Black Christmas(1974)

Al eerder (in SN #64) stonden we uitgebreid stil bij het oeuvre van de Canadees Bob Clark, in de vroege jaren zeventig verantwoordelijk voor twee baanbrekende horrorfilms: DEATHDREAM (1972) en BLACK CHRISTMAS (1974). Waarom BLACK CHRISTMAS ook alweer baanbrekend was? Vooral vanwege het gegeven van een anonieme moordenaar die tijdens de Kerst studentes in hun sorority house een voor een op creatieve wijze om zeep helpt. De vondst zou eind jaren zeventig, begin jaren tachtig een melkkoetje van formaat blijken, met Halloween als de onbetwiste kampioen onder de navolgers.

Onlangs verscheen BLACK CHRISTMAS opnieuw op dvd, met de nodige extra’s, waarschijnlijk naar aanleiding van de lauw ontvangen (en niet voor Nederlandse bioscoopdistributie aangekochte) recente remake. Helaas geeft ook deze dvd weinig reden tot uitzinnige vreugde. Het begint al met het spuuglelijke geanimeerde logo van distributeur Critical Mass, dat er uitziet alsof het in de hoogtijdagen van de video speciaal werd ontworpen voor een label van ultraslechte actiefilms. Redelijk professioneel oogt daarentegen een korte documentaire over het ontstaan van de film, met begeleidend commentaar van acteur John Saxon. Veel nieuws levert het niet op, maar het blijft aardig je te realiseren dat Clark en een beginnend filmmaker genaamd John Carpenter ooit in gesprek waren over een sequel van BLACK CHRISTMAS, waarin de moordenaar uit een inrichting ontsnapt en op de avond van Halloween opnieuw jonge studentes belaagt.

John Saxon zien we samen met Clark en componist Carl Zittrer terug in de registratie van een vertoning ter gelegenheid van het dertigjarige jubileum van de film in 2004. Een rommelig geheel zonder veel meerwaarde. En alleen de ware completist zal blij zijn met de presentatie van de pas ontdekte alternatieve geluidsmix van twee scènes uit de film. Het zwaartepunt in het bonusmateriaal ligt op de interviews met acteurs Margot Kidder, Olivia Hussey en Art Hindle. Helaas gaan die gepaard met ver buiten het bereik van de microfoon gemompelde vragen, voortdurend gesjor en getrek aan de camera en een montage waarin blijkbaar geen kuchje en herhaling mocht sneuvelen. Hindle – die van een bijrol in BLACK CHRISTMAS naar de hoofdrol in Cronenbergs THE BROOD promoveerde en tot op de dag van vandaag gastrollen speelt in tv-series – maakt de onbekommerdste indruk van de drie. Kidder, gefilmd aan de rand van een zwembad, laat geen kans onbenut om met een brede grijns duidelijk te maken dat ze Hollywood lang geleden vaarwel heeft gezegd. Ook zij lijkt het voornamelijk amusant te vinden zoveel jaar na dato over zo’n onbeduidend moment uit haar carrière ondervraagd te worden. Dat het tussen haar en collega Hussey, destijds een rijzende ster, niet erg boterde, blijkt ook uit opmerkingen van de laatste. De extraverte Kidder en de nuffige schoonheid Hussey ontliepen elkaar op de set zoveel mogelijk. Hussey – nog steeds actief, zij het in low-profile films – heeft voor de doorbijter nog wel een aardige onthulling in petto. Want niet alleen vertrouwde Steve Martin de actrice ooit toe een grote fan te zijn van BLACK CHRISTMAS, de film was in de jaren zeventig bovendien een dikke hit in huize Elvis Presley!

EXTRA’S **

Di: Critical Mass (Import, R.1) Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in SN #73, voorjaar 2007,

Black Christmas (DVD)