Zelf mag de maestro dan niet zo tevreden zijn met zijn tweede film (’te Amerikaans, te gemakkelijk’, volgens een interviewtje in Sight and Sound, september 1996), Dario Argento’s THE CAT O’NINE TAILS / IL GATTO A NOVE CODE blijkt zesentwintig jaar na dato nog altijd een klassieke en bij vlagen zeer spannende giallo te zijn.
Wat mij betreft, althans. W猫l een gerechtvaardigde aanleiding tot ontevredenheid vormt het frustrerende beeldvullende formaat van deze Engelse videorelease, waarmee de kijker direct na een veelbelovende letterboxed openingssc猫ne pardoes geconfronteerd wordt. Maar ja, van een grote distributeur als Warner Home Video kun je nou eenmaal niet verwachten dat die zich 贸贸k nog eens gaat verdiepen in de specifieke wensen van een handjevol hardcore Argentofielen; laten we maar gewoon blij zijn dat THE CAT O’NINE TAILS eindelijk op video verkrijgbaar is.聽 De film voldoet in alle opzichten aan het giallo-model volgens Argento: bloedige en in detail getoonde moorden, een keur aan potenti毛le verdachten, relevante informatie die niet direct als zodanig herkend wordt, bizarre jazzy muziek van Ennio Morricone en, last but not least, een virtuoos gehanteerde camera die regelmatig op de loop gaat met het verhaal.
THE CAT O’NINE TAILS begint met een gewelddadige inbraak in een instituut voor genetisch onderzoek, waarbij ogenschijnlijk niets ontvreemd wordt. Vlak v贸贸r de inbraak heeft een toevallige passant, de blinde maker van kruiswoordpuzzels Arno (Karl Malden), een in eerste instantie betekenisloze conversatie opgevangen tussen twee mannen in een auto bij het instituut. Later, wanneer er dodelijke slachtoffers beginnen te vallen, blijkt dit gesprek een sleutel tot de achtergrond van de inbraak te bevatten. Samen met de journalist Giordani (James Franciscus) weet Arno de puzzel stukje bij beetje in elkaar te passen. Nogmaals: Argento zelf mag dan niet zo content zijn met deze film, voor zijn fans en de liefhebbers van het genre is THE CAT O’NINE TAILS zonder meer verplichte kost.
Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #26, oktober/november 1996.