DNA(1996)

In Sarawak, een provincie van Noord-Borneo, laat dorpsarts Ash Mattley (Dacascos) zich door geroyeerde geneticus Dr. Karl Wessinger (Prochnow) overhalen mee te werken aan DNA-experimenten op de restanten van Balacau, een als godheid vereerd dier uit de vergeten Perushu-beschaving.

Wessinger heeft echter een geheime agenda: hij wil het resultaat van zijn DNA-replicatie als oorlogsmachine verkopen aan het Pentagon.

DNA is het regiedebuut van William Mesa, wiens bedrijf IntroVision Int’l, Inc. (later Flash Film Works, Inc.) verantwoordelijk was voor de visuele effecten van een reeks publiekstrekkers in de jaren ’90 (o.m. UNDER SIEGE, 1992, en THE FUGITIVE, 1993). DNA zou aanzienlijk beter zijn gediend met titels als DNA: GUESS THE MOVIE of DNA MEETS WOLFEN MEETS THE KEEP MEETS THE THING MEETS ALIEN MEETS PREDATOR MEETS HARD TARGET MEETS JURASSIC PARK MEETS THE RELIC, want Mesa’s film wandelt kopiërenderwijze van de ene titel naar de andere. Het is misschien begrijpelijk dat Mesa zich in zijn debuut als regisseur wil manifesteren als een meester van actie-beladen, eye-popping visuele effecten, maar het valt moeilijker te verklaren waarom DNA onder zijn handen verwordt tot derivatieve cinema van het zuiverste water, tot niet meer dan een quiz-film.

Ondanks het feit dat de film de ene bekende (en daardoor voorspelbare) scène aan de andere rijgt, is DNA geen vervelende rolprent geworden. Mesa heeft bijzonder aantrekkelijke locaties gevonden op de Filippijnen; Dacascos zet zijn argeloze hoofdrol met verve neer (hoewel zijn transformatie van dorpsarts tot volleerde jungle-commando halverwege de film moeilijk is te verkroppen); Prochnow draagt een broeierig portret van bezeten megalomanie aan.

Het valt op dat scenarist Nick Davis voor actrice Robin McKee weinig meer te doen vindt dan hinderlijk in de weg lopen en veelvuldig gillen en struikelen in momenten van suspense. Hopelijk komen Amerikaanse actrices binnenkort eens en masse in opstand tegen de verregaand onbenullige, kleinerende en overbodige rollen, waarmee een in wezen misogyn-georiënteerde industrie hen bij voortduring opzadelt. Laten zij bij hun actie de zinrijke woorden van socialistische voorvechter F. Domela Nieuwenhuis als motto in hun banier meevoeren: ‘Heel het raderwerk staat stil als uw machtige hand het wil’. Maar dit terzijde.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #31, augustus/september 1997.

© Erique J. Rebel
1 augustus 1997