Virus(1999)

Weekend of Terror, part 14: een lange nacht begint met DEEP RISING, een film waarin een stel hedendaagse piraten met dollartekens in de ogen aan boord van een spookschip gaan en strijd moeten leveren tegen een monster. Domme film, dikke pret. Weekend of Terror, part 15: een lange nacht begint met VIRUS, een film waarin een stel hedendaagse piraten met dollartekens in de ogen aan boord van een spookschip gaan, enzovoort.

Hollywood blijft verbazen. Eerst komt men met twee vulkaanfilms, een jaar later volgen twee meteorietenfilms en nu is het tijd voor een dubbele dosis zeeslag. In het laatste geval zat er een heel jaar tussen spookschip een en spookschip twee, en gezien de beroerde kwaliteit van VIRUS had men deze schuit maar beter meteen kunnen torpederen. De film opent met beelden van het MIR-ruimtestation, dat door een gaswolk geraakt wordt, waarop een electrische storm linea recta naar een Russisch communicatieschip op aarde schiet, waar computers op hol slaan en de bemanning het moet ontgelden. Voor kapitein Donald Sutherland komt de teloorgang van de Russen als geroepen: hij is door noodweer net zijn vracht kwijt en kan wel wat nieuw schroot gebruiken om zijn pensioen veilig te stellen. En dus gaat hij met zijn bemanning, waaronder Jamie Lee Curtis, William Baldwin en een getatoeëerde Maori, aan boord van het verlaten schip, dat getroffen blijkt door een buitenaards computervirus. Dat virus is hyperintelligent en wil de mensheid vernietigen. Nu zou je denken dat het Internet hier uitkomst biedt, maar het virus kiest ervoor robots te bouwen en het handjevol mensen aan boord uit te roeien.

Zoiets kan leuk zijn, maar scenarioschrijvers Dennis Feldman en Chuck Pfarrer, op wiens stripverhaal de film gebaseerd is, gaan zozeer volgens het beproefde stramien te werk dat de volgorde van sterfgevallen erg voorspelbaar is. De acteurs hadden dat kennelijk ook in de gaten en werken zich nauwelijks in het zweet. Rest de bijdragen van producent Gale Anne Hurd, betrokken bij enkele toppers van ex-man James Cameron, en debuterend regisseur John Bruno, een trucagespecialist die ook voor Cameron werkte. Ook zij laten het afweten: ze beknibbelen op de trucages, waardoor de modelopnamen van het schip niet overtuigen en de robots ook niet bijster indrukwekkend zijn.

DEEP RISING had een leuk acteursensemble, een buitengewoon fraai monster en genoeg bloed en grappen om van een modderschuit een cruiser te maken, VIRUS is en blijft een modderschuit.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #40, april/mei 1999.

1 april 1999