Insidious: Chapter 3(2015)

Vanwege ruige spierbundels in snelle auto’s had James Wan het even te druk voor geesten en enge poppen, en dus mocht zijn schrijfmaatje Leigh Whannell zijn regiedebuut maken met INSIDIOUS: CHAPTER 3.

Nog voordat de familie Lambert in INSIDIOUS werd opgejaagd door een bruid in het zwart en een demon die zijn nagels graag vijlt tijdens het luisteren naar Tiptoe Through the Tulips, was er Quinn Brenner (Stefanie Scott). Quinn woont bij haar chaotische vader Sean (Dermot Mulroney) en probeert in contact te komen met haar onlangs overleden moeder Lily. Een gevaarlijke bezigheid. “Als je contact zoekt met een van de doden, kunnen ze je allemaal horen”, waarschuwt medium Elise Rainier (Lin Shaye) haar in de openingsscène. Dit blijkt geen leugen, want al snel wordt Quinn gestalkt door een huiveringwekkende verschijning met zuurstofmasker: The Man Who Can’t Breathe (Michael Reid MacKay).

Voor een derde INSIDIOUS was een prequel de meest logische stap. Een verhaal uit het verleden is immers de beste manier om Elise, het interessantste personage uit de vorige twee films, terug te laten keren. Actrice Lin Shaye laat zich in deze derde film van haar beste kant zien en haar personage krijgt ook meer diepgang. Zo ontdekken we dat Elise niet lang geleden haar man is verloren en daar nog veel verdriet van heeft. Daarnaast is ze, sinds ze de jonge Josh Lambert hielp, doodsbang geworden voor de bruid in het zwart die telkens als ze contact zoekt met de doden claimt haar te zullen vermoorden. Desondanks besluit ze Quinn te helpen.

Een kwalitatief hoogstaand vervolg als INSIDIOUS: CHAPTER 2 is al bijzonder, maar bij een derde film beginnen de meeste franchises vaak wel scheuren te vertonen. Dit lijkt echter nog niet het geval bij de INSIDIOUS-reeks. Dat is zeker knap voor een franchise waarbij al in de eerste film veel platgetrapte paden werden bewandeld. Inmiddels kennen we die krakende huizen, donkere gangen en piepende deuren wel. Gelukkig hebben Wan en Whannell meer te bieden. Met name kleurrijke personages, die ook in INSIDIOUS: CHAPTER 3 weer van de partij zijn. Naast Elise is er het duo Tucker (Angus Sampson) en Specs (Leigh Whannell zelf) dat voor comic relief zorgt, en ook Elise’ collega Carl (Steve Coulter) keert even terug. De nieuwkomers – de familie Brenner – zijn weliswaar minder boeiend, maar Stefanie Scott en Dermot Mulroney als dochter en vader leveren goed werk af.

Net als bij zijn voorgangers moet INSIDIOUS: CHAPTER 3 het vooral hebben van sfeer. Natuurlijk loopt iedereen met zaklamp op een slakkentempo door een pikdonkere ruimte en worden veel stiltes afgesloten met een jump scare. Maar Whannell weet gelukkig erg goed hoe je die effectief inzet en speelt voortdurend met de verwachtingen. Daarnaast staat tegenover elk lomp schrikeffect een subtieler moment. Scènes waarbij je als kijker pas laat in de gaten hebt dat op de achtergrond, in de schaduw, iemand staat toe te kijken, zonder geluidseffecten of muziek. Al had het personage wel wat meer backstory mogen krijgen, The Man Who Can’t Breathe is een mooie toevoeging aan de lijst van intrigerende demonen en geesten die de INSIDIOUS-films inmiddels hebben voortgebracht.

De eerste geluiden over CHAPTER 4 gaan al rond en gebaseerd op het niveau van dit derde deel lijkt dat geen slecht nieuws. Aan de andere kant: misschien toch beter om het bij deze solide horrortrilogie te houden, voordat de franchise wél scheuren gaat vertonen.

Distributeur: Universal Pictures International, NL 25 juni BE: 15 juli 2015. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd 24 juni 2015.

© Jasper ten Hoor
23 juni 2015