The Rental(2020)

Het regiedebuut van Dave Franco belooft spanning en horror in combinatie met wat drama. Helaas is het juist het drama dat het grootste deel van de film de overhand heeft en lijkt de horror maar bijzaak.

Michelle (Alison Brie) en haar vriend Charlie (Dan Stevens) besluiten samen met zijn broer Josh (Jeremy Allen White) en zijn vriendin Mina (Sheila Vand) dat ze toe zijn aan een weekendje ontspanning. Ze huren een afgelegen vakantiehuis in een idyllische omgeving. Maar al na de eerste avond worden de verhoudingen tussen het viertal op scherp gezet. Ook hun vakantiehuisje lijkt niet zo perfect als gedacht. Een voor een komen de dertigers achter steeds vreemdere zaken.

Regisseur Dave Franco dankt zijn bekendheid zeker niet alleen aan zijn broer James Franco. Zo was hij te zien in onder meer NOW YOU SEE ME (2013), IF BEALE STREET COULD TALK (2018), en THE DISASTER ARTIST (2017). Met THE RENTAL laat hij voor het eerst zien wat hij als regisseur kan.

Wanneer je de plotbeschrijving van zijn regiedebuut leest doet het denken aan de vele andere home invasion films die zich afspelen in een vakantiehuisje. En dat zijn er nogal wat: THE STRANGERS (2008), YOU’RE NEXT (2011), THE LAST HOUSE ON THE LEFT (1972),om er maar een paar te noemen. Wanneer je als regisseur met zo’n opzet aan de haal gaat, moet je dus wel echt iets speciaals toevoegen. Dat is deels gelukt. Het is alleen de vraag of dit positief is. Het grote verschil is namelijk dat bij de eerder genoemde films horror en spanning op nummer één staat, terwijl bij dat THE RENTAL juist op een tweede of misschien zelfs derde plek lijkt te komen. Veel belangrijker lijkt het onderlinge drama tussen de stellen. Mij rijst dan ook de vraag waarom dit als horrorfilm wordt geclassificeerd. De manier waarop de spanning langzaam wordt opgebouwd naar een ogenschijnlijke climax doet eerder denken aan eenmilde thriller. Als aan het einde toch een poging wordt gedaan het horrorgenre lichtjes aan te raken, voelt dat als een ongepaste wending.

Franco en medeschrijvers Joe Swanberg en Mike Demski lijken af en toe een maatschappijkritische horrorthriller te willen maken, zoals Jordan Peele. Maar daarvoor is de film niet gelaagd genoeg. Zo wordt het onderwerp racisme eventjes aangesneden, maar er wordt weinig mee gedaan. De personages zijn iets complexer dan in het gros van de films in dit genre, maar te summier uitgewerkt om de film puur als psychologisch drama te doen slagen.

Aan de acteurs ligt het niet, hun spel voegt juist wat diepgang toe. Ook sterk is dat de kijker altijd méér weet dan de personages, en effectief middel om spanning te creëren.

Maar die spanningsopbouw blijkt toe te werken naar een anticlimax en het verhaal gaat als een nachtkaars uit. Een teleurstelling, want er zat zoveel meer in. Maar THE RENTAL is niet meer dan een beetje een hap-slik-weg film. Absoluut vermakelijk, maar net zo goed vergetelijk.

Distributie The Searchers. Copyright Stefanie van Wijk. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 21 november 2020

© Stefanie van Wijk
27 november 2020