Hellraiser: Deader(2005)

Waar zijn we gebleven met de hellraiser-serie? Bij HELLRAISER: DEADER, ook bekend als HELLRAISER 7 DEADER.

De Londense tabloid London Underground stuurt sensatiejournaliste Amy Klein (Wuhrer) naar Boekarest, Roemenië, om de gangen na te trekken van een cultbeweging die zich The Deaders noemt en toegang zoekt tot de nederwereld van Pinhead (Bradley) en zijn demonische Cenobites. Amy komt in het bezit van een mysterieus, rijk gedecoreerd doosje dat Pinheads domein voor gewone stervelingen opent. Dit is het begin van angstige, bloedbespatte avonturen voor de ondernemende journaliste temidden van de barokke, afgebladderde, Alteuropäische architectuur van Boekarest.

‘Hoe vaker men dezelfde materie herkauwt, hoe smakelozer het goedje wordt’, noteerde Bart van der Put in zijn recensie van deel 6, HELLRAISER: HELL SEEKER en hij beklaagde zich over ‘het minimale aandeel van prijsdier Pinhead’. Dat geldt in nog sterker mate voor deader, waarin de rol van Pinhead – in tegenspraak met alle regels van het spel – ook nog is afgezwakt tot redder van dames in nood. Met andere recente cultfiguren uit het horrorgenre heeft Pinhead gemeen dat opeenvolgende, steeds minderwaardiger sequels hem langzaam maar zeker op een zijspoor hebben gerangeerd. Een kranige hoofdrol van Kari Wuhrer houdt de hele onderneming nog enigszins overeind. Waarschuwing: sommige scènes vereisen een maag van gewapend beton!

Deze Stan Winston productie voor Dimension Films/Miramax werd geheel op locatie in Boekarest gefilmd.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #68 (december 2005).

© Erique J. Rebel