• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Recensies

RECENSIE

The Manor (2021)

THE MANOR is een typische ‘niemand gelooft me’-horrorfilm die weliswaar lekker wegkijkt, maar niet de spanning brengt voor de doorgewinterde liefhebber. Na een lichte beroerte op haar zeventigste verjaardag verhuist de kwieke oma Judith (Barbara Hershey) naar een verzorgingstehuis. Na enige slechte voortekenen en de diagnose dementie wordt het steeds moeilijker voor haar om het […]
RECENSIE

Midnight Mass (2021)

Met geslaagde verfilmingen GERALD’S GAME en DOCTOR SLEEP toonde Mike Flanagan al aan fan van Stephen King te zijn. Het is dus niet verrassend dat hij na bewerkingen van Shirley Jackson (THE HAUNTING OF HILL HOUSE) en Henry James (THE HAUNTING OF BLY MANOR) met zijn derde Netflixreeks een indirecte ode brengt aan King. Vergeef me […]
RECENSIE

Madres (2021)

Met eigentijdse thema’s in een horrorjasje is MADRES de keerzijde van de trend die elevated horror genoemd wordt. De ambities zijn prijzenswaardig, maar als griezelproduct is het een boel uitgekauwde muffigheid. Diana is hoogzwanger als ze in 1977 met haar echtgenoot Beto naar een Spaanstalige gemeenschap verhuist in, zoals ze het zelf zeggen, “de oksel […]
RECENSIE

Bingo Hell (2021)

Bekentenis. Schrijver van deze recensie heeft meer kennis van bingo dan van horror. Ik val ook eerder in de leeftijdscategorie van ‘fierce granny’ Lupita (Adriana Barraza) dan van regisseur Gigi Saul Guerrero. Vermoedelijk heb ik juist daarom 85 uiterst onderhoudende minuten gehad met BINGO HELL. Al wist ik dat niet toen in de eerste minuten […]
RECENSIE

Black as Night (2021)

Het zit de jonge Shawna niet mee: net nu de eeuwige muurbloem besloten heeft het tienerleven te omarmen, duiken er vampiers op in haar woonplaats. Want, verzucht ze aan het begin van BLACK AS NIGHT: “The summer I got breasts, was the same summer I fought vampires.” Met de Welcome To The Blumhouse-serie blazen productiebedrijf […]
RECENSIE

Willy’s Wonderland (2021)

Nic Cage vecht tegen pluche robots. Wat valt er nog meer over te zeggen? Het klinkt als een ontzettend goed idee. Dat wel. Maar hoe lang kun je één grap blijven rekken? Een naamloze mannelijke man, met leren jack en zonnebril, rijdt met zijn ragbak een klein Amerikaans dorpje binnen. Een spijkermat maakt echter finaal […]
RECENSIE

Till Death (2021)

Megan Fox zit in een afgelegen vakantiehuis met handboeien vast aan haar overleden echtgenoot. Je zou verwachten dat Carel Struycken elk moment de kamer binnen komt stappen, maar TILL DEATH blijkt toch iets anders te zijn dan GERALD’S GAME. In de openingsscène van TILL DEATH, het regiedebuut van S.K. Dale, zien we Emma (Megan Fox) […]
RECENSIE

The Night House (2020)

Owen heeft zelfmoord gepleegd en zijn vrouw Beth (Rebecca Hall) weet niet waarom. Dat ze niet weet wat hem kwelde foltert Beth nog meer dan zijn dood. Waarom deed hij dit? Zij was degene met de duistere gedachten, hij haalde haar juist altijd uit de put. In het eerste halfuur van THE NIGHT HOUSE, de […]
RECENSIE

Dune (2021)

Zevenendertig jaar na David Lynch’ DUNE en diverse malen uitstel door covid is het eindelijk zover. Vandaag gaat Denis Villeneuve’s versie in première in de Nederlandse en Belgische bioscopen. Liefhebbers van Frank Herberts originele boekenreeks, die ook wel het startpunt van de ecologische sciencefiction wordt genoemd, keken er reikhalzend naar uit. Ook ik, als boek-uit-het-hoofdkenner […]
RECENSIE

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021)

Marvels eerste martial arts-uitstapje na
RECENSIE

Malignant (2021)

BIOSCOOP | In een onheilspellend ogend gebouw op een rots huist een wetenschappelijk instituut, waar een team van wetenschappers zich zorgen maakt over een weerzinwekkend wezentje. ‘Ik vermoord jullie allemaal!’ roept het. Wat een heerlijk ouderwetse, pulpige openingsscène voor wat een heerlijk ouderwetse pulpfilm blijkt! Na die proloog ontmoetten we Madison (Annabelle Wallis), die geplaagd wordt […]
RECENSIE

Candyman (2021)

CANDYMAN (1992) krijgt na bijna dertig jaar een waardige sequel. Nia DaCosta’s CANDYMAN gaat voor de aanpak van HALLOWEEN (2018): een direct vervolg op het origineel, waarbij de tussenliggende delen wijselijk genegeerd worden. Want net als Michael Myers was ook de boeman van Cabrini-Green aan eerherstel toe. De twee eerdere sequels, CANDYMAN: FAREWELL TO THE […]
RECENSIE

Titane (2021)

Met TITANE overtreft Julia Ducournau haar grote voorbeeld David Cronenberg. De winnaar van de Gouden Palm graaft diep in filosofische vraagstukken over lichaam en geest en heeft een woeste energie die je werkelijk alle hoeken van de bioscoop laat zien. Hoe film je een rijdende auto? Low angle-shotje vanaf het wegdek, dan maar? Interieurshot? Drone? […]
RECENSIE

Don’t Breathe 2 (2021)

Dit onvermijdelijke vervolg is weliswaar spannend, maar stukken minder verrassend dan het origineel. In het succesvolle DON’T BREATHE uit 2016 maakten we kennis met de blinde Vietnam-veteraan Norman Nordstrom (Stephen Lang), oftewel The Blind Man. We zagen hoe een aantal criminelen inbraken bij Norman, maar dat de rollen zich gaandeweg omdraaiden en de drie inbrekers […]
RECENSIE

Lapsis (2020)

Noah Huttons LAPSIS is een slimme, kleine sciencefictionfilm met een terloopse politieke boodschap.  In de nabije toekomst gaat alle automatisering via quantumcomputers, grote zilveren kubussen die her en der verspreid in het landschap staan. Draadloze communicatie tussen deze supermachines is te traag: ze moeten met kabels aan elkaar vastgemaakt worden, hoe meer, hoe beter. In […]
RECENSIE

Come Play (2020)

Na Jason, Michael en Freddy is er nu… Larry? Die naam was de titel van het korte horrorfilmpje uit 2017 dat schrijver/regisseur Jacob Chase met een budget van 9 miljoen dollar omtoverde tot COME PLAY. Dat het geld grotendeels bij Steven Spielberg vandaan kwam blijkt vooral een hindernis. Maar eerst iets anders. Ik ben autistisch […]
RECENSIE

The Green Knight (2021)

David Lowery’s bewerking van de Arthuriaanse legende Sir Gawain and the Green Knight is een onderneming die van riddermoed getuigt. Het originele 14-eeuwse anonieme gedicht is voor Engelse scholieren namelijk wat Mariken van Nieumeghen voor ons is: een literair meesterwerk uit een tijd die de moderne geest vreemd is. Lowery doet geen poging om het oorspronkelijke verhaal […]
RECENSIE

The Suicide Squad (2021)

Nadat James Gunn door twitter-ophef bij Disney de laan uit werd gestuurd, stonden de Warner Brothers hem bij de poort met open armen op te wachten. Gunn kreeg een vrijbrief om hun kwakkelende DC Extended Universe een frisse, R-Rated draai te geven. De geplande SUICIDE SQUAD sequel zat al een tijdje vast in development hell, […]
RECENSIE

Blood Red Sky (2021)

SNAKES ON A PLANE meets FROM DUSK TILL DAWN. Of zoals Samuel L. Jackson het zou zeggen: ‘I’ve had it with these motherfucking vampires on this motherfucking plane!’ De Duitse Nadja heeft een mysterieuze ziekte. Ze neemt daarom, samen met haar zoontje, een nachtelijke vlucht naar de VS in de hoop daar te worden genezen. […]
RECENSIE

Old (2021)

Met M. Night Shyamalan kan het alle kanten op. Zijn nieuwste film OLD is voor liefhebbers van spannende thrillers een koude douche, maar fans van hilarische trash kunnen hun lol op. M. Night Shyamalan heeft, zacht uitgedrukt, een opvallend oeuvre opgebouwd. Na zijn hit THE SIXTH SENSE (1999) werd hij al snel neergezet als de […]
RECENSIE

Jolt (2021)

AMAZON PRIME | Hele boze en knappe vrouw heeft zeldzame aandoening die leidt tot moordlustige impulsen. Alleen zelf toegediende elektroschokken weerhouden haar van het overgaan tot gruweldaden. Wanneer zij in korte tijd eindelijk liefde vindt en weer kwijtraakt, is niets meer schokkend genoeg om haar razernij in toom te houden. Klinkt als een goed idee, […]
RECENSIE

Strawberry Mansion (2021)

Wie heeft zich niet verveeld bij het aanhoren van een navertelde droom? Als dát saai is, stel je dan eens voor dat het je baan is de dromen van anderen te bekijken. In STRAWBERRY MANSION blijkt dat werk een stuk spannender dan het klinkt. In de nabije toekomst zijn dromen belastbaar: aan alles wat in […]
RECENSIE

A Classic Horror Story (2021)

De titel van deze onderhoudende film doet al vermoeden dat er uit klassiekers wordt geput. Zij die van filmverwijzingen houden, zullen zich bij het zien van deze film in de hemel wanen. Met de uitspraak ‘MIDSOMMAR meets THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE‘ maakte Netflix zelf via Twitter al ruim voordat de film uitkwam duidelijk waar de […]
RECENSIE

Fear Street Part Three: 1666 (2021)

De eerste twee films in Leigh Janiaks FEAR STREET-trilogie waren bovennatuurlijke slashers, het derde deel begint als onvervalste folk horror. Dat heeft nóg minder te maken met de boeken van R.L. Stine, waar de films alleen cosmetisch door geïnspireerd zijn. Is dat erg? Nee. Stine’s romannetjes waren mijn eerste kennismaking – en die van vele […]
RECENSIE

The Unholy (2021)

Amerika krijgt zijn eigen Lourdes in relihorror THE UNHOLY, als de dove Alice plots al haar zintuigen terugkrijgt en wonderen begint te verrichten. Dankzij de maagd Maria volgens haarzelf, maar de filmtitel verklapt al dat dit geen zuivere koffie is. Gelukkig is Jeffrey Dean Morgan in de buurt! Ik zeg het meteen maar vast: ik […]
RECENSIE

Wrong Turn (2021)

De zevende WRONG TURN is gearriveerd. Maar voordat je nu volkomen in paniek raakt omdat je WRONG TURN 6: LAST RESORT nog niet hebt gezien: geen zorgen, want op de titel na heeft deze reboot geen hol met de oorspronkelijke reeks te maken. WRONG TURN (2003) van Rob Schmidt was een aardige THE HILLS HAVE […]
RECENSIE

Fear Street Part Two: 1978 (2021)

FEAR STREET PART ONE: 1994 was een oprechte throwback-slasher, die absoluut naar meer smaakte. Het tweede deel in Leigh Janiaks ‘film trilogy event‘, zoals het van Netflix moet heten, is meer van hetzelfde en dat smaakt nog steeds prima. FEAR STREET PART TWO: 1978 is een raamvertelling. We ontmoeten onze helden uit deel 1 weer […]
RECENSIE

The Tomorrow War (2021)

De sciencefictionactiefilm THE TOMORROW WAR hangt van clichés aan elkaar. Toch zijn er genoeg scènes die de fans zullen kunnen bekoren. Ex-soldaat Dan Forester (Chris Pratt) heeft een simpel leventje. Hij werkt als biologieleraar, is gelukkig met zijn vrouw Emmy (Betty Gilpin) en heeft een speciale band met zijn dochtertje Muri (Ryan Kiera Armstrong/Yvonne Strahovski). […]
RECENSIE

Black Widow (2021)

Een volle twee jaar na SPIDER-MAN: FAR FROM HOME (Jon Watts, 2019), een jaartje later dan gepland, is het aan BLACK WIDOW om de vierde fase van het Marvel Cinematic Universe in te luiden. Ondertussen hebben Disney+ succes-series WANDAVISION, THE FALCON & THE WINTER SOLDIER en LOKI het MCU vooral stilistisch een verfrissende draai gegeven. […]
RECENSIE

The 8th Night (2021)

Deze Zuid-Koreaanse horrorfilm gaat volledig op in de boeddhistische mythe over een demonisch oog dat bezitneemt van mensen. Soms pakt dat goed uit, maar helaas vaker niet. Het Zuid-Koreaanse THE 8TH NIGHT gaat als een duister sprookje van start. Op vrij conventionele wijze wordt de complexe origine verteld van een demon die de hel op […]
RECENSIE

Fear Street Part One: 1994 (2021)

In FEAR STREET PART ONE: 1994, het eerste deel van een trilogie die op Netflix uitkomt, snijdt het mes onverwacht diep en spat het bloed rijkelijk rond. Lezertjes van Goosebumps kijken maar beter uit. In een interview met de BBC vertelde jeugdboekenschrijver R.L. Stine, 77 intussen, dat hij in shock was toen hij de Fear […]
RECENSIE

The Forever Purge (2021)

In alweer de vijfde film uit de reeks is de jaarlijkse Purge terug van weggeweest, nadat die aan het eind van THE PURGE: ELECTION YEAR nog afgeschaft was. ‘Can the Purge help this divided country?’ THE FOREVER PURGE begint met een groep Mexicaanse immigranten die de grens oversteken naar de Verenigde Staten, om daar een […]
RECENSIE

Chaos Walking (2021)

Regisseur Doug Liman maakte naam met scherpe komedies en actiefilms als GO (1999) en THE BOURNE IDENTITY (2002). Zijn genre-uitstapjes zijn echter wat minder consequent in kwaliteit. JUMPER (2008) was een gemankeerde zeperd, EDGE OF TOMORROW (2014) weer uitstekend. Met zijn derde sci-fi project CHAOS WALKING lijkt hij helaas weer terug bij af. CHAOS WALKING […]
RECENSIE

A Quiet Place Part II (2020)

Eigenlijk is A QUIET PLACE PART II de ideale film om de heropening van de bioscopen te beleven voor wie het geluid van ritselende zakjes chips, sissende frisdrankflesjes en kuchend publiek node heeft gemist. Zowel John Krasinski als Emily Blunt stonden niet te springen om een vervolg op A QUIET PLACE (2018) te maken. Wellicht […]
RECENSIE

Godzilla vs Kong (2021)

De grote aap gaat eindelijk op de vuist met de grote hagedis. Toch blijkt deze langverwachte titanenstrijd geen epische conclusie, maar eerder een vluchtig tussendoortje. Marvel heeft alles veranderd. Waar je vroeger gewoon eerst een goede film (of in ieder geval een succesvolle) moest maken om er vervolgens een franchise uit te wringen, wordt tegenwoordig […]
RECENSIE

Demon Slayer: Mugen Train (1997)

Animenieuwsmedia schreven onophoudelijk over het nationale kassucces van Haruo Sotozaki’s DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA THE MOVIE: MUGEN TRAIN, die in 2020 in Japan draaide en zelfs Hayao Miyazaki’s SPIRITED AWAY van de troon der animatiefilms stootte. Nu kunnen we ook in Nederland zien of hij de kroon verdient. Een Japanse tabloid vroeg Miyazaki vorig […]
RECENSIE

The Conjuring: The Devil Made Me Do It (2021)

We mogen weer naar de bioscoop! Wat is dat een heerlijk vertrouwd gevoel; lekker wegzakken in een rode stoel met een grote bak popcorn. Leve het oude normaal. En hee, daar heb je Ed en Lorraine Warren ook weer. Het spokenjagende echtpaar wordt wederom vertolkt door Vera Farmiga en Patrick Wilson. In 2013 kropen zij […]
RECENSIE

Spiral: From the Book of Saw (2021)

De Amerikaanse topkomiek Chris Rock wilde ‘iets met horror’ doen en een lange tijd babbelen met de Juiste Mensen deed hem bij zijn geliefde SAW-franchise belanden, met SPIRAL als resultaat. Het was geen goed idee. Destijds zag ik SAW in de bioscoop, maar de zeven vervolgdelen heb ik overgeslagen. Het origineel was een nare, maar […]
RECENSIE

Mortal Kombat (2021)

De Mortal Kombat filmserie stierf met het abominabele tweede deel ANNIHILATION (John R. Leonetti, 1997) een vroege dood, maar het computerspel zelf is altijd ongekend populair gebleven. Nu, na decennia in development hell, is er dan eindelijk de doorstart. Was het het wachten waard? Nee, natuurlijk niet. Martial arts en Hollywood zijn nooit echt goed […]
RECENSIE

Nobody (2021)

Eindelijk een antwoord op de vaak gestelde vraag: is Bob Odenkirk een goede actieheld? De scenarist van JOHN WICK en de regisseur van HARDCORE HENRY slaan de handen ineen om met een overtuigend antwoord te komen: een dikke vette ja. Hoofdpersoon Hutch Mansell is het toonbeeld van middenklasse-Amerika op middelbare leeftijd. Lagere leidinggevende in een […]
RECENSIE

The Philosophy of Horror – A Symphony of Film Theory (2020)

IFFR | THE PHILOSOPHY OF HORROR – A SYMPHONY OF FILM THEORY is een abstracte bewerking van Noël Carols invloedrijke boek The Philosophy of Horror: Or, Paradoxes of the Heart. Althans, zo wordt de film beschreven op de site van IFFR, waar hij tot 6 juni te zien is. In feite is de film eerder […]
RECENSIE

Oxygen (2021)

Een vrouw ontwaakt in een benauwende, cryogene ruimte, niet wetend wie ze is en hoe ze hier terecht is gekomen. Regisseur Alexandre Aja (HORNS, CRAWL) houdt het gedurende de gehele film bij deze ene ruimte, die de kijker meetrekt in een claustrofobische nachtmerrie. De beginscene zet meteen de toon. Onder het geluid van kloppende harten en […]
RECENSIE

Army of the Dead (2021)

Een plot die in drie woorden is samen te vatten: casinoroof met zombies. En dat dan met een dik Zack Snyder-sausje eroverheen. Of je nou wat kunt met zijn stijl of niet, je moet nageven dat dit de plezierigste film is die hij in tijden heeft gemaakt. Zack Snyder heeft fans genoeg. De goedkeuring van […]
RECENSIE

Yasuke (2021–)

In de zestiende eeuw leerde een samoerai-generaal de zwarte dienaar Yasuke vechten, en werd hij de eerste zwarte samoerai in Japan. Het staat vast dat deze persoon heeft bestaan, maar historici weten weinig over hem. Dit gaf regisseur LeSean Thomas voldoende ruimte voor zijn eigen fantasie in de Netflixserie YASUKE. Deze kans heeft hij volledig […]
RECENSIE

Promising Young Woman (2020)

Hoe kleurrijk en uitnodigend PROMISING YOUNG WOMAN er ook uitziet, er zit een machtig scherpe rand aan Emerald Fennells Oscarwinnende debuut. Langzaam sluipt iets zeer venijnigs de film binnen, en dat is niet alleen Carey Mulligan op haar fuck me-pumps. Eerder deze week ging de Oscar voor beste scenario naar PROMISING YOUNG WOMAN, dat ook […]
RECENSIE

Possessor (2020)

Eén identiteitsverwarring blijft in de meeste aankondigingen en recensies van POSSESSOR meestal onweersproken: Brandon Cronenberg ís zijn beroemde vader niet. Los van het woord ‘bodyhorror’ (inmiddels een cliché van jewelste) laat zijn nieuwe film een hoop kansen liggen. Toch is de openingsscène van POSSESSOR nagenoeg perfect. Een jonge vrouw in blauw trainingspak steekt een lange […]
RECENSIE

Meander (2020)

In MEANDER moet een jonge vrouw haar weg zien te vinden in een doolhof vol boobytraps. De tweede film van de Fransman Mathieu Turi (HOSTILE, 2017) klinkt als een kruising tussen CUBE en SAW, maar in het labyrint zit een onverwachte Minotaurus verborgen. Aan het begin van de film ligt ze languit op de weg. […]
RECENSIE

Sputnik (2020)

De Sovjet-Unie had een gedegen traditie van sci-fi films. Uitschieters zoals SOLARIS (Andrei Tarkovsky, 1972) vielen tot ver buiten het IJzeren Gordijn in de prijzen. Na de Koude Oorlog zakte de productie in, maar recentelijk lijkt er sprake te zijn van een opleving. SPUTNIK van debuterend regisseur Egor Abramenko is hier een mooi voorbeeld van. […]
RECENSIE

The Night (2020)

Iedereen heeft wel een klein of groot geheim, maar in hoeverre beklemt dat geheim ons in het dagelijks leven? Een bekend thema, dat regisseur Kourosh Ahari op eigen wijze uitbuit in de mysterieuze thriller THE NIGHT. Met behulp van klassieke horrorelementen, zijnde een verlaten hotel en hallucinaties, brengt hij een krachtige boodschap over: al kan […]
RECENSIE

Caveat (2020)

Een van de meest creepy beelden in de teaser-trailer van Imagine dit jaar is het schurftige konijn met het trommeltje. Die pluche nachtmerrie is afkomstig van CAVEAT, de debuutfilm van Damien McCarthy, en die film maakt de belofte absoluut waar. Zó effectief griezelig is dat konijn, dat het bijna zonde is dat het ding geen […]
RECENSIE

Come True (2020)

Als dromen een deur zijn naar het onderbewuste, dan is het openingsbeeld van COME TRUE goed gekozen. De tweede langspeler van regisseur Anthony Scott Burns (OUR HOUSE, 2018) opent die deur en daalt diep af in de droomwereld van een getroebleerde tiener. De film is prachtig vormgegeven, maar als kijker dreig je in dit Escheriaanse […]
RECENSIE

Them (2021–)

Sociaal bewuste horror is van alle tijden, maar sinds GET OUT is het thema racisme explicieter dan ooit aanwezig in genrefilms en -series. Het tiendelige THEM is niet bang de confrontatie aan te gaan. De ‘second great migration’ wordt het genoemd: de verhuizing van miljoenen zwarte Amerikanen tussen 1940 en 1970, van de zuidelijke staten […]
RECENSIE

Mandibules (2020)

Twee lanterfanters temmen een reuzegrote bromvlieg en willen steenrijk worden. Ook in zijn nieuwe film MANDIBULES weet de Franse regisseur Quentin Dupieux het absurde op te lepelen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Tien jaar geleden liet Quentin Dupieux, toen nog vooral bekend als muziekproducent Mr. Oizo, zich in het festivalcircuit opvallen […]
RECENSIE

Saint Maud (2019)

DVD/BLU-RAY/De zeer vrome Maud blijkt een verre van heilig boontje te zijn in reli-horror SAINT MAUD, waarin de spanning en beklemmende sfeer tot bijna ondraaglijke hoogten worden opgevoerd. Direct in de bloederige openingsscène wordt de toon goed gezet door debuterend regisseur Rose Glass, tevens verantwoordelijk voor het script. In de slechts 84 minuten die de […]
RECENSIE

The Stylist (2020)

Dat er soms wel meer wordt weggeknipt dan alleen haar bij de kapper, kan je in de bloederige horror-thriller THE STYLIST zien. THE STYLIST is gebaseerd op de gelijknamige korte film uit 2016, die met zoveel succes op genrefestivals draaide dat een crowdfunding-actie werd gestart voor een ‘full feature’. Jill Gevargizian, die net als protagonist […]
RECENSIE

New Order (2020)

Het Imagine Film Festival opent in deze vreemde tijden gepast met Michel Franco’s dystopische thriller NEW ORDER: radeloze demonstranten leggen het leven in Mexicostad stil, maar dan slaat het leger genadeloos hard terug. Soms kondigt de sociale revolutie zich op een vreemde manier aan. In NEW ORDER is het een groene waterstraal die uit de […]
RECENSIE

Wonder Woman 1984 (2020)

Haar eerste solo-avontuur plempte Diana Prince (Gal Gadot) midden in de Eerste Wereldoorlog neer, in een wereld waar de term ‘superheld’ nog bestemd was voor iemand als Baron von Richthofen. Het zou the war to end all wars zijn, maar wij weten wel beter. Genoeg te doen dus de komende jaren, voor een opperwezen als […]
RECENSIE

Synchronic (2019)

DVD/BLU-RAY/Twee ambulancebroeders worden geconfronteerd met een reeks bevreemdende ongevallen, veroorzaakt door een mysterieuze partydrug. Een van hen ontdekt dat deze je terug laat gaan in de tijd, met het risico dat je komt vast te zitten en nooit meer uit het verleden kunt ontsnappen. De twee parademici zijn Dennis (Jamie Dornan) en Steve (Anthony Mackie), […]
RECENSIE

Palm Springs (2020)

VOD| Toen PALM SPRINGS afgelopen juli in de VS uitkwam werd hij enthousiast ontvangen als de perfecte film voor het moment. Zoveel maanden later is er eigenlijk weinig veranderd… en is de film misschien nog wel meer het omarmen waard. Eigenlijk zou je het zo kunnen omschrijven: vorig jaar leek onze situatie een beetje op […]
RECENSIE

Zack Snyder’s Justice League (2021)

Als een regisseur de kans krijgt een eigen visie te tonen in een grote studiofilm, is dat eigenlijk altijd iets om te vieren. Dat wil niet zeggen dat het altijd een goede film oplevert. Het is om te beginnen al bijzonder dat Zack Snyder überhaupt een monsterbudget van 300 miljoen kreeg voor JUSTICE LEAGUE. Ja, […]
RECENSIE

Invincible (2021–)

Voordat auteur Robert Kirkman met zombies aan de wandel ging voor zijn strip The Walking Dead, creëerde hij samen met tekenaar Corey Walker begin deze eeuw Invincible, een verhaal over een tiener met ontluikende superkrachten in een wereld waar superhelden heel normaal zijn. Met de streaming wars nog in volle gang vallen de streamingdiensten over […]
RECENSIE

Follow Me (2020)

Een populaire vlogger die tot het uiterste gaat om meer volgers te krijgen gaat met zijn vrienden naar Moskou voor een speciale escape room. Al snel vervaagt de grens tussen spel en realiteit en is het maar de vraag of er wel een escape is. Regisseur Will Wernick is geen onbekende als het gaat om […]
RECENSIE

Space Sweepers (2021)

We horen veel over de plastic soep in de oceanen, maar vlak ook ruimteafval niet uit! Dat astronauten daar flink last van kunnen hebben, zagen we al eens in GRAVITY, en ook in SPACE SWEEPERS vliegen de wrakstukken van oude satellieten en ruimteschepen ons om de oren. Het is het jaar 2092 en de aarde […]
RECENSIE

Black Medusa (2021)

IFFR | Een jonge vrouw drogeert een man en verkracht hem anaal met een stok. De eerste tien minuten van het Tunisische BLACK MEDUSA roepen vragen op: wie is die vrouw, waarom doet ze dat? Regisseurs Youssef Chebbi en ismaël komen bewust niet met antwoorden. Dat zou intrigerend kunnen zijn, ware het niet dat ze […]
RECENSIE

Dead & Beautiful (2021)

IFFR | Vijf verwende rijkeluiskinderen worden na een avond in het bos opeens als vampier wakker. Wat volgt is een soms verwarrende film waarin niet elk personage even goed uit de verf komt, maar een sterk laatste halfuur zorgt voor een intrigerende climax. Lulu (Aviis Zhong) is lid van een groepje verveelde, rijke vrienden die […]
RECENSIE

Mayday (2021)

IFFR | Dat de vrouw eeuwenlang als object beschouwd werd, is helemaal geen nieuws. Dat weet Karen Cinorre ook. Met haar debuutfilm MAYDAY, te zien op het International Film Festival Rotterdam, zet ze in op feminisme.  Althans, het essentialistische feminisme, want zowel Judith Butler als Donna Haraway zouden niet gediend zijn van het beeld dat […]
RECENSIE

Outside the Wire (2021)

Holle actiescènes, afgezaagde dialogen en een warrig script. De nieuwe Netflix Original-film OUTSIDE THE WIRE is een teleurstelling voor liefhebbers van actie en sci-fi. Regisseur Mikael Håfström en schrijvers Rob Yescome en Rowan Athale laten heel wat steekjes vallen. Het is 2036. In Oekraïne heerst een burgeroorlog waarbij een door Russen gesteunde rebellengroep het land […]
RECENSIE

The Midnight Sky (2020)

De post-apocalyptische thriller THE MIDNIGHT SKY is het meest ambitieuze regiewerk van George Clooney tot nu toe. Het concept van deze verfilming van Good Morning, Midnight is veelbelovend, maar de film weet niet geheel te overtuigen. Het verhaal speelt zich af in het jaar 2049. De planeet is geëvacueerd en Augustine (Clooney zelf) blijft als wetenschapper achter […]
RECENSIE

Host (2020)

Rob Savage is een regisseur die doet wat gedaan moet worden en dan zo snel mogelijk weer vertrekt. Zijn Zoom-horrorfilm HOST is pretentieloos, effectief en lekker kort. HOST speelt zich af tijdens een Zoomsessie, en toont alleen wat de deelnemers op het scherm kunnen zien. Het is niet de eerste horrorfilm in die stijl (zie […]
RECENSIE

The Vigil (2019)

THE VIGIL is een donkere film, op meer dan één manier. Debuterend regisseur Keith Thomas laat wat steken vallen, maar lijkt toch een belofte. De film speelt in New York binnen een orthodoxe joodse gemeenschap. Yakov Ronen (Dave Davis) wordt gevraagd een wake te houden bij een overleden persoon. Het geld dat hij daarvoor krijgt […]
RECENSIE

Don’t Listen (2019)

Netflix bouwt gestaag door aan zijn aanbod van Mediterrane horror. Deze maand laat spookfilm DON’T LISTEN van voormalig kortfilmregisseur Angel Gomez Hernandez zien dat ook in Spanje oude vervallen huizen nooit te vertrouwen zijn. Daniel en Sara vormen een ondernemend stel dat leeft van het flippen van huizen. Ze kopen een bouwval en verkopen dit […]
RECENSIE

Monster Hunter (2020)

Nu veel filmliefhebbers staan te trappelen om weer naar de bioscoop te gaan lijkt de release van MONSTER HUNTER bijna een strategische zet; met maar weinig concurrentie is men misschien geneigd om zelfs naar de nieuwe Paul W.S. Anderson te gaan. Na RESIDENT EVIL: THE FINAL CHAPTER (2016) kwam er ruimte vrij in de agenda’s […]
RECENSIE

The Call (2020)

Gelukkig hebben de makers van THE CALL, waarin twee meisjes uit twee tijdperiodes met elkaar verbonden raken via een ouderwetse telefoon, meer tijd gestoken in het bedenken van een scenario dan in het verzinnen van een titel. De Zuid-Koreaanse film, niet te verwarren met het Tobin Bell/Lin Shaye-vehikel dat ook THE CALL heet en ook […]
RECENSIE

The Dark and the Wicked (2020)

‘I told you not to come…’ Het horrorpsychodrama THE DARK AND THE WICKED haalt zijn kracht uit de eenvoud van concept en uitvoering. Nog zo’n zinnetje uit THE DARK AND THE WICKED dat al eeuwenlang zijn effectiviteit bewijst in films en boeken: ‘There is something out there…’ Schrijver, regisseur en medeproducent Bryan Bertino kent de […]
RECENSIE

The Rental (2020)

Het regiedebuut van Dave Franco belooft spanning en horror in combinatie met wat drama. Helaas is het juist het drama dat het grootste deel van de film de overhand heeft en lijkt de horror maar bijzaak. Michelle (Alison Brie) en haar vriend Charlie (Dan Stevens) besluiten samen met zijn broer Josh (Jeremy Allen White) en […]
RECENSIE

Jiu Jitsu (2020)

PREDATOR als martial arts-film. Dat zal de pitch geweest zijn voor JIU JITSU. Een inwisselbaar stel vechtersbazen neemt het in de jungle op tegen de alien die de vechtsport uit de titel heeft bedacht. Dat wezen, Brax (Ryan Tarran), kwam duizenden jaren geleden voor het eerst naar de aarde en leerde de mensen jiujitsu (in […]
RECENSIE

The Witches (2020)

BIOS/Roald Dahls horrorklassieker is voor Robert Zemeckis vooral aanleiding voor een festijn van digitale effecten, maar ook in die categorie overtuigt hij niet. De vergelijking is onvermijdelijk: Nicolas Roegs verfilming uit 1990 is een van de meest effectieve horrorfilms voor kinderen, en Anjelica Hustons opperheks een van de meest iconische schurken aller tijden. Betekent dat […]
RECENSIE

Black Water: Abyss (2020)

Vijf jonge mensen verkennen een onbekende grot, het water binnen stijgt, oh jee, ze kunnen niet meer naar buiten, dubbel oh jee… Een moordzuchtige krokodil! Omdat de grootste boel ondergronds gebeurt, heeft het vervolg op  BLACK WATER (2007) de titel BLACK WATER: ABYSS gekregen. Een werkelijke afgrond speelt nauwelijks een rol in de film, en […]
RECENSIE

Freaky (2020)

Een welbekend bovennatuurlijk concept in een komische horrorfilm; FREAKY (2020) van Christopher Landon is geen vervolg op zijn HAPPY DEATH DAY-reeks, maar zijn bekende ingrediënten zijn aanwezig. FREAKY opent met vier inwisselbare tieners in het huis van een man die relikwieën verzamelt, waar ze verhalen uitwisselen over een beruchte moordenaar die in de buurt rondloopt. […]
RECENSIE

Total Recall – 30th anniversary (1990)

Eigenlijk is Arnold Schwarzenegger verkeerd gecast in TOTAL RECALL. Toch was de film zonder hem – en zijn suggestie om Paul Verhoeven in te huren als regisseur – niet zo memorabel geweest. En waarschijnlijk niet dertig jaar later opnieuw in de bioscoop. Het probleem met Schwarzenegger is vooral dat hij voor geen meter door kan […]

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden