• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Horror

Voor de thrillseekers onder ons.

RECENSIE

Goodnight Mommy (2022)

Soms lijkt het wel alsof de naam van Naomi Watts bovenaan de stapel ligt als men in Hollywood een remake van een horrorfilm wil maken. De Australische deed het al voor THE RING en FUNNY GAMES, en ook voor GOODNIGHT MOMMY kwam men bij haar aankloppen. Daarmee is meteen het enige positieve over deze Amazon Prime-film […]
RECENSIE

Bodies Bodies Bodies (2022)

In Halina Reijns Amerikaanse regiedebuut verzamelt een groep mooie, jonge mensen zich in een landhuis voor een feest. Maar als de avond valt, valt ook de eerste dode. Klinkt bekend? Wie een slasher verwacht, komt heel bedrogen uit. Maar wat voor film is het dan wel? ‘I’ll be right back!’, roept iemand al heel vroeg […]
RECENSIE

Orphan: First Kill (2022)

Dertien jaar na het nasty origineel ORPHAN, doemt er plots een prequel op uit het dichtbegroeide bos der Horrorvervolgen Waar Feitelijk Niemand Op Zat Te Wachten. Maar wat blijkt? ORPHAN: FIRST KILL is misschien wel beter en in ieder geval vermakelijker dan zijn voorganger. Uiteraard ten overvloede, maar wie ORPHAN (Jaume Collet-Serra, 2009) nooit heeft […]
RECENSIE

Nope (2022)

Er werd reikhalzend uitgekeken naar Jordan Peeles derde film, want met welk originele meesterwerk zou de maestro nu weer op de proppen komen? Het antwoord: hij doet gewoon doodleuk een Spielbergje. En die Jordanburger met Stevensaus smaakt verdomde lekker. Na het zien van NOPE fantaseerde ik één kleine nanoseconde dat Jordan Peele mijn recensie van […]
RECENSIE

The Black Phone (2021)

Regisseur Scott Derrickson moest van Marvel ophoepelen als regisseur van DOCTOR STRANGE IN THE MULTIVERSE OF MADNESS, omdat hij iets te veel de horrorkant opwilde. Dus huurden zij Sam Raimi in. Curieus. Maar niet zo curieus als THE BLACK PHONE, Derricksons passieproject dat hij nu kon maken. Een anachronistische plotgatenparade die de naam ‘horrorfilm’ geen […]
RECENSIE

Speak No Evil (2022)

Een angstaanjagende horrorfilm die in feite geen horrorfilm is. Betere woorden konden we niet vinden voor SPEAK NO EVIL, de derde film van de Deense regisseur Christian Tafdrup, die een griezelig ommetje naar Nederland maakt.  Met recente festivalfavorieten zoals het knettergekke LAMB en het Stephen King-achtige THE INNOCENTS  heeft Noord-Europa de laatste tijd weer heel wat […]
RECENSIE

The Innocents (2021)

‘Waarom kunnen jonge kinderen soms zo wreed zijn?’ De Noorse Eskil Vogt verpakt zijn zoektocht naar het antwoord op deze vraag in THE INNOCENTS, een briljante horrorfilm die toewerkt naar een welhaast ondraaglijk spannende climax. ‘Er zijn twee soorten mensen in de wereld: klootzakken en niet-klootzakken. Probeer de klootzakken te vermijden.’ Aldus mijn vader, wiens […]
RECENSIE

We’re All Going to the World’s Fair (2021)

WE’RE ALL GOING TO THE WORLD’S FAIR belooft een ‘creepypasta’ op speelfilmlengte. Maar vergis je niet, regisseur Jane Schoenberg maakt zoveel meer dan enkel een meme-film. Een jaar geleden deed ik mijn beklag in de internetspecial van Schokkend Nieuws #149: goede horrorfilms over het internet zijn op een hand te tellen, en de meeste ervan […]
RECENSIE

Men (2022)

In zijn derde speelfilm MEN wikkelt schrijver/regisseur Alex Garland (EX MACHINA, ANNIHILATION) zich andermaal in de feministische vlag en ramt ons met een roestige kolenschop zijn gênant oppervlakkige Boodschap door de strot. Gelukkig presteerde hij het ook om een bij vlagen doodenge folkhorror af te leveren met een finale om de vingers bij af te […]
RECENSIE

Moloch (2022)

Goed, gezien zowel de kwantiteit als kwaliteit van de concurrentie ligt de lat niet zo hoog, maar MOLOCH is de beste nederhorrorfilm van deze eeuw. Hoewel de nieuwsrubriek in ons tijdschrift altijd goed gevuld is berichten over korte films en amateurproducties, zijn speelfilms in het horrorgenre nog altijd een zeldzaamheid in de Benelux. Dit jaar, […]
RECENSIE

Duyster (2021)

DVD/BLURAY | Een echte primeur voor Vlaanderen! DUYSTER, van regisseurs Jordi Ostir en Thomas Vanbrabant, is de eerste Vlaamse found-footage-film die het witte doek mag sieren. En de film is niet alleen op een technische niveau opmerkelijk, hij is ook nog eens een voorbeeld van een genre dat zelden te zien is in films uit […]
RECENSIE

Firestarter (2022)

Een nieuwe FIRESTARTER, moest dat nou echt? De vraag stellen is hem beantwoorden, maar een briljante soundtrack van John Carpenter maakt bijna alles goed. Midden in het interview dat ik in 2018 met Fatih Akin had, ging plots zijn telefoon. Na een kort gesprek hing de Duitse regisseur verbolgen op: hij was zojuist zonder opgaaf […]
RECENSIE

De Openbaring (2022)

Chris W. Mitchells eerste lange film DE POEL bleek een verrassend sterke Nederlandse thriller, met goed uitgewerkte personages waardoor een intrigerend, maar simpel verhaal oprecht spannend werd. Ik keek dus reikhalzend uit naar zijn nieuwe film DE OPENBARING, om te zien of die ook van dat niveau zou zijn. Gelukkig werd ik niet teleurgesteld. Het […]
RECENSIE

Crimes of the Future (2022)

‘Time for the human evolution to sync up with human technology.’ CRIMES OF THE FUTURE is veel, maar vooral vintage David Cronenberg. Zelf is de 79-jarige Canadese regisseur ondertussen verre van ‘new flesh’, maar je kunt niet anders dan bewondering koesteren voor de overmoedige compromisloosheid van zijn jongste film. De thema’s van CRIMES OF THE […]
RECENSIE

The Twin (2022)

THE TWIN begint met een onverwoestbare en vele malen met succes beproefde horrorpremisse. Na de dood van hun kind, de ene helft van een tweeling, verruilen de rouwende ouders en het overgebleven jongetje Amerika voor het afgelegen noordoosten van Finland. Vanaf dat punt kan de film diverse wegen op, maar regisseur Mustonen lijkt ze allemaal […]
RECENSIE

Morbius (2022)

In het kielzog van DC’s megahit THE BATMAN komt Marvel nu met zijn eigen vleermuisman. Maar daar houden de meeste vergelijkingen dan ook op… Nadat de Comics Code Authority begin jaren zeventig het afbeelden van monsters in strips eindelijk toestond, lanceerde Marvel gelijk zijn eerste volbloed horror-personage: Morbius, The Living Vampire. Zijn eerste verschijning was […]
RECENSIE

Hatching (2022)

Een echte hoogvlieger is HATCHING niet, maar aan deze fijne creature feature uit Finland zal niemand zich een buil stoten. Moeder houdt de wereld een perfect plaatje voor in haar vlogs, terwijl dochter Tinja een monsterlijk wezen uitbroedt. Alsof we in de Finse versie van BLUE VELVET (David Lynch, 1986) zijn gestapt. Zo voelt de […]
RECENSIE

Studio 666 (2022)

Gisteravond was tweede avond van het muziekdocumentairefestival In-Edit én een voorproefje van genrefilmfestival Amsterdamned, dat vanaf 21 april echt van start gaat in de Melkweg in Amsterdam. De twee festivals vertoonden in samenwerking STUDIO 666, een horrorkomedie rond de Foo Fighters. ‘Het is natuurlijk een beetje wrang dat we, nu Taylor Hawkins is net overleden, […]
RECENSIE

The Timekeepers of Eternity (2021)

Bij Schokkend Nieuws geloven we heilig in het idee dat er voor elke film wel een publiek te vinden is. Dat credo trilt voor het eerst op zijn grondvesten met THE TIMEKEEPERS OF ETERNITY, de raarste film die te zien is op het Kaboom animatiefestival. Het is een ultieme Schokkend Nieuws-film. Maar niet voor iedereen. […]
RECENSIE

Master (2022)

MASTER, het speelfilmdebuut van de Amerikaanse scenarist/regisseur Mariama Diallo, barst overduidelijk van de ambitie. Dat ze goed naar het werk van Jordan Peele heeft gekeken valt ook niet te ontkennen, maar haar mix van een bijtende satire op witte wokeness, klassieke folk horror en sociaal drama gaat zoveel kanten op dat een echte voltreffer uitblijft. […]
RECENSIE

X (2022)

BIOSCOOP | ‘Sheriff, you oughta come take a look at this.’ Kenners van het slasher-genre weten meteen welk antwoord volgt in de eerste scène van X, Ti Wests nieuwste film. Een sheriff wandelt door een viezig huis, ziet iets en murmelt: ‘Oh my God.’ Dat belooft wat! Zeker als de onvolprezen Mia Goth een fikse lijn coke […]
RECENSIE

Lamb (2021)

Misschien met het zomersucces van MIDSOMMAR in het achterhoofd gooit A24 het weer op een eigenzinnige folkhorrorfilm die zich afspeelt in een Noord-Europees land. Maar vergis je niet, LAMB is een compleet ander beest, hoewel beide films draaien om rouw en culturele toe-eigening, en beide films geankerd worden door een geweldige hoofdrol. Voor MIDSOMMAR was […]
RECENSIE

In The Earth (2021)

Een wereld die even verplicht pas op de plaats moet maken kan verrassingen opleveren. Een regisseur die terugkeert naar zijn roots, bijvoorbeeld. Ben Wheatley trekt met IN THE EARTH weer een flink potje folk horror open. In het midden van een niet nader genoemde pandemie, meldt wetenschapper Martin (Joel Fry) zich bij een wachtpost aan […]
RECENSIE

Censor (2021)

Horrorfans kijken gruwelijkheden voor hun plezier. Maar hoe is het om dag in, dag uit, als deel van je werk, door bloederige scènes te ploeteren? Volgens CENSOR doet het niet veel goeds voor je mentale gezondheid. Het jaar is 1985. Enid (Niamh Algar) werkt bij de British Board of Film Classification. Vanwege de ophef begin […]
RECENSIE

Texas Chainsaw Massacre (2022)

De TEXAS CHAINSAW MASSACRE-reeks is nog vaker opnieuw opgestart dan een krakkemikkige computer met Windows Vista. Op Netflix holt onze geliefde Texaanse keurslager Leatherface voor de zoveelste keer achter paniekerige tieners aan. De grootste naam achter de negende TEXAS CHAINSAW – die wederom alle vervolgfilms negeert – is Fede Alvarez, regisseur van DON’T BREATHE (2016) […]
RECENSIE

Paranormal Activity: Next of Kin (2021)

Moet een franchisefilm per se heel veel van doen hebben met het origineel? PARANORMAL ACTIVITY: NEXT OF KIN doet vooral een beetje zijn eigen ding. Lekker puh. Wél zoals eerdere delen is NEXT OF KIN van regisseur William Eubank een staaltje mockumentary, zij het gefilmd met de hogeresolutiecamera’s en drones die tegenwoordig voor prille filmmakers […]
RECENSIE

Scream (2022)

Geen zorgen, in SCREAM (2022), het vierde vervolg op SCREAM (1996), zit natuurlijk een grap over het feit dat vervolgen tegenwoordig geen nummer meer hebben maar dezelfde titel als het origineel. Voor de duidelijkheid noem ik de film in de rest van deze recensie toch maar SCREAM 5. Want in tegenstelling tot HALLOWEEN (2018) is […]
RECENSIE

The Wasteland (2021)

Drie personages, een bouwvallig boerderijtje en een paar effectieve geluidseffecten die voor de nodige jumpscares zorgen. Meer had David Casademunt niet nodig voor een minimalistisch spookverhaal dat misschien op het einde wat in elkaar zakt, maar toch de moeite waard is om op je watchlist aan te vinken. Het tempo waarmee films op Netflix worden […]
RECENSIE

Seance (2021)

Geesten, geweld en onuitstaanbare tienermeisjes. Dit zijn de ingrediënten die van de prestigieuze meisjesschool Edelvine een broeinest van fatale gebeurtenissen maken. SEANCE is de debuutfilm van Simon Barrett (schrijver van YOU’RE NEXT, THE GUEST) als regisseur, waarin Mean Girls een bloederig jasje aantrekken. Verveling leidt tot een gevaarlijk grapje wanneer enkele meisjes ‘The Edelvine Ghost’ […]
RECENSIE

Behemoth (2021)

De digitale visuele effecten-maker Peter Szewczyk regisseerde eerder een aantal korte films. BEHEMOTH is zijn eerste lange speelfilm en (spoiler!) hoogstwaarschijnlijk ook zijn laatste. In BEHEMOTH is hoofdpersoon Joshua ervan overtuigd dat het bedrijf waarvoor hij werkte verantwoordelijk is voor de mysterieuze ziekte van zijn dochtertje. In een wanhoopspoging om de waarheid te achterhalen, ontvoert […]
RECENSIE

Black Friday (2021)

Zombies als metafoor voor hersenloze consumenten kennen we natuurlijk al uit DAWN OF THE DEAD (George A. Romero, 1978). BLACK FRIDAY probeert dit nog eens dunnetjes over te doen. Dat Black Friday (de nacht/dag na Thanksgiving) niet al veel eerder basis was voor een horrorfilm is eigenlijk best opvallend. Het jaarlijks terugkerend fenomeen van hordes […]
RECENSIE

The Boy Behind the Door (2020)

THE BOY BEHIND THE DOOR begint met twee doodsbange jongetjes. Ik zal niet beweren dat er bij mij thuis na het zien van deze film drie doodsbange jongetjes waren, maar het scheelde niet veel. De twaalfjarige Bobby en Kevin gooien op het ene moment nog een balletje in het bos; het volgende moment liggen ze […]
RECENSIE

Last Night in Soho (2021)

Bijna twintig jaar nadat hij internationale roem vergaarde met de horrorkomedie SHAUN OF THE DEAD waagt Edgar Wright zich voor het eerst aan een ‘serieuze’ horrorfilm.  Zoals veel van Wrights films gaat LAST NIGHT IN SOHO over de volwassenwording van iemand wiens leven in het teken staat van oppervlakkige consumptie. Voor het eerst is die hoofdpersoon […]
RECENSIE

Antlers (2021)

Monsters komen voort uit archaïsche mythes en symboliseren vaak aspecten van de menselijke natuur. Klassieke filmmonsters als zombies, vampiers en weervolven hebben over representatie niks te klagen, in ANTLERS is de onderbelichte wendigo aan de beurt. De uitgestrekte bossen en bergen van noordwest Amerika zijn even betoverend als angstaanjagend. Het is waar de natuur de […]
RECENSIE

I Know What You Did Last Summer (2021)

Het is een opvallende keuze om juist nu een nieuwe versie van I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER uit te brengen – voor de meesten zal de zomer van 2020 vrij saai zijn geweest. Gezien de serie misschien maar goed ook. Er zijn wel meer tekenen dat Amazon niet per se heel diep heeft […]
RECENSIE

Halloween Kills (2021)

Michael Myers houdt Haddonfield nog altijd in zijn greep. Ook als hij er niet is: het is de angst die mensen tot waanzin drijft in deze nostalgische slasher. In HALLOWEEN (2018) zagen we hoe Laurie Strode er veertig jaar na haar eerste ontmoeting met Michael Myers eindelijk in slaagde de boeman te verslaan, door hem […]
RECENSIE

The Manor (2021)

THE MANOR is een typische ‘niemand gelooft me’-horrorfilm die weliswaar lekker wegkijkt, maar niet de spanning brengt voor de doorgewinterde liefhebber. Na een lichte beroerte op haar zeventigste verjaardag verhuist de kwieke oma Judith (Barbara Hershey) naar een verzorgingstehuis. Na enige slechte voortekenen en de diagnose dementie wordt het steeds moeilijker voor haar om het […]
RECENSIE

Midnight Mass (2021)

Met geslaagde verfilmingen GERALD’S GAME en DOCTOR SLEEP toonde Mike Flanagan al aan fan van Stephen King te zijn. Het is dus niet verrassend dat hij na bewerkingen van Shirley Jackson (THE HAUNTING OF HILL HOUSE) en Henry James (THE HAUNTING OF BLY MANOR) met zijn derde Netflixreeks een indirecte ode brengt aan King. Vergeef me […]
RECENSIE

Madres (2021)

Met eigentijdse thema’s in een horrorjasje is MADRES de keerzijde van de trend die elevated horror genoemd wordt. De ambities zijn prijzenswaardig, maar als griezelproduct is het een boel uitgekauwde muffigheid. Diana is hoogzwanger als ze in 1977 met haar echtgenoot Beto naar een Spaanstalige gemeenschap verhuist in, zoals ze het zelf zeggen, “de oksel […]
RECENSIE

Bingo Hell (2021)

Bekentenis. Schrijver van deze recensie heeft meer kennis van bingo dan van horror. Ik val ook eerder in de leeftijdscategorie van ‘fierce granny’ Lupita (Adriana Barraza) dan van regisseur Gigi Saul Guerrero. Vermoedelijk heb ik juist daarom 85 uiterst onderhoudende minuten gehad met BINGO HELL. Al wist ik dat niet toen in de eerste minuten […]
RECENSIE

Black as Night (2021)

Het zit de jonge Shawna niet mee: net nu de eeuwige muurbloem besloten heeft het tienerleven te omarmen, duiken er vampiers op in haar woonplaats. Want, verzucht ze aan het begin van BLACK AS NIGHT: “The summer I got breasts, was the same summer I fought vampires.” Met de Welcome To The Blumhouse-serie blazen productiebedrijf […]
RECENSIE

The Night House (2020)

Owen heeft zelfmoord gepleegd en zijn vrouw Beth (Rebecca Hall) weet niet waarom. Dat ze niet weet wat hem kwelde foltert Beth nog meer dan zijn dood. Waarom deed hij dit? Zij was degene met de duistere gedachten, hij haalde haar juist altijd uit de put. In het eerste halfuur van THE NIGHT HOUSE, de […]
RECENSIE

Malignant (2021)

BIOSCOOP | In een onheilspellend ogend gebouw op een rots huist een wetenschappelijk instituut, waar een team van wetenschappers zich zorgen maakt over een weerzinwekkend wezentje. ‘Ik vermoord jullie allemaal!’ roept het. Wat een heerlijk ouderwetse, pulpige openingsscène voor wat een heerlijk ouderwetse pulpfilm blijkt! Na die proloog ontmoetten we Madison (Annabelle Wallis), die geplaagd wordt […]
RECENSIE

Candyman (2021)

CANDYMAN (1992) krijgt na bijna dertig jaar een waardige sequel. Nia DaCosta’s CANDYMAN gaat voor de aanpak van HALLOWEEN (2018): een direct vervolg op het origineel, waarbij de tussenliggende delen wijselijk genegeerd worden. Want net als Michael Myers was ook de boeman van Cabrini-Green aan eerherstel toe. De twee eerdere sequels, CANDYMAN: FAREWELL TO THE […]
RECENSIE

Titane (2021)

Met TITANE overtreft Julia Ducournau haar grote voorbeeld David Cronenberg. De winnaar van de Gouden Palm graaft diep in filosofische vraagstukken over lichaam en geest en heeft een woeste energie die je werkelijk alle hoeken van de bioscoop laat zien. Hoe film je een rijdende auto? Low angle-shotje vanaf het wegdek, dan maar? Interieurshot? Drone? […]
RECENSIE

Don’t Breathe 2 (2021)

Dit onvermijdelijke vervolg is weliswaar spannend, maar stukken minder verrassend dan het origineel. In het succesvolle DON’T BREATHE uit 2016 maakten we kennis met de blinde Vietnam-veteraan Norman Nordstrom (Stephen Lang), oftewel The Blind Man. We zagen hoe een aantal criminelen inbraken bij Norman, maar dat de rollen zich gaandeweg omdraaiden en de drie inbrekers […]
RECENSIE

Come Play (2020)

Na Jason, Michael en Freddy is er nu… Larry? Die naam was de titel van het korte horrorfilmpje uit 2017 dat schrijver/regisseur Jacob Chase met een budget van 9 miljoen dollar omtoverde tot COME PLAY. Dat het geld grotendeels bij Steven Spielberg vandaan kwam blijkt vooral een hindernis. Maar eerst iets anders. Ik ben autistisch […]
RECENSIE

Old (2021)

Met M. Night Shyamalan kan het alle kanten op. Zijn nieuwste film OLD is voor liefhebbers van spannende thrillers een koude douche, maar fans van hilarische trash kunnen hun lol op. M. Night Shyamalan heeft, zacht uitgedrukt, een opvallend oeuvre opgebouwd. Na zijn hit THE SIXTH SENSE (1999) werd hij al snel neergezet als de […]
RECENSIE

A Classic Horror Story (2021)

De titel van deze onderhoudende film doet al vermoeden dat er uit klassiekers wordt geput. Zij die van filmverwijzingen houden, zullen zich bij het zien van deze film in de hemel wanen. Met de uitspraak ‘MIDSOMMAR meets THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE‘ maakte Netflix zelf via Twitter al ruim voordat de film uitkwam duidelijk waar de […]
RECENSIE

Fear Street Part Three: 1666 (2021)

De eerste twee films in Leigh Janiaks FEAR STREET-trilogie waren bovennatuurlijke slashers, het derde deel begint als onvervalste folk horror. Dat heeft nóg minder te maken met de boeken van R.L. Stine, waar de films alleen cosmetisch door geïnspireerd zijn. Is dat erg? Nee. Stine’s romannetjes waren mijn eerste kennismaking – en die van vele […]
RECENSIE

The Unholy (2021)

Amerika krijgt zijn eigen Lourdes in relihorror THE UNHOLY, als de dove Alice plots al haar zintuigen terugkrijgt en wonderen begint te verrichten. Dankzij de maagd Maria volgens haarzelf, maar de filmtitel verklapt al dat dit geen zuivere koffie is. Gelukkig is Jeffrey Dean Morgan in de buurt! Ik zeg het meteen maar vast: ik […]
RECENSIE

Wrong Turn (2021)

De zevende WRONG TURN is gearriveerd. Maar voordat je nu volkomen in paniek raakt omdat je WRONG TURN 6: LAST RESORT nog niet hebt gezien: geen zorgen, want op de titel na heeft deze reboot geen hol met de oorspronkelijke reeks te maken. WRONG TURN (2003) van Rob Schmidt was een aardige THE HILLS HAVE […]
RECENSIE

Fear Street Part Two: 1978 (2021)

FEAR STREET PART ONE: 1994 was een oprechte throwback-slasher, die absoluut naar meer smaakte. Het tweede deel in Leigh Janiaks ‘film trilogy event‘, zoals het van Netflix moet heten, is meer van hetzelfde en dat smaakt nog steeds prima. FEAR STREET PART TWO: 1978 is een raamvertelling. We ontmoeten onze helden uit deel 1 weer […]
RECENSIE

The 8th Night (2021)

Deze Zuid-Koreaanse horrorfilm gaat volledig op in de boeddhistische mythe over een demonisch oog dat bezitneemt van mensen. Soms pakt dat goed uit, maar helaas vaker niet. Het Zuid-Koreaanse THE 8TH NIGHT gaat als een duister sprookje van start. Op vrij conventionele wijze wordt de complexe origine verteld van een demon die de hel op […]
RECENSIE

Fear Street Part One: 1994 (2021)

In FEAR STREET PART ONE: 1994, het eerste deel van een trilogie die op Netflix uitkomt, snijdt het mes onverwacht diep en spat het bloed rijkelijk rond. Lezertjes van Goosebumps kijken maar beter uit. In een interview met de BBC vertelde jeugdboekenschrijver R.L. Stine, 77 intussen, dat hij in shock was toen hij de Fear […]
RECENSIE

The Forever Purge (2021)

In alweer de vijfde film uit de reeks is de jaarlijkse Purge terug van weggeweest, nadat die aan het eind van THE PURGE: ELECTION YEAR nog afgeschaft was. ‘Can the Purge help this divided country?’ THE FOREVER PURGE begint met een groep Mexicaanse immigranten die de grens oversteken naar de Verenigde Staten, om daar een […]
RECENSIE

A Quiet Place Part II (2020)

Eigenlijk is A QUIET PLACE PART II de ideale film om de heropening van de bioscopen te beleven voor wie het geluid van ritselende zakjes chips, sissende frisdrankflesjes en kuchend publiek node heeft gemist. Zowel John Krasinski als Emily Blunt stonden niet te springen om een vervolg op A QUIET PLACE (2018) te maken. Wellicht […]
RECENSIE

Demon Slayer: Mugen Train (1997)

Animenieuwsmedia schreven onophoudelijk over het nationale kassucces van Haruo Sotozaki’s DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA THE MOVIE: MUGEN TRAIN, die in 2020 in Japan draaide en zelfs Hayao Miyazaki’s SPIRITED AWAY van de troon der animatiefilms stootte. Nu kunnen we ook in Nederland zien of hij de kroon verdient. Een Japanse tabloid vroeg Miyazaki vorig […]
RECENSIE

The Conjuring: The Devil Made Me Do It (2021)

We mogen weer naar de bioscoop! Wat is dat een heerlijk vertrouwd gevoel; lekker wegzakken in een rode stoel met een grote bak popcorn. Leve het oude normaal. En hee, daar heb je Ed en Lorraine Warren ook weer. Het spokenjagende echtpaar wordt wederom vertolkt door Vera Farmiga en Patrick Wilson. In 2013 kropen zij […]
RECENSIE

Spiral: From the Book of Saw (2021)

De Amerikaanse topkomiek Chris Rock wilde ‘iets met horror’ doen en een lange tijd babbelen met de Juiste Mensen deed hem bij zijn geliefde SAW-franchise belanden, met SPIRAL als resultaat. Het was geen goed idee. Destijds zag ik SAW in de bioscoop, maar de zeven vervolgdelen heb ik overgeslagen. Het origineel was een nare, maar […]
RECENSIE

The Philosophy of Horror – A Symphony of Film Theory (2020)

IFFR | THE PHILOSOPHY OF HORROR – A SYMPHONY OF FILM THEORY is een abstracte bewerking van Noël Carols invloedrijke boek The Philosophy of Horror: Or, Paradoxes of the Heart. Althans, zo wordt de film beschreven op de site van IFFR, waar hij tot 6 juni te zien is. In feite is de film eerder […]
RECENSIE

Possessor (2020)

Eén identiteitsverwarring blijft in de meeste aankondigingen en recensies van POSSESSOR meestal onweersproken: Brandon Cronenberg ís zijn beroemde vader niet. Los van het woord ‘bodyhorror’ (inmiddels een cliché van jewelste) laat zijn nieuwe film een hoop kansen liggen. Toch is de openingsscène van POSSESSOR nagenoeg perfect. Een jonge vrouw in blauw trainingspak steekt een lange […]
RECENSIE

Meander (2020)

In MEANDER moet een jonge vrouw haar weg zien te vinden in een doolhof vol boobytraps. De tweede film van de Fransman Mathieu Turi (HOSTILE, 2017) klinkt als een kruising tussen CUBE en SAW, maar in het labyrint zit een onverwachte Minotaurus verborgen. Aan het begin van de film ligt ze languit op de weg. […]
RECENSIE

Sputnik (2020)

De Sovjet-Unie had een gedegen traditie van sci-fi films. Uitschieters zoals SOLARIS (Andrei Tarkovsky, 1972) vielen tot ver buiten het IJzeren Gordijn in de prijzen. Na de Koude Oorlog zakte de productie in, maar recentelijk lijkt er sprake te zijn van een opleving. SPUTNIK van debuterend regisseur Egor Abramenko is hier een mooi voorbeeld van. […]
RECENSIE

The Night (2020)

Iedereen heeft wel een klein of groot geheim, maar in hoeverre beklemt dat geheim ons in het dagelijks leven? Een bekend thema, dat regisseur Kourosh Ahari op eigen wijze uitbuit in de mysterieuze thriller THE NIGHT. Met behulp van klassieke horrorelementen, zijnde een verlaten hotel en hallucinaties, brengt hij een krachtige boodschap over: al kan […]
RECENSIE

Caveat (2020)

Een van de meest creepy beelden in de teaser-trailer van Imagine dit jaar is het schurftige konijn met het trommeltje. Die pluche nachtmerrie is afkomstig van CAVEAT, de debuutfilm van Damien McCarthy, en die film maakt de belofte absoluut waar. Zó effectief griezelig is dat konijn, dat het bijna zonde is dat het ding geen […]
RECENSIE

Come True (2020)

Als dromen een deur zijn naar het onderbewuste, dan is het openingsbeeld van COME TRUE goed gekozen. De tweede langspeler van regisseur Anthony Scott Burns (OUR HOUSE, 2018) opent die deur en daalt diep af in de droomwereld van een getroebleerde tiener. De film is prachtig vormgegeven, maar als kijker dreig je in dit Escheriaanse […]
RECENSIE

Them (2021–)

Sociaal bewuste horror is van alle tijden, maar sinds GET OUT is het thema racisme explicieter dan ooit aanwezig in genrefilms en -series. Het tiendelige THEM is niet bang de confrontatie aan te gaan. De ‘second great migration’ wordt het genoemd: de verhuizing van miljoenen zwarte Amerikanen tussen 1940 en 1970, van de zuidelijke staten […]
RECENSIE

Saint Maud (2019)

DVD/BLU-RAY/De zeer vrome Maud blijkt een verre van heilig boontje te zijn in reli-horror SAINT MAUD, waarin de spanning en beklemmende sfeer tot bijna ondraaglijke hoogten worden opgevoerd. Direct in de bloederige openingsscène wordt de toon goed gezet door debuterend regisseur Rose Glass, tevens verantwoordelijk voor het script. In de slechts 84 minuten die de […]
RECENSIE

The Stylist (2020)

Dat er soms wel meer wordt weggeknipt dan alleen haar bij de kapper, kan je in de bloederige horror-thriller THE STYLIST zien. THE STYLIST is gebaseerd op de gelijknamige korte film uit 2016, die met zoveel succes op genrefestivals draaide dat een crowdfunding-actie werd gestart voor een ‘full feature’. Jill Gevargizian, die net als protagonist […]
RECENSIE

Synchronic (2019)

DVD/BLU-RAY/Twee ambulancebroeders worden geconfronteerd met een reeks bevreemdende ongevallen, veroorzaakt door een mysterieuze partydrug. Een van hen ontdekt dat deze je terug laat gaan in de tijd, met het risico dat je komt vast te zitten en nooit meer uit het verleden kunt ontsnappen. De twee parademici zijn Dennis (Jamie Dornan) en Steve (Anthony Mackie), […]
RECENSIE

Follow Me (2020)

Een populaire vlogger die tot het uiterste gaat om meer volgers te krijgen gaat met zijn vrienden naar Moskou voor een speciale escape room. Al snel vervaagt de grens tussen spel en realiteit en is het maar de vraag of er wel een escape is. Regisseur Will Wernick is geen onbekende als het gaat om […]
RECENSIE

Dead & Beautiful (2021)

IFFR | Vijf verwende rijkeluiskinderen worden na een avond in het bos opeens als vampier wakker. Wat volgt is een soms verwarrende film waarin niet elk personage even goed uit de verf komt, maar een sterk laatste halfuur zorgt voor een intrigerende climax. Lulu (Aviis Zhong) is lid van een groepje verveelde, rijke vrienden die […]
RECENSIE

Host (2020)

Rob Savage is een regisseur die doet wat gedaan moet worden en dan zo snel mogelijk weer vertrekt. Zijn Zoom-horrorfilm HOST is pretentieloos, effectief en lekker kort. HOST speelt zich af tijdens een Zoomsessie, en toont alleen wat de deelnemers op het scherm kunnen zien. Het is niet de eerste horrorfilm in die stijl (zie […]
RECENSIE

The Vigil (2019)

THE VIGIL is een donkere film, op meer dan één manier. Debuterend regisseur Keith Thomas laat wat steken vallen, maar lijkt toch een belofte. De film speelt in New York binnen een orthodoxe joodse gemeenschap. Yakov Ronen (Dave Davis) wordt gevraagd een wake te houden bij een overleden persoon. Het geld dat hij daarvoor krijgt […]
RECENSIE

Don’t Listen (2019)

Netflix bouwt gestaag door aan zijn aanbod van Mediterrane horror. Deze maand laat spookfilm DON’T LISTEN van voormalig kortfilmregisseur Angel Gomez Hernandez zien dat ook in Spanje oude vervallen huizen nooit te vertrouwen zijn. Daniel en Sara vormen een ondernemend stel dat leeft van het flippen van huizen. Ze kopen een bouwval en verkopen dit […]
RECENSIE

The Call (2020)

Gelukkig hebben de makers van THE CALL, waarin twee meisjes uit twee tijdperiodes met elkaar verbonden raken via een ouderwetse telefoon, meer tijd gestoken in het bedenken van een scenario dan in het verzinnen van een titel. De Zuid-Koreaanse film, niet te verwarren met het Tobin Bell/Lin Shaye-vehikel dat ook THE CALL heet en ook […]
RECENSIE

The Dark and the Wicked (2020)

‘I told you not to come…’ Het horrorpsychodrama THE DARK AND THE WICKED haalt zijn kracht uit de eenvoud van concept en uitvoering. Nog zo’n zinnetje uit THE DARK AND THE WICKED dat al eeuwenlang zijn effectiviteit bewijst in films en boeken: ‘There is something out there…’ Schrijver, regisseur en medeproducent Bryan Bertino kent de […]
RECENSIE

The Rental (2020)

Het regiedebuut van Dave Franco belooft spanning en horror in combinatie met wat drama. Helaas is het juist het drama dat het grootste deel van de film de overhand heeft en lijkt de horror maar bijzaak. Michelle (Alison Brie) en haar vriend Charlie (Dan Stevens) besluiten samen met zijn broer Josh (Jeremy Allen White) en […]
RECENSIE

Black Water: Abyss (2020)

Vijf jonge mensen verkennen een onbekende grot, het water binnen stijgt, oh jee, ze kunnen niet meer naar buiten, dubbel oh jee… Een moordzuchtige krokodil! Omdat de grootste boel ondergronds gebeurt, heeft het vervolg op  BLACK WATER (2007) de titel BLACK WATER: ABYSS gekregen. Een werkelijke afgrond speelt nauwelijks een rol in de film, en […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden