LASERDISC

Zombi 2(1979)

ZOMBI 2, in de VS uitgebracht als ZOMBIE, is de bekendste film van de Italiaanse splatterkoning Lucio Fulci. Inhakend op het succes van George Romero’s DAWN OF THE DEAD deed Fulci in 1979 de doden weer tot leven komen, maar waar Romero een flinke dosis sociaal-politieke satire en wrange humor toevoegde, gaat Fulci -het prachtige camerawerk van Sergio Salvati ten spijt- voor de fast buck en dus voor de bloederige special make-up.

In deze breedbeeld laserdisc-editie oogt en klinkt ZOMBI 2 beter dan ooit, zelfs beter dan in de bioscoop. De kopie is volkomen smetteloos, kleur en contrast zijn optimaal en de oorspronkelijke mono-soundtrack is met veel effectbejag geremixed tot heuse Dolby Digital. Jammer genoeg steekt het commentaar-kanaal wat bleekjes af tegen al dit moois.

Jason J. Slater, redacteur van Diabolik Magazine, is weinig meer dan de aangever van hoofdrolspeler Ian McCulloch, maar ook deze heeft weinig toe te voegen aan het getoonde. Het is niet zozeer dat hij zich schaamt voor de film, maar zijn desinteresse is groot. Sterker nog, keer op keer benadrukt hij dat hij ZOMBI 2 nooit eerder volledig heeft gezien. Menige vraag van Slater moet hij dan ook pareren met een ‘I have no idea’; scènes waarvan je verwacht dat ze toch tenminste een sterke eerste reactie zullen losmaken (de reuzesplinter in het oog van Olga Karlatos bijvoorbeeld), leveren niet meer op dan een onderdrukt ‘Jesus!’ Jammer toch, dat wijlen de immer kritische Fulci zelf dit kanaal niet meer heeft kunnen volfulmineren.

Copyright Bart Oosterhoorn. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #34, maart/april 1998.

1 maart 1998
    Zombie