• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Recensies

RECENSIE

Special Actors (2019)

IFFR |Regisseur-schrijver Shin’ichirô Ueda gooide drie jaar geleden hoge ogen met ONE CUT OF THE DEAD, een ultragoedkope zom-com waarin acteurs tijdens de productie van een zombiefilm verzeild raken in een echte zombie uitbraak. Nu is hij terug met SPECIAL ACTORS, wederom een minimaal gebudgeteerde komedie over acteurs die noodgedwongen hun boekje te buiten gaan. […]
RECENSIE

The Long Walk (2019)

IFFR| De filmindustrie van Laos maakte de afgelopen jaren een ontwikkeling door. Nadat er lange tijd alleen maar overheidspropaganda is gemaakt, zijn er sinds de recente versoepeling van de censuur ook genrefilms te vinden. Op het IFFR is het sci-fi spookverhaal THE LONG WALK te zien van een van de belangrijkste filmmakers van het land: Mattie […]
RECENSIE

First Love (2019)

FIRST LOVE / HATSUKOI werd internationaal ontvangen als een van de beste Takashi Miike in jaren. En hoewel zulks regelmatig geroepen wordt, is dat dit keer meer dan terecht. Hoewel ik een groot fan ben van Takashi Miike ben ik al jaren enigszins teleurgesteld in de output van de hardst werkende man in de wereldwijde filmindustrie. […]
RECENSIE

Boyz in the Wood (2019)

IFFR | Waarom de Schotse Hooglanden Highlands heten ontdekken de jongens die deelnemen aan een lange natuurwandeling voor kansarme kids. Het schorriemorrie komt daar echter in contact met de snobistische en gewelddadige Britse bovenklasse.   BOYZ IN THE WOOD is een melige hybride van tienerkomedie en back to nature– thriller in de trant van DELIVERANCE […]
RECENSIE

The Grudge (2020)

De Japanse horrorserie JU-ON kreeg in 2004 onder auspiciën van Sam Raimi een Amerikaanse remake: THE GRUDGE. Takashi Shimizu vertaalde zijn spokenfabel met financieel succes, dus al snel volgden THE GRUDGE 2 en 3. Nu, elf jaar later, vond men de tijd rijp voor deel vi… ehm… THE GRUDGE. De hype om Amerikaanse remakes van […]
RECENSIE

Freaks (2018)

Als iemand het heeft over een film genaamd FREAKS, denk je aan die van Tod Browning uit 1932. De gelijknamige nieuwe film heeft daar echter niets mee te maken en dat is maar goed ook: juist het onvoorspelbare maakt het zo leuk. De nieuwe FREAKS gaat uit van een even simpel als effectief gegeven: ouders […]
RECENSIE

Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)

THE RISE OF SKYWALKER is een gigantische teleurstelling die op onbevredigende wijze een einde breit aan een reeks waar iedereen wel een mening over heeft. Althans, als je afgaat op de felle reacties van het publiek na het zien van THE LAST JEDI. De critici waren over het algemeen tevreden met de durf van regisseur […]
RECENSIE

The Dare (2019)

Naast STAR WARS: THE RISE OF SKYWALKER draait ook THE DARE nu in de bioscoop, voor wie geen zin heeft in ruimtegevechten. De setting hier? Een martelkelder. Je moet het maar durven, als bioscoopdistributeur, om je film tegelijkertijd uit te brengen met de nieuwe STAR WARS. Je ziet dan ook dat veel van de films […]
RECENSIE

Deerskin (2019)

Begin dit jaar raakten we verstrikt in de plooien van de moordlustige rode jurk van Peter Stricklands IN FABRIC. Op de valreep van het jaar verschijnt nog een film waarin een kledingstuk voor een onwaarschijnlijk bloedbad zorgt: DEERSKIN. Tijdens een interview op het festival van Cannes weersprak regisseur Quentin Dupieux dat zijn film – over […]
RECENSIE

Yummy (2019)

We hebben er even op moeten wachten, maar Vlaanderen is opnieuw een horrorfilm rijker: de zombiekomedie YUMMY. BEHet verhaal borduurt verder op de korte film PATIENT ZERO die regisseur Lars Damoisaux (bekend van de korte films STRIKER BOB en ELEVADOR) en scenariste Eveline Hagenbeek (ROKJESDAG) in 2016 maakten. Die ging over een patiënte die na […]
RECENSIE

The Addams Family (2019)

