• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Drama

RECENSIE

Benedetta (2021)

Vol verwachting klopt ons Schokkend hart als producent Saïd Ben Saïd eind april 2017 twittert dat ónze Paul Verhoeven een nieuwe speelfilm gaat maken. Het affiche dat de ELLE-producent met zijn tweet mee de wereld in stuurt, belooft bovendien een terugkeer naar de onderwerpen die voor eeuwig synoniem met Verhoeven zullen blijven: seks en religie. […]
RECENSIE

Midnight Mass (2021)

Met geslaagde verfilmingen GERALD’S GAME en DOCTOR SLEEP toonde Mike Flanagan al aan fan van Stephen King te zijn. Het is dus niet verrassend dat hij na bewerkingen van Shirley Jackson (THE HAUNTING OF HILL HOUSE) en Henry James (THE HAUNTING OF BLY MANOR) met zijn derde Netflixreeks een indirecte ode brengt aan King. Vergeef me […]
RECENSIE

Black as Night (2021)

Het zit de jonge Shawna niet mee: net nu de eeuwige muurbloem besloten heeft het tienerleven te omarmen, duiken er vampiers op in haar woonplaats. Want, verzucht ze aan het begin van BLACK AS NIGHT: “The summer I got breasts, was the same summer I fought vampires.” Met de Welcome To The Blumhouse-serie blazen productiebedrijf […]
RECENSIE

Willy’s Wonderland (2021)

Nic Cage vecht tegen pluche robots. Wat valt er nog meer over te zeggen? Het klinkt als een ontzettend goed idee. Dat wel. Maar hoe lang kun je één grap blijven rekken? Een naamloze mannelijke man, met leren jack en zonnebril, rijdt met zijn ragbak een klein Amerikaans dorpje binnen. Een spijkermat maakt echter finaal […]
RECENSIE

Dune (2021)

Zevenendertig jaar na David Lynch’ DUNE en diverse malen uitstel door covid is het eindelijk zover. Vandaag gaat Denis Villeneuve’s versie in première in de Nederlandse en Belgische bioscopen. Liefhebbers van Frank Herberts originele boekenreeks, die ook wel het startpunt van de ecologische sciencefiction wordt genoemd, keken er reikhalzend naar uit. Ook ik, als boek-uit-het-hoofdkenner […]
RECENSIE

Titane (2021)

Met TITANE overtreft Julia Ducournau haar grote voorbeeld David Cronenberg. De winnaar van de Gouden Palm graaft diep in filosofische vraagstukken over lichaam en geest en heeft een woeste energie die je werkelijk alle hoeken van de bioscoop laat zien. Hoe film je een rijdende auto? Low angle-shotje vanaf het wegdek, dan maar? Interieurshot? Drone? […]
RECENSIE

Lapsis (2020)

Noah Huttons LAPSIS is een slimme, kleine sciencefictionfilm met een terloopse politieke boodschap.  In de nabije toekomst gaat alle automatisering via quantumcomputers, grote zilveren kubussen die her en der verspreid in het landschap staan. Draadloze communicatie tussen deze supermachines is te traag: ze moeten met kabels aan elkaar vastgemaakt worden, hoe meer, hoe beter. In […]
RECENSIE

Come Play (2020)

Na Jason, Michael en Freddy is er nu… Larry? Die naam was de titel van het korte horrorfilmpje uit 2017 dat schrijver/regisseur Jacob Chase met een budget van 9 miljoen dollar omtoverde tot COME PLAY. Dat het geld grotendeels bij Steven Spielberg vandaan kwam blijkt vooral een hindernis. Maar eerst iets anders. Ik ben autistisch […]
RECENSIE

The Green Knight (2021)

David Lowery’s bewerking van de Arthuriaanse legende Sir Gawain and the Green Knight is een onderneming die van riddermoed getuigt. Het originele 14-eeuwse anonieme gedicht is voor Engelse scholieren namelijk wat Mariken van Nieumeghen voor ons is: een literair meesterwerk uit een tijd die de moderne geest vreemd is. Lowery doet geen poging om het oorspronkelijke verhaal […]
RECENSIE

Blood Red Sky (2021)

SNAKES ON A PLANE meets FROM DUSK TILL DAWN. Of zoals Samuel L. Jackson het zou zeggen: ‘I’ve had it with these motherfucking vampires on this motherfucking plane!’ De Duitse Nadja heeft een mysterieuze ziekte. Ze neemt daarom, samen met haar zoontje, een nachtelijke vlucht naar de VS in de hoop daar te worden genezen. […]
RECENSIE

