• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Romance

Bioscoop

The Beast (2023)

Sciencefiction heet het genre van de ideeën te zijn, op papier althans. Geldt dat ook voor sciencefictionfilms? Een paar maanden geleden merkte een Amerikaanse filmjournalist over Jean-Luc Godards heruitgegeven klassieker ALPHAVILLE (1965) op (in mijn vertaling): ‘zoals veel geweldige sciencefictionfilms is het meer een ervaring of een gevoel dan een coherente verzameling van filosofische of […]
Bioscoop

Poor Things (2023)

Een meisje wordt geïsoleerd opgevoed. Een buitenstaander komt op bezoek. Het meisje ontdekt seks en ontsnapt. Dat is (grosso modo) de samenvatting van DOGTOOTH, de film waarmee Yorgos Lanthimos in 2009 doorbrak. Het is ook het uitgangspunt van zijn nieuwste film, POOR THINGS. Deze bespreking bevat milde spoilers. Het meisje hier heet Bella Baxter. We […]
IFFR 2024

Aire: Just Breathe (2024)

Als er dan toch films over de isolatie en angst tijdens de lockdowns gemaakt moeten worden, dan liefst zoals AIRE: JUST BREATHE. Een effectieve lowbudget-sciencefictionfilm waarin andere mensen en zelfs de lucht om in te ademen niet te vertrouwen zijn. AIRE: JUST BREATHE is de vijfde film van de Dominicaanse regisseur, producent en schrijver Leticia […]
RECENSIE

Asteroid City (2023)

Wes Anderson, je moet ervan houden. De idiosyncratische regisseur met de corduroypakken is al jaren het oogappeltje van de filmhuiswereld, maar met ASTEROID CITY heeft hij eindelijk een film gemaakt die door Schokkend Nieuws besproken kan worden. In geen van zijn eerdere projecten kon je namelijk een ufo zien landen.
RECENSIE

Bones and All (2022)

Het is al een tijdje geleden dat de straten versierd werden met filmaffiches van een horrorfilm, maar met BONES AND ALL is dat in heel wat steden dus het geval. Veel daarvan heeft te maken met wonderboy Timothée Chalamet die hierin de hoofdrol speelt, maar vooral gaat het om regisseur Luca Guadagnino. Deze Italiaanse regisseur […]
RECENSIE

Three Thousand Years of Longing (2022)

Zeven jaar geleden blies George Miller ons allemaal uit onze stoel in de bioscoop met zijn meesterwerk MAD MAX: FURY ROAD, een van de beste actiefilms aller tijden. Momenteel zit hij weer in de woestijn om de prequel FURIOSA op te nemen, maar in de tussentijd kunnen we dit nieuwe romantische sprookje van hem kijken. […]
RECENSIE

Benedetta (2021)

Vol verwachting klopt ons Schokkend hart als producent Saïd Ben Saïd eind april 2017 twittert dat ónze Paul Verhoeven een nieuwe speelfilm gaat maken. Het affiche dat de ELLE-producent met zijn tweet mee de wereld in stuurt, belooft bovendien een terugkeer naar de onderwerpen die voor eeuwig synoniem met Verhoeven zullen blijven: seks en religie. […]
RECENSIE

Strawberry Mansion (2021)

Wie heeft zich niet verveeld bij het aanhoren van een navertelde droom? Als dát saai is, stel je dan eens voor dat het je baan is de dromen van anderen te bekijken. In STRAWBERRY MANSION blijkt dat werk een stuk spannender dan het klinkt. In de nabije toekomst zijn dromen belastbaar: aan alles wat in […]
RECENSIE

Rebecca (2020)

Het vraagt lef, een wereldberoemd boek verfilmen dat eerder al door niemand minder dan Alfred Hitchcock onder handen is genomen. Dat regisseur Ben Wheatley lef heeft weten we inmiddels wel, maar kan hij zijn eigenzinnige stempel ook op REBECCA drukken? Rebecca werd in 1938 geschreven door de Britse schrijfster Daphne du Maurier, wiens verhalen ook […]
RECENSIE

Only (2019)

Een dodelijke pandemie die alleen vrouwen treft, waardoor de alleen achterblijvende mannen steeds wanhopiger worden; dat klinkt wel erg bekend… Zou schrijver-regisseur Takashi Doscher ooit hebben geborreld met Casey Affleck? Het lijkt aannemelijk dat toekomstige films over pandemieën anders zullen zijn dan degene die gemaakt werden voordat Covid-19 de wereld op slot gooide. Min of […]
RECENSIE

Atlantique (2019)