Heb ik na het zien van ADDAMS FAMILY VALUES (Barry Sonnenfeld, 1993) jarenlang met twee vlechten en een flesje (nep)cyanide rondgelopen? Misschien. Heb ik de Schokkend Nieuws-redactie gechanteerd om deze nieuwe Addams-incarnatie te mogen recenseren? Wellicht. Was dat het waard? Ehmmm… De Addams Family debuteerde in 1938, in de cartoons die Charles Addams voor The […]
RECENSIE

Knives Out (2019)

Met THE LAST JEDI leverde hij de meest controversiële film uit de STAR WARS- franchise af, maar nu doet Rian Johnson zijn eigen ding weer. In KNIVES OUT geeft hij een twist aan het klassieke moordmysterie. En bewijst dat je zelfs planken van onmisbaar dik hout mis kan slaan.  Als rond de 45e minuut in […]
RECENSIE

Parasite (2019)

Regisseur Bong Joon-ho revancheert zich na het iets te platte en naïeve OKJA met misschien wel zijn beste, want rijkste film tot nu toe. PARASITE is verrukkelijk grappig én vlijmscherp en bitter tegelijkertijd. PARASITE / GISAENGCHUNG won dit jaar de Gouden Palm en is daarmee de eerste Zuid-Koreaanse film die deze eer te beurt viel […]
RECENSIE

Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer (2019)

ANDREY TARKOVSKY. A CINEMA PRAYER is een samenwerking tussen drie generaties. Andrej A. Tarkovski regisseert een documentaire over de films van zijn vader, Andrej Tarkovski, en laat daarin als leidmotief opnames horen van de gedichten van zijn grootvader, Arseni Tarkovski. Arseni’s poëzie was van groot belang was voor de artistieke ontwikkeling van zijn zoon. Aresni […]
RECENSIE

Zombieland: Double Tap (2019)

BIOSCOOP| In ZOMBIELAND (Ruben Fleischer, 2009) lukte het de knullige Columbus (Jesse Eisenberg) tegen alle verwachting in te overleven tijdens de zombie apocalyps door zich strikt te houden aan de door hemzelf opgestelde regels. Hollywood heeft ook regels, en een van de belangrijkste is dat elke succesvolle film vroeg of laat een vervolg moet krijgen.   […]
RECENSIE

Doctor Sleep (2019)

Regisseur Mike Flanagan verfilmde met GERALD’S GAME dat ‘onmogelijke’ boek van Stephen King en waagt zich nu op het mijnenveld dat THE SHINING heet. Zoveel masochisme levert iets op: DOCTOR SLEEP is beter dan je zou vrezen maar minder goed dan je zou hopen. 39 jaar ligt er tussen de film THE SHINING (Stanley Kubrick, […]
RECENSIE

Bumperkleef (2019)

Hoe een simpele verkeersruzie uitmondt in een paranoïde horrorfilm… Met de wervelende achtervolgingsfilm BUMPERKLEEF maakt de Nederlandse filmmaker Lodewijk Crijns een late-career masterpiece. Regisseur Lodewijk Crijns (o.a. ALLEEN MAAR NETTE MENSEN) schijnt al zijn hele leven schadevrij te rijden. Maar dat hij zich af en toe opvreet achter het stuur moge duidelijk zijn na het […]
RECENSIE

Terminator: Dark Fate (2019)

Alsof al het getijdreis in de TERMINATOR-franchise al niet ingewikkeld genoeg was, doet dit zesde deel er nog een schepje bovenop door doodleuk de laatste drie films te degraderen tot een alternatieve tijdlijn. Na de de plank misslaande meta-vertelling TERMINATOR GENISYS (Alan Taylor, 2015), waarin al het voorgaande op zijn kop werd gezet, had de […]
RECENSIE

Light of My Life (2019)

Een door Casey Affleck geschreven en geregisseerde film waarin wereldwijd bijna alle vrouwen zijn gestorven, klinkt na de beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag aan zijn adres als een tamelijk onhandig egoproject. Gelukkig draait de film vooral om vaderschap in moeilijke tijden. In plaats van de kijker met de bijna geheel vrouwvrije wereld te laten kennismaken middels […]
RECENSIE

Countdown (2019)

In tegenstelling tot wat de marketingcampagne ons wil doen laten geloven is COUNTDOWN geen horrorthriller over de duistere kant van apps en social media, maar een recht-toe-recht-aan katholieke horrorfilm met een heel klein vleugje FINAL DESTINATION. Bij wijze van grap downloadt verpleegster Quinn (Elizabeth Lail) samen met een aantal collega’s een app die, middels een […]
RECENSIE

Ready or Not (2019)

