• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Horror

Voor de thrillseekers onder ons.

RECENSIE

Stigmata (1999)

In het subgenre van de reli-horror is zo vaak een beroep gedaan op Satan en zijn volgelingen, dat scenarioschrijvers nu op andere manieren zinnen om horror en religie aan elkaar te koppelen. Satanisten, antichristen, poorten naar de hel, demonische bezetenheid. Het is bekend terrein voor de liefhebber. Gregory Widen voerde in THE PROPHECY al de jaloerse […]
RECENSIE

The Fear – Halloween Night (1999)

Michael Hawthornes vader was seriemoordenaar… en dat zou wel ‘ns erfelijk kunnen zijn. Reden voor Mike om zijn angst (en dús zijn moordzucht, stelt het intelligente scenario) in een indiaans ritueel uit te drijven. Daarom schakelt hij zijn vrienden in om hem op Halloween, de volmaakte avond voor zulk soort therapie, bij te staan. Maar […]
RECENSIE

Disturbing Behavior (1998)

De uit Chicago afkomstige Steve Clark (Marsden) doet op Cradle Bay High School op Crescent Island, Washington State, een kille ontdekking. Veel van zijn medestudenten zijn voorbeeldige leerlingen die beleefd met twee woorden spreken, hun ouders respecteren, vroeg opstaan, ijverig studeren, keurig gekleed gaan, een nette scheiding in hun haar dragen (een veeg teken), gezond […]
RECENSIE

Existenz (1999)

Voor het eerst sinds VIDEODROME een oorspronkelijk Cronenberg-scenario. EXISTENZ is dan ook archetypisch Cronenberg-materiaal: menselijk lichaam en techniek botsen door een fictieve wetenschappelijke ontwikkeling. Dit keer is dat het virtual reality-spel uit de titel, dat gespeeld wordt met organische gamepods, umbycords en bioports. Lichtvoetiger dan we van Cronenberg gewend zijn, maar daarom niet minder intrigerend. […]
RECENSIE

Scream 3 (2000)

In een interview met collega’s Van Tongeren en Van der Put (SN #30 & 31) klaagde Wes Craven over de Amerikaanse filmkeuring MPAA met wie hij sinds zijn beruchte filmdebuut LAST HOUSE ON THE LEFT regelmatig heibel heeft. Hoewel Craven zich ervan bewust is dat werken voor de studio’s compromissen met censors inhoudt, heeft hij […]
RECENSIE

Black Sunday (1960)

Mario Bava’s regiedebuut (originele titel LA MASCHERA DEL DEMONIO en in de VS ook uitgebracht als THE MASK OF SATAN) is in twee opzichten oogstrelend. Middeleeuwse vampieren worden per ongeluk weer tot leven gewekt en terroriseren de nakomelingen van hun vroegere inquisiteurs. Niets nieuws onder de zon dus, maar met Bava achter de camera wordt […]
RECENSIE

Dracula (1931)

DRACULA is de film, waarmee Universal Pictures zich definitief een vooraanstaande plaats veroverde in de atlas van genre-producerende filmmaatschappijen. Het bedrijf heeft de film nu opnieuw op video uitgebracht, aangevuld met een minimal score van de hand van Philip Glass, uitgevoerd door het Kronos Kwartet. De vraag is wat Universal’s klassieker uit 1931 bij deze […]
RECENSIE

Lake Placid (1999)

Max Rockatansky, in Nederland bekend als presentator van De Nacht van de Wansmaak, prees LAKE PLACID als ‘de beste film van Steve Miner tot nu toe’. Een kwalificatie die wellicht in het licht van zijn functie als spreekstalmeester van het onregelmatig terugkerende pulpfestijn gezien moet worden. Miner’s curriculum vitae bevat namelijk ondermeer het eerste en […]
RECENSIE

End of Days (1999)

Hoe lang nog voordat Internet-goeroe Harry Knowles ontmaskerd wordt als de film-onbenul die hij is? Knowles mag in Hollywood tegenwoordig filmscripts lezen, rough cuts bekijken en sneak previews bijwonen. En de dikke man is zo vereerd door de rode loper die voor hem wordt uitgerold, dat hij alles prachtig vindt! Slim van de studio’s die […]
RECENSIE

The Driller Killer (1979)

THE DRILLER KILLER is terug! Abel Ferrara’s beruchte filmdebuut was toe aan een re-release èn een herwaardering.Het verhaal van de New Yorkse kunstschilder Reno (Ferrara) die gedreven door gebrek aan geld en erkenning en extreem burengerucht krankzinnig wordt, In het begin van de jaren tachtig, toen gewelddadige en bloederige shockers als MARK OF THE DEVIL, […]
RECENSIE

Supernova (2000)

Toen SUPERNOVA na een getroubleerd productieproces begin dit jaar eindelijk de Amerikaanse bioscopen bereikte, waren de critici het erover eens dat de film een minder grote blamage was dan verwacht. Een schrale troost voor de makers van dit zestig miljoen dollar kostende thinking man’s SF-epos, die bovendien de primeur hebben van de door de Directors […]
RECENSIE

The Blair Witch Project (1999)

Deze zomer vond er in de Amerikaanse bioscopen een botsing plaats van Titanic-achtige allure. De ijsberg heette in dit geval THE BLAIR WITCH PROJECT en het onzinkbaar geachte schip THE HAUNTING. Met de aanvaring werd het ultieme nachtmerriescenario van iedere grote studio werkelijkheid. De megalomane Dreamworks-productie van 80 miljoen ging binnen een paar weken kopje […]
RECENSIE

The Rage: Carrie 2 (1999)

De cynici onder ons zullen waarschijnlijk automatisch en schouderophalend afhaken: Brian De Palma’s CARRIE krijgt 23 jaar na dato een vervolg, dat louter gemaakt is om munt te slaan uit de huidige tienerhorrorgolf. Dat laatste is ongetwijfeld een correcte lezing van de motieven der geldschieters: waarom zou oorspronkelijk producent Paul Monash anders uit zijn schulp […]
RECENSIE

From Dusk Till Dawn 2: Texas Blood Money (1999)

Terwijl zijn oude maatje Sam Raimi met de ingetogen thriller A SIMPLE PLAN vorig jaar een verrassende en succesvolle career move maakte, lijkt Scott Spiegel (als acteur en scenarist bij verschillende eerdere Raimi-producties betrokken) voor altijd veroordeeld tot een positie aan de zijlijn.  Na de low budget-obscuriteiten INTRUDER en THE NUTT HOUSE is ook TEXAS […]
RECENSIE

eXistenZ (1999)

Het was de afgelopen tien jaar behelpen met de films van David Cronenberg. We vergeven de man zijn travestiedrama M. BUTTERFLY; zelfs Alfred Hitchcock heeft een keer een musical gemaakt. Maar ook onderwerpen dichter bij huis deden geforceerd aan, zoals de kunstmatige William Burroughs-verfilming NAKED LUNCH en CRASH, waarin Cronenberg veel te nadrukkelijk naar een controverse […]
RECENSIE

The Minion (1998)

In de recensie van THE EIGHTEENTH ANGEL (SN #37) werd een reli-thriller omschreven als ‘een film, die een religieus thema bij de kop neemt en daar spectaculair vuurwerk uit slaat, vuurwerk dat met de oorspronkelijke thematiek steeds minder raakvlakken vertoont’. Geen film waarop deze definitie beter van toepassing is dan THE MINION. Op 22 December […]
RECENSIE

The Evil Dead (1981)

Drive-in movie critic Joe Bob Briggs omschreef THE EVIL DEAD ooit als ‘Spam in a cabin’. Dat betekent ‘Smac in een hutje’ en is een accurate samenvatting van het verhaaltje. Toen THE EVIL DEAD begin jaren tachtig op de Nederlandse videoplanken opdook, loog zijn groezelige uitstraling er niet om. Het leek een low budget splatterfilm […]
RECENSIE

Virus (1999)

Weekend of Terror, part 14: een lange nacht begint met DEEP RISING, een film waarin een stel hedendaagse piraten met dollartekens in de ogen aan boord van een spookschip gaan en strijd moeten leveren tegen een monster. Domme film, dikke pret. Weekend of Terror, part 15: een lange nacht begint met VIRUS, een film waarin […]
RECENSIE

The Dentist 2 (1998)

Met THE DENTIST verdiende Brian Yuzna (plus schrijvers Dennis Paoli en Stuart Gordon) een eervolle vermelding door de man met de boor op te nemen in het pantheon der griezeliconen. In THE DENTIST 2 keert Corbin Bernsen terug als de tandenbeul Feinstone die zijn verontwaardiging over het morele verval om hem heen uitleeft in zijn […]
RECENSIE

Bram Stoker’s Legend of the Mummy (1998)

De Universal-studio oogstte in de jaren twintig en dertig veel succes met een reeks klassieke monsterfilms, die vrijwel allemaal een literaire bron hadden. Dat was bij THE MUMMY (1932) niet het geval; de film haakte in op de geruchtmakende ontdekking van het graf van Toetankhamon en in de pers breed uitgemeten indianenverhalen over de vloek […]
RECENSIE

Bride of Chucky (1998)

Het is scenarioschrijver Don Mancini niet ontgaan dat er weer een markt voor horrorfilms is. Met BRIDE OF CHUCKY haakt hij in op de trend die met SCREAM gezet werd. En dus staat dit vierde deel uit de CHILD’S PLAY-serie met één been in het verleden en blijven postmoderne grapjes waarin het genre ironiserend becommentarieerd […]
RECENSIE

Modern Vampires (1998)

In het jaar 2075 heeft zich voltrokken waar sociaal-bewuste figuren al decennia lang voor hebben gewaarschuwd: de totale verloedering van Los Angeles. Misdaad, druggebruik, bizarre sex en bandeloos bloedvergieten bepalen dag- en nachtleven in de metropool. Vampirisme is sterk in opkomst, maar voormalige Nazi-kamparts (!) Dr. Van Helsing (Steiger) en een door hem gerecruteerde bende […]
RECENSIE

The Faculty (1998)

Begin jaren ’80 was de naam John Hughes synoniem met puberdrama van de integere soort. Hughes’ BREAKFAST CLUB zette een trend, waarvan vooral de regisseur zelf hofleverancier bleek te zijn. Het bleef dan ook bij een handjevol films, dat acteurs als Rob Lowe en Molly Ringwald kortstondige faam bezorgde. Ook scenarist Kevin Williamson weet wel […]
RECENSIE

I Still Know What You Did Last Summer (1998)

Laatst werd op RTL5 Paul Lynch’ disco-slasher PROM NIGHT uit 1981 herhaald. Vier kinderen veroorzaken de dood van een vijfde. Ze beloven elkaar plechtig dat ze voor altijd over het ongeluk zullen zwijgen. Tien jaar later, op de dag van het eindejaarsbal, worden de tieners één voor één opgebeld. Je zou verwachten dat de moordenaar […]
RECENSIE

Cube (1997)

Volgens collega Van Tongeren zijn Canadese films direct te herkennen aan hun kille uitstraling. Wat dat betreft is CUBE een zuiver Canadees product: een claustrofobische thriller die de kijker op geen enkele manier gerust wil stellen dat het wel goed komt. Is met schrijver/regisseur Vincenzo Natali een nieuw griezeltalent opgestaan? Het uitgangspunt van CUBE biedt […]
RECENSIE

Tenebre (1982)

TENEBRE staat onder liefhebbers van het macabere werk van Dario Argento niet zo hoog aangeschreven als bijvoorbeeld DEEP RED (1976) of THE BIRD WITH THE CRYSTAL PLUMAGE (1970), wat niet wegneemt dat er veel te genieten valt aan deze late gaillo. Vooral de setpieces waarin de mysterieuze moordenaar zijn wandaden pleegt zijn stuk voor stuk […]
RECENSIE

The Ugly (1997)

‘First there was THE SILENCE OF THE LAMBS, then came SE7EN, now there is…THE UGLY’. Voor een productie met zo’n pakkende inlay-tekst wil je wel even gaan zitten. In het Clouse Institute for the Criminally Insane probeert psychologe Karen Schumacher (Hobbs) via een reeks van gesprekken dieper door te dringen in de gedachtenwereld van serie-moordenaar […]
RECENSIE

Carnival of Souls (1998)

Co-executive producer Wes Craven heeft laten weten dat deze remake van Herk Harvey’s CARNIVAL OF SOULS is bedoeld om de ruim 35 jaar oude cultklassieker meer toegankelijk te maken voor de generatie van vandaag. Meer toegankelijk? Howard ‘Herk’ Harvey realiseerde zijn regiedebuut (en enige film tot nu toe) voor $17.000 op bestaande locaties in Lawrence, […]
RECENSIE

The Eighteenth Angel (1997)

Jesaja 14: ‘En God zeide tot Lucifer, de gevallen engel: ‘O, Lucifer, Zoon des dageraads, Gij zijt ter aarde geveld, verbannen uit Mijn koninkrijk’. En Lucifer antwoordde: ‘Ooit zal Ik opstijgen ten hemel, ooit zal Ik Mijn troon oprichten boven de sterren Gods en zal Ik Mij gelijkstellen aan de Allerhoogste”. Reli-thrillers zijn films, die […]
RECENSIE

Halloween: H20 (1998)

Misschien dat HALLOWEEN: H20 de laatste film wordt die mag meesurfen op het golfje van succesvolle teen horror pics, krap twee jaar geleden op gang gebracht door Wes Craven’s SCREAM. Want na SCREAM 2, I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER en dit zevende deel uit de HALLOWEEN-reeks lijkt het tij voor het genre inmiddels gekeerd. […]
RECENSIE

The Thing (1982)

In 1951 verfilmden Howard Hawks en Christian Nyby het korte verhaal Who goes there? van John W. Campbell tot THE THING FROM ANOTHER WORLD, maar met het gegeven dat het titelmonster willekeurig welke gedaante kon aannemen werd toen weinig gedaan. Dertig jaar later nam John Carpenter de uitdaging aan om THE THING in nieuwe vormen […]
RECENSIE

An American Werewolf in Paris (1997)

Waarom zou iemand een film van John Landis nog eens willen overdoen? Als het er dan toch één moet zijn, dan maar AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON (1981): dé positieve uitschieter in ’s mans verder nogal houterige oeuvre. Humor en horror, zo vaak strange bedfellows, sloten in dit tienerweerwolfdrama een solide verbond. De kwaliteiten van […]
RECENSIE

Blade (1998)

Evenals Batman, Superman en recentelijk nog rasgenoot Spawn begon de zwarte superheld annex halfvampier Blade zijn bestaan als comic book hero. Tekenaar Marv Wolfman (met zo’n naam heb je geen tekstschrijver meer nodig) bedacht het personage voor de Marvel-reeks Tomb of Dracula in 1972, in een poging de blanke suprematie binnen het superheldendom te doorbreken. […]
RECENSIE

Species II (1998)

Het begin van SPECIES II had uit de koker van Mel Brooks kunnen komen. Een ruimteschip glijdt langzaam in beeld. Aan het eind van het shot openbaart zich de pointe: de brandstoftanks van het vaartuig blijken volgeplakt met logo’s van firma’s als Pepsi en Reebok. Maar het vermoeden dat SPECIES II een vrolijke satire op […]
RECENSIE

Psycho (1960)

Marion Crane is haar bekrompen leventje zat en heeft geld nodig om opnieuw te beginnen. Als ze op de bank waar ze werkt plotseling een grote stapel geld onder haar hoede krijgt, neemt ze een impulsieve beslissing en gaat ze ermee vandoor. Ze kleedt zich nog snel even om: haar witte beha wordt een zwarte. […]
RECENSIE

Mermaid in a Manhole (1988)

Dat er met minimale middelen wel degelijk iets bereikt kan worden bewijst MERMAID IN A MANHOLE, het vierde deel uit de omstreden GUINEA PIG serie. Wie uitgekeken is op het schaarse en doorgaans weinig verrassende Amerikaanse genrewerk dat hier de videotheken haalt, kan zich in de importbakken van een groeiend aantal speciaalzaken al een tijdje […]
RECENSIE

Evil Dead Trap 2: Hideki (1992)

In het vervolg op EVIL DEATH TRAP draait het om de dikke Aki, die als operateur in een bioscoop werkt en zich ’s nachts tot een femme fatale transformeert om andere vrouwen met bruut geweld van hun eierstokken te ontdoen. Ja, die Japanners zijn weer goed gek bezig. Wie uitgekeken is op het schaarse en […]
RECENSIE

Evil Dead Trap (1988)

In EVIL DEAD TRAP hanteert Toshihura Ikeda de beproefde Amerikaanse slasherfilm-structuur: op zoek naar de herkomst van een werkelijk gruwelijke snuff-movie belandt een groep tv-reporters in een verlaten fabriekscomplex, waar ze één voor één op spectaculaire wijze vermoord worden. Wie uitgekeken is op het schaarse en doorgaans weinig verrassende Amerikaanse genrewerk dat hier de videotheken […]
RECENSIE

Guts of a Beauty (1986)

Met slechts vier lokaties, statisch camerawerk en een platte belichting is GUTS OF A BEAUTY stilistisch een aanfluiting, maar de gekte uit de climax vergoedt veel. Wie uitgekeken is op het schaarse en doorgaans weinig verrassende Amerikaanse genrewerk dat hier de videotheken haalt, kan zich in de importbakken van een groeiend aantal speciaalzaken al een […]
RECENSIE

Spawn (1997)

Spawn, de zwarte superheld from hell, blijkt een waar goudmijntje te zijn. Na jarenlang voor Marvel Comics te hebben gewerkt, richtte geestelijke vader Todd McFarlane in 1992 zijn eigen Image Comics op. Hij oogstte in de V.S. onmiddellijk succes met zijn strip Spawn, die nu ook wereldwijd verslonden wordt. Zijn speelgoedbedrijf McFarlane’s Toys heeft ondertussen […]
RECENSIE

Evil Dead II (1987)

Vier jaar na THE EVIL DEAD deed Sam Raimi zijn beruchte no-budget film nog eens dunnetjes over, met meer geld, maar even weinig verhaal (Spam in a cabin, zoals criticus Joe Bob Briggs het puntig samenvatte). Wel wist Raimi inmiddels wat hij met de hoofdpersoon Ash wilde en hij maakte deze in de beste cartoon- […]
RECENSIE

Scream 2 (1997)

Dertien jaar na A NIGHTMARE ON ELM STREET boorde Wes Craven anderhalf jaar geleden opnieuw goud aan met SCREAM, deels een ouderwetse slasher movie, deels een postmoderne bespiegeling op het genre zelf. Nadat de film in de V.S. meer dan honderd miljoen dollar in het laatje had gebracht, behoorde Craven plotseling tot het selecte groepje […]
RECENSIE

Zombi 2 (1979)

ZOMBI 2, in de VS uitgebracht als ZOMBIE, is de bekendste film van de Italiaanse splatterkoning Lucio Fulci. Inhakend op het succes van George Romero’s DAWN OF THE DEAD deed Fulci in 1979 de doden weer tot leven komen, maar waar Romero een flinke dosis sociaal-politieke satire en wrange humor toevoegde, gaat Fulci -het prachtige […]
RECENSIE

Night of the Demons 2 (1994)

De laatste jaren verschijnen er steeds meer academische studies over rolpatronen in genrefilms. ‘Gender in the horrorfilm’ blijkt een dankbaar onderwerp voor analyse. Echt verwonderlijk is dat niet. Vrouwen vormden decennia lang een dankbaar slachtoffer en/of lustobject voor door een hormonale hoogconjunctuur gedreven psychopaten en monsters. In films als FRIDAY THE 13TH worden seksueel actieve […]
RECENSIE

Wax Mask (1997)

De excentrieke kunstenaar Boris Volkoff (Hossein) opent een wassenbeeldenmuseum in Rome en neemt Sonia Lanfont (Mondello) als kostuumontwerpster in dienst. Op dat moment raakt de stad in de greep van een maniakale moordenaar die zijn slachtoffers met een monsterlijke injectiespuit om het leven brengt. Wanneer Sonia ontdekt dat Boris een ziekelijke obsessie voor haar koestert, […]
RECENSIE

Event Horizon (1997)

Telkens wanneer regisseur Paul Anderson zijn publiek even wil wakker schudden, draait hij de volumeknop op tien. Niet echt subtiel dus. Maar Anderson (MORTAL KOMBAT) zit dan ook met een probleem. Te beginnen met de plot zelf graait EVENT HORIZON naar hartelust in de grabbelton van horror-sjablonen die de SF-film zich sinds ALIEN heeft toeggeëigend. […]
RECENSIE

Dellamorte Dellamore (1994)

Francesco Dellamorte (Everett) en zijn assistent Gnaghi (Hadji-Lazaro) zijn grafdelvers op het kerkhof van het rustieke stadje Buffalora. Zo kalm als het leven buiten de verstevigde muren van hun werkplek voortkabbelt, zo hectisch gaat het er ’s nachts op het kerkhof aan toe: met vaste regelmaat staan de doden op uit hun graven, en aan […]
RECENSIE

The Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation (1995)

Het zal u, beste lezer, wellicht nauwelijks interesseren, maar sinds kort voert videodistributeur Columbia TriStar Home Video een nieuw beleid ten aanzien van de pers: van releases waar men geen al te hoge verwachtingen van koestert worden niet langer zichtcassettes beschikbaar gesteld. Met andere woorden: journalisten die de films in kwestie niet toevallig al op […]
RECENSIE

Tales from the Crypt: Bordello of Blood (1996)

Drie jaar geleden ging de cinema-pendant van Tales from the Crypt (eerder bekend als comic en als TV-serie) alleraardigst van start met DEMON KNIGHT. Als echter BORDELLO OF BLOOD enige indicatie vormt van het niveau van de onvermijdelijke sequels, kan the final chapter niet snel genoeg komen. De crypt keeper dist hier een slap verhaaltje […]
RECENSIE

Stephen King’s Thinner (1996)

In 1984 publiceerde Stephen King het boekje Thinner onder het pseudoniem Richard Bachman. King gebruikte die schuilnaam om te testen in hoeverre zijn naam het succes van zijn boeken bepaalt. Uitslag van de test: Bachman’s Thinner bleef in de schappen liggen, terwijl na onthulling van ’s mans ware identiteit King’s Thinner gretig aftrek vond. Twaalf […]
RECENSIE

Alien: Resurrection (1997)

Scenarist Joss Whedon stond voor een lastige taak. Na haar zelfmoord in ALIEN 3 leek het uitgesloten woman warrior Ripley voor een vierde deel op te laten draven. In eerste instantie bedacht Whedon een verhaal rond het meisje Newt uit deel 2, dat inmiddels oud en wijs genoeg zou zijn om de fakkel van de […]
RECENSIE

Uncle Sam (1996)

Idee 9, uitvoering 5. Wat een kans om een klassieker van het niveau van pakweg THE STEPFATHER af te leveren hebben William Lustig (MANIAC) en de onvermoeibare Larry Cohen (IT’S ALIVE) hier laten liggen. De schuldvraag blijft in het midden, want het scenario van Cohen én de regie van Lustig vertonen zwakke plekken. De film […]
RECENSIE

DNA (1996)

In Sarawak, een provincie van Noord-Borneo, laat dorpsarts Ash Mattley (Dacascos) zich door geroyeerde geneticus Dr. Karl Wessinger (Prochnow) overhalen mee te werken aan DNA-experimenten op de restanten van Balacau, een als godheid vereerd dier uit de vergeten Perushu-beschaving. Wessinger heeft echter een geheime agenda: hij wil het resultaat van zijn DNA-replicatie als oorlogsmachine verkopen […]
RECENSIE

Anaconda (1997)

De monsterfilm beleeft momenteel een opmerkelijke comeback in Hollywood. Opmerkelijk, vooral omdat de bijzonder povere inhoudelijke kwaliteit van films als SPECIES, THE RELIC en nu dan ANACONDA omgekeerd evenredig lijkt met het succes aan de bioscoopkassa. Het trio onderscheidt zich nauwelijks van wat men in vakjargon DTV-titels noemt, waarbij DTV staat voor Direct To Video. […]
RECENSIE

Bad Moon (1996)

Ooit zag ik hem verveeld een kinderwagen voortduwen door de Amsterdamse Leidsestraat, maar u kent hem als een van de slechtste B-film acteurs aller tijden: Michael Paré. In John Carpenters VILLAGE OF THE DAMNED was papa Paré tien minuten screen time gegund en dat was al tien minuten teveel. In BAD MOON heeft hij een […]
RECENSIE

Frankenstein Sings (1995)

Zelfs op papier kan deze horror-musical er onmogelijk leuk uit hebben gezien: twee tieners raken, op weg naar naar een Halloween-party, verzeild in het kasteel van Dr. Frankenstein. Behalve de onvermijdelijke bochelaar Igor bevinden zich daar verder nog graaf Vladimir Dracula en diens jaloerse echtgenote, weerwolf Wolfgang (‘Wolfy’) en diens bezorgde moeder, een gladde impresario, […]
RECENSIE

Dawn of the Dead (1971)

‘When there is no more room in hell, the dead will walk the earth.’ Meer uitleg wordt in DAWN OF THE DEAD niet gegeven aan de hordes doden die uit het graf opstaan en de levenden aanvallen. Meer is ook niet nodig. In Romero’s eerdere NIGHT OF THE LIVING DEAD was de premisse al volledig ondergeschikt […]
RECENSIE

Demon House (2017)

Een clubje sex-hongerige tieners maakt zich op om met Halloween eens flink uit hun dak te gaan. Ongelukkigerwijze raken zij betrokken bij een schietpartij in een all-nighter en vluchten voor de politie naar een afgelegen, onbewoond huis.. … waar zij door demonen, die zich alleen op Halloween (31 oktober) manifesteren, worden afgeslacht. Einde. The end. […]
RECENSIE

Campfire Tales (1997)

VHS | Is het moeilijk genoeg om een etherisch product als suspense in één vertelling van pakweg anderhalf uur op te wekken en in stand te houden, de makers van CAMPFIRE TALES proberen het vijfmaal achtereen. Optimisme kan hen dus niet worden ontzegd, temeer daar alle omnibusfilms een gezamelijke vijand kennen: het tijdselement. The Campfire: Macho-gedrag […]
RECENSIE

Dracula Dead And Loving It (1995)

Hilariteit en vulgariteit, dat zijn Mel Brooks’ wapens en hij heeft ze breidelloos losgelaten op filmgenres als de musical, de komedie, de avonturenfilm, de western, de thriller, de SF-film en de horrorfilm. Helaas heeft de ontembare Brooks met DRACULA DEAD AND LOVING IT een parodie afgeleverd waaraan beide elementen goeddeels ontbreken. Mel Brooks doet mij […]
RECENSIE

The Frighteners (1996)

Jackson maakte naam met de horror-kolder van BAD TASTE  en BRAINDEAD, deed het wat rustiger aan in het wondermooie HEAVENLY CREATURES en bezint zich momenteel op een remake van KING KONG. Executive producer Zemeckis kennen we vooral als succesvol regisseur in het genre feel good fantasy. Op het eerste gezicht lijkt de voorkeur voor uitzinnige splatter […]
RECENSIE

The Texas Chainsaw Massacre (1974)

Twee jaar geleden al beloofde het toen kersverse bedrijf Elite deze De Luxe-editie van de beste horrorfilm aller tijden. Tijdens een bezoekje aan Nederland maakte MANIAC-regisseur William Lustig ons lekker met praatjes over het 16mm-negatief dat werd gevonden in een door de Texaanse zon gebakken loods en dat beeldje voor beeldje door de dupliceermachine moest […]
RECENSIE

Halloween: The Curse Of Michael Myers (1995)

Kent de wanhoop een geur? Zo ja, dan is het deze geur die opstijgt uit HALLOWEEN: THE CURSE OF MICHAEL MYERS (om redenen van continuiteit ook bekend als HALLOWEEN 6 THE CURSE OF MICHAEL MYERS). Het probleem is dat Michael Myers, alias The Shape, in de voorgaande vijf delen familie, aangetrouwde familie, minnaars, vrienden, kennissen […]
RECENSIE

The Cat O’Nine Tails (1971)

Zelf mag de maestro dan niet zo tevreden zijn met zijn tweede film (’te Amerikaans, te gemakkelijk’, volgens een interviewtje in Sight and Sound, september 1996), Dario Argento’s THE CAT O’NINE TAILS / IL GATTO A NOVE CODE blijkt zesentwintig jaar na dato nog altijd een klassieke en bij vlagen zeer spannende giallo te zijn. […]
RECENSIE

Amityville Dollhouse (1996)

Misschien dat zo tegen het jaar 2020 de direct-to-video trash van de jaren negentig voorwerp wordt van een toegewijde cultus. AMITYVILLE DOLLHOUSE zal dan wellicht gekoesterd worden met dezelfde affectie die 50-er jaren- iconen als THE CREEPING TERROR of ATTACK OF THE 50 FT. WOMAN bij ons oproepen. Wie weet zal mijn recensie van dit […]
RECENSIE

The Demolitionist (1995)

Het politie-apparaat van Metro City anno 2050 heeft grote behoefte aan onverwoestbare, onstuitbare agenten en wendt zich tot Prof. Jack Crawley (Abbott), hoofd van het ultrageheime biomoleculaire project ‘Lazarus’, met de opdracht een volmaakte misdaadbestrijder te creëren langs biogenetische weg. Het resultaat van Crawley’s arbeid is ‘The Demolitionist’ (Eggert), geprogrammeerd om de bende van ‘Mad […]
RECENSIE

The Craft (1996)

De bitches of Eastwick worden ze door hun klasgenoten genoemd: drie meiden met een hang naar occulte zaken op zo’n doorsnee Californische high-school. Nadat een vierde lid zich bij hun heksenkring heeft gevoegd neemt het verhaal van THE CRAFT een definitieve wending richting horror, want nummer vier, de blondine Sarah, beschikt over de paranormale gaven […]
RECENSIE

Mute Witness (1995)

Eén van de sleepers van het 13e Festival van de Fantastische Film was dit opmerkelijke speelfilmdebuut van commercialregisseur Anthony Waller (37). Aanvankelijk zou de film na het festival een bescheiden bioscooproulement krijgen, maar hogere machten beschikten op het laatste moment anders. Een gemiste kans, want MUTE WITNESS zou van de vaderlandse pers ongetwijfeld een stevige […]
RECENSIE

Vampire in Brooklyn (1995)

Eddie Murphy is inmiddels terug op de hitparade met zijn remake van THE NUTTY PROFESSOR, maar zijn voorlaatste film, het door Wes Craven geregisseerde VAMPIRE IN BROOKLYN, ging als zovele Murphy-vehikels van de laatste jaren gewoon nog de mist in. Hoewel de regisseur en zijn ster naar verluidt op de set de grootste lol hadden, […]
RECENSIE

Screamers (1995)

Op een verre planeet hebben de restanten van twee legers zich ingegraven in de ruines die zijn overgebleven na een kernoorlog. Wanneer de ene partij de andere een vredesvoorstel overbrengt, besluit commander Hendricksson (Peter Weller) zijn tegenstanders op te zoeken in hun hoofdkwartier. De tocht is niet van gevaren ontbloot, want onder de bodem van […]
RECENSIE

Addicted to Murder (1995)

De Engelse filmkeuring heeft er een blok aan het been bij. Het nieuwe videolabel Screen Edge heeft negen films uitgebracht, die een aangename mengeling van underground horror, kannibalisme en SF-satire beloven te zijn. De seriemoordenaar-film TRANSGRESSION werd de toegang tot Groot-Brittanië geweigerd door rechtschapen douanebeambten die zich voor de gelegenheid de functie van filmkeurders toeëigenden. […]
RECENSIE

Castle Freak (1995)

Bij zijn introductie van CASTLE FREAK tijdens de nachtmarathon van het 13e Festival van de Fantastische Film werd Stuart Gordon vanuit het publiek bekogeld met M&M’s, waarop hij zijn toespraakje afkapte met de woorden ‘I think I’ve got just the film for you!’ Helaas bleek dat niet het geval te zijn. Halverwege de vertoning verliet […]
RECENSIE

Mind Ripper (1995)

MIND RIPPER voert de toeschouwer overbekend gebied binnen: alien on the rampage. In het ultrageheime laboratorium Gentec ontwikkelt wetenschapper Stockton (Henriksen), gedreven door humane overwegingen (?), een supersoldaat genaamd Thor (Transmutated Human Organism). Stockton’s collega Dr. Alex (Diehl) probeert de creatie het lab uit te smokkelen en voor een fortuin aan het Pentagon te verkopen. […]
RECENSIE

Hellraiser: Bloodline (1996)

Wanneer de credits van een film Alan (of Allen) Smithee als regisseur vermelden betreft het niet de nieuwste rolprent van de man die in 1967 debuteerde met de western DEATH OF A GUNFIGHTER. Smithee bestaat namelijk niet, het is het officiële pseudoniem dat gehanteerd wordt wanneer de regisseur niet meer achter het eindresultaat staat. De […]
RECENSIE

Re-Animator (1985)

Dat waren nog eens tijden: een openingsscène waarin meteen al een hoofd uit zijn voegen barst, gevolgd door een titelrol waaronder Bernard Hermann’s PSYCHO-score door begaafd muziekboef Richard Band in disco-remix wordt gerecycled. RE-ANIMATOR start in de hoogste versnelling en remt nergens af. Ambitie, afgunst, haat, liefde en lust vinden elk een plekje in dit […]
RECENSIE

Lisa and the Devil (1973)

LISA AND THE DEVIL / LISA E IL DIAVOLO werd meteen vóór of nà BARON BLOOD gedraaid (de meningen verschillen) en is een klein meesterwerk. Lisa is een Amerikaanse toeriste die in Italië in een ware nachtmerrie verzeild raakt. De gruwelijk misvormde zombie weet zich heel redelijk te vermommen tot een goed geconserveerde Joseph Cotten […]
RECENSIE

Thundercrack! (1975)

In de lente van 1992 had ik voor het eerste nummer van Schokkend Nieuws mijn eerste interview met een heuse filmster. De 62-jarige cultfilm-diva Marion Eaton trok destijds met haar magnum opus THUNDERCRACK! door Europa. Het was een even prettige als vreemde ontmoeting: de kleine, kwetsbare en klassiek geschoolde actrice vertelde openhartig over haar samenwerking […]
RECENSIE

Bio-Force (1995)

Het krukkige begin van BIO-FORCE belooft al weinig goeds: om van haar chemisch afval af te komen stuurt de Amerikaanse overheid het naar de maan. In de eerste archiefbeelden wordt de indruk gewekt dat zoiets per space shuttle geschiedt. Wanneer men echter tot lancering overgaat blijkt het om een ouderwetse raket te gaan, eveneens getoond […]
RECENSIE

Baron Blood (1972)

Waar zagen we dat eerder: op bezoek in het voorvaderlijk kasteel wekken een jongeman (Cantafora) en zijn vriendin Eva (Sommer) gekscherend de geest van een middeleeuwse ‘Bloody Baron’ tot leven. Het zal niemand verbazen dat overopa er geen gras over laat groeien en al snel zijn middeleeuwse moord- en martelpraktijken hervat. De gruwelijk misvormde zombie […]
RECENSIE

Species (1995)

Anno 1974 werd in het kader van het door de Amerikaanse overheid gesponsorde SETI-programma (Search for Extra-Terrestrial Intelligence) een boodschap de ruimte ingestuurd. Deze boodschap bevatte onder meer informatie over de menselijke DNA-struktuur. Twintig jaar later gebeurt het ongelofelijke: er komt een antwoord binnen. Op basis van dit ogenschijnlijk vriendschappelijke bericht combineren wetenschappers menselijke en […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden