• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Crime

IFFR

Twilight of the Warriors: Walled in (2024)

TWILIGHT OF THE WARRIORS: WALLED IN is een fantastische ode aan een vergaan Hongkong. Soi Cheangs nieuwste actiefilm combineert de stijl van de Hongkongse jaren-tachtig-cinema – de glorietijd – met die van de noughties in een van begin tot eind enerverende mix. Wie kan er beter dan Soi Cheang anno 2025 een ode te brengen […]
Bioscoop

Flight Risk (2025)

De laatste regieklus van Mel Gibson is opvallend kleinschalig en generiek. Zou de gestoorde Australiër FLIGHT RISK gemaakt hebben als vingeroefening voor zijn aangekondigde vervolg op PASSION OF THE CHRIST? Eén ding is zeker, die gek kan nog altijd een vermakelijke thriller in elkaar zetten.  Winston (Topher Grace), een voortvluchtige voormalig accountant van een maffiabaas, […]
Bioscoop

Joker: Folie à Deux (2024)

Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) zit in zijn donkere cel in Arkham Asylum. Door het luikje zien we zijn gezicht, warm verlicht door een vlam als hij een sigaret opsteekt. Waarom mogen de gevangenen in Arkham een aansteker in hun cel hebben? Omdat Todd Phillips dit zo’n cool shot vindt. Het is een detail, natuurlijk, maar […]
Camera Japan 2024

Baby Assassins: Nice Days (2024)

Mijn recensie van BABY ASSASSINS sequel 2 BABIES eindigde vorig jaar met het als aanbeveling bedoelde ‘meer van hetzelfde, plus net even wat meer’. Dat gaat een jaar later ook op voor BABY ASSASSINS: NICE DAYS, die nu op Camera Japan draait. Want dat is precies wat deze threequel te bieden heeft: gewoon weer op […]
Bioscoop

Trap (2024)

Waar je voorheen nog M. Night Shyamalans Wikipediapagina moest raadplegen om te leren dat de regisseur drie dochters heeft, begint dat de laatste tijd op andere manieren duidelijk te worden. Huize Shyamalan wordt steeds meer een familiebedrijf. Zo maakte dochter Ishana onlangs haar regiedebuut met de horrorfilm THE WATCHERS (geproduceerd door haar vader), nadat ze […]
Bioscoop

Maxxxine (2024)

Alles is groter, grappiger en gruwelijker in MAXXXINE, na X en PEARL het derde deel van Ti Wests uitstekende horrortrilogie. En wederom is het de grote Mia Goth-show, meer nog dan in de vorige films. Als je de trilogie in één zin zou moeten omschrijven aan een oningewijde, zou je kunnen zeggen: ‘een trio liefdesbrieven […]
Bioscoop

Longlegs (2024)

Oz Perkins’ nieuwste film is zijn meest conventionele tot nu toe, maar de bekende conventies die hij gebruikt voelen in zijn handen weer volledig authentiek, alsof dít verhaal hun eigenlijke oorsprong is. Met de beeldschone, nachtmerrieachtige horrorfilms FEBRUARY (ook bekend als THE BLACKCOAT’S DAUGHTER), I AM THE PRETTY THING THAT LIVES IN THE HOUSE en […]
Bioscoop

Boy Kills World (2023)

BOY KILLS WORLD is kandidaat voor de titel ‘Meest Knotsgekke Film van het Jaar’. De plot laat zich het best omschrijven als een geflipte parodie op THE HUNGER GAMES, met een geweldige Bill Skarsgård die voor die andere titel gaat: Koning van de 21e-eeuwse Genrefilm. Want zeg nou zelf: is er tegenwoordig nog een acteur […]
Bioscoop

Love Lies Bleeding (2024)

David Lynch, Quentin Tarantino en de gebroeders Coen worden regelmatig genoemd in de recensies van LOVE LIES BLEEDING. Maar wat de tweede film van Rose Glass (SAINT MAUD) bijzonder maakt tussen de talloze misdaadfilms die door bovengenoemde heren geïnspireerd zijn, is dat Glass niet zozeer een volgeling is als wel een geestverwant. Die ene directe […]
Imagine 2023

Satan Wants You (2023)

De ‘Satanic Panic’ wordt vaak beschouwd als een lachwekkend fenomeen gedreven door bezorgde moeders, maar het was ook een opeenvolging van gerechtelijke dwalingen met vreselijke consequenties. SATAN WANTS YOU onderzoekt het sensationalistische boek Michelle Remembers en onthult de bizarre oorsprong van de duivelse mania die door Noord-Amerika liep. Voor Schokkend Nieuws-lezers zal de term ‘Satanic […]
Bioscoop

The Killer (2023)

Na een dubieuze poging om zijn vaders droom te verwezenlijken, is David Fincher teruggekeerd naar zijn wortels. THE KILLER volgt een sociopatische huurmoordenaar die in uitgebreid detail zijn werkwijze aan het publiek uitlegt. Dit resulteert in een film die even nauwkeurig en koel is als het onderwerp. Het is alweer bijna tien jaar geleden sinds […]
Camera Japan 2023

Baby Assassins 2 Babies (2023)

De ‘baby’s’ uit culthit BABY ASSASSINS (2021) zijn inmiddels volwassen, en daar komen allerhande nieuwe grotemensenproblemen bij kijken. Openstaande rekeningen, vakbondsregels, én hongerige jonge collega’s voor wie Mahiro (Saori Izawa) en Chisato (Akari Takaishi) slechts obstakels op de carriereladder zijn. De jonge honden in kwestie zijn Makoto (Atomo Mizuishi) en Yuri (Joey Iwanaga), twee beginnende […]
RECENSIE

A Haunting in Venice (2023)

Agatha Christie’s boeken over de Belgische detective Hercule Poirot zijn misschien de beste moordmysteries ooit geschreven, maar daaraan had Kenneth Branagh niet genoeg. Met A HAUNTING IN VENICE maakt hij zijn derde Christie-bewerking, met opnieuw aanpassingen om de plot van meer diepgang te voorzien. Branaghs vorige twee Christie-films, beide met een scenario van Michael Green, […]
RECENSIE

John Wick: Chapter 4 (2023)

Na een gedwongen pauze van vier jaar is Keanu Reeves eindelijk terug als de boeman van de onderwereld, John Wick. In JOHN WICK: CHAPTER 4 zijn de stunts groter, het verhaal absurder, en duurt het allemaal veel langer. Maar die drie uur zitten wel vol met keigoede actie. Allereerst moeten we even stilstaan bij Lance […]
RECENSIE

The Pale Blue Eye (2022)

Het fijne aan genrefilms is dat je weet hoe je ze moet kijken: elk (sub)genre heeft zijn eigen stijl, een zekere toon, een bepaald niveau realisme. Maar wat als een film, zoals THE PALE BLUE EYE, steeds van genre verandert? De simpelste samenvatting van de plot is dat het een detectiveverhaal is waarin Edgar Allan […]
RECENSIE

Violent Night (2022)

DIE HARD (John McTiernan, 1988) meets BAD SANTA (Terry Swigoff, 2003), een combinatie zo voordehandliggend dat het een wonder mag heten dat VIOLENT NIGHT niet al veel eerder gemaakt is. Een lompe, uitgebluste kerstman die onverhoops in een Die Hard-scenario terecht komt? Da’s koren op de subversieve hi-concept molen van Tommy Wirkola. Na zijn doorbraak […]
RECENSIE

Goodnight Mommy (2022)

Soms lijkt het wel alsof de naam van Naomi Watts bovenaan de stapel ligt als men in Hollywood een remake van een horrorfilm wil maken. De Australische deed het al voor THE RING en FUNNY GAMES, en ook voor GOODNIGHT MOMMY kwam men bij haar aankloppen. Daarmee is meteen het enige positieve over deze Amazon Prime-film […]
RECENSIE

Orphan: First Kill (2022)

Dertien jaar na het nasty origineel ORPHAN, doemt er plots een prequel op uit het dichtbegroeide bos der Horrorvervolgen Waar Feitelijk Niemand Op Zat Te Wachten. Maar wat blijkt? ORPHAN: FIRST KILL is misschien wel beter en in ieder geval vermakelijker dan zijn voorganger. Uiteraard ten overvloede, maar wie ORPHAN (Jaume Collet-Serra, 2009) nooit heeft […]
RECENSIE

The Batman (2022)

De stripfilmliefhebber is de laatste tijd zo verwend dat de aankondiging van de zoveelste Batman-film zeer waarschijnlijk enigszins blasé ontvangen werd. Maar Matt Reeves’ nieuwe versie is niet zomaar een Batman, het is The Batman. De titel grijpt terug naar de begindagen van het personage, toen tekenaar Bob Kane hem eind jaren dertig voor uitgeverij […]
RECENSIE

Texas Chainsaw Massacre (2022)

De TEXAS CHAINSAW MASSACRE-reeks is nog vaker opnieuw opgestart dan een krakkemikkige computer met Windows Vista. Op Netflix holt onze geliefde Texaanse keurslager Leatherface voor de zoveelste keer achter paniekerige tieners aan. De grootste naam achter de negende TEXAS CHAINSAW – die wederom alle vervolgfilms negeert – is Fede Alvarez, regisseur van DON’T BREATHE (2016) […]
RECENSIE

Nightmare Alley (2021)

In NIGHTMARE ALLEY waarschuwen Del Toro en scenarist Kim Morgan over de alsmaar groeiende morele corruptie in onze wereld. “Your past, your present and your future.” In de vroege jaren 90 las de jonge Del Toro het boek NIGHTMARE ALLEY  van William Lindsay Gresham en vond het een geweldige roman die de American Dream daadwerkelijk […]
RECENSIE

Night Teeth (2021)

Lekker stappen met twee vampierchicks. Hoe plat ook, het is een premisse waarvan je verwacht dat-ie een dikke bak lol kan opleveren. NIGHT TEETH is er om te bewijzen dat het ook anders kan: nodeloos gecompliceerd en toch nagenoeg leeg. Na uitleg over een eeuwenlange wapenstilstand tussen mensen en vampiers, krijgen we te zien hoe […]
RECENSIE

Willy’s Wonderland (2021)

Nic Cage vecht tegen pluche robots. Wat valt er nog meer over te zeggen? Het klinkt als een ontzettend goed idee. Dat wel. Maar hoe lang kun je één grap blijven rekken? Een naamloze mannelijke man, met leren jack en zonnebril, rijdt met zijn ragbak een klein Amerikaans dorpje binnen. Een spijkermat maakt echter finaal […]
RECENSIE

Malignant (2021)

BIOSCOOP | In een onheilspellend ogend gebouw op een rots huist een wetenschappelijk instituut, waar een team van wetenschappers zich zorgen maakt over een weerzinwekkend wezentje. ‘Ik vermoord jullie allemaal!’ roept het. Wat een heerlijk ouderwetse, pulpige openingsscène voor wat een heerlijk ouderwetse pulpfilm blijkt! Na die proloog ontmoetten we Madison (Annabelle Wallis), die geplaagd wordt […]
RECENSIE

Don’t Breathe 2 (2021)

Dit onvermijdelijke vervolg is weliswaar spannend, maar stukken minder verrassend dan het origineel. In het succesvolle DON’T BREATHE uit 2016 maakten we kennis met de blinde Vietnam-veteraan Norman Nordstrom (Stephen Lang), oftewel The Blind Man. We zagen hoe een aantal criminelen inbraken bij Norman, maar dat de rollen zich gaandeweg omdraaiden en de drie inbrekers […]
RECENSIE

Jolt (2021)

AMAZON PRIME | Hele boze en knappe vrouw heeft zeldzame aandoening die leidt tot moordlustige impulsen. Alleen zelf toegediende elektroschokken weerhouden haar van het overgaan tot gruweldaden. Wanneer zij in korte tijd eindelijk liefde vindt en weer kwijtraakt, is niets meer schokkend genoeg om haar razernij in toom te houden. Klinkt als een goed idee, […]
RECENSIE

The Forever Purge (2021)

In alweer de vijfde film uit de reeks is de jaarlijkse Purge terug van weggeweest, nadat die aan het eind van THE PURGE: ELECTION YEAR nog afgeschaft was. ‘Can the Purge help this divided country?’ THE FOREVER PURGE begint met een groep Mexicaanse immigranten die de grens oversteken naar de Verenigde Staten, om daar een […]
RECENSIE

Nobody (2021)

Eindelijk een antwoord op de vaak gestelde vraag: is Bob Odenkirk een goede actieheld? De scenarist van JOHN WICK en de regisseur van HARDCORE HENRY slaan de handen ineen om met een overtuigend antwoord te komen: een dikke vette ja. Hoofdpersoon Hutch Mansell is het toonbeeld van middenklasse-Amerika op middelbare leeftijd. Lagere leidinggevende in een […]
RECENSIE

Army of the Dead (2021)

Een plot die in drie woorden is samen te vatten: casinoroof met zombies. En dat dan met een dik Zack Snyder-sausje eroverheen. Of je nou wat kunt met zijn stijl of niet, je moet nageven dat dit de plezierigste film is die hij in tijden heeft gemaakt. Zack Snyder heeft fans genoeg. De goedkeuring van […]
RECENSIE

Promising Young Woman (2020)

Hoe kleurrijk en uitnodigend PROMISING YOUNG WOMAN er ook uitziet, er zit een machtig scherpe rand aan Emerald Fennells Oscarwinnende debuut. Langzaam sluipt iets zeer venijnigs de film binnen, en dat is niet alleen Carey Mulligan op haar fuck me-pumps. Eerder deze week ging de Oscar voor beste scenario naar PROMISING YOUNG WOMAN, dat ook […]
RECENSIE

New Order (2020)

Het Imagine Film Festival opent in deze vreemde tijden gepast met Michel Franco’s dystopische thriller NEW ORDER: radeloze demonstranten leggen het leven in Mexicostad stil, maar dan slaat het leger genadeloos hard terug. Soms kondigt de sociale revolutie zich op een vreemde manier aan. In NEW ORDER is het een groene waterstraal die uit de […]
RECENSIE

The Call (2020)

Gelukkig hebben de makers van THE CALL, waarin twee meisjes uit twee tijdperiodes met elkaar verbonden raken via een ouderwetse telefoon, meer tijd gestoken in het bedenken van een scenario dan in het verzinnen van een titel. De Zuid-Koreaanse film, niet te verwarren met het Tobin Bell/Lin Shaye-vehikel dat ook THE CALL heet en ook […]
RECENSIE

Seizure (2019)

TV | Inmiddels zijn er zoveel ’Nordic Noirs’ dat het lastig is het kaf van het koren te scheiden. SEIZURE/BESATT, een thrillerserie met een bovennatuurlijke twist, is in elk geval origineel. Twee Noorse rechercheurs met tegengestelde karakters, de introverte Max Sørensen (Anders Danielsen Lie, NOBEL) en streetwise rouwdouwer Sander Holm (Anders Baasmo Christiansen, BEYOND SLEEP, […]
RECENSIE

The Paramedic (2020)

“Weer noedelsoep?” Voor iemand die elke dag maar de voeten onder tafel moet schuiven, getuigt Ángel nu niet echt van grote dankbaarheid. In de Spaanse Netflix Original THE PARAMEDIC (EL PRACTICANTE) transformeert een onsympathieke narcist na een ongeluk in een meedogenloze moordenaar. Een personage slaat pas aan als er identificatie mogelijk is. Dat kan best […]
RECENSIE

Project Power (2020)

De drug van de toekomst heet Power. Het geeft je voor een paar minuten een willekeurige superkracht, maar in plaats van heldendaden veroorzaakt het eigenlijk alleen maar meer misdaad. Joseph-Gordon Levitt en Jamie Foxx spelen in deze even vermakelijke als ambachtelijke Netflix Original respectievelijk een rechercheur en een voormalig soldaat wiens paden kruizen op zoek […]
RECENSIE

The Miracle of the Sargasso Sea (2019)

Een lynchiaanse film, wordt THE MIRACLE OF THE SARGASSO SEA al veel genoemd. Die term betekent hier voor de verandering eens niet alleen dat de film ‘vreemd’ is, maar is ook thematisch relevant. We hebben hier te maken met een stadje waar onder de oppervlakte, jawel, allerlei duisters leeft. Politiechef Elisabeth (Angeliki Papoulia) wordt overgeplaatst […]
RECENSIE

La Llorona (2019)

BIOS/Oude folklore mengt zich met politieke thema’s in dit arthousedrama over de genocide in Guatamala. De legende van La Llorona (vertaald: ‘de huilende vrouw’) vertelt over een moeder die haar kinderen heeft vermoord, waarna ze ’s nacht naar hen op zoek gaat. Deze folklore is terug te vinden in onder andere Guatamala en Colombia, maar […]
RECENSIE

I See You (2019)

Net wanneer rechercheur Greg Harper op de verdwijningszaak wordt gezet van de 10-jarige Justin, gebeuren er onverklaarbare dingen in zijn huis. Alsof er niet al genoeg spanning was, nadat vrouwlief Jackie het bed heeft gedeeld met een andere kerel. Dit gezin staat onder hevige druk. Als je dan weer met dertig man tegelijk de bioscoop […]
RECENSIE

The Wild Goose Lake (2019)

TDiao Yinan (BLACK COAL, THIN ICE) gooit hoge ogen met zijn nieuwste, THE WILD GOOSE LAKE. Lekker is de film, prachtig geschoten en gemonteerd – en ook stom. Eventjes maar. Dit stuk kan daarom niet helemaal zonder spoilers. Een mix van arthouse en neo noir in het donker, in de regen, ergens in Wuhan (nu […]
RECENSIE

A Score to Settle (2019)

Wanneer je, zoals Nicolas Cage, in heel veel kleine genreproducties verschijnt, kan er eens een MANDY tussen zitten. Vaker beland je echter in iets als A SCORE TO SETTLE. Shawn Ku’s wraakthriller blijkt meteen een film die het cliché niet schuwt: in de proloog onderwerpt een schurk een arme drommel aan enhanced interrogation met een […]
RECENSIE

The Outsider (2020)

In het werk van Stephen King kent angst vele gezichten. Het bekendste is wel dat van Pennywise uit IT, een monster dat er zijn bestaansrecht aan ontleent. In de prima tiendelige HBO-serie THE OUTSIDER zit ook een monster, maar het voedt zich met verdriet en rouw. Deze recensie bevat spoilers voor de eerste vijf afleveringen! […]
RECENSIE

Guns Akimbo (2019)

BIOSCOOP | Van een kaalgeschoren Britney Spears tot een messentrekkende Dustin ‘Screech’ Diamond: sommige voormalige kindsterretjes gaan wel erg ver om hun brave imago van zich af te schudden. Dat geldt zeker ook voor Harry Potter-acteur Daniel Radcliffe. Na een ruftend lijk in SWISS ARMY MAN en een gehoornde demon in HORNS, gaat hij nu ‘full […]
RECENSIE

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn (2020)

Christopher Nolan zei ooit: ‘Neem een simpel verhaal en vertel het op een ingewikkelde manier.’ BIRDS OF PREY is het simpele verhaal van een vrouw die haar leven weer op de rit wil krijgen na een relatiebreuk, maar last krijgt van een vervelende vent die eist dat zij iets zoekt dat hij is kwijtgeraakt. Wat […]
RECENSIE

First Love (2019)

FIRST LOVE / HATSUKOI werd internationaal ontvangen als een van de beste Takashi Miike in jaren. En hoewel zulks regelmatig geroepen wordt, is dat dit keer meer dan terecht. Hoewel ik een groot fan ben van Takashi Miike ben ik al jaren enigszins teleurgesteld in de output van de hardst werkende man in de wereldwijde filmindustrie. […]
RECENSIE

Knives Out (2019)

Met THE LAST JEDI leverde hij de meest controversiële film uit de STAR WARS- franchise af, maar nu doet Rian Johnson zijn eigen ding weer. In KNIVES OUT geeft hij een twist aan het klassieke moordmysterie. En bewijst dat je zelfs planken van onmisbaar dik hout mis kan slaan.  Als rond de 45e minuut in […]
RECENSIE

Joker (2019)

Wat maakt de Joker zo’n populaire schurk? Misschien dat hij geen strak gedefinieerd personage is. Hij heeft geen vaststaand achtergrondverhaal, zoals Two-Face, zijn daden hebben geen duidelijk thema, zoals die van de Riddler. Het enige wat min of meer vaststaat is het uiterlijk – wit gezicht, rode mond, groen haar, paars jasje – en dat […]
RECENSIE

The Clovehitch Killer (2018)

De coming-of-age-serial-killer-thriller THE CLOVEHITCH KILLER stelt de vraag: wat doe je als je denkt dat je vader een seriemoordenaar is? Het antwoord blijkt minder bevredigend dan verwacht. De tiener Tyler Burnside (Charlie Plummer) groeit op in een streng maar liefhebbend gezin, waar zijn vader Don (Dylan McDermott) de dienst uitmaakt. Onder het juk van die […]
RECENSIE

Ruben Brandt, Collector (2018)

Je hebt animatie, en je hebt RUBEN BRANDT, COLLECTOR: een visueel rijke animatiefilm waarin glorieus spektakel is gekoppeld aan een bijzondere arthouse-vormgeving vol verwijzingen – en die tegelijkertijd het Disney-imperium een stevig lesje leert over de kracht en vreugde van animatie. Mimi is een meesterdief met één grote zwakte: kleptomanie. Wanneer ze door een mafiabaas […]
RECENSIE

Der Goldene Handschuh (2019)

Het leek onmogelijk dat er anno nu nog een film kon worden gemaakt die critici kon schokken, maar het is regisseur Fatih Akin gelukt met DER GOLDENE HANDSCHUH. Geen Thanos-origin story, maar een in liters schnaps gedrenkte biopic over een troosteloze Hamburgse seriemoordenaar. Als je een film maakt die het publiek radicaal verdeelt, dan heb […]
RECENSIE

John Wick Chapter 3: Parabellum (2019)

Keanu Reeves draaft voor de derde keer overtuigend op als supermoordenaar John Wick en de fans krijgen wat ze willen. Hetzelfde, maar dan meer. Veel meer. Maar helaas ook meer mystieke flauwekul, die voornamelijk op de lachspieren werkt. Wanneer de kruitdampen zijn opgetrokken en de aftiteling van JOHN WICK CHAPTER 3: PARABELLUM over het scherm […]
RECENSIE

Dragged Across Concrete (2018)

S. Craig Zahler (BONE TOMAHAWK, BRAWL IN CELL BLOCK 99) plukt graag aan open zenuwen. Met die neiging zit hij zichzelf in DRAGGED ACROSS CONCRETE eigenlijk vooral in de weg. Mel Gibson casten als racistische politieagent, dat is meteen al een staaltje (puberaal?) button pushing. Agenten Brett Ridgeman (Gibson) en zijn collega Anthony Lurasetti (Vince […]
RECENSIE

The House That Jack Built (2018)

Aan gezelligheid gaat Lars von Trier (ANTICHRIST, MELANCHOLIA) zelden ten onder. Zijn films dalen af in de meest donkere krochten van de menselijke ziel. In THE HOUSE THAT JACK BUILT mag je die afdaling ook letterlijk nemen: Dante achterna, negen cirkels richting allesverzengende hel. Zeven jaar lang was Lars von Trier, 62 intussen, persona non […]
RECENSIE

Halloween (2018)

Na een reeks gefaalde sequels en overbodige remakes keert Michael Myers op gepaste (bloedige) wijze terug naar Haddonfield. En het is fijn thuiskomen. Zowel voor The Shape als voor de kijker. Regisseur David Gordon Green en co-scenarist Danny McBride brengen het geheel terug naar de basis. De handvol verloren zielen die gek waren op overbodige […]
RECENSIE

Gräns (2018)

Fans van LET THE RIGHT ONE IN spitsen nu de oren (en alle andere zintuigen). John Ajvide Lindqvist, die het scenario van die film schreef naar zijn eigen roman, schreef namelijk ook een kort verhaal dat nu verfilmd is – met even fascinerend resultaat. Sinds zijn debuut met Låt den rätte komma in in 2004 […]
RECENSIE

Hold the Dark (2018)

Regisseur Jeremy Saulnier (BLUE RUIN, GREEN ROOM) timmert aardig aan de weg. Hij mag de serie TRUE DETECTIVE uit het slop trekken. Op basis van zijn nieuwste film zou dat wel eens verkeerd uit kunnen pakken. Is het nodig dat in een film alles moet worden verklaard om te blijven boeien? Mensen die van film […]
RECENSIE

The Happytime Murders (2018)

Maanden voor de release van THE HAPPYTIME MURDERS klaagden de makers van Sesamstraat filmproducent STX Productions aan. Met de slogan “No Sesame, All Street” zou STX de indruk wekken dat er een link bestaat tussen de kinderserie en een poppenfilm die allesbehalve kindvriendelijk is. De rechtszaak werd afgewezen, maar dankzij dit nieuws kreeg de productie […]
RECENSIE

Under the Silver Lake (2018)

Heeft Sam in UNDER THE SILVER LAKE nou een vreemd complot ontdekt na de mysterieuze verdwijning van zijn knappe buurvrouw? Of zegt zijn obsessie juist iets over onze eigen ongezonde band met de popcultuur? Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar eigenlijk is UNDER THE SILVER LAKE een perfecte metgezel van Steven […]
RECENSIE

Hotel Artemis (2018)

Nadat komend voorjaar de JOHN WICK-trilogie wordt afgerond, kunnen we ons opmaken voor een televisieserie over het Continental-hotel. HOTEL ARTEMIS weet dat gras geniepig voor de voeten van de Wicks moordende collega’s weg te maaien. Artemis is weliswaar niet exact zoals de hotelketen waar John Wick graag incheckt, maar kent wel aardig wat overeenkomsten. Elke […]
RECENSIE

Bad Samaritan (2018)

Ken je dat verhaal van de dronken acteur die zijn handtekening dacht te zetten op het servetje van een gewiekste producent/regisseur? Bleek dat servetje mooi een contract te wezen! Kul natuurlijk, maar het is lastig een andere verklaring te bedenken voor de aanwezigheid van de immer genietbare David Tennant in het bespottelijke BAD SAMARITAN. Een […]
RECENSIE

Have a Nice Day (2017)

HAVE A NICE DAY is het passieproject van Chinese animator Liu Jian, waar hij vijf jaar lang aan werkte. Naast de regie is ook de animatie, het script en zelfs wat van de muziek van zijn hand. Net als met zijn eerste film PIERCING I zoomt hij met zijn nieuwste in op de onderkant van […]
RECENSIE

Twin Peaks: A Limited Event Series (2017)

Een terugkeer van een televisieserie na vijfentwintig jaar, dat zijn zware verwachtingen waar de makers aan moeten voldoen. TWIN PEAKS: THE RETURN, het officiële derde seizoen van culthit TWIN PEAKS, heeft gelukkig dezelfde mensen aan het roer: Mark Frost, en bovenal David Lynch. Directeur van de Amerikaanse betaalzender Showtime, David Nevins, tevens de geldschieter voor […]
RECENSIE

