The Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation(1995)

Het zal u, beste lezer, wellicht nauwelijks interesseren, maar sinds kort voert videodistributeur Columbia TriStar Home Video een nieuw beleid ten aanzien van de pers: van releases waar men geen al te hoge verwachtingen van koestert worden niet langer zichtcassettes beschikbaar gesteld. Met andere woorden: journalisten die de films in kwestie niet toevallig al op een andere manier gezien hebben, moeten maar wachten totdat ze te huur zijn alvorens er een recensie over te kunnen schrijven.

Zo’n film is bij voorbeeld THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE: THE NEXT GENERATION. Nu raakt u hopelijk alsnog geïnteresseerd, want hoe komt u dan van ons te weten of dit vierde deel uit de reeks (oorspronkelijk aangekondigd als THE RETURN OF THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE) nog een beetje de moeite waard is? U hebt geluk deze keer. Als u hem daar zelf al niet gezien hebt, kunnen wij u dankzij de eenmalige Nederlandse bioscoopvertoning tijdens het 13e Festival van de Fantastische Film berichten dat dit een volkomen overbodige film is.

De enige reden dat Columbia besloten heeft om deze alweer uit 1995 daterende sequel alsnog uit te brengen, is de plotselinge sterstatus van de twee hoofdrolspelers. Matthew McConaughey is inmiddels bekend van A TIME TO KILL en CONTACT, Renee Zellweger volgde hem op de voet met JERRY MAGUIRE. En THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE: THE NEXT GENERATION is, kort maar krachtig, het soort film dat een gearriveerde ster doorgaans als a skeleton in the closet pleegt te bestempelen (alhoewel McConaughey er, volgens een recent artikel in het blad Sight & Sound, weinig moeite mee heeft).

De film werd geregisseerd door Kim Henkel, co-scenarist van deel één, en is een bijna letterlijke remake van de oorspronkelijke film. In interviews verklaarde Henkel dat hij zó ontevreden was over de twee eerdere vervolgen (waaraan hij part noch deel had) dat hij, toen hij de kans kreeg, maar wat graag toehapte om een vierde deel te regisseren. Vervolgens wringt hij zich in allerlei vreemde bochten om te benadrukken dat deze nieuwe film, hoewel bijna integraal gekopieerd van het origineel, toch zeer veel nieuwe elementen bevat. Zou hij daarmee de aanwezigheid van een aantal nieuwe maniakken, onder wie deze keer ook een vrouw, bedoelen? Of het feit dat iedere morele grens, die door Tobe Hooper nog nèt niet overschreden werd, door Henkel zonder enige scrupule gepasseerd wordt?

THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE: THE NEXT GENERATION is een bijzonder voorspelbaar, platvloers en sadistisch werkje, dat iedere redeeming value van het oorspronkelijke meesterwerk ontbeert. Niets meer of minder dan een genante oefening in zakkenvullerij. Zo, dat moest er even uit. Natuurlijk zat Columbia niet op deze recensie te wachten. En natuurlijk holt u nu tóch gelijk naar de videotheek – maar niet zeggen dat u niet gewaarschuwd was!.

Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #32, oktober/november 1997.

© Jan Doense
1 oktober 1997