Touch(1997)

Juvenal (Ulrich, bekend van SCREAM) is een verlegen jongen met een speciale gave: middels handoplegging verlost hij ongeneeslijk zieken van hun kwalen. Voor de maniakale predikant Augie (Arnold), die niet terugdeinst voor het gebruik van geweld bij de verkondiging van zijn Blijde Boodschap, is deze Juvenal letterlijk en geschenk uit de hemel.

Maar wanneer de gehaaide TV-dominee Bill Hill (Walken) lucht krijgt van Juvenal’s kwaliteiten, komen er andere belangen in het spel. Hill is vastbesloten Juvenal te exploiteren, en maakt hiertoe alvast allerhande dealtjes met paparazzi, boekuitgevers en sensatiebeluste TV-presentatoren. Om Juvenal voor zijn karretje gespannen te krijgen verzekert Hill zich van de hulp van Lynn (Bridget Fonda), de gefrustreerde road manager van een grunge-bandje, die hem met haar charmes moet zien in te palmen. Hill’s snode plan valt evenwel in duigen wanneer Lynn als een blok valt voor de zachtaardige handoplegger, die van de pure weeromstuit zijn gave verliest. Maar dit ongemak blijkt gelukkig van tijdelijke aard. TOUCH is een vreemde film, die zeker niet aan iedereen besteed is. Het verhaal, nota bene gebaseerd op een roman van hard boiled misdaadauteur Elmore Leonard, kabbelt maar voort zonder echte pieken of dalen. Iedereen duwt en trekt een beetje aan de wonderjongen Juvenal en onderwijl worden er allerhande opvattingen over Geloof en Kerk gedebiteerd. Om die religieuze bespiegelingen – en de glimmende schoenen van Christopher Walken – was het de van huis uit streng calvinistische Paul Schrader ongetwijfeld vooral te doen. Worstelingen met levensvraagstukken lopen als een rode draad door het hele oeuvre van Schrader (*1946) heen. Hij begon zijn filmloopbaan als criticus en scenarist, en schreef onder meer de scenario’s voor diverse films van mede-gelovige Martin Scorsese: TAXI DRIVER (1976), RAGING bull (1980) en THE LAST TEMPTATION OF CHRIST (1988). Ook regisseerde Schrader, met wisselend succes, films als HARDCORE (1978), AMERICAN GIGOLO (1980), CAT PEOPLE (1982), MISHIMA (1985) en LIGHT SLEEPER (1992). TOUCH behoort zeker niet tot zijn beste werk, maar fascinerend is de film wel. U bent gewaarschuwd! En voor diegenen, die zich afvragen of componist David Grohl de Dave Grohl van Nirvana en de Foo Fighters is: jazeker. TOUCH is zijn eerste score voor een speelfilm.

Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #35, p10.

© Jan Doense
    Touch