The Frankenstein Chronicles (2015–2017)

THE FRANKENSTEIN CHRONICLES is – misschien passend – een vreemde hybride: geïnspireerd door het werk van Mary Shelley, maar ook beïnvloed door Dickens, met een snufje Poe, een moordmysterie als uitgangspunt en veel aandacht voor historische ontwikkelingen. Ironisch genoeg komt het uiteindelijke schepsel nooit echt tot leven. De twee seizoenen van de serie, geproduceerd door […]
RECENSIE

Jessica Jones (seizoen 2) (2015–2019)

Onze cynische, misantropische detective is weer terug. We hebben er bijna tweeënhalf jaar op moeten wachten, maar detective/superheld Jessica Jones (Krysten Ritter) heeft eindelijk haar tweede seizoen. Gelukkig was het het wachten waard. Het blijft lastig om een plotbeschrijving te geven bij deze series, want eigenlijk zijn alle ontwikkelingen na de eerste aflevering al spoilers. […]
RECENSIE

Death Wish (2018)

Het meest opwindende aan de remake van DEATH WISH is dat de film je een geldig excuus geeft om de discutabele vigilante-thriller uit 1974 weer eens terug te zien. Eli Roth mag graag koketteren met ‘foute’ genres als torture porn (HOSTEL), nazipropaganda (het STOLTZ DER NATION-segment in INGLOURIOUS BASTERDS) en de kannibalenfilm (THE GREEN INFERNO) […]
RECENSIE

The Limehouse Golem (2016)

Victoriaans Londen is weer in de greep van een seriemoordenaar. Zijn bijnaam luidt deze keer niet Jack the Ripper, maar The Golem. Aan Bill Nighy de taak hem te vinden, terwijl hij ook nog een Vaudeville-actrice van de galg moet zien te redden. Het is 1880 en in de duistere straten van Londen waart een […]
RECENSIE

The Villainess (2017)

De indrukwekkende openingsscène van het Zuid-Koreaanse THE VILLAINESS van Byung-gil Jung schept grote verwachtingen voor de rest van de film. Het goede nieuws is dat die volledig worden waargemaakt. Het slechte nieuws is dat dit pas in het laatste kwartier gebeurt.  Gelukkig is die openingsscène er wel een waar je een poosje mee vooruit kunt. […]
RECENSIE

Top Knot Detective (2017)

IFFR | Australische nepdocumentaire TOP KNOT DETECTIVE gaat over een campy tv-serie met Samoerais die een cultus aanzwengelde. Als een korte sketch was het misschien nog leuk geweest, maar na anderhalf uur is de lol er echt af. Nog nooit van TOP KNOT DETECTIVE gehoord? Tijdens een fanconventie in Australië zien we allerlei enthousiaste cosplayers […]
RECENSIE

Radius (2017)

DVD/RADIUS wist online wat buzz te genereren als een film ‘met een ijzersterk gegeven’. Daar moet je dus voor oppassen. Want als een ijzersterk gegeven goed wordt uitgewerkt, dan heb je een film met een ijzersterk verhaal. Gebeurt dat niet, dan… tja, dan krijg je RADIUS. In de openingsscène van RADIUS wordt Liam (Diego Klattenhoff) […]
RECENSIE

Dark (seizoen 1) (2017–2020)

De nieuwe Duitse serie DARK heeft om onverklaarbare redenen een Engelse titel die een grimmige thriller suggereert. Maar, wat in de trailer sterk onderbelicht blijft, is het bovennatuurlijke element: tijdreizen. De Duitse regisseur Baran bo Odar probeerde eerder dit jaar door te breken in Hollywood met de weinig geslaagde Jamie Foxx-film SLEEPLESS. Nu is hij […]
RECENSIE

The Punisher (seizoen 1) (2017–2019)

THE PUNISHER had een generieke macho-show kunnen worden; het gaat tenslotte over een getrainde veteraan die met bruut geweld slechteriken neerknalt. Gelukkig weet de Netflix-serie dat te vermijden. Deze Marvel spin-off zat er al even aan te komen: Frank Castle a.k.a. The Punisher werd al in het tweede seizoen van DAREDEVIL geïntroduceerd. Jon Bernthal’s vertolking […]
RECENSIE

Leatherface (2017)

Dit jaar zagen we Chucky, Pennywise, de Xenomorph en Jigsaw al terugkeren. Dan kan onze favoriete Texaanse kannibaal met kettingzaag natuurlijk niet achterblijven. Leatherface mag dan het aan elkaar genaaide gezicht van de TEXAS CHAIN SAW MASSACRE franchise zijn, de zwaarlijvige moordenaar speelt telkens tweede viool als kleurrijke types als Chop Top (Bill Moseley), Sherrif […]
RECENSIE

The Snowman (2017)

Een uitstekende regisseur, een sterrencast, een scenario naar het boek van een Scandinavische bestsellerauteur, Martin Scorsese als producent en indrukwekkende Noorse sneeuwlandschappen als achtergrond. THE SNOWMAN zou een sterk staaltje Nordic Noir moeten zijn, maar die hoop smelt al snel weg.  Het had zo mooi kunnen zijn. De trailer beloofde een sfeervolle, duistere Scandinavische thriller […]
RECENSIE

What Happened to Monday (2017)

Geen horrorkomedie dit keer: Tommy Wirkola regisseerde voor het eerst een sciencefictionfilm. Dankzij de ongeloofwaardige personages, thematische pretenties en een voorspelbaar plot valt er met WHAT HAPPENED TO MONDAY nog steeds wat te lachen. Onbedoeld, dat wel. Extreme overpopulatie, opwarming van de aarde en een dreigend voedseltekort. Halverwege de eenentwintigste eeuw komt politicus en wetenschapper […]
RECENSIE

1922 (2017)

‘In 1922 I murdered my wife.’ In de Netflix-adaptatie van Stephen Kings korte roman 1922 draait het niet om de vraag wie het deed maar wel waarom. Het antwoord van deze whydunit pakt helaas te mager uit. In zijn verhalenbundel Full Dark, No Stars uit 2010 nam Stephen King ook het 131 pagina’s tellende 1922 […]
RECENSIE

Mindhunter (seizoen 1) (2017–2019)

MINDHUNTER, de nieuwe Netflix-serie van relatieve nieuwkomer Joe Penhall, voelt toch voornamelijk als ‘het nieuwe project van David Fincher’, die uit zijn vertrouwde seriemoordenaarsvaatje tapt.  De nieuwe true crime-thrillerserie MINDHUNTER wordt in marketing en pers breed uitgemeten als ‘de nieuwe serie van Fincher’. Hij mag de grootste naam zijn die zich aan het project heeft […]
RECENSIE

Like Me (2017)

LIKE ME draait vrijdagavond in ’t Hoogt in Utrecht, als een double bill met COLOSSAL, tijdens Chasing Reels, een terugkerende avond voor niet eerder in Nederland vertoonde indiefilms. Zoals bij veel hedendaagse indietitels is het een film die flirt met genre-elementen.  De explosieve openingsscène van LIKE ME toont een sadistische overval op een nachtwinkel, waarbij […]
RECENSIE

The Defenders (2017)

Marvels nieuwste serie brengt vier helden samen in een strijd tegen een eeuwenoude vijand. Maar voordat ze er klaar voor zijn, moeten ze eerst leren samenwerken. Daar gaat veel tijd in zitten. Tijd die ze niet hebben. e pakken het verhaal van THE DEFENDERS op waar het tegenvallende eerste seizoen van IRON FIST eindigde: Danny […]
RECENSIE

Baby Driver (2017)

Na maanden van anticipatie en speculatie scheurt Edgar Wrights BABY DRIVER vandaag eindelijk de bioscopen in. Terechte voorpret? Yeah, baby! Baby (een voortreffelijke Ansel Elgort) bestuurt vluchtauto’s bij bankovervallen. Hij werkt voor crime boss Doc (Kevin Spacey) die regelmatig aan zijn crew uit moet leggen dat deze zwijgzame jongen met zijn babyface en eeuwige koptelefoon […]
RECENSIE

Fargo (seizoen 3) (2014–2023)

Jaloerse broers, een gewiekste recidiviste, rechtschapen rechercheurs en een schimmige zakenman vergezeld door een gewelddadige Russische handlanger. In het nieuwe seizoen van FARGO belanden deze personages door veel ongelukkige misverstanden weer in elkaars vaarwater. Zouden Franz Kafka of Samuel Beckett, als ze geïncarneerd waren als hedendaagse tv-scenaristen, niet zoiets schrijven als FARGO? Die vergelijking klinkt […]
RECENSIE

Twin Peaks (seizoen 3, aflevering 1 en 2) (2017)

Het is een vreemde gewaarwording en een beklemmende openingszet van het eerste deel van het langverwachte derde seizoen van TWIN PEAKS. Kyle Maclachlan en Sheryl Lee als Dale Cooper en Laura Palmer in de Black Lodge. Beiden nog onaangetast door de tand des tijds, terwijl Laura praat over de toekomst: Over 25 jaar zal je […]

Berichten navigatie

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden