DOA: Dead or Alive(1996)

De Japanse ninja-prinses Kasumi (Ao­ki), worstelaar/karateka Tina (Pressly), mees­ter­die­vegge Chris­tie (Valance) en lijfwacht/karateka Ayanai (Malthe) hebben ieder zo hun redenen om deel te nemen aan een martial arts-toernooi op een afgelegen eiland in de Chinese Zee, waar Dr. Victor Donovan (Roberts) hun gastheer is. Wat zij niet weten, is dat Donovan nano-technologische middelen heeft ontwikkeld om de capaciteiten van zijn deelnemers te downloaden en te verkopen aan de hoogste bieder. Als de vier superbabes achter Donovans snode plannen komen, zijn de rapen goed gaar…

DOA: DEAD OR ALIVE is gebaseerd op een martial arts/infiltratie-videogame van TECMO, die weer is geënt op het grondpatroon van het infiltratie-avontuur bij uitstek: ENTER THE DRAGON (1973). In handen van martial arts-acteur, -choreograaf en -regisseur Cory Yuen (wiens naam regelmatig wordt verbasterd tot Corey Yuen) is DOA een opgeruimd werkstuk geworden dat zichzelf en de ongegêneerde celebratie van girlpower geen ogenblik serieus neemt.

De rudimentaire plot is niet meer dan een middel om de karakters uit het oorspronkelijke spel op te voeren en in de gelegenheid te stellen om zich in opvallend schaarse kledij door een haag van bad guys te beuken. Men heeft zelfs actrices gevonden, die de game-karakters qua uiterlijk benaderen: Jaime Pressly als de niet te onderdrukken Tina, de Australische popzangeres Holly Valance als de manipulatieve Christie en Devon Aoki als ninja-prinses Kasumi (men herinnert zich Aoki misschien nog als killer-op-rollerblades Miho in SIN CITY, 2005). Sophisticated en diep van stof en inzicht kun je DOA niet noemen, maar de film bereidt de liefhebber een hoop onversneden pret. Als er dan per se speelfilms van videogames moeten worden gemaakt (dat door de filmkritiek verguisde genre), is dit de manier om ‘t te doen: vlot, humoristisch, sierlijk en met een fikse dosis zelfspot.

P.S.: Circa twee jaar geleden haalden de ontwerpers van het spel DOA de (Engelstalige) kranten toen bekend werd dat zij ‘a mind-bogling fortune’ hadden gespendeerd aan een programma om de boezems der vrouwelijke warriors zo realistisch mogelijk op en neer te laten hupsen – wat wel aangeeft in welke contreien TECMO de meeste belangstelling van de koper/speler verwacht… (Waardering uitsluitend te zien in het licht van soortgelijk werk).

Copyright Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #74, zomer 2007.

© Erique J. Rebel
1 juni 2007