IFFR | Verwacht geen klassieke zombies, bloed of jacht op hersenen: de levende doden in Mati Diops ATLANTIQUE jagen heel andere zaken na. Ze willen rust en een echt afscheid, na hun op voorhand gedoemde zoektocht naar een betere toekomst. De Franse actrice/regisseur Mati Diop reisde zo’n vijtien jaar geleden naar Senegal om te ontdekken […]
RECENSIE

Detention (2011)

Na de capitulatie van Japan in 1945 werd Taiwan onder bewind gesteld van het toen nog nationalistische China van Chiang Kai-shek. Dit ontaardde al snel in een uiteindelijk achtendertig jaar lang durende periode van uiterst repressieve martial law, getiteld ‘De Witte Terreur’. DETENTION (FANXIAO) vertaalt de verschrikkingen van die tijd naar een intieme psychologische horrorfilm. […]
RECENSIE

Time Freak (2018)

Het is UIT. Je bent gedumpt. Wat ging er mis? Kon je maar terug in de tijd om alle onzinnige ruzies te voorkomen en samen voor altijd gelukkig te zijn. In Andrew Bowlers TIME FREAK is een (ex-)geliefde echter lastiger te manipuleren dan de tijd zelf. Stillman (Asa Butterfield) is een prototype nerd/genie, die ook […]
RECENSIE

Picnic At Hanging Rock (2018)

Het jaar 1900. Het is Valentijnsdag en in Australië maken de leerlingen van Appleyard College, een privéschool voor meisjes, onder begeleiding van hun leraressen een picknick-uitstapje naar de berg Hanging Rock. Vier meisjes maken een bergwandeling, er keert er maar eentje terug, en tijdens de zoektocht verdwijnt ook één van de leraressen. Het verhaal inspireerde […]
RECENSIE

Marjorie Prime (2017)

Voor eenieder die niet warmloopt voor alieninvasies, tijdreisparadoxen en robotapocalypsen, maar toch enige interesse koestert voor sciencefictionthema’s, bevat dit genre een onbekend hoekje: alledaagse sciencefiction. Hier kun je terecht voor films als ROBOT & FRANK, HER en MARJORIE PRIME. Films in dit subgenre draaien doorgaans niet om ingrijpende ontwikkelingen of revolutionaire ontdekkingen, maar vertellen vooral […]
RECENSIE

The Shape of Water (2017)

Als kind zag hij CREATURE FROM THE BLACK LAGOON op televisie. 47 jaar later heeft Guillermo del Toro (PAN’S LABYRINTH, HELLBOY) eindelijk de film kunnen maken die hij sinds die dag wilde zien: een film waarin het monster en het meisje elkaar wél krijgen. Het is begin jaren zestig, het hoogtepunt vande Koude Oorlog. De […]
RECENSIE

Lady Macbeth (2016)

In Victoriaans Engeland ontpopt een jonge vrouw, gevangen in een liefdeloos huwelijk, zich langzaam maar zeker tot… iemand die inderdaad doet denken aan een bepaald personage van Shakespeare. LADY MACBETH is het debuut van zowel regisseur William Oldroyd als scenariste Alice Birch, die haar script baseerde op Nikolai Leskovs novelle Lady Macbeth uit het district […]
RECENSIE

The Handmaiden (2016)

Bij een kostuumdrama denk je waarschijnlijk niet direct aan Park Chan-Wook. De regisseur van OLDBOY, THIRST en STOKER zet het genre in THE HANDMAIDEN echter met gemak naar zijn – humoristische, perverse, decadente – hand. THE HANDMAIDEN is gebaseerd op Fingersmith van Sarah Waters. Het boek uit 2002 speelt zich af in Engeland in het […]
RECENSIE

Equals (2015)

EQUALS is de derde film van regisseur Drake Doremus over de liefde en deze keer is de setting ‘de toekomst’.  Zijn trouwe fans vinden de trage ontvouwing en een overdaad aan lichaamsclose-ups misschien heerlijk, sciencefictionliefhebbers gaan een ergerlijke 102 minuten tegemoet. De liefde is niet makkelijk voor millennial Drake Doremus. In LIKE CRAZY (2010) worden […]
RECENSIE

Allegiant (2016)

De titels van de films in THE DIVERGENT SERIES spellen al sinds 2014 keurig uit waar de films over gaan. Deel drie: trouw. Zo liet het eerste deel, DIVERGENT (Neil Burger, 2014), ons natuurlijk ook kennismaken met een meisje dat, jawel, afwijkend is.  Het futuristische Chicago is in deze post-apocalyptische tienerfilms  verdeeld in vijf facties, maar […]
RECENSIE

The Lobster (2015)

Het toneelstukje dat het hotelmanagement voor zijn gasten opvoert, is getiteld ‘Man Eats Alone / Man Eats with Woman’. In het eerste scenario verslikt de man in kwestie zich, en sterft. In het tweede scenario verslikt de man zich ook, maar wordt gered door zijn tafelgenoot. De moraal: een leven met zijn tweeën is beter […]
RECENSIE

Terug naar morgen (2015)

De beroemde DeLorean van Dr. Emmett Brown valt nergens te bespeuren, maar voor de rest speelt het Vlaamse tijdreisvehikel TERUG NAAR MORGEN (de titel alleen al!) flink leentjebuur bij BACK TO THE FUTURE. Debuterend regisseur Lukas Bossuyt stuurt zijn personages op reis door de tijd. De inzet? De liefde! Dit najaar verschijnen in de Vlaamse […]
RECENSIE

Love (2015)

Waar ENTER THE VOID verblufte met zijn cameravoering, vloeiend zwevend tussen leven en dood, is Gaspar Noé’s nieuwste film, LOVE, statisch, sentimenteel en tam. Noé geeft een mildere kant van zijn ziel bloot. Een verrassing, voor een regisseur die bekendstaat om zijn shocktactieken. Noé’s reputatie als provocateur werd natuurlijk uitgemolken in de marketingcampagne van de […]
RECENSIE

The Duke of Burgundy (2014)

Als Peter Strickland Nederlands kon lezen, gaven we hem een abonnement op Schokkend Nieuws cadeau. De man is een enorme filmliefhebber, en dan vooral van de wat obscuurdere films. Dat blijkt ook weer uit zijn nieuwste, THE DUKE OF BURGUNDY, die vanaf 16 juli in de Nederlandse bioscopen draait. We spraken Strickland al eens ter […]
RECENSIE

Burying the Ex (2014)

In Joe Dantes BURYING THE EX wordt duidelijk dat het onderhouden van een relatie best lastig kan zijn. Vooral wanneer je zombievriendin je wil doden zodat je voor altijd bij haar zal zijn. Het leek zo’n goed idee toen Max (Anton Yelchin) zijn vriendin Evelyn (Ashley Greene) vroeg met hem te gaan samenwonen. Wanneer blijkt […]
RECENSIE

A Girl Walks Home Alone at Night (2014)

Wil je een film promoten, dan ga je op zoek naar een hook: welke elementen uit de film zouden het publiek nieuwsgierig kunnen maken? A GIRL WALKS HOME ALONE AT NIGHT mag dan niet perse commercieel zijn, toch is het hooks galore voor de promotiemachine die erachter zit. Perzische vampiers! Iraanse western! Vrouwelijke vampier op […]
RECENSIE

Dracula Untold (2014)

Officieel maakt de film geen deel uit van de aangekondigde ‘shared universe’ van Universal monsters, maar op basis van DRACULA UNTOLD zeg ik: laat ook maar. Marvel scoort momenteel met een reeks films en personages die onderling samenhangen. IRON MAN, THE INCREDIBLE HULK, THOR, CAPTAIN AMERICA: THE FIRST AVENGER en THE AVENGERS vormden de eerste […]
RECENSIE

Painted Skin: The Resurrection (2012)

Hoewel de bombastische trailer van PAINTED SKIN: THE RESURRECTION anders doet vermoeden, staan niet alle films uit China bol van de martial arts. Het sprookje met scherpe randjes is een lust voor het oog, ook zonder het obligate zwaardgekletter en de flitsende voeten en vuisten. PAINTED SKIN: THE RESURRECTION van de Mongoolse regisseur Wuershan is […]
RECENSIE

The Opening of Misty Beethoven (1976)

Jaren-zeventig porno is zelden stimulerend. De blauwe plekken in het fletse licht, het overvloedige schaamhaar, de klungelige dialogen… THE OPENING OF MISTY BEETHOVEN uit 1976 beschikt echter niet alleen over een geestige titel, maar is ook werkelijk een genot om te zien. De klassieke porno chic werd onlangs gerestaureerd en is nu verkrijgbaar in een […]
RECENSIE

Warm Bodies (2013)

Het beeld van zielloos door verlaten straten slenterende zombies is bekend. Angst in slow motion. De remedie is meestal eenvoudig: kogel door het hoofd en afvoeren maar. In WARM BODIES treft regisseur Jonathan Levine de zombies op een onverwachte plaats: recht in het hart. Dat WARM BODIES een zombiefilm is die tegelijk ook romantisch en […]
RECENSIE

Beautiful Creatures (2013)

Na het succes van TWILIGHT en THE HUNGER GAMES zijn de adaptaties van de zogenaamde young adult boeken niet te stoppen. BEAUTIFUL CREATURES, een bewerking van het eerste boek uit de Caster-serie over heksen in het Amerikaanse Zuiden, past ook in die trend. Erg veel belooft deze film helaas niet. Hoofdpersoon Ethan (Alden Ehrenreich) is slimmer dan […]
RECENSIE

Vamps (2012)

Een vamp is normaal gesproken een femme fatale, een vrouw die de mannen die ze ontmoet naar een filmisch noodlot leidt. Zoals Salomé en Mata Hari of, om in het filmuniversum te blijven, Sharon Stone als Catherine Tramell in BASIC INSTINCT. Maar in VAMPS zijn de vrouwen uit de titel gewoon vampieren. Hoewel, gewoon? Een […]
RECENSIE

La Jetée (1962)

Wat zijn de minimale voorwaarden om iets een film te kunnen noemen? Als je uitgaat van het woord ‘movie’ – kort voor ‘moving picture’ – voldoet LA JETÉE niet: er zitten (vrijwel) alleen stilstaande beelden in. ‘Collage’, dan? ‘Geïllustreerd hoorspel’? Regisseur Chris Marker gaat zelf voor ‘essay-film’, maar zelfs dat geeft niet goed weer wat […]
RECENSIE

Shelter (2007)

Op papier heeft het er vast boeiend uitgezien. Julianne Moore en Jonathan Rhys Meyers in een psychologische thriller onder hoede van de producenten van THE RING 1 en 2 en een scenario van de schrijver van IDENTITY. De veelbelovende optelsom komt helaas niet verder dan een halve salto van een papieren tijger op een meervoudige […]
RECENSIE

Jane Eyre (2011)

Vanaf vandaag draait de nieuwe verfilming van JANE EYRE in de bioscoop. Waarschijnlijk niet een film waar de gemiddelde SN-lezer al maandenlang naar uitkijkt – de titel roept beelden op van corsetten en vurige liefdesverklaringen – maar toch is JANE EYRE heel veel meer dan dat. Het boek van Charlotte Brontë leverde bijvoorbeeld ook de […]
RECENSIE

Kaboom (2010)

De laatste film van Gregg Araki die ik zag was THE DOOM GENERATION. Dat was vijftien jaar geleden. De tijd lijkt te hebben stilgestaan, want hoewel Araki de vijftig inmiddels is gepasseerd, gaat zijn interesse blijkbaar nog steeds uit naar het seksuele leven van tieners en twintigers. In KABOOM dient een rommelig en flinterdun plotje […]
RECENSIE

True Romance (1993)

Stel je voor: je viert je verjaardag traditiegetrouw in je eentje in de bioscoop. Tijdens de Sonny Chiba kung-fu triple bill komt er een prachtige blonde meid achter je zitten, die meteen haar doos popcorn in je schoot werpt en een gesprek met je aanknoopt. Ze blijkt niet alleen in kung-fu films geinteresseerd te zijn, […]
RECENSIE

The Crush (1993)

Lang leve de femme fatale. Waren we eindelijk verlost van gillende keukenmeiden die zich bij bosjes aan het mes lieten rijgen, krijgen we dit weer: het doorsnee Amerikaanse trutje from hell. De trend kreeg met FATAL ATTRACTION definitief zijn beslag en werd voortgezet met o.a. THE HAND THAT ROCKS THE CRADLE en THE TEMP. De […]
RECENSIE

The Unknown (1927)

Wat maakt de dvd tot de ultieme natte droom voor cinefielen? Wat mij betreft niet de (potentieel) perfecte beeld- en geluidskwaliteit, noch de mogelijkheid om special movie gold platinum collector’s deluxe editions vol te proppen met urenlange extra features, hoewel beide natuurlijk niet te versmaden zijn. Nee, vóór alles komt toch wel de mogelijkheid om […]
RECENSIE

The Touch (2002)

Een film over een wereldwijde zoektocht naar een mystiek voorwerp dat het lot van de mensheid kan veranderen – daarbij denk je meteen aan RAIDERS OF THE LOST ARK. Heerlijke film, en een groot succes. Het valt Michelle Yeoh dus nauwelijks kwalijk te nemen dat ze voor het door haar mede-geproduceerde the touch onbeschaamd teruggrijpt […]
RECENSIE

Code 46 (2003)

Wie door de woestijn van Saoedi-Arabië rijdt komt vanzelf uit bij Shanghai, zoals bekend een door uitgestrekte zandvlaktes omringde metropool waar diverse talen door elkaar worden gesproken. Welkom in de toekomst van CODE 46, Michael Winterbottoms versie van George Orwells 1984. Tim Robbins speelt een rechercheur die van Seattle naar Shanghai reist om een pasjesfraude […]
RECENSIE

Past Midnight (1991)

Na vijftien jaar gevangen te hebben gezeten voor de moord op zijn zwangere echtgenote, vestigt de op vrije voeten gestelde Hauer zich in een rustig stadje nabij Seattle. Daar groeit de band met zijn sociaal werkster Richardson uit tot een innige relatie, waar haar collega Brown om meerdere redenen niet gelukkig mee is. Brown had […]
RECENSIE

When Dinosaurs Ruled the Earth (1970)

Inhakend op het mega-succes van JURASSIC PARK bracht Warner Home Video drie ‘klassieke’ dinosaurusfilms uit op koopvideo, voor de gelegenheid voorzien van tamelijk ridicule maar opvallende inlays. THE BEAST FROM 20.000 FATHOMS en THE VALLEY OF GWANGI, omgedoopt tot respectievelijk DINOSAURUS IN NEW YORK en WRAAK VAN DE DINOSAURUS, zijn klassiekers met special effects van stop […]
RECENSIE

PRELUDE TO A KISS (1992)

Een paar jaar geleden waren ze nogal in de mode: films waarin twee personages met elkaar van lichaam wisselen, meestal toegespitst op de tegenstelling oud-jong. De toon was doorgaans luchtig en de kwaliteit niet al te hoog, maar PRELUDE TO A KISS, een nakomertje in het genre, valt behoorlijk mee. Misschien wel doordat er dit […]
RECENSIE

The Wisdom of Crocodiles (1998)

Met de filosofische, op een uitspraak van Francis Bacon geënte titel is de toon van deze esthetische BBC-productie uitstekend gezet. Ondanks het feit dat dit wel degelijk een (verkapte) vampierenfilm is, vertoont hij nauwelijks overeenkomsten met zijn tientallen subgenregenoten. Het vampierenthema dient slechts als kapstok voor een tragisch liefdesverhaal over een man die, tegen beter […]
RECENSIE

Wolf (1994)

Wij houden van klassieke horrorverhalen. Man wordt gebeten door wolf en verandert in weerwolf, niks mis mee. En natuurlijk is juist Nicholson deze rol op het lijf geschreven. Make-up artist Rick Baker hoefde alleen voor wat extra gezichtsbeharing te zorgen, want met de vereiste roofdier-blik is de acteur als het ware geboren. Michelle Pfeiffer als […]
RECENSIE

Blood and Roses / Et Mourir de Plaisir (1960)

Zoals bekend zijn de meeste vampierfilms geïnspireerd door Bram Stokers roman Dracula, om niet te spreken van een groot aantal vrij letterlijke adaptaties. Een veel minder bekende bron is het korte verhaal Carmilla van de Ierse fantasy- en gothicschrijver Sheridan Le Fanu. En dat terwijl Bram Stoker dit duister-melancholische verhaal over Oosteuropees vampirisme als de belangrijkste bron voor […]
RECENSIE

De Zeemeerman (1996)

Unaniem neergesabeld door de reguliere filmpers en na een week al verdwenen uit bijna alle 60 bioscopen waar hij in première ging, mocht u het nog niet weten: DE ZEEMEERMAN was de grootste flop van 1996 en bijna van de gehele vaderlandse filmgeschiedenis, ware het niet dat Jos Stellings DE VLIEGENDE HOLLANDER een jaar eerder […]
RECENSIE

MARY REILLY (1996)

Voor de nieuwste grote studiofilm naar een klassiek griezelverhaal richtte scenarioschrijver Christopher Hampton zich uitdrukkelijk niet op Robert Louis Stevensons The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde, maar op Valerie Martins Mary Reilly. De roman is een moderne herinterpretatie van het klassieke verhaal, gezien door de ogen van Dr. Jekylls huishoudster. Ik heb […]
RECENSIE

Love Object (2003)

Kenneth, de (anti-)held uit LOVE OBJECT heeft een communicatieprobleem met vrouwen. Daarom is hij nog steeds vrijgezel, ondanks zijn goede baan als schrijver van technische handleidingen en een niet-onprettig uiterlijk. Dit tot hilariteit van zijn collega’s, die hem bij wijze van grap een folder geven over een luxe sekspop. Kenneth raakt echter gebiologeerd door de […]
RECENSIE

Touch (1997)

