The Beyond(1981)

L’ALDILA aka THE BEYOND staat te boek als de beste film van Fulci die vooral bekend werd als hofleverancier van de golf Italiaanse zombiefilms die begin jaren ’80 de bioscopen teisterde.

Hier vertelt de maestro het verhaal van voormalig fotomodel MacColl, die een hotel erft dat op een van de zeven poorten naar de hel gebouwd is. Meer vertellen over de plot zou het plezier bederven van het handjevol mensen dat de film nog niet gezien heeft. THE BEYOND is net als een nachtmerrie consequent onlogisch en bezit een surrealistische sfeer die herinnert aan het beste werk van Bava en Argento. De scope-fotografie van Salvati is bij vlagen briljant, de gore-effecten zijn uitzinnig, Frizzi’s muziek is heerlijk macaber en het slot is een van de meest poëtische ooit in een horrorfilm vertoond. Dat THE BEYOND een tijdloze klasse bezit, werd onderstreept toen Quentin Tarantino het drie jaar geleden een nieuw en succesvol Amerikaans bioscooproulement gaf via zijn distributiemaatschappij Rolling Thunder.

Beeld en geluid
De 2:35:1 master, getrokken van de Rolling Thunder-heruitgave, is van fabelachtige kwaliteit; Sergio Salvati trad niet voor niets op als de telecine consultant. Het beeld is constant stabiel, haarscherp, en de Technicolor-kleuren zijn prachtig. Qua audio kan men kiezen tussen het originele mono-geluidsspoor (in Engels of Italiaans, eventueel met Engelse ondertitels) of een nieuwe Engelse soundtrack, die een 5.1 dolby digital mix heeft gekregen. Zo knalt het onweer tijdens de openingsscène uit de speakers zoals nooit tevoren. Indrukwekkend! Maar er is ook een Engels geluidsspoor in pittig dolby surround.

Extra’s
Dit is een ‘limited edition’ (20.000 exemplaren) editie, verpakt in een blikken trommel met fraaie opdruk. Binnenin zit een boekje met veel liner notes en fotocollages, en er zijn zes kleine replica’s van internationale posters bijgevoegd. Op de dvd wemelt het van de extra’s, die via fraaie menu’s toegankelijk worden. Er is een zeer onderhoudend audiocommentaar van Warbeck en MacColl, gefilmde interviews met Fulci, Warbeck en MacColl, een grote still- en postergallery, de videoclip ‘And You Shall Live In Terror’ van death-metal band Necrophagia (gemaakt door cultregisseur Jim Van Bebber), verschillende trailers, en de Duitse pre-credit sequence, die niet in sepia maar in kleur is. Uit alles blijkt dat Sage Stallone, de initiatiefnemer van dit omvangrijke project, een grote liefde voor deze film koestert.

SN-koopadvies
Wie THE BEYOND hoog heeft zitten kan ook kiezen voor de dvd van het Zweedse EC-Entertainment, die geen extra’s heeft, maar van perfecte kwaliteit is. Als je de definitieve versie wilt hebben koop je de Anchor Bay-editie, die dus geweldig is, maar wel zo’n 150 piek kost.

Copyright Mike Lebbing. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #48, november 2000.

© Mike Lebbing
1 januari 2001