INNERSPACE(1987)

Joe Dante behoort tot die filmmakers die hun liefde voor andere films altijd maar moeten uitdragen in hun eigen werk. Net als collega en generatiegenoot John Landis doorspekt Dante zijn films met cameo’s en in-jokes. Op het audiocommentaar van INNERSPACE (1987), een zeer geslaagde update van FANTASTIC VOYAGE, vult Dante het leeuwendeel van de beschikbare tijd dan ook met het aanduiden van die cameo’s en verwijzingen.

‘Kijk, daar is de vader van Ron Howard! En achter hem staat striptekenaar Chuck Jones, de geestelijke vader van Bugs Bunny.’ Vervelend wordt dat nooit, vooral omdat Dante wordt bijgestaan door producent Michael Finnell, acteurs Kevin McCarthy en Robert Picardo en special effects-supervisor Dennis Muren. Die laatste verrichtte fantastisch werk aan de film. De microcosmos van het menselijk lichaam, waarin Dennis Quaid met zijn verkleinde ruimtecapsule gevangen zit, ziet er na vijftien jaar nog steeds verbluffend uit. Dante heeft dan misschien nog steeds bedenkingen bij de titel, maar de wijze waarop de capsule beweegt tussen de rode bloedcellen, over een landschap van vetcellen vliegt of landt op een oogzenuw, roept wel degelijk de vergelijking op met een ruimteschip dat verdwaald is in de vreemdste uithoeken van het heelal. En alles zonder computer, meneer! INNERSPACE werd een jaar voor WILLOW voltooid, de sprookjesfilm waarbij Muren deel uitmaakte van het team dat het revolutionaire morphen uitvond, de eerste stap richting cgi. Ook WILLOW is zojuist op dvd verschenen, maar anders dan INNERSPACE is die film hopeloos verouderd. FILM ***/ EXTRA’S **1/2 Copyright Roel Haanen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #56, p51.

Innerspace
    120 minuten
    Joe Dante