Juvenal (Ulrich, bekend van SCREAM) is een verlegen jongen met een speciale gave: middels handoplegging verlost hij ongeneeslijk zieken van hun kwalen. Voor de maniakale predikant Augie (Arnold), die niet terugdeinst voor het gebruik van geweld bij de verkondiging van zijn Blijde Boodschap, is deze Juvenal letterlijk en geschenk uit de hemel. Maar wanneer de […]
RECENSIE

Wishmaster 4: The Prophecy Fulfilled (2002)

‘Wat ik één van ‘s werelds grootste mysteries vind’, zo zei Godfried Bomans (met verdacht ironische stembuiging) eens in een radioprogramma, ‘is het volgende: hoe stevig je een tube tandpasta ook uitknijpt, er is altijd nog nèt genoeg voor de volgende ochtend. Ik heb dat nooit begrepen.’ Geen fenomeen waarop deze uitspraak meer van toepassing […]
RECENSIE

Monsters (2010)

In MONSTERS hebben aliens zich in Midden-Amerika genesteld. In de openingsscène zien we soldaten in gevecht met de buitenaardse wezens die als reusachtige inktvissen hoog boven gebouwen uittorenen. En dat alles als waargenomen door een nachtkijker. Tot zover niks nieuws onder de zon. Het is alsof regisseur Gareth Edwards, die ook de special visual effects […]
RECENSIE

Never Let Me Go (2010)

De mooiste sciencefictionfilm van het jaar speelt zich niet af in de toekomst, heeft geen dystopische grootsteden als decor en al helemaal geen louche humanoïde robotten in de hoofdrol. Integendeel: NEVER LET ME GO is een ingetogen, nostalgische film over het leven zelf. Toch hoort de verfilming van Kazuo Ishiguro’s roman (zie ook: THE REMAINS […]
RECENSIE

The Adjustment Bureau (2011)

Lange tijd zag het ernaar uit dat THE ADJUSTMENT BUREAU de INCEPTION van het nieuwe jaar ging worden. Met Matt Damon als Leonardo DiCaprio, een verwante thematiek en een filmische look die wel heel erg op die van Christopher Nolans hersenbreker lijkt. Dat laatste is wellicht geen toeval, want zowel commercieel als artistiek was INCEPTION […]
RECENSIE

Twilight (2008)

In TWILIGHT worden de sterfelijke tiener Bella en de onsterfelijke vampier Edward verliefd op elkaar. Smachtende blikken te over; bloedvergieten, ho maar. En toch zijn we mild over deze horrorfilm waarin vampiers eerder hun gevoeligheid dan hun tanden laten zien. Bella is een 17-jarige tiener, dochter van gescheiden ouders, die van het zonnige Phoenix, Arizona […]
RECENSIE

Mantis in Lace (1968)

Als Russ Meyer de koning van de sexploitation is, dan mag producent Harry Novak zich de keizer noemen. In een tijd waarin hitsige huisvaders nog geen VHS hadden, was Novak hofleverancier van de Grindhouse-cinema’s. Daar liet hij de raincoat crowd aan zijn trekken komen met soft-erotisch vermaak, zoals de hilarische monsterkomedie KISS ME QUICK! en […]
RECENSIE

The Unknown (1927)

Sinds THE BLAIR WITCH PROJECT weten we hoe griezelig het is om met een zaklantaarn in een nachtelijk bos rond te dwalen. Geritsel in de struiken, maar zodra je er je lichtbundel op richt, is er niets te zien. Ook het Zweedse THE UNKNOWN / DET OKÄNDA maakt handig gebruik van het belangrijkste wapen dat […]
RECENSIE

The Unseeable (2006)

TEARS OF THE BLACK TIGER was in 2000 een van de grote verrassingen uit het Verre Oos­ten. Regisseur Wisit Sasanatieng leverde met deze vrolijke, pastelgekleurde westernparodie een fraai visitekaartje af.  Ook THE UNSEEABLE (PEN CHOO KAB PEE), pas de derde film van de Thaise regisseur, moet het hebben van visuele flair, hoewel dit melancholische geestverhaal […]
RECENSIE

The Fountain (2006)

Tijdens het 23ste Amsterdam Fantastic Film Festival gooide THE FOUNTAIN hoge ogen. De plaatjes die Darren Aronofsky (PI, REQUIEM FOR A DREAM) op het scherm tovert glijden er lekker in.  Drie verhalen worden in THE FOUNTAIN ineengeweven. Het raamwerk wordt gevormd door het verhaal van Tommy Creo (Hugh Jackman), een wetenschapper die geobsedeerd werkt aan […]
RECENSIE

Akai Tenshi / Red Angel (1969)

Het nieuwe Britse label Yume Pictures brengt met RED ANGEL en BLIND BEAST twee fantastische dvd’s uit van een in het Westen tamelijk onbekende grootmeester van de Japanse cinema: Yasuzo Masumura, een regisseur die een hele golf filmmakers beïnvloedde en altijd de grenzen van het toelaatbare opzocht. En soms overschreed. Hoewel zijn werk in Japan […]
RECENSIE

Population 436 (2006)

Steve Kady (Jeremy Sisto) van het Amerikaanse bevolkingsregister, Chicago Regional Office, arriveert in het afgelegen dorpje Rockwell Falls om uit te zoeken waarom het inwonersaantal al 150 jaar 436 bedraagt en nooit een ziel meer of minder. Verder op de inhoud vooruitlopen zou niet fair zijn tegenover de makers van POPULATION 436 aangezien de film […]
RECENSIE

Tempus Fugit (2003)

Tegenwoordig is er tegen ieder denkbaar euvel wel een pilletje – tijdreisdragées bestaan echter alleen in de Spaanse fantasie tempus fugit. Laat de bedeesd-bebrilde klokkenmaker Ramon (Mira) deze nu door een boodschapper uit de toekomst aangereikt krijgen en er wonderlijke avonturen mee beleven. Ramon moet echter wel even als superheld de wereld redden en dat […]
RECENSIE

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

Spike Jonze maakte met BEING JOHN MALKOVICH en ADAPTATION een geslaagde overstap van videoclips naar speelfilms, met dank aan de onnavolgbare gedachtekronkels van scriptschrijver Charlie Kaufman. Collega clipmaker Michel Gondry had minder succes met zijn speelfilmdebuut, eveneens naar een script van diezelfde Kaufman.  HUMAN NATURE bleek ondanks de veelbelovende premisse – een romance tussen een […]
RECENSIE

Solaris (2002)

Hollywood-lieveling Steven Soderbergh en spektakel-specialist James Cameron sloegen de handen ineen voor de tweede verfilming van de Poolse sf-roman Solaris. Dat de eerste, van Andrei Tarkovski, al meer dan dertig jaar als een meesterwerk te boek staat, hield de heren niet tegen. Wel leggen ze in hun eigen versie een bewonderenswaardige zelfbeheersing aan de dag.  […]
RECENSIE

Legend (1985)

De peperdure, ook op 70mm uitgebrachte sprookjesfilm LEGEND (1985) lijdt aan hetzelfde euvel als het gros van Ridley Scott’s werk na BLADE RUNNER: heel veel vorm, weinig inhoud. Vooral het mierzoete begin, waarin de stoere knaap Jack (Tom Cruise) als een prins door de bossen huppelt en het aanlegt met de frêle Lily (Mia Sara) […]
RECENSIE

Vanilla Sky (2001)

Een cover: zo noemt de immer in popmuziektermen pratende Cameron Crowe (ALMOST FAMOUS) zijn nieuwe film VANILLA SKY, een remake van Alejandro Amen‡bar’s culthit ABRE LOS OJOS. Crowe legt in verschillende interviews een oprechte bewondering voor de oorspronkelijke film aan de dag en motiveert zo indirect het feit dat veel scènes uit ABRE LOS OJOS […]
RECENSIE

Starman (1984)

Begin jaren ’80 brachten negatieve kritieken en tegenvallende bezoekcijfers voor THE THING John Carpenter ertoe op zoek te gaan naar een project waarmee hij het vertrouwen van studio’s terug kon winnen. Het werd STARMAN, een film die in het Nederlandse filmblad Skoop destijds werd getypeerd als ‘ET voor volwassenen’. Een puntige omschrijving. De overeenkomst met […]
RECENSIE

Terror Tract (2000)

In het horrorgenre zou men TERROR TRACT bijna een ‘lieve’ film kunnen noemen vanwege de voorspelbaarheid van de drie deeltjes, terwijl SN-abonnees, die weleens genreliteratuur inkijken, de clue van de raamvertelling (getiteld Make Me an Offer) herkennen als geleend – of gewoon gejat – van een Roald Dahl-verhaal. Het gaat makelaar Bob Carter (Ritter) niet […]
RECENSIE

Thomas est Amoureux / Thomas in Love (2000)

De oude Alfred Hitchcock wilde zich nog wel eens aan een experimentje wagen. Zoals bij de film ROPE (1948), waarin een moordgeschiedenis zogenaamd in één ononderbroken take van begin tot eind wordt vastgelegd. Ook het geslaagdere REAR WINDOW (1954) berust eigenlijk op een gimmick. James Stewart is door een gebroken been aan de rolstoel gebonden, […]
RECENSIE

The Voyeur (1994)

De fast forward knop op de videorecorder heeft de pornofilm de das omgedaan, zo leerden we in BOOGIE NIGHTS. De kijker kreeg de mogelijkheid om direct naar de daad door te spoelen, en daarmee werd het vertellen van een heus verhaal in een klap zinloos. Er valt weinig tegen in te brengen: de gemiddelde kijker […]
RECENSIE

Monella (1998)

De fast forward knop op de videorecorder heeft de pornofilm de das omgedaan, zo leerden we in BOOGIE NIGHTS. De kijker kreeg de mogelijkheid om direct naar de daad door te spoelen, en daarmee werd het vertellen van een heus verhaal in een klap zinloos. Er valt weinig tegen in te brengen: de gemiddelde kijker […]
RECENSIE

Modern Vampires (1998)

In het jaar 2075 heeft zich voltrokken waar sociaal-bewuste figuren al decennia lang voor hebben gewaarschuwd: de totale verloedering van Los Angeles. Misdaad, druggebruik, bizarre sex en bandeloos bloedvergieten bepalen dag- en nachtleven in de metropool. Vampirisme is sterk in opkomst, maar voormalige Nazi-kamparts (!) Dr. Van Helsing (Steiger) en een door hem gerecruteerde bende […]
RECENSIE

Vertigo (1958)

Nadat politieagent John ‘Scottie’ Ferguson (Stewart) op traumatische wijze de ernst van zijn hoogtevrees heeft ontdekt, neemt hij ontslag. Tijdens zijn langzame revalidatie onder toezicht van zijn oude vlam Midge (Geddes) wordt hij benaderd door een oude schoolvriend die hem vraagt zijn vrouw te schaduwen. Madeleine (Novak) gedraagt zich vreemd de laatste tijd en haar […]
RECENSIE

Dr. Jekyll and Ms. Hyde (1995)

Ondanks de vele literair-kritische, psychologische en psychiatrische theorieën, die over de ontstaansgeschiedenis van Robert Louis Stevenson’s The strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde de ronde hebben gedaan, zegt de auteur in een voorwoord bij de eerste editie van zijn roman: ‘It is a thriller, a thriller with a moral, pure and simple’ (Ward, […]
RECENSIE

The Nutty Professor (1996)

De ene one-man show is de andere niet. Werd het vorige Eddie Murphy-vehikel, VAMPIRE IN BROOKLYN, op alle fronten beheerst door diens ster-allures, in THE NUTTY PROFESSOR stelt de komiek zichzelf niet minder prominent op de voorgrond en toch is het resultaat stukken genietbaarder. Murphy is de moddervette professor Sherman Klump die door het nuttigen […]
RECENSIE

Fatherland (1994)

Hitler heeft de oorlog gewonnen, Eisenhower is verslagen naar de Verenigde Staten teruggekeerd en Churchill slijt zijn laatste dagen als banneling in Canada. Alleen de 85-jarige Stalin is nog niet moegestreden en voert een guerilla-oorlog tegen nazi-Duitsland. De Amerikanen hebben zojuist een nieuwe president gekozen: Joseph Kennedy senior. Hij ziet wel wat in een alliantie […]
RECENSIE

Mary Shelley’s Frankenstein (1994)

Laat één ding duidelijk zijn: het feit dat de grote Hollywood-studio’s de horrorfilm hebben herontdekt moet van harte worden toegejuicht. Niet zozeer omdat megaprodukties als BRAM STOKER’S DRACULA, WOLF, MARY SHELLEY’S FRANKENSTEIN en INTERVIEW WITH THE VAMPIRE – los van de kwaliteit ervan – vanwege de verzamelde grote namen vóór en achter de camera onmogelijk […]
RECENSIE

Boxing Helena (1993)

Zelden werd een film zo unaniem en meedogenloos de grond ingestampt als het regiedebuut van de dochter van David Lynch. De grootste claim to fame van BOXING HELENA lijkt onderhand het feit dat zowel Madonna als Kim Basinger voor de hoofdrol bedankte, waarna de laatste ook nog een vette schadeclaim wegens contractbreuk van de producent […]
RECENSIE

To Sleep with a Vampire (1992)

Tijdens het 10e Festival van de Fantastische Film in april j.l. scoorde DANCE OF THE DAMNED (1989) bedroevend laag in de publiekswaardering. Dit low budget kammerspiel rond twee verdoolde zielen, waaronder één vampier, was voor de gemiddelde gorehound (geen familie) waarschijnlijk net iets te filosofisch van toonzetting. Daarbij kwamen een nogal onappetijtelijke mannelijke hoofdrol en een […]

Berichten navigatie

Oudere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden