• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Horror

Voor de thrillseekers onder ons.

RECENSIE

The Wolf Of Snow Hollow (2020)

Schrijver-regisseur-acteur Jim Cummings gooide twee jaar geleden hoge ogen op het Amerikaanse festival circuit met zijn low budget debuut THUNDER ROAD. Zoals dat gaat na een succesvol onthaal mag de opvolger iets meer kosten, maar horrorkomedie THE WOLF OF SNOW HOLLOW is bovenal wederom een kleine auteursfilm. Cummings speelt net als in zijn eersteling wederom […]
RECENSIE

Menendez: The Day of the Lord (2020)

De Spaans/Mexicaanse horrorfilm MENENDEZ: THE DAY OF THE LORD heeft de klassieke opzet van een verhaal over exorcisme. Een gevallen priester die vecht met zijn eigen innerlijke demonen, een oude bekende die hem vraagt om een gunst en een laatste exorcisme dat al het kwade in de priester naar boven haalt. De film begint met […]
RECENSIE

His House (2020)

Zuid-Soedanese vluchtelingen Bol en Rial krijgen na lang wachten een huis toegewezen in een onbekende Britse stad. Aldaar worden ze geteisterd door iets macabers. Iets wat ze ook verbindt met hun tijdens de vlucht gestorven dochter. Bol heeft al nachtmerries, als het stel nog in een opvangcentrum woont. Een boot vol vluchtelingen op de Middellandse […]
RECENSIE

The Craft: Legacy (2020)

Cultfenomeen THE CRAFT heeft een heuse opvolger. In THE CRAFT: LEGACY maakt een nieuw bondgenootschap van buitenbeentjes kennis met hekserij. Volstaat de geliefde cirkel van Sarah, Nancy, Bonnie en Rochelle dan niet meer voor de tieners van nu? Ook regisseur Zoe Lister-Jones viel als tiener buiten de maatschappelijke normen, en zag in THE CRAFT (Andrew […]
RECENSIE

Kadaver (2020)

Een Noorse post-apocalyptische horrorfilm gesitueerd in een luxueus hotel vol geheime tunnels? Dat klinkt om je vingers bij af te likken. Maar helaas slaagt debuterend schrijver/regisseer Jarand Herdal er niet in om van zijn premisse een smakelijk geheel te maken. In de nasleep van een kernoorlog proberen Leonore, Jacob en hun dochter Alice in een […]
RECENSIE

Black Christmas (2019)

BLACK CHRISTMAS zou afgelopen jaar uitkomen, op de vrijdag de dertiende voor kerst. Dat ging niet door, maar nu is er – net op tijd voor Halloween – een dvd-release. De film heeft veel te zeggen, maar mist de kracht van het origineel. Beide BLACK CHRISTMASsen beginnen soortgelijk. Het is net voor de kerstvakantie in […]
RECENSIE

You Should Have Left (2020)

Kom op, Kevin Bacon! Wanneer je je relatie wilt opkalefateren, moet je natuurlijk geen Blumhouse boeken voor je vakantie. De basiselementen van YOU SHOULD HAVE LEFT maakten mij huiverig. Hoofdrollen van Kevin Bacon en Amanda Seyfried gecombineerd met een synopsis die spreekt van een man, een vrouw en hun dochter riep de vraag op welke […]
RECENSIE

The Hunt (2020)

Welke invloed het tumultueuze, uiterst gepolariseerde Verenigde Staten onder Trump precies gaat hebben op Hollywood zal de komende jaren blijken. Het satirische THE HUNT probeert in ieder geval alvast een goede weerspiegeling te zijn van deze periode. Satire is binnen elk restrictief regime al sinds jaar en dag het wapen van de tegenbeweging. Als je […]
RECENSIE

Evil Eye (2020)

AMAZON PRIME | EVIL EYE is de vierde film uit de reeks Welcome to the Blumhouse, een reeks opzichzelfstaande, duistere films rond de thema’s familie en liefde. EVIL EYE gaat over Pallavi, een jonge Indiase vrouw die in de Verenigde Staten is blijven wonen en werken terwijl haar ouders zijn teruggekeerd naar India. Usha, Pallavi’s […]
RECENSIE

Nocturne (2020)

AMAZON PRIME | In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden is er in NOCTURNE van rustgevend pianogetingel geen sprake. Twee talentvolle zussen op weg naar de top spelen geen Chopin of Mozart, maar Rachmaninov of Saint-SaĂ«ns. Alsof de duivel hen op de hielen zit. Tijdens het bekijken van NOCTURNE moet je onwillekeurig aan THE […]
RECENSIE

Black Box (2020)

Nolan lijdt aan zwaar geheugenverlies na een auto-ongeluk waarbij zijn vrouw overleed. Als hij deelneemt aan een baanbrekend experiment om zijn herinneringen terug te krijgen, blijkt dat alleen maar meer vragen op te roepen. De grootste vraag is echter: hoe memorabel is BLACK BOX zelf? Over het auto-ongeluk krijgen we net zo weinig te weten […]
RECENSIE

The Binding (2020)

Het arme zuiden van ItaliĂ« heeft een rijke traditie op het gebied van Animisme, een geloofsovertuiging die binnen onze “Judeo-Christelijke samenleving” maar wat graag afgedaan wordt als bijgeloof en hekserij. De verbinding uit de titel slaat op het kwaadwillend beĂŻnvloeden van iemands vrije wil door middel van magische rituelen. Een redelijk origineel uitgangspunt voor een […]
RECENSIE

Vampires vs. the Bronx (2020)

De Bronx is zo’n plek; wie er woont, moet wel van die wijk houden. Drie jonge tieners ontdekken een duister geheim dat deze New Yorkse multiculturele smeltkroes bedreigt. Iets met spitse tanden en wijwaterallergie. De dagen worden weer korter en de pompoenen beginnen te rijpen, dus het is horrorseizoen is geopend op Netflix. Een van […]
RECENSIE

Antebellum (2020)

De Latijnse filmtitel betekent letterlijk ‘voor de oorlog’ en verwijst naar een periode voor en tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Pessimistische constatering, maar met ANTEBELLUM krijgen de Verdeelde Staten van Amerika precies de genrefilm die op dit moment bij hun brandende steden past. ANTEBELLUM opent met een indrukwekkende scĂšne op een Zuidelijke plantage. We zien, zonder […]
RECENSIE

The New Mutants (2020)

Terwijl Wolverine vredig onder de grond ligt en Simon Kinberg met DARK PHOENIX (2019) de gehele X-MEN-filmserie lijkt te hebben begraven, is THE NEW MUTANTS (Josh Boone) een soort laatste adem van de X-MEN-reeks. Of in ieder geval de film met de langste adem. THE NEW MUTANTS zou oorspronkelijk in april 2018 al in de […]
RECENSIE

Relic (2020)

Drie generaties vrouwen in één huis, en er waart iets meer rond. Iets gevaarlijks. Is dit na THE BABADOOK een nieuwe horrorhit voor AustraliĂ«? Oma Edna (Robyn Nevin) is kwijt. De buren hebben haar al een paar dagen niet meer thuis gezien, en dus komen ma Kay (Emily Mortimer) en dochter Sam (Bella Heathcote) haar […]
RECENSIE

Peninsula (2020)

EĂ©n zombie sla je vrij makkelijk de hersens in, maar honderden zombies vormen een gevaar. Ze danken hun kracht aan de macht van het getal. Zeker als ze steeds sneller gaan rennen. In het vermakelijke TRAIN TO BUSAN-vervolg PENINSULA hebben de zombies zowaar een heel schiereiland overgenomen. Wie vier jaar geleden TRAIN TO BUSAN (en […]
RECENSIE

Dreamkatcher (2020)

Normaliter zorgen dromenvangers ervoor dat slechte dromen verdwijnen. In DREAMKATCHER krijgen we echter te maken met een exemplaar waar puur kwaad in huist. Regisseur Kerry Harris weet met zijn speelfilmdebuut dit kwaad helaas niet overtuigend in beeld te brengen. Na het overlijden van zijn moeder keert Josh samen met zijn vader en stiefmoeder terug naar […]
RECENSIE

We Summon the Darkness (2019)

Ondanks het clichĂ©matige uitgangspunt weet Marc Meyers’ satanische horrorfilm WE SUMMON THE DARKNESS te verrassen. Maar hoe lang kan de film daarop teren? Drie meiden zijn op weg naar een heavymetalconcert terwijl er jongeren worden vermoord door een satanische sekte. Na het optreden nemen ze drie jongens mee naar het ouderlijk huis van een van […]
RECENSIE

The Wretched (2019)

Acht jaar na hun geestige en originele debuut DEADHEADS zijn de gebroeders Pierce terug met hun tweede speelfilm. Weer horror, maar nu zonder de komedie. Weer low budget, maar nog steeds origineel? De rebelse tiener Ben heeft een zomerbaantje in de jachthaven van zijn vader. Tijdens zijn verblijf vermoedt hij dat er iets vreemds aan […]
RECENSIE

La Llorona (2019)

BIOS/Oude folklore mengt zich met politieke thema’s in dit arthousedrama over de genocide in Guatamala. De legende van La Llorona (vertaald: ‘de huilende vrouw’) vertelt over een moeder die haar kinderen heeft vermoord, waarna ze ’s nacht naar hen op zoek gaat. Deze folklore is terug te vinden in onder andere Guatamala en Colombia, maar […]
RECENSIE

Color Out of Space (2019)

BIOSCOOP | Hoe verbeeld je het onverbeeldbare? Dat moet iedereen die zich waagt aan een Lovecraftverfilming zich afvragen. Bij een bewerking van The Colour Out of Space misschien nog het meest. Clive Barker zei eens over H. P. Lovecraft: ‘There’s only so many occasions in a book when the author can tell me that the monster […]
RECENSIE

Come To Daddy (2019)

De Nieuw-Zeelandse debuterend regisseur Ant Timpson (producent van o.a. DEATHGASM, 2015) kwam naar eigen zeggen op het idee voor COME TO DADDY nadat hij tijdens zijn vaders begrafenis verhalen over hem hoorde die over een compleet ander persoon leken te gaan. Na dit voorval begon Timpson zich af te vragen hoe goed hij zijn vader eigenlijk […]
RECENSIE

Don’t Let Go (2019)

DVD/BLU-RAY/Jacob Estes debuteerde in 2004 met de sterke thriller MEAN CREEK, maar wist de verwachtingen niet in te lossen met zijn tweede film THE DETAILS (2011). Zijn nieuwe film DON’T LET GO (2019) gaat toevalligerwijs over tweede kansen. Maakt hij zijn potentie nu wel waar? MEAN CREEK was een variant op STAND BY ME (Rob […]
RECENSIE

The Other Lamb (2019)

HORROR | Bloed vloeit, een nerveuze cello brengt je van je stuk en zorgvuldig opgebouwde spanning culimineert doordat personages met kabaal uit het niets verschijnen. Maar om THE OTHER LAMB nou als puur horror te bestempelen? Eerder een intrigerend arthousedrama dat griezeleffecten gebruikt. Het is de eerste Engelstalige film van de Poolse regisseur Malgorzata Szumowska. […]
RECENSIE

Underwater (2020)

“This better not be some Twenty Thousand Leagues Under the Sea shit,” zegt een van de personages wanneer het erop lijkt dat ze te maken hebben met een onalledaagse levensvorm. Toch was een reuzeninktvis preferabel geweest met wat ze daadwerkelijk te wachten staat. UNDERWATER verspilt nauwelijks tijd aan het opzetten van zijn premisse. In de […]
RECENSIE

The Turning (2020)

Bij een Amerikaans testpubliek behaalde THE TURNING de laagst mogelijke score. Dat lijkt schromelijk overdreven, tot het slot zich aandient. Als het even kan komt uw recensent van dienst graag zo beslagen mogelijk ten ijs. Voor het op waarde schatten van een vervolgfilm is het immers noodzakelijk zijn voorganger(s) te hebben gezien en bij remakes […]
RECENSIE

Vampires (2020)

Martha (Suzanne ClĂ©ment) is vampier en woont in een armoedig deel van Parijs. Ze heeft vier kinderen, waarvan de twee oudsten eveneens volbloed vampier zijn. Echter, de jongste twee lopen overdag straffeloos buiten in het volle licht. Rad en Irina werken ’s nachts in een slagerij en zorgen zo voor de aanvoer van meer dan […]
RECENSIE

La Marca del Demonio (2020)

Wat hebben een heroĂŻneverslaafde priester, Sandeman, een bezeten meisje en een demonisch boek met elkaar te maken? Dat wordt niet lekker duidelijk in LA MARCA DEL DEMONIO, de nieuwste horrorfilm van Diego Cohen. Het begint zo hoopvol. Drone-beelden tonen het desolate platteland van Mexico. We scheren over dorpjes die schuil gaan onder een dreigend wolkendek. […]
RECENSIE

The Outsider (2020)

In het werk van Stephen King kent angst vele gezichten. Het bekendste is wel dat van Pennywise uit IT, een monster dat er zijn bestaansrecht aan ontleent. In de prima tiendelige HBO-serie THE OUTSIDER zit ook een monster, maar het voedt zich met verdriet en rouw. Deze recensie bevat spoilers voor de eerste vijf afleveringen! […]
RECENSIE

El hoyo (2019)

