RECENSIE

The Descent(2005)

Een middagje wildwatervaren loopt voor het gezin van Sarah (de etherische schoonheid Shauna MacDonald) fataal af. Op weg naar huis verliezen haar man en kind het leven bij een gruwelijk auto-ongeluk. Sarah zelf overleeft het en een jaar later voegt ze zich in het Appalachengebergte bij vijf vriendinnen voor een ondergrondse expeditie.

Regisseur Neil Marshall debuteerde in 2002 veelbelovend met DOG SOLDIERS, waarin een groepje militairen tijdens een veldoefening tegenover een uitgehongerde meute weerwolven komt te staan. In THE DESCENT blijft hij letterlijk en figuurlijk op vertrouwd terrein – een afgelegen natuurgebied blijkt wederom de plek waar zich een angstaanjagende levensvorm heeft kunnen ontwikkelen. Maar voordat Marshall zijn groteske horroreffecten uitspeelt, laat hij in het eerste uur van de film de spanning behoedzaam stijgen. Terwijl de onderaardse spelonken, met hun peilloze afgronden, duistere nissen en smalle doorgangen, voor een passende unheimische atmosfeer zorgen, klinken er af en toe ook mysterieuze kinderstemmen, ten teken dat de tragedie uit de openingsscène nog geen voltooid verleden tijd is.

Het tweede deel van de film begint wanneer een van de vrouwen iets akeligs waarneemt in het licht van haar zaklamp. Vanaf dat moment krijgt de afdeling special effects vrij spel op Marshalls set. Niet iedereen zal deze radicale ommekeer naar volbloed horror kunnen waarderen, maar ook waar het allemaal erg extreem wordt staat de regisseur zijn mannetje. Een van de engste scènes is bijvoorbeeld die waarin de hoofdpersoon via de nachtkijkerstand van haar videocamera getuige is van een slachtpartij onder haar vriendinnen.

THE DESCENT zou je in Hollywoodjargon kunnen omschrijven als DELIVERANCE meets ALIENS, met dien verstande dat beide klassiekers thematisch wat meer vlees aan de botten hebben. Alle plezier dat je aan Marshalls film kunt beleven zit aan de oppervlakte; in de gevechten op leven en dood, de narrow escapes en de vraag wie het volgende slachtoffer wordt. Een late poging om de verdrietige gebeurtenis uit het verleden in het heden te laten resoneren, is een kunstgreep waar de film best buiten had gekund. In THE DESCENT is het, na een voorzichtige aanloop, toch vooral van-dik-hout-zaagt-men-planken. Maar als de zaag met zoveel aplomb wordt gehanteerd als hier, hoort u mij niet klagen.

Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 4 december 2005.

4 december 2005
  • Titel
    The Descent
  • Lengte
    99 minuten
  • Regie
    Neil Marshall
  • Scenario
    Neil Marshall
  • Cast
    Shauna Macdonald, Natalie Mendoza, Alex Reid
  • Taal
    English, Swedish
  • Land
    United Kingdom
  • Trailer
Meer HorrorMeer Thriller
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
Advertentie

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.