In Joe Dantes BURYING THE EX wordt duidelijk dat het onderhouden van een relatie best lastig kan zijn. Vooral wanneer je zombievriendin je wil doden zodat je voor altijd bij haar zal zijn.
Het leek zo’n goed idee toen Max (Anton Yelchin) zijn vriendin Evelyn (Ashley Greene) vroeg met hem te gaan samenwonen. Wanneer blijkt dat zij een dominante en manipulatieve control freak is, weet Max dat hij weg moet wezen. Hij heeft echter niet de ballen om de relatie te beëindigen. Gelukkig helpt het lot een handje: Evelyn komt door een ongeluk om het leven. Net wanneer Max de draad weer oppakt en zich richt op zijn droomvrouw Olivia (Alexandra Daddario), staat Evelyn op uit haar graf. En ze is vastbesloten om Max terug te krijgen…
Joe Dante is natuurlijk bekend van de jaren-tachtigklassieker GREMLINS (1984). In Schokkend Nieuws #114 had Wim Castermans een uitgebreid interview met hem. Zijn nieuwste, BURYING THE EX, was van oorsprong een korte film uit 2008, geschreven en geregisseerd door Alan Trezza. Dante schoot de low budget horror romcom in twintig dagen en de film zit weer vol verwijzingen naar cultfilms als THE WHIP AND THE BODY (1963), NIGHT OF THE LIVING DEAD (1968), THE GORE GORE GIRLS (1972) en – uiteraard – THE NIGHT EVELYN CAME OUT OF THE GRAVE (1971). Max werkt namelijk in een boetiek voor horrorparafernalia waar altijd wel een horrorklassieker op tv te zien is. Evelyn, een milieuactiviste die bloggend de wereld wil verbeteren, vindt het maar vervelend dat Max tijd besteedt aan die onzin. Er zijn zoveel échte problemen.
Het belangrijkste horrorelement in BURYING THE EX is Evelyns transformatie. Evelyn gaat er almaar ongezonder uitzien en de zwerm vliegen rond haar hoofd wordt ook steeds groter. De halfbakken verklaring die de film voor haar ondode toestand geeft, is dat een demonische kracht uit een beeldje haar in een rottende helleveeg heeft veranderd. Max’ belofte om voor altijd bij Evelyn te blijven is door dit kitscherige relikwie omgezet in een vloek. Max is gedwongen de hulp in te roepen van zijn halfbroer Travis (Oliver Cooper).
Travis zorgt voor enkele vermakelijke gore-scènes, maar die zijn niet genoeg om de film boeiend te houden. BURYING THE EX moet het namelijk niet hebben van de humor die vooral bestaat uit ontelbare seksinsinuaties en flauwe woordspelingen, zoals seks die ‘fangtastic’ is met een Dracula-film op de achtergrond. De mierzoete romance die de plot grotendeels dicteert is zeer voorspelbaar, terwijl tussen de personages nauwelijks chemie lijkt te bestaan. Origineel is het verhaal ook al niet, zie LIFE AFTER BETH (Jeff Baena, 2014). Leuk dat Dante na THE HOLE (2009) weer eens een bioscoopfilm maakte, maar misschien was het beter geweest als het idee om van BURYING THE EX een volwaardige speelfilm te maken vroegtijdig ten grave was gedragen.
Distributie: Remain In Light. Op dvd en blu-ray vanaf mei 2015. Copyright Henry Kuipers. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 4 juli 2015.