• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Mystery

RECENSIE

The Midnight Meat Train (2008)

Wie zich na MIDNIGHT MEAT TRAIN nog in de laatste rit van de metro waagt heeft lef. Want deze langverwachte verfilming van een Clive Barker-verhaal uit 1985 daalt diep af in de duisternis. De geestelijk vader van HELLRAISER houdt er een gruwelijke en originele fantasie op na. Clive Barker brak door met de Books of […]
RECENSIE

The Eye (2008)

Twee jaar geleden bewezen David Moreau en Xavier Palud met ILS dat ze de regels van suspense perfect beheersen. En zoals dat dan gaat: als beloning mocht het Franse duo naar de VS komen om er de remake van de Hongkong-hit THE EYE te regisseren. ILS, over een echtpaar op de vlucht voor meedogenloze achtervolgers, […]
RECENSIE

Thirsty For Love, Sex And Murder (1972)

Tarzan was een Turk! En Zorro en Superman waren het trouwens ook. Tenminste, als je op de immense productie afgaat van Yesilçam, de verzamelnaam van Turkse genrefilmproducenten die nieuwe inhoud gaven aan het begrip filmcitaat. YeÅŸilçam was een klein straatje in de wijk Beyoglu in Istanbul, waar het in de jaren zestig en zeventig van […]
RECENSIE

Saw IV (2007)

De grootste puzzel ter wereld bestaat uit 18.000 stukjes, maar we durven te wedden dat de SAW-franchise er ondertussen meer telt. In het vierde deel heeft de creatieve Ikea-moordenaar Jigsaw zoveel cassettebandjes, post-it’s, valse sporen en nepaanwijzingen rondgestrooid, dat enkel vijfsterrenpuzzelaars het nog kunnen volgen. Was Jigsaw trouwens niet dood aan het einde van de […]
RECENSIE

The Undying Monster (1942)

De verbintenis tussen regisseur John Brahm en acteur Laird Cregar was misschien niet van dezelfde orde als die tussen John Ford en John Wayne. Maar de twee psychologische horrorfilms die ze samen maakten, behoren wel tot de top van het genre uit de jaren veertig. THE LODGER en HANGOVER SQUARE zijn nu samen met een […]
RECENSIE

The Lodger (2017)

De verbintenis tussen regisseur John Brahm en acteur Laird Cregar was misschien niet van dezelfde orde als die tussen John Ford en John Wayne. Maar de twee psychologische horrorfilms die ze samen maakten, behoren wel tot de top van het genre uit de jaren veertig. THE LODGER en HANGOVER SQUARE zijn nu samen met een […]
RECENSIE

Who Can Kill a Child? (1976)

Het leek er anderhalf jaar geleden even op dat Narciso Ibáñez Serrador zijn oude troon weer zou bestijgen. Decennia lang was hij  onder zijn koosnaam Chicho een van de meest geliefde tv-persoonlijkheden van Spanje, en menigeen vergat dat die even beminnelijke als grappige oom de natie eerder juist de stuipen op het lijf joeg.  Serradors […]
RECENSIE

The Unseeable (2006)

TEARS OF THE BLACK TIGER was in 2000 een van de grote verrassingen uit het Verre Oos­ten. Regisseur Wisit Sasanatieng leverde met deze vrolijke, pastelgekleurde westernparodie een fraai visitekaartje af.  Ook THE UNSEEABLE (PEN CHOO KAB PEE), pas de derde film van de Thaise regisseur, moet het hebben van visuele flair, hoewel dit melancholische geestverhaal […]
RECENSIE

1408 (2007)

Hoe graag hij ook films als SAW of HOSTEL mag bewieroken, zelf plaatst Stephen King zijn personages zelden of nooit in dodelijke marteltuigen of ingenieuze boobytraps. Kings versie van de hel is subtieler en angstaanjagender. De ultieme geseling komt niet van zweep of pook, maar van innerlijke demonen en spoken uit het verleden. De afdaling […]
RECENSIE

Turistas (2006)

In Rio de Janeiro torent de 38 meter hoge Cristo Redentor boven de stad uit. Het standbeeld van Jezus Christus spreidt de armen over de stad, maar zelfs hij kan de arme backpackers in TURISTAS niet voor het naderend onheil beschermen. Veel warmte straalt de Braziliaanse bevolking in deze grimmige, onaangename horrorfilm dan ook niet […]
RECENSIE

Murder à la Mod (1968)

