Terminator: Genisys(2015)

“Old, but not obsolete,” vindt Arnold Schwarzenegger van zichzelf in TERMINATOR: GENISYS. Je blijft hopen voor de T-800, maar de vijfde film biedt weinig hoop voor de toekomst van de franchise.

Natuurlijk, “The future is not set. There’s no fate but what we make for ourselves.” Producent Skydance hoopt dat TERMINATOR: GENISYS de eerste van een nieuwe reeks van drie films zal worden, maar deze film is in de VS al geflopt na een tegenvallend Fourth of July-weekend. De vorige licentiehouder, Halcyon, kondigde ook drie films aan en moest in 2009 al opgeven na het mislukte TERMINATOR SALVATION. Regisseur McG heeft zich sindsdien teruggetrokken als producent van voornamelijk televisieseries en Halcyon moest na enkele rechtszaken faillissement aanvragen. Voor liefhebbers van THE TERMINATOR (1984) en TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY (1991) is het te hopen dat Skydance en regisseur Alan Taylor het ook bij deze ene film laten.

Dat is een hard oordeel voor een film die je in het begin nog het voordeel van de twijfel wilt geven. In het jaar 2029 stuurt John Connor (Jason Clarke), de leider van het verzet tegen de machines, Sgt. Kyle Reese (Jai Courtney) terug naar 1984. Reese krijgt daar niet alleen te maken met een veel jongere uitvoering van Sarah Connor (Emilia Clarke), maar ook met een nieuwe editie van de vloeibare T-1000, twee (!) versies van de T-800 én een volledig nieuw model, de T-5000. De leukste momenten uit de trailer komen uit dat begin van de film. De scènes met Byung-hun Lee (sinds THE GOOD, THE BAD, THE WEIRD bezig met een Hollywood-carrière) echoën JUDGMENT DAY op een manier die niet onprettig is. Wéér een nieuwe tijdslijn belooft bovendien dan nog leuke complicaties en creatieve uitdagingen.

Maar scenaristen Laeta Kalogridis en Patrick Lussier (oud-editor van Wes Craven en regisseur van o.a. WHITE NOISE 2: THE LIGHT en MY BLOODY VALENTINE) laten het verhaal in no-time (pun intended) ontsporen in “wibbly wobbly timey wimey… stuff”, om maar eens een andere bekende tijdreiziger te citeren, wiens elfde incarnatie we hier in een verrassende bijrol zien. Liever dát, dan de uitleg aan de T-800 overlaten: “It’s possible that you stepped into a time displacement machine during a nexus moment in a quantum field.” Wetenschapspraat wordt natuurlijk al sinds jaar en dag gebruikt om plotgaten te maskeren – Reese blijkt zich in deze film zelfs dingen te kunnen herinneren uit een ándere tijdlijn! – maar J.K. Simmons verwoordt het stuitende opportunisme van de scenaristen wel heel pregnant: “I know whatever you’re doing has to be really complicated.”
Sarah: “We are here to save the world.”
“Oh, I can work with that.”

Zo proberen Kalogridis en Lussier hun onvermogen dus te verbergen door er een grap van te maken. Onzin blijft het. En totaal niet-spannende onzin, bovendien. Hoe lang kun je reizen van 2029, naar 1984, naar 2017, en zelfs naar 1973 en 2014, zonder op BACK TO THE FUTURE te gaan lijken? Het is ook al zo knus dat Sarah en Reese nu gezellig samen in hun blootje door de tijdpoort kunnen.

Simmons en eerder genoemde Byung-hun Lee zijn, hoewel onderbenut, de enige beetje charismatische acteurs in deze film. Jai Courtney is nietszeggend. De trailer bevat, tegen de wens van de regisseur, een enorme spoiler waardoor we al weten welke rol John Conner in het verhaal speelt en dat dwingt Jason Clarke nog meer te over-acteren dan hij in DAWN OF THE PLANET OF THE APES al deed. En wat betreft Schwarzenegger: er zijn recensenten die het sympathiek vinden wat hij hier doet; ik vind het met een domme grijns parodiëren van de beste rol uit je carrière alleen maar verdrietig. En wat te zeggen van schoolmeisje Emilia Clarke als Sarah Connor? Ze zou waarschijnlijk al in huilen uitbarsten als Linda Hamilton haar een hand zou willen geven.

We hebben het nog niet gehad over de vermoeiende poging om Skynet te actualiseren naar de huidige tijd door middel van een (gaap) killer app, het oeverloze gedeclameer van de nieuwe Terminator of het feit dat Sarah de T-800 tegenwoordig ‘pop’ noemt en behandelt als haar grootpapa. TERMINATOR: GENISYS is, kortgezegd, een puinhoop. Als recensent zijn je mission parameters om iedere film met open blik te bekijken, maar als fan van de eerste twee films is er voor deze mislukking van 155 miljoen dollar maar één Command Override: Terminate.

Distributeur: Universal Pictures International, NL 9 julii BE: 1 juli 2015. Copyright Barend de Voogd Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd 8 juli 2015.

8 juli 2015
    Terminator Genisys