‘First there was THE SILENCE OF THE LAMBS, then came SE7EN, now there is…THE UGLY’. Voor een productie met zo’n pakkende inlay-tekst wil je wel even gaan zitten.
In het Clouse Institute for the Criminally Insane probeert psychologe Karen Schumacher (Hobbs) via een reeks van gesprekken dieper door te dringen in de gedachtenwereld van serie-moordenaar Simon Cartwright, bijgenaamd ‘The Ugly’ (Rotondo). Zij stuit daarbij op klassieke stoornissen als een gebroken gezin, een manisch-depressieve moeder, een haatdragende en gewelddadige vader, conflicten op school en werk, lijfstraffen, enz.
Intussen heeft Schumacher zich teweer te stellen tegen kaderleden en bewakers van het instituut die – gezien hun bedenkelijke gedragingen – rijp zijn voor opname in hun eigen strafinrichting. Vóór alles is THE UGLY een oefening in stijl. Om Cartwright’s schizofrene, zwaar uit het lood hangende wereld tastbaar te maken, benut Reynolds een fascinerende telescopische verteltrant, die heden, verleden en naaste toekomst vrijwel naadloos met elkaar verbindt. Vervreemdingseffecten (zoals abrupte discontinuiteit in het geluidsdecor en verrassende opname-perspectieven) versterken het vermoeden getuige te zijn van een mentale staat, die in geen enkel opzicht beantwoordt aan geaccepteerde of invoelbare beleving/verwerking van emoties.
Is de film naar vormgeving experimenteel en boeiend te noemen, inhoudelijk wordt de kijker geconfronteerd met elementen, die – juÃst na THE SILENCE OF THE LAMBS en SE7EN – als derivatief door de mand vallen (lees: jatwerk). Bovendien wil de film de kijker er wat al te snel en gemakkelijk van overtuigen dat iemand met een ongelukkige jeugd per se opgroeit tot een seriemoordenaar-met-een-doodeng-scheermes voor wie geen vrouw veilig is (wat Schumacher tenslotte aan den lijve moet ervaren). Een zwak punt is dat het werkje zich bij voortduring verlustigt in verregaand sadistische handelingen, die de makers bij monde van Karen Schumacher met klem zeggen te verwerpen. Niettemin een merkwaardige film, die misschien even moet worden gehuurd.
Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #38, december 1998/januari 1999.