Old (2021)

Met M. Night Shyamalan kan het alle kanten op. Zijn nieuwste film OLD is voor liefhebbers van spannende thrillers een koude douche, maar fans van hilarische trash kunnen hun lol op. M. Night Shyamalan heeft, zacht uitgedrukt, een opvallend oeuvre opgebouwd. Na zijn hit THE SIXTH SENSE (1999) werd hij al snel neergezet als de […]
RECENSIE

A Classic Horror Story (2021)

De titel van deze onderhoudende film doet al vermoeden dat er uit klassiekers wordt geput. Zij die van filmverwijzingen houden, zullen zich bij het zien van deze film in de hemel wanen. Met de uitspraak ‘MIDSOMMAR meets THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE‘ maakte Netflix zelf via Twitter al ruim voordat de film uitkwam duidelijk waar de […]
RECENSIE

The Unholy (2021)

Amerika krijgt zijn eigen Lourdes in relihorror THE UNHOLY, als de dove Alice plots al haar zintuigen terugkrijgt en wonderen begint te verrichten. Dankzij de maagd Maria volgens haarzelf, maar de filmtitel verklapt al dat dit geen zuivere koffie is. Gelukkig is Jeffrey Dean Morgan in de buurt! Ik zeg het meteen maar vast: ik […]
RECENSIE

Fear Street Part Two: 1978 (2021)

FEAR STREET PART ONE: 1994 was een oprechte throwback-slasher, die absoluut naar meer smaakte. Het tweede deel in Leigh Janiaks ‘film trilogy event‘, zoals het van Netflix moet heten, is meer van hetzelfde en dat smaakt nog steeds prima. FEAR STREET PART TWO: 1978 is een raamvertelling. We ontmoeten onze helden uit deel 1 weer […]
RECENSIE

The Tomorrow War (2021)

De sciencefictionactiefilm THE TOMORROW WAR hangt van clichés aan elkaar. Toch zijn er genoeg scènes die de fans zullen kunnen bekoren. Ex-soldaat Dan Forester (Chris Pratt) heeft een simpel leventje. Hij werkt als biologieleraar, is gelukkig met zijn vrouw Emmy (Betty Gilpin) en heeft een speciale band met zijn dochtertje Muri (Ryan Kiera Armstrong/Yvonne Strahovski). […]
RECENSIE

Fear Street Part One: 1994 (2021)

In FEAR STREET PART ONE: 1994, het eerste deel van een trilogie die op Netflix uitkomt, snijdt het mes onverwacht diep en spat het bloed rijkelijk rond. Lezertjes van Goosebumps kijken maar beter uit. In een interview met de BBC vertelde jeugdboekenschrijver R.L. Stine, 77 intussen, dat hij in shock was toen hij de Fear […]
RECENSIE

A Quiet Place Part II (2020)

Eigenlijk is A QUIET PLACE PART II de ideale film om de heropening van de bioscopen te beleven voor wie het geluid van ritselende zakjes chips, sissende frisdrankflesjes en kuchend publiek node heeft gemist. Zowel John Krasinski als Emily Blunt stonden niet te springen om een vervolg op A QUIET PLACE (2018) te maken. Wellicht […]
RECENSIE

Nobody (2021)

Eindelijk een antwoord op de vaak gestelde vraag: is Bob Odenkirk een goede actieheld? De scenarist van JOHN WICK en de regisseur van HARDCORE HENRY slaan de handen ineen om met een overtuigend antwoord te komen: een dikke vette ja. Hoofdpersoon Hutch Mansell is het toonbeeld van middenklasse-Amerika op middelbare leeftijd. Lagere leidinggevende in een […]
RECENSIE

Oxygen (2021)

Een vrouw ontwaakt in een benauwende, cryogene ruimte, niet wetend wie ze is en hoe ze hier terecht is gekomen. Regisseur Alexandre Aja (HORNS, CRAWL) houdt het gedurende de gehele film bij deze ene ruimte, die de kijker meetrekt in een claustrofobische nachtmerrie. De beginscene zet meteen de toon. Onder het geluid van kloppende harten en […]
RECENSIE

Army of the Dead (2021)

Een plot die in drie woorden is samen te vatten: casinoroof met zombies. En dat dan met een dik Zack Snyder-sausje eroverheen. Of je nou wat kunt met zijn stijl of niet, je moet nageven dat dit de plezierigste film is die hij in tijden heeft gemaakt. Zack Snyder heeft fans genoeg. De goedkeuring van […]
RECENSIE

Promising Young Woman (2020)

Hoe kleurrijk en uitnodigend PROMISING YOUNG WOMAN er ook uitziet, er zit een machtig scherpe rand aan Emerald Fennells Oscarwinnende debuut. Langzaam sluipt iets zeer venijnigs de film binnen, en dat is niet alleen Carey Mulligan op haar fuck me-pumps. Eerder deze week ging de Oscar voor beste scenario naar PROMISING YOUNG WOMAN, dat ook […]
RECENSIE

Meander (2020)

In MEANDER moet een jonge vrouw haar weg zien te vinden in een doolhof vol boobytraps. De tweede film van de Fransman Mathieu Turi (HOSTILE, 2017) klinkt als een kruising tussen CUBE en SAW, maar in het labyrint zit een onverwachte Minotaurus verborgen. Aan het begin van de film ligt ze languit op de weg. […]
RECENSIE

Sputnik (2020)

De Sovjet-Unie had een gedegen traditie van sci-fi films. Uitschieters zoals SOLARIS (Andrei Tarkovsky, 1972) vielen tot ver buiten het IJzeren Gordijn in de prijzen. Na de Koude Oorlog zakte de productie in, maar recentelijk lijkt er sprake te zijn van een opleving. SPUTNIK van debuterend regisseur Egor Abramenko is hier een mooi voorbeeld van. […]
RECENSIE

Them (2021–)

Sociaal bewuste horror is van alle tijden, maar sinds GET OUT is het thema racisme explicieter dan ooit aanwezig in genrefilms en -series. Het tiendelige THEM is niet bang de confrontatie aan te gaan. De ‘second great migration’ wordt het genoemd: de verhuizing van miljoenen zwarte Amerikanen tussen 1940 en 1970, van de zuidelijke staten […]
RECENSIE

Saint Maud (2019)

DVD/BLU-RAY/De zeer vrome Maud blijkt een verre van heilig boontje te zijn in reli-horror SAINT MAUD, waarin de spanning en beklemmende sfeer tot bijna ondraaglijke hoogten worden opgevoerd. Direct in de bloederige openingsscène wordt de toon goed gezet door debuterend regisseur Rose Glass, tevens verantwoordelijk voor het script. In de slechts 84 minuten die de […]
RECENSIE

The Stylist (2020)

Dat er soms wel meer wordt weggeknipt dan alleen haar bij de kapper, kan je in de bloederige horror-thriller THE STYLIST zien. THE STYLIST is gebaseerd op de gelijknamige korte film uit 2016, die met zoveel succes op genrefestivals draaide dat een crowdfunding-actie werd gestart voor een ‘full feature’. Jill Gevargizian, die net als protagonist […]
RECENSIE

New Order (2020)

Het Imagine Film Festival opent in deze vreemde tijden gepast met Michel Franco’s dystopische thriller NEW ORDER: radeloze demonstranten leggen het leven in Mexicostad stil, maar dan slaat het leger genadeloos hard terug. Soms kondigt de sociale revolutie zich op een vreemde manier aan. In NEW ORDER is het een groene waterstraal die uit de […]
RECENSIE

Synchronic (2019)

DVD/BLU-RAY/Twee ambulancebroeders worden geconfronteerd met een reeks bevreemdende ongevallen, veroorzaakt door een mysterieuze partydrug. Een van hen ontdekt dat deze je terug laat gaan in de tijd, met het risico dat je komt vast te zitten en nooit meer uit het verleden kunt ontsnappen. De twee parademici zijn Dennis (Jamie Dornan) en Steve (Anthony Mackie), […]
RECENSIE

Space Sweepers (2021)

We horen veel over de plastic soep in de oceanen, maar vlak ook ruimteafval niet uit! Dat astronauten daar flink last van kunnen hebben, zagen we al eens in GRAVITY, en ook in SPACE SWEEPERS vliegen de wrakstukken van oude satellieten en ruimteschepen ons om de oren. Het is het jaar 2092 en de aarde […]
RECENSIE

Black Medusa (2021)

IFFR | Een jonge vrouw drogeert een man en verkracht hem anaal met een stok. De eerste tien minuten van het Tunisische BLACK MEDUSA roepen vragen op: wie is die vrouw, waarom doet ze dat? Regisseurs Youssef Chebbi en ismaël komen bewust niet met antwoorden. Dat zou intrigerend kunnen zijn, ware het niet dat ze […]
RECENSIE

Dead & Beautiful (2021)

IFFR | Vijf verwende rijkeluiskinderen worden na een avond in het bos opeens als vampier wakker. Wat volgt is een soms verwarrende film waarin niet elk personage even goed uit de verf komt, maar een sterk laatste halfuur zorgt voor een intrigerende climax. Lulu (Aviis Zhong) is lid van een groepje verveelde, rijke vrienden die […]
RECENSIE

Mayday (2021)

IFFR | Dat de vrouw eeuwenlang als object beschouwd werd, is helemaal geen nieuws. Dat weet Karen Cinorre ook. Met haar debuutfilm MAYDAY, te zien op het International Film Festival Rotterdam, zet ze in op feminisme.  Althans, het essentialistische feminisme, want zowel Judith Butler als Donna Haraway zouden niet gediend zijn van het beeld dat […]
RECENSIE

The Midnight Sky (2020)

De post-apocalyptische thriller THE MIDNIGHT SKY is het meest ambitieuze regiewerk van George Clooney tot nu toe. Het concept van deze verfilming van Good Morning, Midnight is veelbelovend, maar de film weet niet geheel te overtuigen. Het verhaal speelt zich af in het jaar 2049. De planeet is geëvacueerd en Augustine (Clooney zelf) blijft als wetenschapper achter […]
RECENSIE

Don’t Listen (2019)

Netflix bouwt gestaag door aan zijn aanbod van Mediterrane horror. Deze maand laat spookfilm DON’T LISTEN van voormalig kortfilmregisseur Angel Gomez Hernandez zien dat ook in Spanje oude vervallen huizen nooit te vertrouwen zijn. Daniel en Sara vormen een ondernemend stel dat leeft van het flippen van huizen. Ze kopen een bouwval en verkopen dit […]
RECENSIE

The Rental (2020)

Het regiedebuut van Dave Franco belooft spanning en horror in combinatie met wat drama. Helaas is het juist het drama dat het grootste deel van de film de overhand heeft en lijkt de horror maar bijzaak. Michelle (Alison Brie) en haar vriend Charlie (Dan Stevens) besluiten samen met zijn broer Josh (Jeremy Allen White) en […]
RECENSIE

Black Water: Abyss (2020)

Vijf jonge mensen verkennen een onbekende grot, het water binnen stijgt, oh jee, ze kunnen niet meer naar buiten, dubbel oh jee… Een moordzuchtige krokodil! Omdat de grootste boel ondergronds gebeurt, heeft het vervolg op  BLACK WATER (2007) de titel BLACK WATER: ABYSS gekregen. Een werkelijke afgrond speelt nauwelijks een rol in de film, en […]
RECENSIE

Menendez: The Day of the Lord (2020)

De Spaans/Mexicaanse horrorfilm MENENDEZ: THE DAY OF THE LORD heeft de klassieke opzet van een verhaal over exorcisme. Een gevallen priester die vecht met zijn eigen innerlijke demonen, een oude bekende die hem vraagt om een gunst en een laatste exorcisme dat al het kwade in de priester naar boven haalt. De film begint met […]
RECENSIE

His House (2020)

Zuid-Soedanese vluchtelingen Bol en Rial krijgen na lang wachten een huis toegewezen in een onbekende Britse stad. Aldaar worden ze geteisterd door iets macabers. Iets wat ze ook verbindt met hun tijdens de vlucht gestorven dochter. Bol heeft al nachtmerries, als het stel nog in een opvangcentrum woont. Een boot vol vluchtelingen op de Middellandse […]
RECENSIE

The Craft: Legacy (2020)

Cultfenomeen THE CRAFT heeft een heuse opvolger. In THE CRAFT: LEGACY maakt een nieuw bondgenootschap van buitenbeentjes kennis met hekserij. Volstaat de geliefde cirkel van Sarah, Nancy, Bonnie en Rochelle dan niet meer voor de tieners van nu? Ook regisseur Zoe Lister-Jones viel als tiener buiten de maatschappelijke normen, en zag in THE CRAFT (Andrew […]
RECENSIE

Rebecca (2020)

Het vraagt lef, een wereldberoemd boek verfilmen dat eerder al door niemand minder dan Alfred Hitchcock onder handen is genomen. Dat regisseur Ben Wheatley lef heeft weten we inmiddels wel, maar kan hij zijn eigenzinnige stempel ook op REBECCA drukken? Rebecca werd in 1938 geschreven door de Britse schrijfster Daphne du Maurier, wiens verhalen ook […]
RECENSIE

Kadaver (2020)

Een Noorse post-apocalyptische horrorfilm gesitueerd in een luxueus hotel vol geheime tunnels? Dat klinkt om je vingers bij af te likken. Maar helaas slaagt debuterend schrijver/regisseer Jarand Herdal er niet in om van zijn premisse een smakelijk geheel te maken. In de nasleep van een kernoorlog proberen Leonore, Jacob en hun dochter Alice in een […]
RECENSIE

Nocturne (2020)

AMAZON PRIME | In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden is er in NOCTURNE van rustgevend pianogetingel geen sprake. Twee talentvolle zussen op weg naar de top spelen geen Chopin of Mozart, maar Rachmaninov of Saint-Saëns. Alsof de duivel hen op de hielen zit. Tijdens het bekijken van NOCTURNE moet je onwillekeurig aan THE […]
RECENSIE

The Lie (2018)

Hoe ver ga je om je kind te beschermen? Dat is de centrale vraag in THE LIE, waarin de ene leugen de andere opvolgt. Speciaal voor Amazon Prime Video heeft Blumhouse Productions vier films gecreëerd, waaronder THE LIE. Afkomstig uit 2018, maar nu pas uitgebracht. De vijftienjarige Kayla – een uitstekend spelende Joey King, best […]
RECENSIE

The Binding (2020)

Het arme zuiden van Italië heeft een rijke traditie op het gebied van Animisme, een geloofsovertuiging die binnen onze “Judeo-Christelijke samenleving” maar wat graag afgedaan wordt als bijgeloof en hekserij. De verbinding uit de titel slaat op het kwaadwillend beïnvloeden van iemands vrije wil door middel van magische rituelen. Een redelijk origineel uitgangspunt voor een […]
RECENSIE

The Paramedic (2020)

“Weer noedelsoep?” Voor iemand die elke dag maar de voeten onder tafel moet schuiven, getuigt Ángel nu niet echt van grote dankbaarheid. In de Spaanse Netflix Original THE PARAMEDIC (EL PRACTICANTE) transformeert een onsympathieke narcist na een ongeluk in een meedogenloze moordenaar. Een personage slaat pas aan als er identificatie mogelijk is. Dat kan best […]
RECENSIE

Cargo (2019)

De Indiase regisseur Arati Kadav steekt het idee van reïncarnatie in een nieuw, hip jasje. In haar debuutfilm CARGO zorgen ruimtedemonen er met een recyclingproces voor dat de mens kan genieten van een welverdiend hiernamaals. De world-building gebeurt razendsnel: als de wekker van demon Parashta gaat, schakelt hij de radio in en kunnen we meegenieten […]
RECENSIE

Antebellum (2020)

De Latijnse filmtitel betekent letterlijk ‘voor de oorlog’ en verwijst naar een periode voor en tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Pessimistische constatering, maar met ANTEBELLUM krijgen de Verdeelde Staten van Amerika precies de genrefilm die op dit moment bij hun brandende steden past. ANTEBELLUM opent met een indrukwekkende scène op een Zuidelijke plantage. We zien, zonder […]
RECENSIE

I’m Thinking of Ending Things (2020)

In het onheilspellend getitelde I’M THINKING OF ENDING THINGS komen de vertrouwde thema’s van Charlie Kaufman langs – het labyrint van het menselijke onderbewustzijn en hoe ingewikkeld en pijnlijk relaties kunnen zijn. Het is ook gelijk een goede reminder dat er op dit moment maar weinig schrijvers/regisseurs zijn die deze gevoelens beter in beeld kunnen […]
RECENSIE

Relic (2020)

Drie generaties vrouwen in één huis, en er waart iets meer rond. Iets gevaarlijks. Is dit na THE BABADOOK een nieuwe horrorhit voor Australië? Oma Edna (Robyn Nevin) is kwijt. De buren hebben haar al een paar dagen niet meer thuis gezien, en dus komen ma Kay (Emily Mortimer) en dochter Sam (Bella Heathcote) haar […]
RECENSIE

The Secret Garden (2020)

Hoewel je met een levendige fantasiewereld nooit alleen bent, is het leuker om daar samen in te dwalen. Bijvoorbeeld in een nieuwe boekverfilming vol sprookjesachtige computeranimatie. De kleine Mary Lennox is een typisch geval van ‘poor little rich girl’: ze wordt aangekleed door bedienden omdat moederlief zich niet laat zien. Eenmaal verweesd, wordt Mary ondergebracht […]
RECENSIE

Crash (1996)

De jury van het Cannes Film Festival kende de film in 1996 een speciale prijs toe ”for originality, for daring and for audacity.’ Toen David Cronenberg die in ontvangst nam klonk er boegeroep uit de zaal. Ook nu de 4K-gerestaureerde versie van CRASH eraan komt, blijft de film heftige gevoelens oproepen. J.G. Ballard schreef zijn […]
RECENSIE

Pinocchio (2019)

De Italianen willen Pinocchio terug. Te lang heeft Disney het verhaal in de klauwen gehad. Tijd voor een verfilming die recht doet aan het duistere, surrealistische bronmateriaal. Het idee dat een fee de marionet tot leven wekte na een wens van Gepetto, is zoiets als spaghetti bolognese. Voor de gemiddelde mens een vanzelfsprekendheid, maar een […]
RECENSIE

Warrior Nun (2020–2022)

Sinds Disney alle Marvel-titels verhuisde naar Disney+ tracht Netflix haar superheldenvacuüm te vullen met eigen materiaal. Na THE UMBRELLA ACADEMY en I AM NOT OKAY WITH THIS komt de streamingdienst nu met een verfilming van de succesvolle Amerimanga-stripserie Warrior Nun Areala van Ben Dunn. In de boeken vormt de voormalige Noorse walkure Areala, na haar […]
RECENSIE

Bacurau (2019)

Nu er dankzij de versoepelingen weer wat meer bezoekers naar de bioscopen kunnen, is er meteen ook een reden voor: BACURAU, een verrassende Braziliaanse genremix waarin de inwoners van een belegerd bergdorpje wraaknemen op hun kwelgeesten. Nood breekt overduidelijk wet voor de Braziliaanse arthousefilmer Kleber Mendonca Filho. Na zijn gevoelige portretten NEIGHBOURING SOUNDS en AQUARIUS […]
RECENSIE

The Miracle of the Sargasso Sea (2019)

Een lynchiaanse film, wordt THE MIRACLE OF THE SARGASSO SEA al veel genoemd. Die term betekent hier voor de verandering eens niet alleen dat de film ‘vreemd’ is, maar is ook thematisch relevant. We hebben hier te maken met een stadje waar onder de oppervlakte, jawel, allerlei duisters leeft. Politiechef Elisabeth (Angeliki Papoulia) wordt overgeplaatst […]
RECENSIE

Only (2019)

Een dodelijke pandemie die alleen vrouwen treft, waardoor de alleen achterblijvende mannen steeds wanhopiger worden; dat klinkt wel erg bekend… Zou schrijver-regisseur Takashi Doscher ooit hebben geborreld met Casey Affleck? Het lijkt aannemelijk dat toekomstige films over pandemieën anders zullen zijn dan degene die gemaakt werden voordat Covid-19 de wereld op slot gooide. Min of […]
RECENSIE

La Llorona (2019)

BIOS/Oude folklore mengt zich met politieke thema’s in dit arthousedrama over de genocide in Guatamala. De legende van La Llorona (vertaald: ‘de huilende vrouw’) vertelt over een moeder die haar kinderen heeft vermoord, waarna ze ’s nacht naar hen op zoek gaat. Deze folklore is terug te vinden in onder andere Guatamala en Colombia, maar […]
RECENSIE

The Vast of Night (2019)

Autodidact Andrew Patterson maakte ver van het Hollywood-systeem zijn debuut met een puntgave genrefilm die de komst van buitenaardse wezens op zeer intieme schaal bekijkt – en aanhoort. In een sterrenrestaurant at ik ooit een hemelse bereiding van witlof en sinaasappel. Dat is een geijkte combinatie – kookdatabase Allerhande spuugt zo twintig vrijwel identieke recepten […]
RECENSIE

I See You (2019)

Net wanneer rechercheur Greg Harper op de verdwijningszaak wordt gezet van de 10-jarige Justin, gebeuren er onverklaarbare dingen in zijn huis. Alsof er niet al genoeg spanning was, nadat vrouwlief Jackie het bed heeft gedeeld met een andere kerel. Dit gezin staat onder hevige druk. Als je dan weer met dertig man tegelijk de bioscoop […]
RECENSIE

Swallow (2019)

SWALLOW is een bijzonder soort horrorfilm. Niet eng, gruwelijk of gewelddadig, maar diep oncomfortabel. Hoe ver ga je om je autonomie terug te winnen? De pasgetrouwde Hunter (Haley Bennett) is een object in het leven van haar man Richie (Austin Sowell). Richie is gewend te krijgen wat hij wil: hij heeft een goede baan bij […]
RECENSIE

The Wild Goose Lake (2019)

TDiao Yinan (BLACK COAL, THIN ICE) gooit hoge ogen met zijn nieuwste, THE WILD GOOSE LAKE. Lekker is de film, prachtig geschoten en gemonteerd – en ook stom. Eventjes maar. Dit stuk kan daarom niet helemaal zonder spoilers. Een mix van arthouse en neo noir in het donker, in de regen, ergens in Wuhan (nu […]
RECENSIE

The Other Lamb (2019)

HORROR | Bloed vloeit, een nerveuze cello brengt je van je stuk en zorgvuldig opgebouwde spanning culimineert doordat personages met kabaal uit het niets verschijnen. Maar om THE OTHER LAMB nou als puur horror te bestempelen? Eerder een intrigerend arthousedrama dat griezeleffecten gebruikt. Het is de eerste Engelstalige film van de Poolse regisseur Malgorzata Szumowska. […]
RECENSIE

A Score to Settle (2019)

Wanneer je, zoals Nicolas Cage, in heel veel kleine genreproducties verschijnt, kan er eens een MANDY tussen zitten. Vaker beland je echter in iets als A SCORE TO SETTLE. Shawn Ku’s wraakthriller blijkt meteen een film die het cliché niet schuwt: in de proloog onderwerpt een schurk een arme drommel aan enhanced interrogation met een […]
RECENSIE

The Turning (2020)

Bij een Amerikaans testpubliek behaalde THE TURNING de laagst mogelijke score. Dat lijkt schromelijk overdreven, tot het slot zich aandient. Als het even kan komt uw recensent van dienst graag zo beslagen mogelijk ten ijs. Voor het op waarde schatten van een vervolgfilm is het immers noodzakelijk zijn voorganger(s) te hebben gezien en bij remakes […]
RECENSIE

Vampires (2020)

Martha (Suzanne Clément) is vampier en woont in een armoedig deel van Parijs. Ze heeft vier kinderen, waarvan de twee oudsten eveneens volbloed vampier zijn. Echter, de jongste twee lopen overdag straffeloos buiten in het volle licht. Rad en Irina werken ’s nachts in een slagerij en zorgen zo voor de aanvoer van meer dan […]
RECENSIE

The Outsider (2020)

In het werk van Stephen King kent angst vele gezichten. Het bekendste is wel dat van Pennywise uit IT, een monster dat er zijn bestaansrecht aan ontleent. In de prima tiendelige HBO-serie THE OUTSIDER zit ook een monster, maar het voedt zich met verdriet en rouw. Deze recensie bevat spoilers voor de eerste vijf afleveringen! […]
RECENSIE

The Invisible Man (2020)

Het onzichtbare laat zich goed filmen. Een shot van een lege ruimte wordt angstaanjagend door de suggestie dat daar toch iemand staat. Leigh Whannell (INSIDIOUS: CHAPTER 3, UPGRADE) maakt goed gebruik van de onzichtbaarheid van zijn antagonist. Dat klinkt logisch, maar denk eens terug aan Paul Verhoevens HOLLOW MAN: daarin kon Verhoeven de verleiding niet […]
RECENSIE

Brahms: The Boy II (2020)

Een vervolg op THE BOY, dat lijkt een raar idee. De eerste film eindigde met een groteske (maar daarom niet minder voorspelbare) plottwist. Is het mysterie nog effectief nu we de onthulling achter de rug hebben? THE BOY deed zich aanvankelijk voor als typische bezetenpoppenhorror, maar ontpopte zich tot een film in een ander subgenre. […]
RECENSIE

The Lighthouse (2019)

In het heerlijk burleske THE LIGHTHOUSE neemt regisseur Robert Eggers (THE WITCH: A NEW-ENGLAND FOLK TALE, 2015) ons mee naar het desolate Maine, eind negentiende eeuw. Twee ruige vuurtorenwachters gaan de strijd aan met regen, wind, een vervelende zeemeeuw en ten slotte ook elkaar. THE LIGHTHOUSE moet je absoluut in de bioscoop op groot scherm […]
RECENSIE

Little Joe (2019)

Als je dan toch een rip-off maakt van THE INVASION OF THE BODY SNATCHERS uit 1956, dan moet je op zijn minst wat elementen toevoegen. Het Britse LITTLE JOE zoekt het in genetische manipulatie en de eigentijdse geluksindustrie. En verdomme, dat werkt. Om met de deur in huis te vallen: de nieuwe film van Jessica […]
RECENSIE

The Lodge (2019)

Na te zijn doorgebroken met het heerlijk onprettige ICH SEH, ICH SEH mag het Oostenrijkse regisseursduo Severin Fiala en Veronika Franz zich wagen aan een Amerikaans debuut. De stal van producent Ulrich Seidl wordt daarmee verlaten, maar qua thematiek ligt THE LODGE aardig in het verlengde van zijn voorganger. Want ook in deze horrorfilm staat […]
RECENSIE

Atlantique (2019)

IFFR | Verwacht geen klassieke zombies, bloed of jacht op hersenen: de levende doden in Mati Diops ATLANTIQUE jagen heel andere zaken na. Ze willen rust en een echt afscheid, na hun op voorhand gedoemde zoektocht naar een betere toekomst. De Franse actrice/regisseur Mati Diop reisde zo’n vijtien jaar geleden naar Senegal om te ontdekken […]
RECENSIE

Weathering with You (2019)

Regen is bij uitstek symbolisch. WEATHERING WITH YOU is wat dat betreft zonneklaar: regisseur Makoto Shinkai laat de regen zijn verhaal vertellen en weet zelfs de klimaatcrisis een romantische inslag te geven. Shinkai portretteert in zijn films het weer doorgaans als een mooi, onschuldig fenomeen, maar ook hij kon niet langer om de actualiteit heen, […]
RECENSIE

Zombi Child (2019)

IFFR | In ZOMBI CHILD, de nieuwste film van arthouse-regisseur Bertrand Bonello, draait alles om Haïtiaanse voodoo-rituelen. Dat is helaas minder spannend dan het klinkt. De Franse regisseur Bertrand Bonello gooide hoge ogen met het sensuele en sfeervolle L’APOLLONIDE, een kijk in een bordeel begin 20e eeuw. Later maakte hij nog het sterkere NOCTURAMA, dat […]
RECENSIE

The Long Walk (2019)

IFFR| De filmindustrie van Laos maakte de afgelopen jaren een ontwikkeling door. Nadat er lange tijd alleen maar overheidspropaganda is gemaakt, zijn er sinds de recente versoepeling van de censuur ook genrefilms te vinden. Op het IFFR is het sci-fi spookverhaal THE LONG WALK te zien van een van de belangrijkste filmmakers van het land: Mattie […]
RECENSIE

Freaks (2018)

Als iemand het heeft over een film genaamd FREAKS, denk je aan die van Tod Browning uit 1932. De gelijknamige nieuwe film heeft daar echter niets mee te maken en dat is maar goed ook: juist het onvoorspelbare maakt het zo leuk. De nieuwe FREAKS gaat uit van een even simpel als effectief gegeven: ouders […]
RECENSIE

Knives Out (2019)

Met THE LAST JEDI leverde hij de meest controversiële film uit de STAR WARS- franchise af, maar nu doet Rian Johnson zijn eigen ding weer. In KNIVES OUT geeft hij een twist aan het klassieke moordmysterie. En bewijst dat je zelfs planken van onmisbaar dik hout mis kan slaan.  Als rond de 45e minuut in […]
RECENSIE

Parasite (2019)

Regisseur Bong Joon-ho revancheert zich na het iets te platte en naïeve OKJA met misschien wel zijn beste, want rijkste film tot nu toe. PARASITE is verrukkelijk grappig én vlijmscherp en bitter tegelijkertijd. PARASITE / GISAENGCHUNG won dit jaar de Gouden Palm en is daarmee de eerste Zuid-Koreaanse film die deze eer te beurt viel […]
RECENSIE

Doctor Sleep (2019)

Regisseur Mike Flanagan verfilmde met GERALD’S GAME dat ‘onmogelijke’ boek van Stephen King en waagt zich nu op het mijnenveld dat THE SHINING heet. Zoveel masochisme levert iets op: DOCTOR SLEEP is beter dan je zou vrezen maar minder goed dan je zou hopen. 39 jaar ligt er tussen de film THE SHINING (Stanley Kubrick, […]
RECENSIE

Light of My Life (2019)

Een door Casey Affleck geschreven en geregisseerde film waarin wereldwijd bijna alle vrouwen zijn gestorven, klinkt na de beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag aan zijn adres als een tamelijk onhandig egoproject. Gelukkig draait de film vooral om vaderschap in moeilijke tijden. In plaats van de kijker met de bijna geheel vrouwvrije wereld te laten kennismaken middels […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden