In het jaar 2075 heeft zich voltrokken waar sociaal-bewuste figuren al decennia lang voor hebben gewaarschuwd: de totale verloedering van Los Angeles. Misdaad, druggebruik, bizarre sex en bandeloos bloedvergieten bepalen dag- en nachtleven in de metropool. Vampirisme is sterk in opkomst, maar voormalige Nazi-kamparts (!) Dr. Van Helsing (Steiger) en een door hem gerecruteerde bende mean black brothers zitten de voornaamste aanstichters van dit kwaad dicht op de hielen.
Richard Elfman is de broer van componist Danny Elfman en mede-oprichter van de prettig gestoorde rockband Oingo Boingo. Hij regisseerde tot op heden twee genrefilms: FORBIDDEN ZONE (1980) en SHRUNKEN HEADS (1994), beide gebaseerd op scenario’s van Matthew Bright. Met deze twee films heeft REVENANT (hertiteld MODERN VAMPIRES voor de videomarkt; ‘Revenant’ valt in de categorie ‘moeilijke woorden’) een weifelachtige toon en twijfelachtige grappen gemeen.
Wat toonzetting betreft: deze aarzelt bij voortduring tussen gierend recht-toe-recht-aan horrorwerk verlucht met shockerend gore makeup-effecten enerzijds en onzinnige, buitenissige komedie anderzijds. Een onzekerheid die vooral in hand wordt gewerkt door het optreden van Rod Steiger, de grote karakteracteur van weleer, die zich sedert AMERICAN GOTHIC (John Hough, 1987) schijnt te hebben toegelegd op het neerzetten van de meest groteske karikaturen. Zijn portret van de Weense Dr. Van Helsing is zó mateloos gechargeerd dat bij de kijker het vermoeden wordt gewekt met een bizarre klucht van doen te hebben, terwijl verdere gebeurtenissen in een heel andere richting wijzen.
Dit is een jammerlijke ontwikkeling omdat REVENANT een paar originele vondsten in huis heeft, die in de apekool rond Van Helsing en zijn bende zwarte jeugd (‘black trash to wipe out white trash.’) volledig verdrinken. De diverse grappen, die in REVENANT worden gemaakt, zijn helaas van verregaand infantiel gehalte en gaan soms onacceptabel over de schreef. Een dieptepunt wordt bereikt als Van Helsing in een gepassioneerde monoloog verklaart dat hem als ehemalige kamparts niets te verwijten valt aangezien hij alleen medische experimenten uitvoerde op van vampirisme verdachte Joden en zo de basis legde voor zijn huidige, geduchte kennis van het vampirisme. Bij zulke geestigheden past geen commentaar meer; men schudt zwijgend het hoofd.
Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #39, februari/maart 1999.