Aura Petrescu (Asia Argento) is een jongedame met een hoop problemen. Ze ontsnapt uit het sanatorium waar ze een kuur vanwege haar aneroxia volgt, maar wordt opgespoord en thuisgebracht. Diezelfde avond worden haar ouders na één van hun drukbezochte seances vermoord.
Aura slaat op de vlucht en duikt onder bij de sympathieke David Parson (Rydell). Terwijl tussen de twee een wankele doch gepassioneerde liefde ontstaat, blijft de moordenaar Minneapolis terroriseren, zijn slachtoffers uitsluitend tijdens regenbuien met een vreemd apparaat onthoofdend. Dan ontdekt David een patroon in de reeks moorden. Argento’s eerste in Amerika geschoten speelfilm is een terugkeer naar de stijl van zijn bekendste giallo’s: THE BIRD WITH THE CRYSTAL PLUMAGE (1969) en DEEP RED (1975). Ook TRAUMA cirkelt om een sleutelscène, waarmee Argento de struktuur van de film drastisch beinvloedt. Opvallend is de geringe hoeveelheid gore, al zou je met Tom Savini in de crew iets anders verwachten. De reden hiervan is de verwarring die ontstond tijdens de produktie: het aanvankelijk gewelddadiger verhaal werd meerdere malen herschreven en de titel werd telkens veranderd. De financiering verliep moeizaam en de soundtrack werd pas anderhalve maand voor de release uitbesteed aan Donaggio. Deze problemen in aanmerking genomen, heeft Argento toch een goede film gemaakt, waarin logica ondergeschikt is aan het doel de kijker te verwarren, te boeien en schokken met behulp van uitbundige visuele hoogstandjes. Wie wil weten hoe de giallo er in de jaren ’90 uitziet, mag TRAUMA dan ook voor geen goud missen. .[bespreking in het kader van The Weekend of Terror XI; zonder puntenwaardering].-. Copyright Matthijs Linnemann. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #12, p15.