Deze verticale variant van SNOWPIERCER hakt er lekker in. Eet smakelijk. In misschien wel de meest treffende scĂšne van PARASITE zien we het arme gezin het hooggelegen huis waarin het zich heeft binnengewerkt in alle haast verlaten en afdalen naar het laagste punt in de stad, waar hun eigen huis zich bevindt. Door hevige regenval […]
RECENSIE

Sweetheart (2019)

Wanneer een film opent met enkele mensen die aanspoelen op een eiland, dringt zich direct de vraag op: krijgen we CAST AWAY of LOST? Het alleraardigste SWEETHEART vindt een goed werkbare tussenweg, met een eenzame overlever die het moet opnemen tegen een mysterieus monster. De jonge Jenn is weliswaar niet de enige die na een […]
RECENSIE

The Invisible Man (2020)

Het onzichtbare laat zich goed filmen. Een shot van een lege ruimte wordt angstaanjagend door de suggestie dat daar toch iemand staat. Leigh Whannell (INSIDIOUS: CHAPTER 3, UPGRADE) maakt goed gebruik van de onzichtbaarheid van zijn antagonist. Dat klinkt logisch, maar denk eens terug aan Paul Verhoevens HOLLOW MAN: daarin kon Verhoeven de verleiding niet […]
RECENSIE

Brahms: The Boy II (2020)

Een vervolg op THE BOY, dat lijkt een raar idee. De eerste film eindigde met een groteske (maar daarom niet minder voorspelbare) plottwist. Is het mysterie nog effectief nu we de onthulling achter de rug hebben? THE BOY deed zich aanvankelijk voor als typische bezetenpoppenhorror, maar ontpopte zich tot een film in een ander subgenre. […]
RECENSIE

Fantasy Island (2020)

Bezoek je Fantasy Island, dan zie je hoe je grootste fantasie werkelijkheid wordt. Bezoek je echter FANTASY ISLAND, dan zie je een futloze horrorfilm. Het is niet vreemd dat productiemaatschappijen zich graag focussen op een vervolg of reboot van een bestaande hit. Dat ervaarde producent Jason Blum ook toen de kassa’s in 2018 explodeerden na […]
RECENSIE

Little Joe (2019)

Als je dan toch een rip-off maakt van THE INVASION OF THE BODY SNATCHERS uit 1956, dan moet je op zijn minst wat elementen toevoegen. Het Britse LITTLE JOE zoekt het in genetische manipulatie en de eigentijdse geluksindustrie. En verdomme, dat werkt. Om met de deur in huis te vallen: de nieuwe film van Jessica […]
RECENSIE

The Lodge (2019)

Na te zijn doorgebroken met het heerlijk onprettige ICH SEH, ICH SEH mag het Oostenrijkse regisseursduo Severin Fiala en Veronika Franz zich wagen aan een Amerikaans debuut. De stal van producent Ulrich Seidl wordt daarmee verlaten, maar qua thematiek ligt THE LODGE aardig in het verlengde van zijn voorganger. Want ook in deze horrorfilm staat […]
RECENSIE

3 from Hell (2019)

Ergens tussen het rauwe realisme van HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER en het kakofonische exces van THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE 2 bevindt zich 3 FROM HELL, de afsluiter van Rob Zombies trilogie over de moorddadige familie Firefly. HOUSE OF 1000 CORPSES (2003) was nog een beetje kermishorror en deed soms denken aan een videoclip […]
RECENSIE

Impetigore (2019)

IMPETIGORE, de nieuwste film van Indonesische filmmaker Joko Anwar, is een sadistische slasher met een sprookjesachtig sausje. Regisseur Joko Anwar werd een aantal jaar terug ‘ontdekt’ door het Internationaal Film Festival Rotterdam met THE FORBIDDEN DOOR, de film die zijn internationale doorbraak betekende. Hij keerde later meerdere malen terug naar het festival. Twee jaar geleden […]
RECENSIE

Gretel & Hansel (2020)

Kun je trouw blijven aan een wereldberoemd kindersprookje en mensen alsnog koude rillingen bezorgen? Oz Perkins’ GRETEL & HANSEL bewijst het. ‘Such a sweet boy
 Sweet and chubby and blond
’ Dat is overigens niet gemakkelijk. Het sprookje dat in 1812 door de gebroeders Grimm werd opgetekend is eigenlijk zo melodramatisch en grotesk, dat een hedendaagse […]
RECENSIE

Detention (2011)

Na de capitulatie van Japan in 1945 werd Taiwan onder bewind gesteld van het toen nog nationalistische China van Chiang Kai-shek. Dit ontaardde al snel in een uiteindelijk achtendertig jaar lang durende periode van uiterst repressieve martial law, getiteld ‘De Witte Terreur’. DETENTION (FANXIAO) vertaalt de verschrikkingen van die tijd naar een intieme psychologische horrorfilm. […]
RECENSIE

Zombi Child (2019)

IFFR | In ZOMBI CHILD, de nieuwste film van arthouse-regisseur Bertrand Bonello, draait alles om HaĂŻtiaanse voodoo-rituelen. Dat is helaas minder spannend dan het klinkt. De Franse regisseur Bertrand Bonello gooide hoge ogen met het sensuele en sfeervolle L’APOLLONIDE, een kijk in een bordeel begin 20e eeuw. Later maakte hij nog het sterkere NOCTURAMA, dat […]
RECENSIE

The Long Walk (2019)

IFFR| De filmindustrie van Laos maakte de afgelopen jaren een ontwikkeling door. Nadat er lange tijd alleen maar overheidspropaganda is gemaakt, zijn er sinds de recente versoepeling van de censuur ook genrefilms te vinden. Op het IFFR is het sci-fi spookverhaal THE LONG WALK te zien van een van de belangrijkste filmmakers van het land: Mattie […]
RECENSIE

Boyz in the Wood (2019)

IFFR | Waarom de Schotse Hooglanden Highlands heten ontdekken de jongens die deelnemen aan een lange natuurwandeling voor kansarme kids. Het schorriemorrie komt daar echter in contact met de snobistische en gewelddadige Britse bovenklasse.   BOYZ IN THE WOOD is een melige hybride van tienerkomedie en back to nature– thriller in de trant van DELIVERANCE […]
RECENSIE

The Grudge (2020)

De Japanse horrorserie JU-ON kreeg in 2004 onder auspiciĂ«n van Sam Raimi een Amerikaanse remake: THE GRUDGE. Takashi Shimizu vertaalde zijn spokenfabel met financieel succes, dus al snel volgden THE GRUDGE 2 en 3. Nu, elf jaar later, vond men de tijd rijp voor deel vi… ehm… THE GRUDGE. De hype om Amerikaanse remakes van […]
RECENSIE

The Dare (2019)

Naast STAR WARS: THE RISE OF SKYWALKER draait ook THE DARE nu in de bioscoop, voor wie geen zin heeft in ruimtegevechten. De setting hier? Een martelkelder. Je moet het maar durven, als bioscoopdistributeur, om je film tegelijkertijd uit te brengen met de nieuwe STAR WARS. Je ziet dan ook dat veel van de films […]
RECENSIE

Deerskin (2019)

Begin dit jaar raakten we verstrikt in de plooien van de moordlustige rode jurk van Peter Stricklands IN FABRIC. Op de valreep van het jaar verschijnt nog een film waarin een kledingstuk voor een onwaarschijnlijk bloedbad zorgt: DEERSKIN. Tijdens een interview op het festival van Cannes weersprak regisseur Quentin Dupieux dat zijn film – over […]
RECENSIE

Yummy (2019)

We hebben er even op moeten wachten, maar Vlaanderen is opnieuw een horrorfilm rijker: de zombiekomedie YUMMY. BEHet verhaal borduurt verder op de korte film PATIENT ZERO die regisseur Lars Damoisaux (bekend van de korte films STRIKER BOB en ELEVADOR) en scenariste Eveline Hagenbeek (ROKJESDAG) in 2016 maakten. Die ging over een patiĂ«nte die na […]
RECENSIE

Zombieland: Double Tap (2019)

BIOSCOOP| In ZOMBIELAND (Ruben Fleischer, 2009) lukte het de knullige Columbus (Jesse Eisenberg) tegen alle verwachting in te overleven tijdens de zombie apocalyps door zich strikt te houden aan de door hemzelf opgestelde regels. Hollywood heeft ook regels, en een van de belangrijkste is dat elke succesvolle film vroeg of laat een vervolg moet krijgen.   […]
RECENSIE

Doctor Sleep (2019)

Regisseur Mike Flanagan verfilmde met GERALD’S GAME dat ‘onmogelijke’ boek van Stephen King en waagt zich nu op het mijnenveld dat THE SHINING heet. Zoveel masochisme levert iets op: DOCTOR SLEEP is beter dan je zou vrezen maar minder goed dan je zou hopen. 39 jaar ligt er tussen de film THE SHINING (Stanley Kubrick, […]
RECENSIE

Bumperkleef (2019)

Hoe een simpele verkeersruzie uitmondt in een paranoĂŻde horrorfilm
 Met de wervelende achtervolgingsfilm BUMPERKLEEF maakt de Nederlandse filmmaker Lodewijk Crijns een late-career masterpiece. Regisseur Lodewijk Crijns (o.a. ALLEEN MAAR NETTE MENSEN) schijnt al zijn hele leven schadevrij te rijden. Maar dat hij zich af en toe opvreet achter het stuur moge duidelijk zijn na het […]
RECENSIE

Countdown (2019)

In tegenstelling tot wat de marketingcampagne ons wil doen laten geloven is COUNTDOWN geen horrorthriller over de duistere kant van apps en social media, maar een recht-toe-recht-aan katholieke horrorfilm met een heel klein vleugje FINAL DESTINATION. Bij wijze van grap downloadt verpleegster Quinn (Elizabeth Lail) samen met een aantal collega’s een app die, middels een […]
RECENSIE

Little Monsters (2019)

Oscarwinnares Lupita Nyong’o blijkt na US opnieuw niet te beroerd voor het betere hak- en zaagwerk. Deze keer bestrijdt ze het kwaad in LITTLE MONSTERS, een Australische horrorkomedie die zich het best laat omschrijven als een kruising tussen KINDERGARTEN COP en THE WALKING DEAD. Na het stranden van zijn relatie belandt Dave, een verlopen hardrocker […]
RECENSIE

Haunt (2019)

Van de schrijvers van A QUIET PLACE staat er groot op de poster van HAUNT. Dat zal schrijf- en regieduo Scott Beck en Bryan Woods de komende tijd nog vaker overkomen, al doen ze met deze spookhuisslasher een aardige poging aan die schaduw te ontsnappen. Wat als gruwelijkheden van een kermisspookhuis echt zouden zijn? Het […]
RECENSIE

In the Tall Grass (2019)

In de boeken van Stephen King dolen personages vaak rond in lange gangen, dichte bossen of eindeloze maisvelden. Psychologische labyrinten waar ze oog in oog komen te staan met geheimen, verlangens of zichzelf. IN THE TALL GRASS van regisseur Vincenzo Natali bewijst hoe moeilijk dat idee te vertalen is naar film. Dat IN THE TALL […]
RECENSIE

47 Meters Down: Uncaged (2019)

Het kon natuurlijk niet uitblijven na het onverwachte succes van Johannes Roberts’ haaienhorror 47 METERS DOWN: een vervolgfilm. In dit rommelige, maar nog altijd genietbare deel twee, verkennen vier tieners een verborgen onderwatergrot. Er zouden daar toch geen haaien zitten? Waarschijnlijk had niemand het miljoenensucces verwacht van Johannes Roberts’ 47 METERS DOWN. De lowbudget maar […]
RECENSIE

The Witch in the Window (2018)

DVD/BLU-RAY |  Het lijkt soms alsof je met vastgoedtransacties slapend rijk kunt worden, maar THE WITCH IN THE WINDOW laat zien dat het aanschaffen van een opknappertje om het met winst door te verkopen niet zonder risico is. De film begint als de twaalfjarige Finn (Charlie Tacker) het familiefilter van zijn browser omzeilt en dingen […]
RECENSIE

It Chapter Two (2019)

Het is een jaar vol grote, ambitieuze, rommelige horrorfilms. In allerlei categorieĂ«n: ‘social thriller’ US, filmhuishit MIDSOMMAR, tween-horror SCARY STORIES, en nu de onvervalste event movie IT CHAPTER TWO. In de tweede helft van deze Stephen King-verfilming zijn de vrienden die in deel 1 korte metten maakten met moordclown Pennywise (Bill SkarsgĂ„rd), volwassen en uit elkaar gegroeid. Hun avontuur zijn ze vergeten […]
RECENSIE

Tigers Are Not Afraid (2017)

De rauwe realiteit van de drugsoorlogen in Mexico krijgt in Issa LĂłpez’ TIGERS ARE NOT AFRAID een magisch randje. Haar horrorsprookje-achterbuurtdrama doet soms denken aan het werk van Guillermo del Toro door de manier waarop de tienjarige Estrella de gruwelen op straat weet te overleven: met hulp van haar fantasie – of het bovennatuurlijke. TIGERS […]
RECENSIE

Wilkolak (2018)

Er wringt iets aan het Poolse WILKOLAK. Is het een oorlogsdrama, horror, coming of age-verhaal of sprookje? Regisseur Adrian Panek vermengt stijlen en overtuigt met een unheimische sfeer, maar de film doet uiteindelijk richtingloos aan. WILKOLAK speelt tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog. De eerste beelden tonen de wreedheid die plaatsvond in concentratiekamp Groß-Rosen […]
RECENSIE

Summer of 84 (2018)

Het huidige decennium is over een paar maanden voorbij, maar de jaren tachtig lijken maar niet te eindigen. Zo stoomt STRANGER THINGS lekker door, bracht BUMBLEBEE de TRANSFORMERS-reeks naar een onschuldigere tijd en is de titel WONDER WOMAN 1984 vrij helder over wat we volgend jaar van dat vervolg mogen verwachten. Het Canadese regisseurstrio dat […]
RECENSIE

Scary Stories (2019)

In Amerika zijn ze een begrip: de Scary Stories-boeken van Alvin Schwartz, onlosmakelijk verbonden met de nachtmerrie-achtige illustraties van Stephen Gammell. AndrĂ© Øvredal brengt ze overtuigend tot leven met een prima film voor beginnende horrorfans. Scary Stories to Tell in the Dark, heet het eerste deel van Schwartz’ reeks, en dat is ook de Amerikaanse […]
RECENSIE

The Dead Don’t Die (2019)

Wat als we allemaal al zombies zijn? Slaaf van onze impulsen en onze smartphones. Geconditioneerd om almaar meer, meer, méér te willen; meer geld, meer spullen, meer likes, meer verdoving. Bereid om elke halve waarheid of hele leugen te geloven, zolang het ons goed uitkomt. Jim Jarmusch schreef er een boze zombiekomedie over. ‘This isn’t […]
RECENSIE

Midsommar (2019)

Als je een beetje bekend bent met folk horror – je hebt THE WICKER MAN gezien, Shirley Jacksons The Lottery gelezen – dan weet je wat er gaat gebeuren in MIDSOMMAR. Maar kennis bereidt je niet voor op Ari Asters bijzonder effectieve uitvoering. Vorig jaar liet Aster met zijn debuut
RECENSIE

Crawl (2019)

In een tijd waarin veel horrorfilms net even dat extra beetje meer willen zijn dan een ordinair griezelfestijn, voelt de nieuwe van Alexandre Aja ironisch genoeg aan als een welkom fris briesje. CRAWL is een heerlijke throwback naar de rampenfilms en Animals Attack-spektakels uit de jaren zeventig. In 2017 gebeurden er twee dingen die uit […]
RECENSIE

Stranger Things (seizoen 3) (2016–2022)

NETFLIX | In de eerste scĂšne van het nieuwe seizoen van STRANGER THINGS proberen mensen in een geheimzinnig lab met een grote machine een poort naar de Upside Down te openen. Waarop de enige logische reactie is: alweer?!?! Het is een reactie die vaker tijdens het seizoen van pas komt. Want ja, alwéér zijn er rare […]
RECENSIE

Annabelle Comes Home (2019)

De THE CONJURING-franchise heeft weer een nieuwe loot aan de tak. Spin-off ANNABELLE heeft inmiddels moederschip THE CONJURING ingehaald en brengt een derde deel in de bioscopen, ruim een jaar voordat THE CONJURING 3 ons zal bereiken. De tijdlijn van de THE CONJURING-franchise is redelijk ingewikkeld. Als je precies wil weten hoe het in elkaar […]
RECENSIE

Child’s Play (2019)

‘Zijn alle horrorfilms zo?’ vraagt de dertienjarige Andy (Gabriel Bateman) lachend aan zijn vrienden bij het kijken van THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE 2. ‘Zo ongeloofwaardig,’ is zijn oordeel. Hij zou CHILD’S PLAY eens moeten zien. Dat weten regisseur Lars Klevberg en scenarist Tyler Burton Smith zelf ook wel. Anders zou de boosaardige pop Chucky (stem […]
RECENSIE

Der Goldene Handschuh (2019)

Het leek onmogelijk dat er anno nu nog een film kon worden gemaakt die critici kon schokken, maar het is regisseur Fatih Akin gelukt met DER GOLDENE HANDSCHUH. Geen Thanos-origin story, maar een in liters schnaps gedrenkte biopic over een troosteloze Hamburgse seriemoordenaar. Als je een film maakt die het publiek radicaal verdeelt, dan heb […]
RECENSIE

The Perfection (2018)

Over goede timing gesproken: de release van THE PERFECTION valt mooi samen met de filmmarketing-special in de laatste Schokkend Nieuws. Want – verrassing, verrassing! – de sociale media gingen na de premiĂšre van de film meteen in het rood. De engste film aller tijden! Niet te bekijken! Zum kotsen! De kunst van het verleiden is […]
RECENSIE

Ma (2019)

Wie na het zien van de nieuwste Blumhouseproductie MA de bioscoop uitloopt, heeft ongetwijfeld maar één grote vraag in het hoofd rondzingen. Of eigenlijk twee. Op welk punt vloog deze film volkomen uit de rails? En waarom? Marco Borsato als gastzanger bij Metallica? Het zĂłu kunnen. Je zet de zin op papier, je denkt na, […]
RECENSIE

Brightburn (2019)

Een film die zonder persvoorstelling in de bioscopen wordt gedropt, belooft zelden iets goeds. Zelfs met een lonkende producentennaam als James Gunn. In het geval van BRIGHTBURN een raadselachtige gang van zaken, want het is een hele fijne, nare superheldenslasher. Hoe omschrijf je een perfecte filmvillain? Michael Biehn deed het in een kleine twee minuten […]
RECENSIE

The Curse of La Llorona (2019)

THE CURSE OF LA LLORONA is een goede indicatie van de toekomst van het Conjuring Universe. James Wan produceert alleen nog. Michael Chaves, die ook THE CONJURING 3 zal regisseren, steekt een voetje in de Mexicaanse folkore. In THE CURSE OF LA LLORONA ontmoeten we sociaal werkster Anna (Linda Cardelli) en haar twee kinderen in […]
RECENSIE

Captive State (2019)

Normaal gesproken komen buitenaardse wezens in films op visite om de boel hier overhoop te knallen, maar in CAPTIVE STATE verdwijnt na hun komst alle werkloosheid, armoede en misdaad in de wereld. Toch was het waarschijnlijk prettiger geweest als ze ons gewoon overhoop hadden geknald. Het uitgangspunt van CAPTIVE STATE van scenarist/regisseur Rupert Wyatt (RISE […]
RECENSIE

Pet Sematary (2019)

Na de remake-hit IT, zitten we nu opnieuw in de penarie in PET SEMATARY. Het karakteristieke plekje op het erf van de familie Creed lijkt in het begin nog altijd poeslief en aardig, totdat we te maken krijgen met de meest menselijke emotie: rouw. Na de fatale aanrijding van huiskat Smuckey, besluit Stephen King een verhaal […]
RECENSIE

Us (2019)

De verwachtingen na Jordan Peeles enorm succesvolle filmdebuut GET OUT waren hoger gespannen dan een waslijn aan de Euromast. Met opvolger US lost hij ze voor een groot deel in, maar het sociale commentaar loopt de horror dit keer iets te vaak voor de voeten. De titel van Peeles eersteling GET OUT was een bewuste […]
RECENSIE

High Life (2018)

Claire Denis’ sciencefictionfilm HIGH LIFE is net zo spannend als een ruimtereis naar het dichtstbijzijnde zwarte gat op 99% van de snelheid van het licht. Anders gezegd: het klinkt fascinerend, maar duurt allemaal wel erg lang. Monte (Robert Pattison) en zijn babydochter Willow trekken eenzaam door het heelal. Als hij daarbuiten zwevend in zijn ruimtepak […]
RECENSIE

Escape Room (2019)

Door de tagline op de filmposter gooit Adam Robitels ESCAPE ROOM eigenlijk meteen alle kaarten open op tafel: Find the clues or die. Maar juist door die voorspelbaarheid is de film ouderwets vermakelijk. Toen een jaar of tien geleden het fenomeen ‘escape room’ aan zijn opmars over de wereld begon, was het natuurlijk slechts een […]
RECENSIE

Happy Death Day 2U (2019)

Een vervolg op een film die gaat over een vrouw die elke dag opnieuw beleeft – en vermoord wordt. Dat verdient al een halve skull aan ironiepunten. Alleen de rest
 HAPPY DEATH DAY 2U is een rare film. Een heel rare film. Eerst een woord van waarschuwing. Het is volstrekt zinloos om Christopher Landons HAPPY […]
RECENSIE

The Prodigy (2019)

Leuk natuurlijk, dat het achtjarige zoontje van Sarah en John in THE PRODIGY een genie is. Maar geeft dat hem het recht om ze in het Hongaars uit te schelden en zijn klasgenoten met gereedschappen te bewerken? Om te beginnen een ontboezeming: kinderen in horrorfilms jagen me de stuipen op het lijf. Natuurlijk zal iedereen […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden