Treasure of the Amazon(1985)

Hoewel Umberto Lenzi met EL PAESE DEL SESSO SELVAGGIO / MAN FROM DEEP RIVER al in 1972 de aftrap nam, en Amerikaanse B-films uit de jaren ’40 en ’50 eerder een mildere bijdrage leverden, brak de kannibalenfilm pas in 1979 echt goed door met Rugerro Deodato’s verbijsterend brute CANNIBAL HOLOCAUST. De Italianen grossierden destijds in zombiefilms en kannibalenfilms, en de twee subgenres deden in smerigheid nauwelijks voor elkaar onder.

Waarschijnlijk bracht het recente succes van Deodato’s ijkpunt op de videomarkt de Nederlandse distributeur Italian Shock ertoe twee films met koppensnellers uit te brengen, maar wie bloederige excessen verwacht komt bedrogen uit. AMAZONIA is de misleidende titel voor de Italiaanse pulpproductie SCHIAVE BIANCHE: VIOLENZA IN AMAZZONIA (‘Blanke slavinnen: geweld in Amazonia’, Mario Gariazzo, 1983). Misleidend, omdat ook Deodato een film met die titel maakte en de zich achter het olijke pseudoniem Roy Garrett verschuilende Gariazzo lang niet zo schaamteloos te werk gaat als zijn beruchte collega. Ja, de koppen worden gesneld, maar van papier-maché en ketchup wordt niemand bang. Onbedoeld grappig is de knullige film wel. Zo raakt een hele kudde koppensnellers in de ban van het blokfluitspel van heldin Elvire Audray, en mist ook de pretentie dat het een getrouwe reconstructie van een historisch gegeven betreft haar uitwerking niet. Scenarioschrijver Franco Prosperi heeft op dat gebied een fijne reputatie hoog te houden: hij begon zijn loopbaan als assistent van Gualtiero Jacopetti, de absolute maestro van de schandaaldocumentaire, bekend van MONDO CANE en het magistrale AFRICA ADDIO, twee films die schreeuwen om uitbreng op dvd. Ook het Mexicaanse TREASURE OF THE AMAZON (1984) afficheert zich als een reconstructie van historische feiten, die plaatsvonden in 1958. De film van René Cardona jr. lijkt ook uit dat jaar te stammen: het geweld is overwegend braaf uitgewerkt en de exploitatiefactor behelst een reeks blote tieten, waar niemand van zal opkijken. In slechts één scène komt Cardona bruut uit de hoek, maar zijn extreem bloederige krabbenaanval imiteert shot voor shot de spinnenaanval uit Lucio Fulci’s THE BEYOND. Enige amusementswaarde wordt geboden door het geschmier van junglenazi Donald Pleasence en Emilio ‘El Indio’ Fernandez, een cultster dankzij rollen in meerdere films van Sam Peckinpah en van eeuwige roem verzekerd omdat hij ooit een Mexicaanse filmcriticus neerschoot. Leuke trivia, maar daar schiet je bij het doorstaan van Cardona’s saaie film weinig mee op.

BEELD EN GELUID
In tegenstelling tot eerdere uitgaven van Italian Shock zijn beide films beeldvullend, en laat de beeldkwaliteit van TREASURE OF THE AMAZON dankzij videostoringen en digitale ruis ernstig te wensen over. Het geluid is mono en in orde.

EXTRA’S
Een paar plaatjes en een handjevol neptrailers voor eerdere Italian Shock-uitgaven, worden bij TREASURE aangevuld met de complete Duitse versie van de film. Die verschilt alleen van de Engelstalige door enkele lomp ingelaste jazzfragmenten op de soundtrack. Begrijpelijk, want Mort Garsons oorspronkelijke klanktapijtje doet wel erg veel denken aan tv-film muzak uit de jaren ’80.

SN-KOOPADVIES.
Om kort te gaan: laat maar liggen, want het is twee keer niets, tenzij u op het oeuvre van Ed Wood uitgekeken bent en in een extreem melige bui AMAZONIA wilt ondergaan. Al met al is deze dubbele flop van Italian Shock een flinke teleurstelling na de eerdere uitgaven van de distributeur.

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #50, p38.

Treasure of the Amazon
    97 minuten