Radio Silence is een collectief van lowbudget horrorfilmmakers dat debuteerde met een segment in de anthologie V/H/S (2012) en wat later een bescheiden hit scoorde met DEVIL’S DUE (2014). Ze ambiëren een soort Blumhouse-lite te zijn en READY OR NOT is hun poging mee te liften op de golf van sociaal-geëngageerde horror die GET OUT […]
RECENSIE

Little Monsters (2019)

Oscarwinnares Lupita Nyong’o blijkt na US opnieuw niet te beroerd voor het betere hak- en zaagwerk. Deze keer bestrijdt ze het kwaad in LITTLE MONSTERS, een Australische horrorkomedie die zich het best laat omschrijven als een kruising tussen KINDERGARTEN COP en THE WALKING DEAD. Na het stranden van zijn relatie belandt Dave, een verlopen hardrocker […]
RECENSIE

Fractured (2019)

FRACTURED is sinds kort te zien op Netflix en handelt over een gezin dat na een ongeluk bij een ziekenhuis aanklopt voor hulp. Daar zijn vreemde zaken gaande. Brad Anderson, bekend van THE MACHINIST en SESSION 9, speelt net als in zijn vorige films met de menselijke geest. Wat is echt, en wat niet? FRACTURED […]
RECENSIE

Haunt (2019)

Van de schrijvers van A QUIET PLACE staat er groot op de poster van HAUNT. Dat zal schrijf- en regieduo Scott Beck en Bryan Woods de komende tijd nog vaker overkomen, al doen ze met deze spookhuisslasher een aardige poging aan die schaduw te ontsnappen. Wat als gruwelijkheden van een kermisspookhuis echt zouden zijn? Het […]
RECENSIE

Gemini Man (2019)

Een wereldberoemde actiester die het moet opnemen tegen…zichzelf! Dat klinkt als een typische high-concept premisse uit de nadagen van het Stallone-Schwarzenegger tijdperk. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat GEMINI MAN inderdaad al sinds de jaren negentig in development hell heeft liggen sudderen. Een verhaal over een huurmoordenaar op leeftijd die geconfronteerd wordt met […]
RECENSIE

In the Tall Grass (2019)

In de boeken van Stephen King dolen personages vaak rond in lange gangen, dichte bossen of eindeloze maisvelden. Psychologische labyrinten waar ze oog in oog komen te staan met geheimen, verlangens of zichzelf. IN THE TALL GRASS van regisseur Vincenzo Natali bewijst hoe moeilijk dat idee te vertalen is naar film. Dat IN THE TALL […]
RECENSIE

Joker (2019)

Wat maakt de Joker zo’n populaire schurk? Misschien dat hij geen strak gedefinieerd personage is. Hij heeft geen vaststaand achtergrondverhaal, zoals Two-Face, zijn daden hebben geen duidelijk thema, zoals die van de Riddler. Het enige wat min of meer vaststaat is het uiterlijk – wit gezicht, rode mond, groen haar, paars jasje – en dat […]
RECENSIE

47 Meters Down: Uncaged (2019)

Het kon natuurlijk niet uitblijven na het onverwachte succes van Johannes Roberts’ haaienhorror 47 METERS DOWN: een vervolgfilm. In dit rommelige, maar nog altijd genietbare deel twee, verkennen vier tieners een verborgen onderwatergrot. Er zouden daar toch geen haaien zitten? Waarschijnlijk had niemand het miljoenensucces verwacht van Johannes Roberts’ 47 METERS DOWN. De lowbudget maar […]
RECENSIE

The Witch in the Window (2018)

DVD/BLU-RAY |  Het lijkt soms alsof je met vastgoedtransacties slapend rijk kunt worden, maar THE WITCH IN THE WINDOW laat zien dat het aanschaffen van een opknappertje om het met winst door te verkopen niet zonder risico is. De film begint als de twaalfjarige Finn (Charlie Tacker) het familiefilter van zijn browser omzeilt en dingen […]
RECENSIE

Ad Astra (2019)

De reis zelf is belangrijker dan de bestemming, luidt een oude (tegel)wijsheid. Goed om in gedachten te houden bij een film die die reis geweldig in beeld brengt, maar zijn bestemming rustig links had mogen laten liggen. Roy McBride (Brad Pitt) is de real-life versie van Captain America. Psychologische tests doorstaat hij glansrijk en zijn […]
RECENSIE

Monos (2019)

MONOS, in april nog de openingsfilm van Imagine, is zo’n unieke cinema-ervaring die alle hokjes en genres lijkt te overstijgen. Maar niet iedereen kan daar wat mee… Toen er op ons redactieforum werd geopperd om Alejandro Landes’ MONOS te recenseren voor onze website, kwamen er al snel reacties met de vraag of de film wel […]
RECENSIE

It Chapter Two (2019)

Het is een jaar vol grote, ambitieuze, rommelige horrorfilms. In allerlei categorieën: ‘social thriller’ US, filmhuishit MIDSOMMAR, tween-horror SCARY STORIES, en nu de onvervalste event movie IT CHAPTER TWO. In de tweede helft van deze Stephen King-verfilming zijn de vrienden die in deel 1 korte metten maakten met moordclown Pennywise (Bill SkarsgÃ¥rd), volwassen en uit elkaar gegroeid. Hun avontuur zijn ze vergeten […]
RECENSIE

The Matrix (20th Anniversary) (1999)

Twintig jaar na dato is het moeilijk om THE MATRIX – vanaf nu weer even kort in de bioscoop te bewonderen – los te zien van context, invloeden, en andere nevenfactoren. Toch is het de moeite waard om dat te proberen. Dat betekent proberen te vergeten wat een cultsucces THE MATRIX was: een film van […]
RECENSIE

Tigers Are Not Afraid (2017)

De rauwe realiteit van de drugsoorlogen in Mexico krijgt in Issa López’ TIGERS ARE NOT AFRAID een magisch randje. Haar horrorsprookje-achterbuurtdrama doet soms denken aan het werk van Guillermo del Toro door de manier waarop de tienjarige Estrella de gruwelen op straat weet te overleven: met hulp van haar fantasie – of het bovennatuurlijke. TIGERS […]
RECENSIE

Wilkolak (2018)

Er wringt iets aan het Poolse WILKOLAK. Is het een oorlogsdrama, horror, coming of age-verhaal of sprookje? Regisseur Adrian Panek vermengt stijlen en overtuigt met een unheimische sfeer, maar de film doet uiteindelijk richtingloos aan. WILKOLAK speelt tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog. De eerste beelden tonen de wreedheid die plaatsvond in concentratiekamp Groß-Rosen […]
RECENSIE

Once Upon a Time … in Hollywood (2019)

Fucking hippies! Hippies dit, hippies dat. Blowende nietsnutten zijn het, en doodeng. Doodeng! In Quentin Tarantino’s nieuwste worden de love & peace-types voortdurend vernederd. De personages van Brad Pitt en Leonardo DiCaprio zijn er niet bepaald dol op. Acteur Rick Dalton en zijn stuntman Cliff Booth, allebei tamelijk onnozel, worden door DiCaprio en Pitt – […]
RECENSIE

Summer of 84 (2018)

Het huidige decennium is over een paar maanden voorbij, maar de jaren tachtig lijken maar niet te eindigen. Zo stoomt STRANGER THINGS lekker door, bracht BUMBLEBEE de TRANSFORMERS-reeks naar een onschuldigere tijd en is de titel WONDER WOMAN 1984 vrij helder over wat we volgend jaar van dat vervolg mogen verwachten. Het Canadese regisseurstrio dat […]
RECENSIE

Scary Stories (2019)

In Amerika zijn ze een begrip: de Scary Stories-boeken van Alvin Schwartz, onlosmakelijk verbonden met de nachtmerrie-achtige illustraties van Stephen Gammell. André Øvredal brengt ze overtuigend tot leven met een prima film voor beginnende horrorfans. Scary Stories to Tell in the Dark, heet het eerste deel van Schwartz’ reeks, en dat is ook de Amerikaanse […]
RECENSIE

The Clovehitch Killer (2018)

De coming-of-age-serial-killer-thriller THE CLOVEHITCH KILLER stelt de vraag: wat doe je als je denkt dat je vader een seriemoordenaar is? Het antwoord blijkt minder bevredigend dan verwacht. De tiener Tyler Burnside (Charlie Plummer) groeit op in een streng maar liefhebbend gezin, waar zijn vader Don (Dylan McDermott) de dienst uitmaakt. Onder het juk van die […]
RECENSIE

The Dead Don’t Die (2019)

Wat als we allemaal al zombies zijn? Slaaf van onze impulsen en onze smartphones. Geconditioneerd om almaar meer, meer, méér te willen; meer geld, meer spullen, meer likes, meer verdoving. Bereid om elke halve waarheid of hele leugen te geloven, zolang het ons goed uitkomt. Jim Jarmusch schreef er een boze zombiekomedie over. ‘This isn’t […]
RECENSIE

Midsommar (2019)

Als je een beetje bekend bent met folk horror – je hebt THE WICKER MAN gezien, Shirley Jacksons The Lottery gelezen – dan weet je wat er gaat gebeuren in MIDSOMMAR. Maar kennis bereidt je niet voor op Ari Asters bijzonder effectieve uitvoering. Vorig jaar liet Aster met zijn debuut
RECENSIE

Ruben Brandt, Collector (2018)

Je hebt animatie, en je hebt RUBEN BRANDT, COLLECTOR: een visueel rijke animatiefilm waarin glorieus spektakel is gekoppeld aan een bijzondere arthouse-vormgeving vol verwijzingen – en die tegelijkertijd het Disney-imperium een stevig lesje leert over de kracht en vreugde van animatie. Mimi is een meesterdief met één grote zwakte: kleptomanie. Wanneer ze door een mafiabaas […]
RECENSIE

Triple Threat (2019)

De knokfilm-connaisseur zal watertanden bij de cast: Tony Jaa, Iko Uwais en Tiger Chen nemen het op tegen Scott Adkins, Michael Jai White en Michael Bisping. Dat verklaart meteen de titel. Laatstgenoemd trio – Collins, Deveraux en Joey – hoort bij een terroristische organisatie. Hun ideologie blijft onbesproken: in TRIPLE THREAT is de plot een […]
RECENSIE

Crawl (2019)

In een tijd waarin veel horrorfilms net even dat extra beetje meer willen zijn dan een ordinair griezelfestijn, voelt de nieuwe van Alexandre Aja ironisch genoeg aan als een welkom fris briesje. CRAWL is een heerlijke throwback naar de rampenfilms en Animals Attack-spektakels uit de jaren zeventig. In 2017 gebeurden er twee dingen die uit […]
RECENSIE

Stranger Things (seizoen 3) (2016–2022)

NETFLIX | In de eerste scène van het nieuwe seizoen van STRANGER THINGS proberen mensen in een geheimzinnig lab met een grote machine een poort naar de Upside Down te openen. Waarop de enige logische reactie is: alweer?!?! Het is een reactie die vaker tijdens het seizoen van pas komt. Want ja, alwéér zijn er rare […]
RECENSIE

Spider-Man: Far from Home (2019)

Aan Spider-Man de ietwat ondankbare taak om na het monstersucces van ENDGAME Marvels driefasenplan af te sluiten met zijn tweede solo-avontuur. Maar is er, met Thanos verslagen en het universum veilig, nog wel wat te doen voor Spidey? Of is het terug naar fietsendieven stoppen in de steegjes van Queens? Het antwoord hierop laat niet […]
RECENSIE

Annabelle Comes Home (2019)

De THE CONJURING-franchise heeft weer een nieuwe loot aan de tak. Spin-off ANNABELLE heeft inmiddels moederschip THE CONJURING ingehaald en brengt een derde deel in de bioscopen, ruim een jaar voordat THE CONJURING 3 ons zal bereiken. De tijdlijn van de THE CONJURING-franchise is redelijk ingewikkeld. Als je precies wil weten hoe het in elkaar […]
RECENSIE

Child’s Play (2019)

‘Zijn alle horrorfilms zo?’ vraagt de dertienjarige Andy (Gabriel Bateman) lachend aan zijn vrienden bij het kijken van THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE 2. ‘Zo ongeloofwaardig,’ is zijn oordeel. Hij zou CHILD’S PLAY eens moeten zien. Dat weten regisseur Lars Klevberg en scenarist Tyler Burton Smith zelf ook wel. Anders zou de boosaardige pop Chucky (stem […]
RECENSIE

Men in Black: International (2019)

Zonnebrillen, zwarte pakken, aliens en geheugenwissende neuralzyers; na een afwezigheid van zeven jaar zijn de Men in Black weer terug in de bioscoop. Zonder Will Smith en Tommy Lee Jones, maar mét twee Marvel-sterren. Chris Hemsworth en Tessa Thompson, eerder samen te zien in THOR: RAGNAROK en AVENGERS: ENDGAME, nemen het stokje over van Smith […]
RECENSIE

Der Goldene Handschuh (2019)

Het leek onmogelijk dat er anno nu nog een film kon worden gemaakt die critici kon schokken, maar het is regisseur Fatih Akin gelukt met DER GOLDENE HANDSCHUH. Geen Thanos-origin story, maar een in liters schnaps gedrenkte biopic over een troosteloze Hamburgse seriemoordenaar. Als je een film maakt die het publiek radicaal verdeelt, dan heb […]
RECENSIE

Obsessions (1969)

TURKS FRUIT en BLUE MOVIE staan algemeen bekend als dé films die de grenzen in de Nederlandse cinema, vooral op het gebied van bloot, verlegden. Maar een paar jaar eerder had een andere film van vaderlandse bodem dat eigenlijk al gedaan. Terug op het grote doek: OBSESSIONS van Pim de la Parra. Aanstaande donderdag 20 […]
RECENSIE

The Purge (seizoen 1)

SERIE | Het tegenvallende THE FIRST PURGE deed het ergste vrezen voor de televisieserie die zou worden toegevoegd aan de franchise. Onterecht, want het tiendelige eerste seizoen is bijzonder sterk. En urgenter dan ooit. ‘Elk nadeel heeft z’n voordeel.’ Als er één filmserie is waar de befaamde uitspraak van Johan Cruijff naadloos bij aansluit, dan […]
RECENSIE

I Am Mother (2019)

NETFLIX| De band tussen mens en robot krijgt een heel bijzondere lading in I AM MOTHER. Een machine neemt in de film de rol over van een ouder en voedt een meisje op. Maar de drijfveren achter die schijnbaar onbaatzuchtige daad blijven gehuld in nevelen.  Afgaande op de kwaliteit van bepaalde Netflixproducties lijkt de streamingdienst […]
RECENSIE

Dragon Ball Super: Broly (2018)

DRAGON BALL SUPER: BROLY begint in een tijd waarin de Super Saiyan slechts een sprookjesverhaal voor kinderen lijkt, totdat er een legende wordt geboren. In een ode aan zijn fans brengt Akira Toriyama deze legende opnieuw tot leven. Menig DRAGON BALL Z-kijker zal zich hem nog herinneren: Broly, de legendarische Super Saiyan. Onverwoestbaar, en een […]
RECENSIE

Iron Sky: The Coming Race (2019)

IRON SKY, het passieproject van de Finse filmmaker Timo Vuorensola over nazi’s op de maan, was een uiterst genietbaar culthitje. Na een hobbelig productieproces van zeven jaar ziet sequel THE COMING RACE dan eindelijk het licht. Hoewel IRON SKY in 2012 slechts een bescheiden financieel succes was, bood het open einde zeker ruimte voor een […]
RECENSIE

Good Omens (2019–2023)

SERIE | Kan een boek onverfilmbaar zijn? De zesdelige tv-serie GOOD OMENS, die Neil Gaiman baseerde op de gelijknamige roman die hij met Terry Pratchett schreef, roept de vraag weer eens op. Onverfilmbaar, nee. Maar Gaiman heeft het zichzelf wel knap lastig gemaakt. Er waren eens twee vrienden die samen een boek wilden schrijven. De […]
RECENSIE

The Perfection (2018)

Over goede timing gesproken: de release van THE PERFECTION valt mooi samen met de filmmarketing-special in de laatste Schokkend Nieuws. Want – verrassing, verrassing! – de sociale media gingen na de première van de film meteen in het rood. De engste film aller tijden! Niet te bekijken! Zum kotsen! De kunst van het verleiden is […]
RECENSIE

Dark Phoenix (2019)

In de X-Menstrips is de Phoenix/Dark Phoenix-sage een van de meer essentiële en geliefde verhaallijnen. THE LAST STAND (Brett Ratner, 2006) reduceerde de wederopstanding van opper-telepaat Jean Grey oneerbiedig tot subplot in een al overvolle film. De tijdlijnbreuk in DAYS OF FUTURE PAST (Brian Singer, 2014) creëerde echter de mogelijkheid tot een herkansing. Met de […]
RECENSIE

Godzilla II: King of the Monsters (2019)

Kunnen mensen en titanen vredig op één planeet leven? Jawel, menen de wetenschappers in GODZILLA II: KING OF THE MONSTERS. Nee, denken eco-terroristen. Rampspoed dreigt. Titanen slaags. Vastgoed plat. Godzilla wint. Eerst wat boekhouding wegwerken. GODZILLA II: KING OF THE MONSTERS is de vijfendertigste film in de GODZILLA-franchise. Het is de derde die is gesitueerd […]
RECENSIE

Ma (2019)

Wie na het zien van de nieuwste Blumhouseproductie MA de bioscoop uitloopt, heeft ongetwijfeld maar één grote vraag in het hoofd rondzingen. Of eigenlijk twee. Op welk punt vloog deze film volkomen uit de rails? En waarom? Marco Borsato als gastzanger bij Metallica? Het zóu kunnen. Je zet de zin op papier, je denkt na, […]
RECENSIE

Brightburn (2019)

Een film die zonder persvoorstelling in de bioscopen wordt gedropt, belooft zelden iets goeds. Zelfs met een lonkende producentennaam als James Gunn. In het geval van BRIGHTBURN een raadselachtige gang van zaken, want het is een hele fijne, nare superheldenslasher. Hoe omschrijf je een perfecte filmvillain? Michael Biehn deed het in een kleine twee minuten […]
RECENSIE

Aladdin (2019)

Het moet raar lopen, wil Disneys live-action-remake van ALADDIN in december niet ergens onderaan het jaarlijstje bungelen. Dit is oprecht een schokkend slechte film. Het openingsnummer is een akelige voorbode voor wat komen gaat. Will Smith vertolkt Arabian Nights met storende autotune. Ondertussen glijdt de camera door de mengelmoes-Arabische stad Agrabah, waar de gebouwen ontworpen […]
RECENSIE

John Wick Chapter 3: Parabellum (2019)

Keanu Reeves draaft voor de derde keer overtuigend op als supermoordenaar John Wick en de fans krijgen wat ze willen. Hetzelfde, maar dan meer. Veel meer. Maar helaas ook meer mystieke flauwekul, die voornamelijk op de lachspieren werkt. Wanneer de kruitdampen zijn opgetrokken en de aftiteling van JOHN WICK CHAPTER 3: PARABELLUM over het scherm […]
RECENSIE

Replicas (2018)

Na veel geschuif met releasedata – een veeg teken – was REPLICAS begin dit jaar kortstondig in de bioscoop te zien. Maar deze film moet je thuis op de bank kijken – zodat je met je partner of vrienden lekker kunt bespreken wat er allemaal niet klopt aan het flinterdunne verhaal. En dat is nogal […]
RECENSIE

Greta (2018)

Zachtzingend en op kousevoetjes danst Isabelle Hupperts Greta om haar slachtoffer heen. Regisseur Neil Jordan zet vol in op de relatie tussen de goedbedoelende Frances en de hekserige Greta, maar zijn nieuwste film had veel baat gehad bij meer excentriciteit en onvoorspelbaarheid. In de jaren negentig werd Neil Jordan bekend met het veelbekroonde THE CRYING […]
RECENSIE

Dragged Across Concrete (2018)

S. Craig Zahler (BONE TOMAHAWK, BRAWL IN CELL BLOCK 99) plukt graag aan open zenuwen. Met die neiging zit hij zichzelf in DRAGGED ACROSS CONCRETE eigenlijk vooral in de weg. Mel Gibson casten als racistische politieagent, dat is meteen al een staaltje (puberaal?) button pushing. Agenten Brett Ridgeman (Gibson) en zijn collega Anthony Lurasetti (Vince […]
RECENSIE

Mirai (2018)

Opnieuw heeft regisseur Mamoru Hosoda de animewereld voorzichtig wakker geschud. Een vierjarige met een kleutercrisis als hoofdpersoon zal niet iedereen aanspreken, maar Hosoda’s nieuwe film MIRAI (NO MIRAI) zorgt wederom voor een samenspel van herkenning en magie. De vierjarige kleuter Kun vindt wankelend maar gemakkelijk zijn weg in zijn ogenschijnlijk ingewikkelde huis, ontworpen door de […]
RECENSIE

Avengers: Endgame (2019)

Tja, waar te beginnen… Alles over het aanstaande einde van Marvels tienjarenplan is natuurlijk vorig jaar al gezegd rond de premiere van AVENGERS: INFINITY WAR. Maar dat was slechts de eerste helft. Alle superlatieven kunnen een jaar later weer afgestoft worden voor de grote finale. Hoewel het schier onmogelijk is een gedegen recensie te schrijven […]
RECENSIE

The Curse of La Llorona (2019)

THE CURSE OF LA LLORONA is een goede indicatie van de toekomst van het Conjuring Universe. James Wan produceert alleen nog. Michael Chaves, die ook THE CONJURING 3 zal regisseren, steekt een voetje in de Mexicaanse folkore. In THE CURSE OF LA LLORONA ontmoeten we sociaal werkster Anna (Linda Cardelli) en haar twee kinderen in […]
RECENSIE

In Fabric (2018)

‘Dimensions and proportions transcend the prisms of our measurements.’ De nieuwe film van Peter Strickland is zo grappig, hypnotiserend mooi en geheimzinnig dat we best twee films over de bezeten rode jurk hadden gelust. Sheila (de prachtige Marianne Jean-Baptiste, die in 1996 doorbrak met haar rol in SECRET & LIES) koopt de rode jurk in […]
RECENSIE

Captive State (2019)

Normaal gesproken komen buitenaardse wezens in films op visite om de boel hier overhoop te knallen, maar in CAPTIVE STATE verdwijnt na hun komst alle werkloosheid, armoede en misdaad in de wereld. Toch was het waarschijnlijk prettiger geweest als ze ons gewoon overhoop hadden geknald. Het uitgangspunt van CAPTIVE STATE van scenarist/regisseur Rupert Wyatt (RISE […]
RECENSIE

Hellboy (2019)

Ja, we hadden liever gewoon een vervolg gehad. Van Guillermo del Toro en met Ron Perlman. Maar als we accepteren dat de nieuwe HELLBOY nu eenmaal een reboot is, valt er best wat te genieten – en heel wat aan te merken. Hellboy (David Harbour), zoals de liefhebber van Mike Mignola’s stripreeks en/of Del Toro’s […]
RECENSIE

Pet Sematary (2019)

Na de remake-hit IT, zitten we nu opnieuw in de penarie in PET SEMATARY. Het karakteristieke plekje op het erf van de familie Creed lijkt in het begin nog altijd poeslief en aardig, totdat we te maken krijgen met de meest menselijke emotie: rouw. Na de fatale aanrijding van huiskat Smuckey, besluit Stephen King een verhaal […]
RECENSIE

Shazam! (2019)

‘So dark. You sure you’re not from the DC Universe?’ grapte Deadpool vorig jaar nog. De reactie van DC komt in de vorm van SHAZAM!, een film die in ieder geval een stuk grappiger is dan DEADPOOL 2. Een superheldenfilm kun je prima aan een horrorregisseur overlaten. Denk aan Richard Donner, die van THE OMEN […]
RECENSIE

Dumbo (2019)

Disneys droomfabriek braakt live-actionversies van klassiekers uit in het koortsachtige tempo van een meestervervalser die vreest dat hij er niet lang meer mee weg zal komen. Deze keer krijgt DUMBO, de kleine olifant met de grote oren, een facelift. Eerlijk is eerlijk: van alle films die Disney voor nieuwe generaties aan het herkauwen is, vraagt […]
RECENSIE

Upgrade (2018)

Leigh Whannell beleefde zijn doorbraak in de schaduw van zijn vriend James Wan, met wie hij samen de hit SAW bedacht. Met zijn nieuwe film UPGRADE laat hij zien ook uitstekend op eigen benen te kunnen staan. Wan en Whannell werkten ook samen aan DEAD SILENCE en INSIDIOUS 1 en 2. Voor het derde deel […]
RECENSIE

Us (2019)

De verwachtingen na Jordan Peeles enorm succesvolle filmdebuut GET OUT waren hoger gespannen dan een waslijn aan de Euromast. Met opvolger US lost hij ze voor een groot deel in, maar het sociale commentaar loopt de horror dit keer iets te vaak voor de voeten. De titel van Peeles eersteling GET OUT was een bewuste […]
RECENSIE

High Life (2018)

Claire Denis’ sciencefictionfilm HIGH LIFE is net zo spannend als een ruimtereis naar het dichtstbijzijnde zwarte gat op 99% van de snelheid van het licht. Anders gezegd: het klinkt fascinerend, maar duurt allemaal wel erg lang. Monte (Robert Pattison) en zijn babydochter Willow trekken eenzaam door het heelal. Als hij daarbuiten zwevend in zijn ruimtepak […]
RECENSIE

Beyond the Sky (2018)

Door de opkomst van foundfootagefilms zien we de laatste jaren een stuk meer (amateur)documentairemakers als hoofdpersonen. Dat geldt ook voor BEYOND THE SKY, al blijkt hierin de stijl niet bepaald doorslaggevend voor deze narratieve keuze. BEYOND THE SKY gaat weer eens over het lekker uitgekauwde onderwerp van ontvoering door buitenaardse wezens en trekt daarvoor naar […]
RECENSIE

Captain Marvel (2019)

Na Thanos’ omineuze vingerknip aan het eind van AVENGERS: INFINITY WAR kan een al half versnipperde Nick Fury nog net een ouderwetse beeper activeren. Wie zou hij te elfder ure nog om hulp kunnen vragen, nu zojuist het voltallige Avengers-team in de pan gehakt is? Enter Carol Danvers, oftewel Captain Marvel (Brie Larson). Zal zij […]

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden