The Eighteenth Angel(1997)

Jesaja 14: ‘En God zeide tot Lucifer, de gevallen engel: ‘O, Lucifer, Zoon des dageraads, Gij zijt ter aarde geveld, verbannen uit Mijn koninkrijk’. En Lucifer antwoordde: ‘Ooit zal Ik opstijgen ten hemel, ooit zal Ik Mijn troon oprichten boven de sterren Gods en zal Ik Mij gelijkstellen aan de Allerhoogste”.

Reli-thrillers zijn films, die een religieus thema bij de kop nemen en daar spectaculair vuurwerk uit slaan. Eenvoudiger kan het verschijnsel niet worden gedefiniëerd. Naarmate de plot van reli-thrillers zich ontwikkelt, blijkt doorgaans tussen het religieuze uitgangspunt en het vuurwerk in kwestie weinig of geen verband te bestaan. THE EIGHTEENTH ANGEL vangt aan met bovenvermeld citaat uit het Oudtestamentische boek Jesaja. De echte genreliefhebber, die graag wil weten waar we het over hebben, zoekt het betreffende hoofdstuk natuurlijk meteen op en ontdekt dat heel Jesaja 14 met geen woord over deze gedachtenwisseling rept. Dat begint goed, denk je als kijker. De werkwijze is echter symptomatisch voor de reli-thriller: gooi de toeschouwer een omineus klinkende kluif toe en ga als scenarist verder je eigen gang.

Dat heeft David Seltzer dan ook gedaan en wat er uit zijn pen is gekomen, blijkt een remake van de kassakraker THE OMEN (Richard Donner, 1976), waarvoor hij destijds het scenario schreef en waarop in drie films werd voortgeborduurd: DAMIEN: OMEN II (1978), THE FINAL CONFLICT (1981) en in mindere mate OMEN IV: THE AWAKENING (1991). Voor THE EIGHTEENTH ANGEL draagt Seltzer nog eens de aspecten aan, die THE OMEN tot zo’n ijzersterke thriller maakten: een mysterieuze kloosterorde met (klaarblijkelijk) invloed in alle strata van de maatschappij; een duister, eeuwenoud plan om de Antichrist op te wekken; onheilspellende locaties; een plot die zich van vraagteken naar vraagteken spoedt; een algehele ambivalentie waarin de ontwikkelingen blijven gehuld.

Als gebaar naar de jaren ’90 vlecht Seltzer genetische manipulatie door de gebeurtenissen heen (als de mens God en Zijn schepping niet meer nodig lijkt te hebben, krijgt Satan meer armslag). En in tijden van Spice Girls is dit keer het beoogde slachtoffertje natuurlijk een zeer jong, gevierd en helaas ook uiterst modieus-querulant fotomodelletje (Cook). Verder geen nieuws onder de zon. Wie THE OMEN niet kent (zijn er zulke mensen onder SN-lezers?), zal zich geen moment vervelen, maar wie met die film bekend is, zal in THE EIGHTEENTH ANGEL ogenblikkelijk een inferieure remake herkennen, die het origineel uit 1976 geen moment in de schaduw kan stellen.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #37, september/oktober 1998.

© Erique J. Rebel
1 september 1998