Je kunt zo langzamerhand een compleet filmfestival organiseren met RINGU-klonen. THE GRUDGE/JU-ON, ONE MISSED CALL, de Amerikaanse remakes en nu weer PHONE/PON, allemaal hanteren ze de opzet van Hideo Nakata’s effectieve shocker over onwerkelijke gruwelen in alledaagse situaties.
PHONE komt uit Zuid-Korea en lijkt zich in eerste instantie nauwelijks te onderscheiden van zijn soortgenoten. Reporter Ji-won heeft last van een stalker die niet blij is met haar artikelen over seksueel misbruik van minderjarigen. Wanneer de hoofdredacteur haar adviseert er een tijdje tussenuit te gaan, vertrekt ze naar het leegstaande tweede huis van haar beste vriendin. Vanwege de stalker heeft Ji-won al een nieuw telefoonnummer aangevraagd, maar daar is wat vreemds mee aan de hand. Ze ontvangt ontraceerbare gesprekken van een mysterieuze vrouw. Als het dochtertje van Ji-wons vriendin op een dag per ongeluk de telefoon beantwoordt, krijgt het kind de schrik van haar leven. Vanaf dat moment is het meisje agressief tegen haar moeder en overdreven aardig voor haar vader. Ji-won is ondertussen nieuwsgierig geworden naar de vorige gebruikers van haar telefoonnummer. Die blijken allemaal overleden. Het spoor leidt naar een meisje dat zelfmoord heeft gepleegd wegens een romance met een getrouwde man. Kan dit Ji-wons stalker soms zijn?
Tegen die tijd is PHONE veranderd van doorzichtige kloon in effectieve griezelthriller. Soms neemt de regisseur wat erg veel hooi op zijn vork; stalkers, geestverschijningen, bezeten kinderen, het is genoeg stof voor meerdere films. Maar in de uitwerking toont hij zich vaardig, en als de film eenmaal zijn toon gevonden heeft (eindconclusie: een naargeestig familiedrama) blijft het spannend tot het eind. Een speciale vermelding verdient de zesjarige Seo-woo Eun. Wat dit meisje aan ingeleefde acteerkunst etaleert, hadden we sinds Linda Blairs spectaculaire filmdebuut niet meer gezien. Zo jong als ze is blijkt Eun zich als bij toverslag te kunnen transformeren van aandoenlijke peuter tot dwergpsychopaat. Je kunt je afvragen wat de psychologische gevolgen van zo’n heftige rol voor een klein kind zijn, maar feit is dat ze hier meer expressie toont dan alle andere acteurs bij elkaar.
Copyright Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #65, winter 2004/2005.