Scenarist Ehren Kruger lijkt hard op weg de nieuwe Kevin Williamson (SCREAM, I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER) te worden, de man die eind vorige eeuw werd verwelkomd als de redding van de Amerikaanse horrorfilm. Met zijn scenario voor SCREAM 3 borduurde Kruger verder op het ‘pionierswerk’ van Williamson, maar na twee commercieel succesvolle revisies van de Japanse RINGU-serie lijkt hij zijn voorganger definitief achter zich te hebben gelaten.
THE SKELETON KEY is Krugers eerste originele horrorscenario, al is dat ‘origineel’ net als bij Williamson destijds een relatief begrip. Kate Hudson is de jonge verpleegster Caroline uit New Orleans, die in een krakend, door moerassen omringd landhuis de zorg op zich neemt voor de verlamde Ben (John Hurt). De patiënt lijkt ergens bang voor te zijn. Is het zijn echtgenote, de stugge Violet (Gena Rowlands), of is het dat geheime kamertje op zolder waarvan de gebarricadeerde deur op gezette tijden aan het klepperen slaat? En hoe betrouwbaar is de charmante advocaat (Peter Sarsgaard) van het stel eigenlijk? Caroline begint te spitten in het verleden van het huis en komt akelige dingen te weten over zijn vroegere én huidige bewoners, waarbij voodoorituelen een cruciale rol lijken te spelen.
Terwijl Softley volledig inzet op de aan de locatie inherente broeierige atmosfeer, maakt Kruger voornamelijk omtrekkende bewegingen. Voordat hij bij de ontknoping al zijn kaarten op tafel legt, laat de scenarist zijn publiek – samen met de hoofdpersoon – gissen naar wat er eigenlijk aan de hand is. Is het voodoo-gedoe een afleidingsmanoeuvre om een of ander complot aan het oog te onttrekken, of spelen er wel degelijk bovennatuurlijke zaken? Het antwoord wordt natuurlijk bewaard voor een twist ending die het verhaal weliswaar naargeestig afrondt, maar, evenals de eraan voorafgaande ontwikkelingen, koud laat. Softleys en Krugers doorsneehorror mist de klasse van THE SIXTH SENSE en THE OTHERS en is tegelijkertijd niet trashy genoeg voor de popcorn-brigade. Liggen er misschien toch weer kansen voor Williamson…
Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #67, najaar 2005.