netflix

A Classic Horror Story(2021)

De titel van deze onderhoudende film doet al vermoeden dat er uit klassiekers wordt geput. Zij die van filmverwijzingen houden, zullen zich bij het zien van deze film in de hemel wanen.

Met de uitspraak ‘MIDSOMMAR meets THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE‘ maakte Netflix zelf via Twitter al ruim voordat de film uitkwam duidelijk waar de inspiratie voor A CLASSIC HORROR STORY vandaan komt. Regisseurs Roberto de Feo en Paolo Strippoli vertellen een verhaal waarin vijf carpoolers samen in een camper reizen. Wanneer de nacht aanbreekt, proberen ze een dood hert op de weg te ontwijken, waarna ze tegen een boom rijden. Als alle inzittenden weer wakker zijn, blijken ze beland te zijn in een groot niemandsland. Er is geen weg meer te bekennen en het enige dat zich in hun nabijheid bevindt, is een huisje dat toebehoort aan een sekte.

De beginscène van de film geeft in een flash forward een impressie van wat komen zal. We zien het hoofd van het hert aan de muur hangen, waarna de camera langzaam geleid wordt naar Elisa (Matilda Anna Ingrid Lutz, die een soortgelijke rol speelde in REVENGE). Terwijl de kalmerende muziek van Gino Paoli te horen is, zien we een long-shot van een bebloede vrouw, vastgebonden aan een tafel. Iemand met een kap en een enorme hamer nadert…

In de eerste helft van de film wordt de sfeer sterk opgebouwd, de aanwezigheid van de sekteleden zorgt voor een onderhuidse spanning. Naarmate het verhaal vordert neemt die spanning helaas af. De twist in het verhaal is bovendien voorspelbaar en doordat de personages weinig ontwikkeling doormaken leef je ook minder met hen mee. Veel van het geweld is buiten beeld, wat geen ramp is, maar de effectiviteit van het geweld geen goed doet De optelsom zorgt ervoor dat de film ondanks zijn relatief korte speelduur zo nu en dan langdradig aanvoelt.

De film is prachtig geschoten en vanuit cinematografisch perspectief is er weinig op aan te merken. Dat De Feo en Strippoli hierin veelvuldig teruggrijpen op klassiekers is niet storend, omdat het zo goed gedaan is. Ook op narratief niveau kan het bewust terugvallen op klassieke tropen uit het horrorgenre goed werken, maar doordat het hier zo veel gebeurt voelt het ietwat geforceerd en onnatuurlijk.

Dit is een film die zich bewust is van het feit dat het aan de conventies voldoet, zoals de titel al suggereert. Meta-horror, waardoor de regisseurs zich veel kunnen permitteren, maar ook aan referenties zit een grens. A CLASSIC HORROR STORY gaat daar overheen waardoor het verhaal inhoudelijk inlevert.

Voor wie hoopt constant op het puntje van de stoel te zitten stelt A CLASSIC HORROR STORY wat teleur, daarvoor is het verschil in spanning tussen de eerste en tweede helft te groot. Wie vooral voor de sfeer kijkt komt beter aan zijn trekken, en voor wie houdt van veel filmreferenties is A CLASSIC HORROR STORY zelfs een waar genot.

Distributie: Netflix. Release: 14 juli 2021. Copyright: Bob van Gilst. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 21 juli 2021.

© Bob van Gilst
21 juli 2021