Brian De Palma behoort tot de generatie filmmakers die in de jaren zeventig het roes­tige schip Hollywood tot zinken bracht en op het half boven water uitstekende wrak een vrijstaat stichtte, waar de rebelse tijdgeest (Vietnam, Watergate) de muffe geur van een overleefd studiosysyteem overboord blies. Maar zijn gestileerde, nadrukkelijk naar Hitchcock lonkende thrillers leken […]
RECENSIE

Sublime (2007)

Medische blunders zijn doodsoorzaak nummer één in de Verenigde Staten. In een verhitte discussie ergens aan het begin van SUBLIME merkt één van de personages op dat operatieve flaters of broeierige ziekenhuiskiemen de afgelopen tien jaar 7.8 miljoen doden veroorzaakten. Dat is meer dan alle oorlogsslachtoffers uit de Amerikaanse geschiedenis. Voor een brave, succesvolle huisvader […]
RECENSIE

Dead Silence (2007)

Regisseur James Wan en scenarioschrijver Leigh Wannell stonden in 2004 aan de wieg van de martelhorrorfilm-nieuwe stijl. Hun debuut SAW gaf de aftrap voor een handvol films waarin de hoofdpersonen intensief worden bewerkt met allerhande roestig gereedschap en duivelse machinerieën. Niet alleen bracht het origineel twee vervolgen voort, ook dook het basisrecept, al dan niet […]
RECENSIE

The Messengers (2007)

Er zitten geen vogelverschrikkers in het Amerikaanse debuut van de Aziatische tweelingbroers Danny en Oxide Pang. Voor een film die eigenlijk SCARECROW ging heten, is dat merkwaardig. Nog vreemder is dat er helemaal geen boodschappers zitten in THE MESSENGERS. Helemaal bizar wordt het als blijkt dat niet alleen The Pang Brothers achter de camera stonden. […]
RECENSIE

The Fountain (2006)

Tijdens het 23ste Amsterdam Fantastic Film Festival gooide THE FOUNTAIN hoge ogen. De plaatjes die Darren Aronofsky (PI, REQUIEM FOR A DREAM) op het scherm tovert glijden er lekker in.  Drie verhalen worden in THE FOUNTAIN ineengeweven. Het raamwerk wordt gevormd door het verhaal van Tommy Creo (Hugh Jackman), een wetenschapper die geobsedeerd werkt aan […]
RECENSIE

Black Christmas (1974)

Al eerder (in SN #64) stonden we uitgebreid stil bij het oeuvre van de Canadees Bob Clark, in de vroege jaren zeventig verantwoordelijk voor twee baanbrekende horrorfilms: DEATHDREAM (1972) en BLACK CHRISTMAS (1974). Waarom BLACK CHRISTMAS ook alweer baanbrekend was? Vooral vanwege het gegeven van een anonieme moordenaar die tijdens de Kerst studentes in hun sorority […]
RECENSIE

Equinox (2020)

Iedere dvd-verzamelaar weet dat de mooi­ste edities worden uitgegeven door het Amerikaanse label Criterion. Elke titel biedt een smetteloze nieuwe kopie met tot in de puntjes verzorgde extra’s en de fondslijst laat zich lezen als een lijst van Beste Films Aller Tijden, waarin oeu­vres van grootheden als Kurosawa, Bergman en Fellini ruim vertegenwoordigd zijn. Maar […]
RECENSIE

Inland Empire (2006)

Wie dacht dat David Lynch na het ‘brave’ THE STRAIGHT STORY en het net niet met TWIN PEAKS vergroeide MULHOLLAND DR. zijn bovenkamer aan een grote schoonmaak had onderworpen, kan opgelucht ademhalen. Zijn nieuwste hersenkronkel INLAND EMPIRE, een companion piece bij LOST HIGHWAY en MULHOLLAND DR., verenigt elke mogelijke Lynch-fetisj in een narratief chaotische, alle […]
RECENSIE

El Vampiro (1957)

Het is een feest wanneer nieuwe dvd’s een stukje filmgeschiedenis aan de vergetelheid ontfutselen. Distributeur Casa Negra doet dat voor enkele van de klassieke Mexicaanse horrorfilms uit de jaren vijftig. Niet alleen zijn de films zeer de moeite waard, ze introduceren ons in één klap tot de belangrijkste Mexicaanse regisseurs, producers en acteurs uit die […]
RECENSIE

Le Frisson des Vampires (1971)

Met de eerste vier uitgaven in de dvd-serie ‘The films of Jean Rollin’ gaf de Nederlandse distributeur Encore Films blijk van een cine­fiele inborst én grensoverschrijdende zakelijke ambities. Op de cinefiele motieven valt niets af te dingen: het is mooi en ontroerend dat een stel Hollandse jongens het obscure werk van de Franse auteur een luxe-behandeling geven. […]
RECENSIE

The Hitcher (1986)

Kan Michael Bay dan werkelijk nergens met zijn tengels van afblijven? Na als producent eerder THE AMITYVILLE HORROR en THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE van nodeloze remakes te hebben voorzien, zette hij dit jaar zijn begerige klauwen in Robert Harmons THE HITCHER (1986). En dan hebben we THE BIRDS en een nieuwe FRIDAY THE 13TH nog […]
RECENSIE

The Prestige (2006)

De juiste timing is van groot belang bij een goocheltruc, maar helaas belandt THE PRESTIGE zo ongeveer simultaan in de zalen met THE ILLUSIONIST. Een oude goochelwijsheid luidt dat het applaus slechts klinkt voor de man op het podium, niet voor de assistent of dubbelganger in de doos of onder het podium. Dat is jammer, […]
RECENSIE

The Illusionist (2006)

Als het spreekwoordelijke konijn uit de hoge hoed verschijnen er, kort na elkaar, twee films over goochelaars in onze bioscopen. In februari nemen twee magiërs het tegen elkaar op in Christopher Nolan’s THE PRESTIGE, in januari mag Edward Norton ons verbazen in THE ILLUSIONIST. In de autochrome kleuren van weleer voert THE ILLUSIONIST ons mee […]
RECENSIE

Saw III (2006)

In de folterkelder van regisseur Bousman ontvouwt zich achter iedere nieuwe deur een tafereel dat nog stuitender is dan het voorgaande. Welke emoties strijden bij de toeschouwer om de voorrang: hilariteit of afschuw? Of resteert bij zoveel extreme gruwel alleen nog onverschilligheid? Seriemoordenaar John Cramer alias Jigsaw is een geval apart. Op sterven na dood […]
RECENSIE

Reeker (2005)

Let op: deze recensie bevat spoilers!  Schrijver en regisseur Dave Payne tekende eerder voor films als SHOWGIRL MURDERS, ALIEN TERMINATOR  (alias ALIEN SPECIES), ALIEN AVENGERS II en ADDAMS FAMILY REUNION. Geen cv dat hoog gespannen verwachtingen wekt, maar we verklappen ook maar meteen dat Paynes nieuwe horrorfilm REEKER een aangename verrassing is. Nu bent u […]
RECENSIE

Population 436 (2006)

Steve Kady (Jeremy Sisto) van het Amerikaanse bevolkingsregister, Chicago Regional Office, arriveert in het afgelegen dorpje Rockwell Falls om uit te zoeken waarom het inwonersaantal al 150 jaar 436 bedraagt en nooit een ziel meer of minder. Verder op de inhoud vooruitlopen zou niet fair zijn tegenover de makers van POPULATION 436 aangezien de film […]
RECENSIE

Dust Devil – The Final Cut (1992)

In de afgelopen veertien jaar groeide de regisseursversie van de Afrikaanse horrorfilm DUST DEVIL uit tot een ongrijpbaar cultfenomeen dat veel besproken werd en zelden te zien was. De film werd begin jaren negentig gemaakt door de Zuid-Afrikaan Richard Stanley, die eerder met de amusante no-budget robot-horrorfilm HARDWARE (1990) debuteerde. Zijn tweede speelfilm vermengt cinefiele […]
RECENSIE

Innocence (2004)

Een kleine twee jaar geleden maakte de Française Lucile Hadzihalilovic met de romanverfilming INNOCENCE een geslaagde entree als filmmaakster. Het debuut, gesitueerd in een door bos omgeven meisjesinternaat, liet zich met weinig films vergelijken. Sommigen zagen er een fantastisch meesterwerk in, anderen ontwaarden een abjecte fantasie voor pedofielen, vielen over het gebrek aan een conventionele […]
RECENSIE

The Woods (2006)

De release van THE WOODS stond ooit gepland voor 2004. M. Night Shyamalan, die indertijd een project met dezelfde titel onder handen had, verloor de strijd en doopte zijn eigen enge-bossen-film om tot THE VILLAGE. Maar de winnaar van het titelgevecht bleef op de plank liggen, totdat hij twee jaar later, tijdens het Amsterdam Fantastic […]
RECENSIE

The Other (1972)

Uw recensent dompelde zich met vier dvd’s onder in jeugdsentiment en dook weer op als overtuigd cultuurpessimist. Ter compensatie draagt SN-medewerker Rene Daalder een cultuuroptimistische bespiegeling bij over wijlen actrice Rainbeaux Smith, behalve hoofdrolspeelster uit het hieronder besproken LEMORA, ook te zien in Rene’s eigen MASSACRE AT CENTRAL HIGH uit 1976. [Gezamenlijke bespreking van THE OTHER, […]
RECENSIE

The Pyjama Girl Case (1977)

Na eerder vier gialli in The Giallo Collection te hebben uitgebracht (zie SN #57), slaat het Amerikaanse label Blue Underground van genrefan en filmregisseur William Lustig opnieuw toe met een voor Italofielen in alle opzichten verplicht pretpakket. Uw eigen dottore dell’orrore liet zijn licht schijnen over twee van de vier nieuwe krakers uit de BU-collectie. […]
RECENSIE

The Fifth Cord (1971)

Na eerder vier gialli in The Giallo Collection te hebben uitgebracht (zie SN #57), slaat het Amerikaanse label Blue Underground van genrefan en filmregisseur William Lustig opnieuw toe met een voor Italofielen in alle opzichten verplicht pretpakket. Uw eigen dottore dell’orrore liet zijn licht schijnen over twee van de vier nieuwe krakers uit de BU-collectie. […]
RECENSIE

Raging Sharks (2017)

Les Weldon is een scenarist die kans ziet om nog een extra deuk te schoppen in de toch al rampzalige reputatie van haaien. Hij doet dat in RAGING SHARKS door een ruimtesonde in zee te laten storten, precies in de Bermuda Driehoek. Het ding genereert krachtige magnetische pulsen, waardoor haaien in dat gebied tot zeer […]
RECENSIE

The Fine Art of Love: Mine Ha-Ha (2005)

Een kleine twee jaar geleden maakte de Française Lucile Hadzihalilovic met de romanverfilming INNOCENCE een geslaagde entree als filmmaakster. Het debuut, gesitueerd in een door bos omgeven meisjesinternaat, liet zich met weinig films vergelijken. Sommigen zagen er een fantastisch meesterwerk in, anderen ontwaarden een abjecte fantasie voor pedofielen, vielen over het gebrek aan een conventionele […]
RECENSIE

Lady in the Water (2006)

‘Dead in the Water’, sneerde een Amerikaanse criticus over de nieuwe film van M. Night Shyamalan, een regisseur die zich getuige LADY IN THE WATER steeds meer thuis gaat voelen in zijn eigen, spirituele universum. De sneer geldt een film die sceptici inderdaad ruim voldoende munitie aanreikt om zijn maker als een zweverige charlatan af […]
RECENSIE

The Wicker Man (2006)

De remake van THE WICKER MAN is een behoorlijk laffe affaire. De film met Nicolas Cage ontwijkt alles wat de cultklassieker destijds de moeite waard maakte. Zelfs los bezien van het origineel, kan het ongeïnspireerde formulewerk niet overtuigen. THE WICKER MAN uit 1973 is een verbazingwekkende film. Het verhaal van de preutse en godsdienstige Sergeant Howie […]
RECENSIE

Stay Alive (2006)

STAY ALIVE, over gamers die bij het spelen van een illegaal computerspel één voor één het loodje leggen, was de op twee na laagst gewaardeerde film op het Amsterdam Fantastic Film Festival van dit jaar. Zaten er soms alleen spelletjes-haters in de zaal of lag het aan de film? Een digitale held betreedt een digitaal […]
RECENSIE

The Omen (1976)

In retrospectief is de originele, door Richard Donner geregisseerde THE OMEN uit 1976 een nogal krakkemikkige grote studioproductie. Hier viel dus echt iets aan te verbeteren, maar helaas, de remake neemt alle zwakke punten van zijn voorganger klakkeloos over. Het verhaal: diplomaat Robert Thorn vreest voor de geestelijke gezondheid van zijn vrouw Katherine, mocht zij erachter […]
RECENSIE

The Unborn (2003)

De poster van deze Thaise horrorfilm werd door een aantal grappenmakers gestript van alle credits en vervolgens op het internet verspreid als zijnde een authentieke geestenfoto. Best griezelig, zolang je bereid bent erin mee te gaan en je niet weet hoe de vork in de steel zit. En dat geldt eigenlijk ook voor de film […]
RECENSIE

Doodeind (2006)

Jawel, we hebben er een; een horrorfilm van eigen bodem waar niemand zich voor hoeft te schamen. De titel: DOODEIND. De weg naar de bioscoop: moeizaam. Het vooruitzicht op succes: gunstig.  Het kan verkeren. Jarenlang was het sappelen met de Hollandse horrorfilm, inmiddels liefkozend Nederhorror genoemd. Korte films kwamen veelvuldig van de grond, en ook […]
RECENSIE

The Bird With The Crystal Plumage (1970)

Dario Argento’s THE BIRD WITH THE CRYSTAL PLUMAGE (1970) ziet er op dvd piekfijn uit. Maar het bonusmateriaal is weer eens een schoolvoorbeeld van de slaafse fanjournalistiek die een kritische waardering van het Italiaanse fenomeen al decennia lang in de weg staat. Op de commentaartrack van Blue Undergrounds ‘2-disc special edition’ van Argento’s regiedebuut laten […]
RECENSIE

Saw II (2005)

 ‘Oh yes, there will be blood…’, beloofde de trailer van SAW II bij monde van seriemoordenaar Jigsaw. Die belofte wordt meer dan waar gemaakt in dit vervolg op de horrorhit uit 2004. De moordenaar heeft weer een aantal sadistische puzzels en vallen ontwikkeld, die de misstanden in de Abu Ghraib-gevangenis doen verbleken tot de beproevingen […]
RECENSIE

The Fog (2005)

Als één film de contradictie ‘knusse horrorfilm’ belichaamt, dan is het John Carpenters THE FOG (1980) wel. Gesitueerd in het pittoreske vissersplaatsje Antonio Bay dat zich opmaakt voor de viering van zijn honderdjarig bestaan, ontwikkelt de film zich als het weersverschijnsel uit de titel. Eerst trekt er een lichte nevel van verontrustende gebeurtenissen over het kleinsteedse […]
RECENSIE

The Curse of the Cat People (1944)

Binnen de grenzen van de low budget-horrorfilm schiep producent Val Lewton in de jaren veertig een bijzonder oeuvre waarin het gruwelijke steevast zijn oorsprong vond in de menselijke geest. Zo expliciet als de meeste titels zijn, zo rijk zijn de films aan suggestie. Zo expliciet als de meeste titels zijn, zo rijk zijn de films […]
RECENSIE

The Ghost Ship (1943)

Binnen de grenzen van de low budget-horrorfilm schiep producent Val Lewton in de jaren veertig een bijzonder oeuvre waarin het gruwelijke steevast zijn oorsprong vond in de menselijke geest. Zo expliciet als de meeste titels zijn, zo rijk zijn de films aan suggestie. Zo expliciet als de meeste titels zijn, zo rijk zijn de films […]
RECENSIE

Hellraiser: Deader (2005)

Waar zijn we gebleven met de hellraiser-serie? Bij HELLRAISER: DEADER, ook bekend als HELLRAISER 7 DEADER. De Londense tabloid London Underground stuurt sensatiejournaliste Amy Klein (Wuhrer) naar Boekarest, Roemenië, om de gangen na te trekken van een cultbeweging die zich The Deaders noemt en toegang zoekt tot de nederwereld van Pinhead (Bradley) en zijn demonische […]
RECENSIE

Isle of the Dead (1945)

Binnen de grenzen van de low budget-horrorfilm schiep producent Val Lewton in de jaren veertig een bijzonder oeuvre waarin het gruwelijke steevast zijn oorsprong vond in de menselijke geest. Zo expliciet als de meeste titels zijn, zo rijk zijn de films aan suggestie. Zo expliciet als de meeste titels zijn, zo rijk zijn de films […]
RECENSIE

The Seventh Victim (1943)

Binnen de grenzen van de low budget-horrorfilm schiep producent Val Lewton in de jaren veertig een bijzonder oeuvre waarin het gruwelijke steevast zijn oorsprong vond in de menselijke geest. Zo expliciet als de meeste titels zijn, zo rijk zijn de films aan suggestie. ‘Alle wegen der kennis beginnen in het donker en leiden naar het […]
RECENSIE

The Skeleton Key (2005)

Scenarist Ehren Kruger lijkt hard op weg de nieuwe Kevin Williamson (SCREAM, I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER) te worden, de man die eind vorige eeuw werd verwelkomd als de redding van de Amerikaanse horrorfilm. Met zijn scenario voor SCREAM 3 borduurde Kruger verder op het ‘pionierswerk’ van Williamson, maar na twee commercieel succesvolle revisies […]
RECENSIE

Dark Water (2002)

Bij een Aziatische griezelfilm – of een remake daarvan – zijn de locaties minstens zo belangrijk als de hoofdpersonen, zeker wanneer het een spookhuisfilm betreft. Zowel JU-ON als de remake THE GRUDGE koos een spookhuis in een buitenwijk van Tokio en voor de remake van RINGU, THE RING, werd naar regenachtig – en dus sfeervol […]
RECENSIE

The Jacket (2005)

Jack Starks (Brody), veteraan uit de eerste Golfoorlog, wordt aan de kant van de weg bewusteloos aangetroffen naast het lijk van een vermoorde politieman. Eerder die dag nog had hij een ontmoeting met de achtjarige Jackie en jaar dronken moeder Jean, wier auto hij weer aan de praat wist te krijgen. Gearresteerd op verdenking van […]
RECENSIE

Night of the Demon (1957)

In PSYCHO en THE BIRDS rook Alfred Hitchcock aan het horrorgenre, maar van bovennatuurlijke zaken en monsterlijk gebroed moest de master of suspense niets hebben. Toch waart zijn geest door het nachtmerrie-achtige universum van NIGHT OF THE DEMON. Niet zo vreemd als je bedenkt dat deze horrorfilm werd geschreven door de man die eerder zeven […]
RECENSIE

The Comeback (1978)

Veel fantasie hebben ze niet bij Anchor Bay Engeland. Evenals hun Amicus Collection is de vijf titels omvattende Pete Walker Collection verpakt in een gammele kartonnen doos in de vorm van een doodskist. [Gezamenlijke bespreking van The Pete Walker Collection] De films zelf, op één na voorzien van audiocommentaar door Walker zelf, bieden zicht op het […]
RECENSIE

The Curse of the Cat People (1944)

Het is een aartsdonkere wereld waarin regisseur Jacques Tourneur (1904-1977) je binnenvoert met de drie meesterwerken die hij maakte voor producer Val Lewton (1904-1951). Zoals het de echte horrorfilm betaamt kent die duisternis een dubbele oorsprong: het bovennatuurlijke én het diepmenselijke. Zoals het de echte horrorfilm betaamt kent die duisternis een dubbele oorsprong: het bovennatuurlijke […]
RECENSIE

Hide and Seek (2005)

Als men het heeft over het Pistool van Tsjechov wil dat zeggen dat wanneer er in de eerste akte van een stuk een pistool wordt geïntroduceerd, dit in de laatste akte afgeschoten wordt. In HIDE AND SEEK vinden we dan wel niet zijn pistool, maar wel Tsjechovs speeldoos en badkuip, zijn vleesmes, kat en vooral […]
RECENSIE

Phone (2002)

Je kunt zo langzamerhand een compleet filmfestival organiseren met RINGU-klonen. THE GRUDGE/JU-ON, ONE MISSED CALL, de Amerikaanse remakes en nu weer PHONE/PON, allemaal hanteren ze de opzet van Hideo Nakata’s effectieve shocker over onwerkelijke gruwelen in alledaagse situaties. PHONE komt uit Zuid-Korea en lijkt zich in eerste instantie nauwelijks te onderscheiden van zijn soortgenoten. Reporter […]
RECENSIE

Q: The Winged Serpent (1982)

Na jaren uitsluitend voor televisie en direct-to-video te hebben geschreven, lijkt genreveteraan Larry Cohen eindelijk weer voet aan de grond te hebben in Hollywood. Met de door hem geschreven thrillers PHONE BOOTH en CELLULAR heeft hij zichzelf opnieuw uitgevonden als een ‘king of high concept’. Daartegenover staan zijn eigen excentrieke genrefilms van twintig, dertig jaar […]
RECENSIE

Exorcist: The Beginning (2004)

De griezelige anekdotes rondom de productie van William Friedkins THE EXORCIST uit 1973 zijn talrijk. Een bekend verhaal is dat de set destijds onder mysterieuze omstandigheden volledig is afgebrand. Actrice Ellen Burstyn liep chronische rugklachten op tijdens de scène waarin zij hardhandig bij haar dochter vandaan wordt getrokken en niet minder dan negen medewerkers vonden […]
RECENSIE

The Grudge (2004)

Weinig regisseurs zullen het Shimizu nadoen. Eén en hetzelfde verhaal eerst voor een habbekrats op video draaien, dan op film (beide malen onder titel JU-ON), op beide formaten ook nog een sequel draaien, en tenslotte van dat eerste deel met Amerikaans geld een glossier, tweede remake maken, getiteld THE GRUDGE. Voor wie de vorige twee versies heeft […]
RECENSIE

The Forgotten (2004)

De gemiddelde filmjournalist wringt zich doorgaans in allerlei bochten om maar zo weinig mogelijk van een verhaal te verklappen, zeker wanneer het een thriller is. Stelregel daarbij is: nooit voorbij het eerste plotpoint vertellen. Anders gezegd: nooit vertellen wat er na een half uur gebeurt. Filmjournalisten zijn in hun recensies daardoor nogal eens roomser dan […]
RECENSIE

Toolbox Murders (2004)

De oorspronkelijke THE TOOLBOX MURDERS (Dennis Donnelly, 1977) behoorde tot het teen slasher-genre van de late jaren zeventig en verwierf in Groot-Brittannië negatieve faam als video nasty (toentertijd bestempeld als bron van alle binnen- en buitenfilmische kwaad): goedkoop, hypocriet tot de nde macht, gratuït, onaangenaam en een gestoord wereldbeeld verheerlijkend dat het werkje flauwtjes voorwendt […]
RECENSIE

I, Robot (2004)

Robots die robots bouwen, dat kan niet goed gaan, zal de technofoob voorspellen. Het gaat mis omdat de méns de robot heeft gebouwd, zal de misantroop antwoorden. Sciencefiction-schrijver Isaac Asimov was het beu dat robots en door mensen gecreëerde monsters in fictie altijd op hol slaan. In 1940 stelde hij samen met John W. Campbell […]
RECENSIE

The Village (2004)

De nieuwe film van de maker van THE SIXTH SENSE, UNBREAKABLE en SIGNS, dat kan maar één ding betekenen: in THE VILLAGE is niets wat het lijkt. Met het in de publiciteitscampagne benadrukte uitgangspunt wordt filmkijken een spelletje tussen de maker en zijn publiek, dat het klappen van de zweep inmiddels goed genoeg kent om als […]
RECENSIE

Secret Window (2004)

Stephen King, op wiens verhaal Secret Window, Secret Garden de onderhavige film gebaseerd is, maakt met enige regelmaat schrijvers en het schrijverschap tot onderwerp van zijn werk. Niet zo gek dat iemand met een dergelijke productiviteit de inspiratie af en toe dicht bij huis zoekt. Het door Rob Reiner zo gloedvol verfilmde MISERY is een […]
RECENSIE

Paycheck (2003)

Volgens SN-columnist Rene Daalder zullen lastige levende acteurs binnen afzienbare tijd vervangen worden door een generatie van kneedbare digitale wezens die alleen voor insiders nog te onderscheiden zijn van hun tegenhangers van vlees en bloed. Bij het zien van PAYCHECK rijst het vermoeden dat het voorpoortaal van dit nirvana al bereikt is. Want wie bewijst […]
RECENSIE

Dark Water (2002)

VIDEO | Met de wetenschap dat juist het fort waar je je veilig waant, je huis, een doodenge plek kan zijn, hebben heel wat horrorfilmers hun voordeel gedaan. Maar dat je daar geen barokke spookkastelen op een dramatische klif voor nodig hebt, weet Hideo Nakata (RINGU) als geen ander. De Japanse hoop in saaie dagen […]
RECENSIE

Gothika (2003)

Bosrijke omgevingen worden in genrefilms al decennia lang gebruikt als standplaats voor gevangenissen en psychiatrische inrichtingen. Dat dat vragen is om moeilijkheden blijkt ook weer uit de gebeurtenissen in en rond de vrouweninrichting in GOTHIKA. Dr. Miranda Gray (Berry) is er werkzaam als psychiater. Miranda krijgt zo haar eigen problemen wanneer ze op een regenachtige […]
RECENSIE

13th Child (2002)

Waarschijnlijk is het zo gegaan: krasse knarren Cliff Robertson (Uncle Ben in SPIDER-MAN) en Michael Maryk hoorden over het succes van THE BLAIR WITCH PROJECT, zagen een episode van The X-Files en besloten een kruisbestuiving te schrijven. Robertson verzon een reeks monologen voor zichzelf, Maryk stipuleerde dat zijn dochter Michelle de Scully-rol moest vervullen. En […]
RECENSIE

Friday the 13th (1980)

Je kunt een zwak hebben voor een slechte popsong, simpelweg omdat het betreffende nummer een belangrijke episode uit je leven markeert. Wie voor het eerst heeft getongzoend, terwijl op de radio Europe’s The Final Countdown werd gedraaid, zal bij het terughoren van dat misbaksel telkens weer een golf van weemoed voelen opkomen. Voor films geldt […]
RECENSIE

Nemesis Game (2003)

Sarah Novak (Pope) is een timide studente filosofie met een passie voor het oplossen van raadsels en cryptogrammen. Die passie viert zij bot op raadselachtige boodschappen die ze door de gehele stad op muren ziet geschreven, zonder te beseffen dat deze haar in een bepaalde richting drijven en haar betrekken bij een levensgevaarlijk spel. De […]
RECENSIE

The Bone Snatcher (2003)

Nadat een groepje diamantprospectors in de Namibische woestijn niets meer van zich heeft laten horen, treft een reddingsploeg ter plaatse slechts hun afgekloven botten aan. De mysterieuze dader waart nog rond en maakt al snel meer slachtoffers… In 1988 zag ik eens een Afrikaanse film, YEELEN, die met enige ruimdenkendheid als fantastische cinema omschreven zou […]
RECENSIE

Ghost Ship (2002)

GHOST SHIP, de derde low-budget productie van Robert Zemeckis en Joel Silvers Dark Castle Entertainment, begint veelbelovend. Terwijl passagiers van een luxe oceaanstomer dansen op de klanken van een Italiaanse ballade, worden elders op het schip onheilspellende handelingen verricht. Maar na een set-piece dat er mag wezen kiest de film helaas een andere koers en […]
RECENSIE

Deceived (2002)

Je hebt het officiële SETI (The Search for Extra-Terrestrial Intelligence) en je hebt QEI (The Quest for Extra-Terrestrial Intelligence; spreek uit key). Dat laatste is het troetelproject van miljardair Dr. Emmett Shaw (Bick), die dolverheugd is wanneer zijn observatorium herhaaldelijk signalen uit de ruimte ontvangt. Shaw heeft namelijk een website (QEI@ home), waarop inmiddels meer […]
RECENSIE

Demonlover (1992)

In de tweede helft van de jaren tachtig zag ik Olivier Assayas’ opmerkelijke DÉSORDRE (over een stel rockmuzikanten dat een overval-met-gevolgen pleegt) en hoopte dat deze filmmaker uit Parijs nog van zich zou laten horen. Assayas (1955) had als essayist en criticus voor onder meer Les Cahiers du Cinéma al over de toen nog helemaal […]
RECENSIE

Mozart Is a Murderer (1999)

Sergio Martino was de enige Italiaanse regisseur die buiten het giallo-supertrio Mario Bava-Dario Argento-Duccio Tessari een potje kon breken. Met LO STRANO VIZIO DELLA SIGNORA WARDH/ BLADE OF THE RIPPER (1970), TUTTI I COLORI DEL BUIO/DAY OF THE MANIAC (1971) en I CORPI PRESENTANO TRACCE DI VIOLENZA CARNALE/TORSO (1973) maakte hij school als maker van […]
RECENSIE

Identity (2003)

Een van de spannendste whodunits is nog steeds Agatha Christie’s ‘Tien kleine negertjes’, waarin tien gasten op een geïsoleerd Engels eilandje een voor een worden vermoord. Lijkt hun selectie aanvankelijk op toeval te berusten, uiteindelijk wordt onthuld dat ze in het verleden allemaal op de één of andere manier met elkaar te maken hadden. In […]
RECENSIE

The Sin Eater (2003)

Als subgenre van de horrorfilm heeft reli-horror een wat problematische status. Het veronderstelt bij de kijker namelijk niet alleen ontvankelijkheid voor een absolute opvatting over Goed en Kwaad (God versus de Duivel), maar ook de acceptatie van de idee dat de Kerk de ultieme belichaming van dat Goede vormt. Niet alle films uit het genre […]
RECENSIE

Hunt for the Hidden Relic (2002)

Tijdens opgravingen in Israël stuit de jonge archeoloog Steffen Vogt (Köberlin) op een circa 2000 jaar oud skelet, met in de knekelhand geklemd een handleiding voor een Sony IP 270-E Hard-Disk Handycam (een geavanceerde videocamera die pas in 2006 op de markt wordt verwacht). Vogt is zo impulsief en onvoorzichtig om een revolutionaire theorie te […]
RECENSIE

Spider (2002)

Het zal wel even geleden zijn dat een film van David Cronenberg in Nederland op video verscheen zonder eerst in de bioscoop te zijn uitgebracht, maar SPIDER is dan ook een lastig geval. De aanduiding ‘thriller’ die de video/dvd-distributeur op de inlay heeft afgedrukt dekt in ieder geval nauwelijks de lading. En wie Cronenberg vooral […]
RECENSIE

Below (2002)

Tijdens de vertoning van een horrorfilm die geesten ten tonele voert is er altijd wel een grapjas in de zaal die roept ‘hij is zelf dood!’, daarmee refererend aan de verdwaasde hoofdrolspeler(s) die bloot staat aan rare geluiden en bizarre verschijningen. Zo’n kreet kent natuurlijk zijn oorsprong in het personage van Bruce Willis in THE SIXTH […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden