Turistas(2006)

In Rio de Janeiro torent de 38 meter hoge Cristo Redentor boven de stad uit. Het standbeeld van Jezus Christus spreidt de armen over de stad, maar zelfs hij kan de arme backpackers in TURISTAS niet voor het naderend onheil beschermen. Veel warmte straalt de Braziliaanse bevolking in deze grimmige, onaangename horrorfilm dan ook niet uit. Gringo’s worden er niet geduld. Pech voor hen; leuk voor de filmliefhebber.

Het uitgangspunt van TURISTAS vertoont gelijkenissen met de film van Eli Roth: toeristen in een vreemd land raken er van de regen in de drup. In TURISTAS zijn enkele rugzaktoeristen op weg naar Florianópolis in het zuiden van Brazilië. Hun droom van strakke bikini’s, roffelende samba’s en lekkere Caipirinha slaat al snel om in een regelrechte nachtmerrie. Een rammelende bus sjeest met veel te hoge snelheid van een berg en stort het ravijn in. De inzittenden kunnen ontsnappen, maar het duurt tien uur voor een volgende bus ter plekke is. Zo lang wachten is voor opgefokte, onvoorzichtige vakantiegangers een onmogelijke zaak. Ze doen wat onbezonnen backpackers in horrorverhalen altijd doen en trekken erop uit. Ze belanden aan een mooi strand en besluiten er te blijven. Na een nachtje vol lekker eten, drankjes en dansen, volgt de ontnuchtering: ze zijn bestolen. Een vriendelijke local wil hen helpen, maar uit de scherpe proloog van de film weten we dat dit geen goed idee is. Voor je het weet, word je wakker zonder nieren of lever.

Regisseur John Stockwell heeft een voorliefde voor eindeloze stranden (zie BLUE CRUSH en INTO THE BLUE), maar TURISTAS is zijn eerste uitstapje in het horrorgenre. Hij neemt een erg lange aanloop waarin we de castleden één voor één leren kennen: grote broer Alex die zijn zus Bea probeert te beschermen, haar vriendin Amy en de Australische Pru. De groep maakt later nog kennis met twee Engelsen en de Braziliaan Kiko. Als tien kleine negertjes sloffen ze door de jungle naar een verlaten huis waar de sinistere dokter Zamora op hen wacht. Het aftelrijmpje kan beginnen. Wie sterft eerst? Wie overleeft de slachting? Als martelfilm past TURISTAS perfect in het rijtje nihilistische, pikzwarte horrorfilms als WOLF CREEK en THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE. Bloedmooie mensen belanden er van het paradijs in de hel. Ontsnappen is onmogelijk. Er is enkel een maalstroom van sadistisch geweld.

Voor de horrorliefhebber is het aanvankelijk lang wachten op de eerste gore scènes, al laten vroeg in de film twee nevenpersonages op weinig aantrekkelijke wijze het leven. Stockwell komt pas na een dik uur goed op dreef met een operatie waar zelfs de bloederigste medische tv-programma’s niet aan kunnen tippen. De spanning in genoemde scènes is letterlijk en figuurlijk om te snijden. Enkele personages belanden later in een soort grottencomplex. Stockwell speelt dan wel erg opzichtig leentjebuur bij THE DESCENT. Jammer ook dat veel van de actie zich ’s nachts in de gietende regen afspeelt. Sfeervol is dat wel, maar na een tijdje heb je geen idee meer wie nu wie achtervolgt.

Het verhaal laat weinig openingen voor een hoopvolle afloop, maar in deze tijden vol duistere, deprimerende horrorfilms is dat geen verrassing. TURISTAS is een ongemakkelijke, maar sterke vingeroefening voor het gelijkaardige THE RUINS dat regisseur Carter Smith momenteel aan het verfilmen is. Ook in die film zullen enkele toeristen ten prooi vallen aan de meest verschrikkelijke beproevingen. Waar gaat u dit jaar op vakantie naartoe?

Di: Paradiso Entertainment (BE: 15 augustus / NL: gecancelled) Copyright Hans Dewijngaert. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 29 juli 2007.

29 juli 2007
    Turistas