film uit de reeks Welcome to the Blumhouse, een reeks opzichzelfstaande, duistere films rond de thema’s familie en liefde. EVIL EYE gaat over Pallavi, een jonge Indiase vrouw die in de Verenigde Staten is blijven wonen en werken terwijl haar ouders zijn teruggekeerd naar India. Usha, Pallavi’s […]
RECENSIE

Black Box (2020)

Nolan lijdt aan zwaar geheugenverlies na een auto-ongeluk waarbij zijn vrouw overleed. Als hij deelneemt aan een baanbrekend experiment om zijn herinneringen terug te krijgen, blijkt dat alleen maar meer vragen op te roepen. De grootste vraag is echter: hoe memorabel is BLACK BOX zelf? Over het auto-ongeluk krijgen we net zo weinig te weten […]
RECENSIE

Seizure (2019)

TV | Inmiddels zijn er zoveel ’Nordic Noirs’ dat het lastig is het kaf van het koren te scheiden. SEIZURE/BESATT, een thrillerserie met een bovennatuurlijke twist, is in elk geval origineel. Twee Noorse rechercheurs met tegengestelde karakters, de introverte Max Sørensen (Anders Danielsen Lie, NOBEL) en streetwise rouwdouwer Sander Holm (Anders Baasmo Christiansen, BEYOND SLEEP, […]
RECENSIE

Antebellum (2020)

De Latijnse filmtitel betekent letterlijk ‘voor de oorlog’ en verwijst naar een periode voor en tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Pessimistische constatering, maar met ANTEBELLUM krijgen de Verdeelde Staten van Amerika precies de genrefilm die op dit moment bij hun brandende steden past. ANTEBELLUM opent met een indrukwekkende scène op een Zuidelijke plantage. We zien, zonder […]
RECENSIE

The New Mutants (2020)

Terwijl Wolverine vredig onder de grond ligt en Simon Kinberg met DARK PHOENIX (2019) de gehele X-MEN-filmserie lijkt te hebben begraven, is THE NEW MUTANTS (Josh Boone) een soort laatste adem van de X-MEN-reeks. Of in ieder geval de film met de langste adem. THE NEW MUTANTS zou oorspronkelijk in april 2018 al in de […]
RECENSIE

Relic (2020)

Drie generaties vrouwen in één huis, en er waart iets meer rond. Iets gevaarlijks. Is dit na THE BABADOOK een nieuwe horrorhit voor Australië? Oma Edna (Robyn Nevin) is kwijt. De buren hebben haar al een paar dagen niet meer thuis gezien, en dus komen ma Kay (Emily Mortimer) en dochter Sam (Bella Heathcote) haar […]
RECENSIE

Sanctuary (2019)

Je identiteit is gestolen en niemand die je gelooft. Klinkt bekend in de oren? De Zweedse psychologische thrillerserie SANCTUARY, gebaseerd op Marie Hermansons boek The Sanctuary, heeft geen bijster origineel uitgangspunt, maar biedt voldoende reden om door te blijven kijken. De tweeling Helena en Siri Brant – allebei gespeeld door Josefin Asplund, bekend van de […]

Berichten navigatie

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden