• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Horror

Voor de thrillseekers onder ons.

RECENSIE

Flashback / Mörderische Ferien (2000)

Een slasherfilm naar vertrouwd model, waarin een maagd met een trauma op een vakantiebestemming met oude angsten en nieuwe lijken geconfronteerd wordt. In Nederland wil een volwaardig professionele filmindustrie maar niet van de grond komen. Daar zijn veel oorzaken voor te bedenken en veel oplossingen voor gesuggereerd, waarvan er enkele ook daadwerkelijk in praktijk zijn […]
RECENSIE

Donnie Darko (2020)

Voor zover bekend heb je ten minste een zwart gat en een stevig gestel nodig om in een andere tijd terecht te komen. Donnie Darko, de tiener uit het gelijknamige, surrealistische filmdrama, kan het zonder ruimteschip stellen.Totdat hij bezoek krijgt van een buitenaards, konijnachtig wezen dat het einde van de wereld aankondigt. Over een maand […]
RECENSIE

Dracula (2002–)

Een hedendaagse interpretatie van de Dracula-mythe, die alleen completisten zich niet mogen laten ontgaan. De schok en consternatie, die Bram Stoker’s roman Dracula (1897) teweegbracht in de laatste jaren van de 19e eeuw, is anno 2002 nauwelijks meer voorstelbaar. De atmosfeer in het Victoriaanse tijdperk was er een van stramme correctheid en onkreukbaarheid, een imperialistische […]
RECENSIE

John Carpenter’s Ghosts of Mars (2001)

Liefhebbers van het werk van John Carpenter weten hoe belangrijk het uiterlijk van zijn films is: het brede Panavison-beeld en de regisseur lijken voor elkaar geschapen. Carpenter heeft zo’n herkenbare stijl ontwikkeld, dat een beetje fan zijn signatuur waarschijnlijk aan een enkel filmbeeldje zal kunnen aflezen. Mits dat ene beeldje natuurlijk wordt weergegeven in de […]
RECENSIE

Blade II (2002)

Met MIMIC (1997) wist de Mexicaanse horrorregisseur Guillermo del Toro de verwachtingen van CRONOS (1993) niet geheel in te lossen. En dat terwijl hij in Schokkend Nieuws ten tijde van de release van MIMIC nog betoogde Hollywood niet nodig te hebben: ‘Als ze me niet meer willen, fuck ‘em. I don’t give a flying fuck […]
RECENSIE

New Alcatraz (2001)

Cellentekort. Daar hoor je de laatste jaren veel over. Terwijl ministers van justitie in binnen- en buitenland zich het hoofd breken om met levensvatbare oplossingen te komen, stort met name de direct-to-video branche zich graag op zulke reële perikelen, verheft het probleem tot de nde macht en loodst de kwestie met verve de SF- en […]
RECENSIE

Blood Surf (2000)

BLOOD SURF is de naam van een nieuwe sport waarbij jongeren die leven volgens het ‘been there, done that’-motto zichzelf toetakelen met scheermesjes alvorens op hun surfplanken te springen en zodoende een bloedspoor achter te laten voor hongerige haaien. Een groep documentairemakers volgt een stel van deze halve zolen naar een tropisch eiland waar ze […]
RECENSIE

Belphegor – Le fantome du Louvr (2001)

Filmtrends komen en gaan, remakes blijven altijd bestaan. Maar een bioscoopversie van Claude Barma’s tv-miniserie Belphégor ou le fantome du Louvre, die in 1965 vier episodes en weken lang het vieille France van De Gaulle de adem deed inhouden, zoiets schept verwachtingen. Het oorspronkelijke verhaal, over een geestverschijning die in het Parijse Louvre rondwaart, bezit […]
RECENSIE

Buio Omega / Beyond the Darkness (1979)

Nog geen jaar na het verschijnen van de met veel poeha omgeven Stanley Kubrick Collection formuleren de heren van het Nederlandse dvd-label Italian Shock een passend antwoord op zoveel Goede Smaak: hier is The Joe D’Amato Collection. Nu was er van een gebrekkig aanbod van D’Amato’s werk op dvd niet echt sprake: waarschijnlijk is er […]
RECENSIE

Ebola Syndrome (1996)

Na het introduceren van de sub-labels Italian-Shock en American-Shock vergast de Nederlandse distributeur Japan-Shock ons in het kader van de ‘Hong Kong Collection’ op EBOLA SYNDROME van regisseur Herman Yau uit 1996, een film die op alle fronten over de schreef gaat en het predikaat ‘shock’ dan ook zonder meer verdient. In de eerste tien […]
RECENSIE

From Hell (2001)

Het schijnt dat de meest gewelddadige bordeelbezoekers vaak de beste banen hebben. In het Londen van koningin Victoria was het niet anders. De beruchtste hoerenloper van allemaal, Jack the Ripper, was beslist van goede komaf. Hoe hoog hij op de maatschappelijke ladder stond, daar zijn de meningen over verdeeld. Potentiële daders variëren van een gestoorde […]
RECENSIE

Emanuelle And The Last Cannibals (1977)

Nog geen jaar na het verschijnen van de met veel poeha omgeven Stanley Kubrick Collection formuleren de heren van het Nederlandse dvd-label Italian Shock een passend antwoord op zoveel Goede Smaak: hier is The Joe D’Amato Collection. Nu was er van een gebrekkig aanbod van D’Amato’s werk op dvd niet echt sprake: waarschijnlijk is er […]
RECENSIE

The Forsaken (2001)

Sinds Tobe Hooper’s THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE (1974) en een reeks van sequels en ripoffs weten we één ding heel zeker: hoe dunbevolkter de streek, hoe achterlijker en agressiever de krachten, die ons daar naar het leven staan, en hoe meer we worden teruggeworpen op ons allerprimitiefste zelf (de sportman zegt ‘heel diep gaan’) […]
RECENSIE

The Mothman Prophecies (2002)

In de persmap van het ‘op ware gebeurtenissen gebaseerde’ THE MOTHMAN PROPHECIES is een verslag opgenomen van de laatste keer dat dit mythologische wezen werd waargenomen: 25 september 2001. In de wetenschap dat de verschijning van de mothman in het volksgeloof de vooraankondiging is van een grote ramp, kun je de timing van de gevleugelde […]
RECENSIE

13 Ghosts (2001)

Om de geesten in William Castle’s 13 GHOSTS (1960) te kunnen zien, moest het publiek een speciale 3-d bril opzetten. Het kon er dus ook voor kiezen de bril af te laten, wat de film mischien wel enger maakte. No such luck bij de remake THIR13EN GHOSTS, voor de gelegenheid voorzien van de hippe ‘cijfer […]
RECENSIE

An American Werewolf in London (1981)

Toen John Landis eind jaren ’60 zijn scenario voor AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON schreef, leverde hem dat veel complimenten op uit de filmwereld. Het script was buitengewoon grappig en buitengewoon eng. Maar dat bleek eveneens het probleem: producenten hadden het idee dat de film uiteindelijk nooit twee dingen tegelijk kon zijn.  Toen Landis ruim […]
RECENSIE

Zombi 2/Zombi 3 (1979)

Ons nationale Italotrash-label Italian Shock had de dvd-uitgaven van Lucio Fulci’s ZOMBI 2 (1979) en Andrea Bianchi’s ZOMBI 3 (1980) al voor september gepland, maar door productie-technische problemen kwam het er maar niet van. Nu kan iedereen die gewend was aan vaalgedraaide video-kopieën eindelijk ervaren hoe al die virtuoos-ranzige orgaanbanketten er digitaal uit kunnen zien. […]
RECENSIE

Mindstorm (2001)

In MINDSTORMvraagt FBI-agente Tracy Wellman (Emmanuelle Vaugier) zich af waar haar sterk ontwikkelde paranormale gaven toch vandaan komen. Tijdens onderzoek naar verdwenen kinderen komt zij in contact met new age-goeroe David Mendez (Eric Roberts). Deze voert haar terug naar haar kinderjaren, die zij doorbracht als proefkonijn in het ultra-geheime overheidsproject ‘Mindstorm’, waar geëxperimenteerd werd met […]
RECENSIE

The Others (2001)

Het overweldigende succes van Amenábar’s ABRE LOS OJOS (1997) op de Spaanse thuismarkt bleef ook in Hollywood niet onopgemerkt. Niemand minder dan Tom Cruise wierp zich op als beschermheer van het wonderkind door niet alleen zijn eigen productiemaatschappij aan Amenábar’s Engelstalige debuut THE OTHERS te verbinden en zijn vrouw Nicole Kidman voor de hoofdrol naar […]
RECENSIE

Teen Monster (2015)

Scholier Frank Stockton (Matthew Lawrence) kan dode muizen weer tot leven brengen en staat al snel bekend als Frank ‘n’ Stein. Wanneer twee macho-kornuitjes tijdens een ruzie medescholier Karl (Ryan Reynolds) doden, weet Frank raad. Met behulp van gestolen hersenen – per ongeluk die van een sex-geobsedeerde seriemoordenaar – wekt hij Karl uit de dood […]
RECENSIE

Mother’s Day (1980)

Mijn eerste kennismaking met het New Yorkse Troma collectief dateert van de allereerste ‘Nacht van de Wansmaak’, waar een heel programma-onderdeel was gewijd aan de hilarische trailers van films met suggestieve titels als A NYMPHOID BARBARIAN IN DINOSAUR HELL en GIRLS SCHOOL SCREAMERS. Al snel nadat ik een aantal van de zo meeslepend aangeprezen films […]
RECENSIE

Dog Soldiers (2002)

Van THE WOLFMAN tot AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON, een weerwolf stond er in de vorige eeuw altijd alleen voor, wanneer de maan vol werd en de honger naar mensenvlees niet meer te onderdrukken was. Wie – veelal onbedoeld – het leven van een weerwolf leidde, had bovendien te kampen met innerlijke kwellingen en niet […]
RECENSIE

Zombie 3 (1981)

Ons nationale Italotrash-label Italian Shock had de dvd-uitgaven van Lucio Fulci’s ZOMBIE 2 (1979) en Andrea Bianchi’s ZOMBIE 3 (1980) al voor september gepland, maar door productie-technische problemen kwam het er maar niet van. Nu kan iedereen die gewend was aan vaalgedraaide video-kopieën eindelijk ervaren hoe al die virtuoos-ranzige orgaanbanketten er digitaal uit kunnen zien. […]
RECENSIE

Jeepers Creepers (2001)

De aanbeveling van Clive Barker, die JEEPERS CREEPERS ’the most stylish, scary horror movie’ noemde die hij in tijden gezien had, was de enige voorkennis waarmee ik begin augustus tijdens het Fantasy Filmfest in Keulen aan de nieuwe film van de door zijn pedoseksuele uitspattingen omstreden regisseur Victor Salva waagde. De film betekende in elk […]
RECENSIE

The Breed (2001)

Het voor kabel-tv gemaakte THE BREED schildert een naaste toekomst waarin mens en vampier vreedzaam samenleven (militaire, medische en strategische voordelen van deze integratie worden in de film intelligent belicht), maar NSA-agent Steven Grant (Bokeem Woodbine) ontdekt het bestaan van militant-revolutionaire vampierfacties die uit zijn op bloedige verstoring van deze coëxistentie. Met vampier-partner Aaron Grey […]
RECENSIE

Basket Case (1982)

‘Belial zit hier in de hoek weg te rotten, zoals de meesten van ons’, aldus Frank Henenlotter op het commentaarkanaal bij de jubileumeditie van zijn no-budget klassieker BASKETCASE. Belial is het monster uit de film die de regisseur in de jaren tachtig op de kaart zette, en de uitspraak is helaas minder ironisch dan het […]
RECENSIE

The Wicker Man (1973)

In Schokkend Nieuws #51 kwam actrice Ingrid Pitt uitgebreid aan het woord over haar aandeel in Robin Hardy’s THE WICKER MAN uit 1973. Misschien is razen en tieren een betere term voor de manier waarop Pitt zich de geplaagde productie herinnerde. In de documentaire The Wicker Man Enigma die als extra is toegevoegd aan de […]
RECENSIE

Mil Gritos Tiene la Noche (1982)

‘Vroeger was alles beter’, verzuchten bejaarde gorehounds en splatterheads nadat ze zich door het zoveelste bloedeloze SCREAM-derivaat hebben geworsteld. Nee, dán het begin van de jaren tachtig, toen de vuige slasher hoogtij vierde! De leeghoofdige tieners werden met dozijnen tegelijk aangevoerd; Jason Voorhees (‘Voorhees a jolly good fellow!’), Michael Myers en talloze solitaire psychopaten maakten […]
RECENSIE

The Brotherhood (2001)

‘Evil never looked so damn good’. Dat was de slogan die de film AMERICAN PSYCHO begeleidde. Vrij vertaald: iemand ombrengen is kinderspel, de grootste kluns kan ’t, maar het zó doen dat van een trendy gebeurtenis kan worden gesproken, dat is vakwerk en hoort helemaal bij deze cynische tijd. Wanneer is deze waanzin begonnen? Bij […]
RECENSIE

Ginger Snaps (2000)

Net zoals bij de meeste horrorfilms lijkt het Kwaad in de Canadese film GINGER SNAPS eerst van buiten te komen, maar ligt dit bij nader inzien stevig verankerd in het slachtoffer zelf. De weerwolf die in een buitenwijk van Toronto opduikt moet dan ook, naar goed gebruik, worden opgevat als een heuse metafoor voor adolescentieproblemen. […]
RECENSIE

Devil’s Prey (2001)

Op weg naar een feestje rijdt een groepje klungelende amateur-drugdealers een jonge vrouw aan, die zojuist aan de moordzuchtige attenties van een sekte satanisten is ontsnapt. Dit brengt de sekte op het spoor van de dopedealers, wat resulteert in bloedige confrontaties. Hulp zoeken in het naburige gehucht Howard’s Point blijkt een misrekening: de plaatselijke sheriff […]
RECENSIE

Pitch Black (2000)

In de publieksenquete van het 16e Festival van de Fantastische Film kwam PITCH BLACK uit de bus als een middenmoter. Het is de juiste plaats voor een monsterfilm naar beproefd ALIENS-model, die zich ondanks een medium budget van 25 miljoen dollar alleen op ondergeschikte punten positief onderscheidt van het gemiddelde videovoer. De openingsscène, waarin een […]
RECENSIE

Scary Movie 2 (2001)

James Woods als priester aan de schijterij. Twee geestelijken die een bezeten Linda Blair-lookalike vol kotsen. Een gehandicapte nerd die zichzelf kan pijpen. Een siliconenborst met airbag. Tori Spelling die een onzichtbare entiteit oraal bevredigt. Een HOLLOW MAN-parodie waarin men elkaar in de vriescel moet aftrekken om warm te blijven. Een mismaakte Chris Elliot die […]
RECENSIE

Valentine (2001)

In het juli-nummer van Fangoria geeft regisseur Jamie Blanks (URBAN LEGEND) een opsomming van de special make-up effects die vóór de release uit zijn nieuwe film werden verwijderd. Zo missen we onder meer de verbrande huid van iemand die met een gloeiend strijkijzer is bewerkt en de gapende keelwond van een ander slachtoffer. Het is […]
RECENSIE

Shadow of the Vampire (2000)

Sommige films zijn duidelijk verliefd op andere films. SHADOW OF THE VAMPIRE is bijvoorbeeld helemaal stapel op Wilhelm Friedrich Murnau’s NOSFERATU (1922), de eerste bewerking van het klassieke Dracula-verhaal.  Zoals het hoort in de liefde geeft SHADOW OF THE VAMPIRE zich helemaal over aan zijn object van verlangen, in scènes die voortdurend onderstrepen hoe mooi, […]
RECENSIE

Anatomie (2000)

In de recente golf van publicaties rond het verschijnen van het vijftigste nummer van SN constateerde Volkskrant-journalist Ronald Ockhuijsen dat journalistieke afstandelijkheid en onafhankelijkheid bij het jubilerende periodiek vaak ver te zoeken zijn. Gelukkig streek Ockhuijsen voor de jarige job over het hart; immers, SN is vooral ‘de spreekbuis van een curieus genootschap’. Wat een […]
RECENSIE

All Night Long Trilogie (1992)

Aan het begin van de jaren negentig zocht een geschokte Charlie Sheen de publiciteit nadat hij een deel van de Japanse horrorserie GUINEA PIG had gezien. De acteur dacht dat het om authentieke snuff handelde en wilde dat de serie in de Verenigde Staten verboden werd, maar zorgde er juist voor dat de reeks goedkope […]
RECENSIE

7 Days to Live (2000)

Dankzij algehele desinteresse bij de Nederlandse distributeurs merken we er verdomd weinig van, maar ook in Duitsland lijkt er sprake van een kleine renaissance van de gruselfilm Het is natuurlijk bizar dat recente fantastiek uit Spanje of Japan ons via festivals eenvoudiger bereikt dan Duitse waar, al zou men op basis van 7 DAYS TO […]
RECENSIE

Bless the Child (2000)

Na een afwezigheid van ruim twaalf jaar keert regisseur Chuck Russell, bekend vanwege zijn niet onverdienstelijke tweede vervolg op A NIGHTMARE ON ELM STREET en zijn alleraardigste remake van de fifties monster movie THE BLOB, terug naar het horrorgenre. In de afgelopen twaalf jaar maakte Russell twee Hollywoodfilms, het zeer geslaagde Jim Carrey-vehikel THE MASK […]
RECENSIE

The Stendhal Syndrome (1996)

Zelfs de betere films van Dario Argento, zoals SUSPIRIA en INFERNO, hebben ernstige tekortkomingen. Die-hard Argento fans praten vaak met een zekere vertedering over de gemankeerde logica in verhaallijn en karakterontwikkeling en het niet zelden lachwekkend houterige acteerwerk in zijn films. Ik ben van mening dat deze tekortkomingen geen enkel doel dienen en dus onnodig afbreuk […]
RECENSIE

Warlock III: The End Of Innocence (1999)

Op de eeuwigheid zijn 1800 jaar vermoedelijk niet meer dan een schilfer in de tijd, maar toch begint Satan’s gedrag tekenen van irritatie te vertonen: het is Hem in al die tijd niet gelukt een aardse bruid te vinden, die zich vrijwillig aan Hem geeft (een voorwaarde om op aarde terug te keren en de […]
RECENSIE

Possessed (2000)

‘Exorcism does happen’, lezen we op de inlay van POSSESSED. Die ietwat schuchtere verwijzing naar William Friedkin’s horrorklassieker uit 1973 staat er niet voor niets. POSSESSED is namelijk gebaseerd op dezelfde gebeurtenissen als THE EXORCIST, maar pretendeert dichter bij ‘de feiten’ te blijven. Die feiten in het kort: begin 1949 vertoont de 12-jarige Robbie Mannheim […]
RECENSIE

The Final Conflict (1981)

Midden jaren ’70 effende het fenomenale succes van THE EXORCIST het pad voor relihorror op grote schaal. Filmproducent Harvey Bernhard herkende in het bijbelboek Openbaringen een perfect uitgangspunt voor een horrorfilm, waarin de profetie over de geboorte van de zoon van Satan werkelijkheid wordt. THE OMEN bleek succesvol, waarop de de 20th Century Fox studio twee […]
RECENSIE

All Night Long 3: Final Atrocity (1996)

Aan het begin van de jaren negentig zocht een geschokte Charlie Sheen de publiciteit nadat hij een deel van de Japanse horrorserie GUINEA PIG had gezien. De acteur dacht dat het om authentieke snuff handelde en wilde dat de serie in de Verenigde Staten verboden werd, maar zorgde er juist voor dat de reeks goedkope […]
RECENSIE

Amazonia + Treasure of the Amazon (1985)

Hoewel Umberto Lenzi met EL PAESE DEL SESSO SELVAGGIO / MAN FROM DEEP RIVER al in 1972 de aftrap nam, en Amerikaanse B-films uit de jaren ’40 en ’50 eerder een mildere bijdrage leverden, brak de kannibalenfilm pas in 1979 echt goed door met Rugerro Deodato’s verbijsterend brute CANNIBAL HOLOCAUST. De Italianen grossierden destijds in […]
RECENSIE

The Omen (1976)

Midden jaren ’70 effende het fenomenale succes van THE EXORCIST het pad voor relihorror op grote schaal. Filmproducent Harvey Bernhard herkende in het bijbelboek Openbaringen een perfect uitgangspunt voor een horrorfilm, waarin de profetie over de geboorte van de zoon van Satan werkelijkheid wordt. THE OMEN bleek succesvol, waarop de de 20th Century Fox studio twee vervolgfilms […]
RECENSIE

Terror Tract (2000)

In het horrorgenre zou men TERROR TRACT bijna een ‘lieve’ film kunnen noemen vanwege de voorspelbaarheid van de drie deeltjes, terwijl SN-abonnees, die weleens genreliteratuur inkijken, de clue van de raamvertelling (getiteld Make Me an Offer) herkennen als geleend – of gewoon gejat – van een Roald Dahl-verhaal. Het gaat makelaar Bob Carter (Ritter) niet […]
RECENSIE

Cherry Falls (2000)

Op het afgelopen Festival Internacional de Cinema de Catalunya werd CHERRY FALLS door de jury (waarvan Mr. Horror Jan Doense deel uit maakte, zie SN #48) bekroond met de prijs voor beste regie. Een keuze waar wel iets op valt af te dingen. Geoffrey Wright, die bekendheid verwierf met het neo-nazidrama ROMPER STOMPER, hanteert hier […]
RECENSIE

American Psycho (2000)

Net als bijvoorbeeld THE SIXTH SENSE is AMERICAN PSYCHO een film die wel een tweede ronde kan gebruiken. De ontknoping onthult namelijk een geheel ander perspectief, die het interessant maakt de moordpartijen van Patrick Bateman opnieuw te bekijken. Maar ook in de herhaling blijft AMERICAN PSYCHO een film die gemengde gevoelens oproept. Prachtig gemaakt en […]
RECENSIE

The Gift (2000)

Zwarte verschrompelde bloemen, hoge hekken en uitgebleekt gebladerte spelen in THE GIFT net zo’n grote rol als de mensen die ermee worden omringd. In het begin van Sam Raimi’s thrillerdrama glijdt de camera traag langs een ijle rij treurwilgen, amper verlicht door een bleke zon die wordt gereflecteerd in het water. Het is onmiddellijk duidelijk […]
RECENSIE

The Stuff (1985)

THE STUFF is niet de bekendste film van Larry Cohen (o.a. Q – THE WINGED SERPENT, GOD TOLD ME TO, IT’S ALIVE en de scenario’s voor de MANIAC COP-films), maar wel zijn meest typerende. De kracht en zwakte van Cohen als filmmaker zijn hier namelijk als dag en nacht te onderscheiden. Cohen is een productief […]
RECENSIE

No profanar el sueño de los muertos/ Let Sleeping Corpses Lie (1974)

Na als assistent van Sergio Leone en Riccardo Freda te hebben gewerkt, regisseerde Jorge Grau twee genrefilms die er beslist mogen zijn. CEREMONIA SANGRIENTA / BLOOD CEREMONY (1972) is een sinistere versie van het Gravin Bathory-verhaal en NO PROFANAR…, in Europa beter bekend als THE LIVING DEAD AT THE MANCHESTER MORGUE, kan met recht een […]
RECENSIE

The Exorcist (directors cut) (1973)

In oktober vorig jaar werd in de VS THE EXORCIST opnieuw uitgebracht. Geen gek idee in een tijd die, na een overkill aan genreparodieën, rijp leek (en lijkt) voor serieuze huiver. Distributeur Warner zag zijn gok dan ook beloond. In het kielzog van THE SIXTH SENSE en THE BLAIR WITCH PROJECT sleepte de inmiddels 27 […]
RECENSIE

Bloody Pit of Horror/Il Boia Scarlatto (1965)

Van de Italiaanse regisseurs die in de jaren zestig in de gothic horror werkzaam waren, is Massimo Pupillo vrij onbekend gebleven. En dat is in dit geval niet vreemd of onterecht, want hij was zeker de minst getalenteerde filmmaker in het gezelschap van Mario Bava, Antonio Margheriti en Riccardo Freda. Van de drie genrefilms die […]
RECENSIE

The Last House on the Left (1972)

THE LAST HOUSE ON THE LEFT is de debuutfilm van Wes Craven en niet alleen daarom legendarisch. Twee seksueel ontluikende jongedames lopen tijdens een avondje stappen een stel ontsnapte gevangenen tegen het lijf. De booswichten ontvoeren hen naar een afgelegen bos, waar de meisjes gemarteld, verkracht en uiteindelijk vermoord worden. Vervolgens belanden de daders in […]
RECENSIE

The Beyond (1981)

L’ALDILA aka THE BEYOND staat te boek als de beste film van Fulci die vooral bekend werd als hofleverancier van de golf Italiaanse zombiefilms die begin jaren ’80 de bioscopen teisterde. Hier vertelt de maestro het verhaal van voormalig fotomodel MacColl, die een hotel erft dat op een van de zeven poorten naar de hel […]
RECENSIE

Bats (1999)

Filmmakers van creature features zouden Moeder Natuur dankbaar moeten zijn voor de inspiratie die ze nu al jaren levert, want de raarste wezens leven vooralsnog niet in de Andromeda-nevel, maar gewoon op Aarde. Bloedzuigers, kakkerlakken, wolven, prehistorische zeemonsters, spinnen, haaien en octopussen hebben in mooie films gefigureerd en tegelijkertijd vele regisseurs door donkere, werkloze dagen […]
RECENSIE

They Nest (2000)

Heeft u enig idee wat de ‘most deadly and creepy creatures’ zijn? Volgens de inlay van THEY NEST zijn het kakkerlakken. De liefhebber van de bug movie weet echter dat elk insect verschrikkelijk deadly en creepy kan zijn. Vooral wanneer ze in groten getale verschijnen, handelend als één agressief amorf wezen. Dan zijn zelfs regenwormen […]
RECENSIE

Nightmare City / Incubo sulla città contaminata (1980)

Binnen de golf Europese zombiefilms, die in het begin van de jaren ’80 in navolging van George Romero’s succesvolle DAWN OF THE DEAD vanuit Europa de wereld overspoelde, zal NIGHTMARE CITY onbedoeld de lachers op zijn hand hebben gekregen. Na een ongeluk in een kerncentrale wordt Madrid overspoeld met ‘zombies’, die in niks herinneren aan de […]
RECENSIE

Dementia / Daughter of Horror (1994)

Met geld van zijn moeder en zijn secretaresse Adrienne Barrett in de hoofdrol draaide John Parker begin jaren ’50 zijn eerste en enige film die vooral zijn oorspronkelijke titel, DEMENTIA, eer aandoet. In krap zestig minuten ontrolt zich het verhaal van een vrouw die in een hotelkamer wakker schrikt uit een boze droom en gewapend […]
RECENSIE

Book of Shadows: Blair Witch 2 (2000)

Vorig jaar lokte het spotgoedkope THE BLAIR WITCH PROJECT extreem verdeelde reacties uit. De filmhype van 1999 was voor de ene kijker een zenuwslopende hellevaart en voor de ander een portie gebakken lucht. Ik behoor tot de eerste categorie, maar beleefde desondanks veel plezier aan uitlatingen van de tegenpartij. Zo was er een hilarisch nieuwsitem […]
RECENSIE

Satan’s School for Girls (2000)

Naast Beëlzebub waart er nog een kwade geest rond in SATAN’S SCHOOL FOR GIRLS (Christopher Leitch, 2000; Paramount Home Video), die van Aaron Spelling. In deze remake van Spelling’s gelijknamige tv-productie uit 1973, wordt de hoofdrol gespeeld door Shannen Doherty, die ooit met veel bombarie de Spelling-serie ‘Beverly Hills 90210’ verliet om zich op een […]
RECENSIE

Angel of the Night (1998)

De oorspronkelijk uit Chili afkomstige regisseur-scenarist Shaky Gonzalez legde in 1995 met een korte studentenfilm de basis voor wat drie jaar later het nu in Nederland uitgebrachte ANGEL OF THE NIGHT/NATTENS ENGEL zou worden. Het resultaat lijkt echter meer een hele reeks korte filmpjes dan een avondvullende productie. Het grootste deel van de film bestaat […]
RECENSIE

What Lies Beneath (2000)

Zelden zullen de bedoelingen van filmmakers en die van de marketing-afdeling van een studio zo direct met elkaar in botsing zijn gekomen als in het geval van WHAT LIES BENEATH. Terwijl de eerstgenoemden hun uiterste best doen de kijker lange tijd in het ongewisse te laten, geeft de tweede een belangrijke plotwending al weg in […]
RECENSIE

Monster! (1999)

Hoe kan een mens een monster bezweren? Door er een film over te maken, zo konden we leren uit WES CRAVEN’S NEW NIGHTMARE. Zodra Craven zou stoppen met filmen, zou er voor de echte Freddy Krueger niets anders opzitten dan de rest van de wereld onveilig te maken. Ook in de tv-productie MONSTER! worden de […]
RECENSIE

Chamanka (1996)

De Pool Andrzej Zulawski maakte lang geleden indruk met POSSESSION, waarin Isabelle Adjani nieuwe inhoud gaf aan het begrip hysterie. In CHAMANKA (1996, Filmfreak) graaft een antropoloog ergens in Warschau een drieduizend jaar oude mummie met ingeslagen schedel op, waarvan bovendien wordt geconstateerd dat het ooit slachtoffer was van een verkrachting. Ja, want kijk: er zit […]
RECENSIE

Audition (1999)

Ieder z’n meug, luidt ons adagium. Een recensie in Schokkend Nieuws hoeft niet per se het standpunt van de voltallige redactie uit te dragen (die het onderling trouwens zelden eens is). In het geval van het Japanse AUDITION bleek onze medewerker Jaap de Wreede zo uitgesproken in zijn mening, dat redacteur Bart van der Put […]
RECENSIE

The Cell (2000)

‘Enter the mind of a killer’, nodigt het affiche van THE CELL uit. Het klinkt verleidelijk. De hersenpan van een seriemoordenaar heb ik vaker van binnen gezien, zowel in talloze boeken over het onderwerp als in speelfilms, en het blijft me fascineren. Want alle intrigerende theorieën en psychologische duidingen ten spijt, laat de geest van […]
RECENSIE

Necrophagus (1971)

Uit de peilingen bleek dat het Spaanse programma van het FFF2000 door de bezoekers werd gewaardeerd. Dat is niet vreemd, want er werd een puike dwarsdoorsnede geboden om de leken over de streep te trekken, en de kenners wisten al dat er uit Spanje veel interessants komt en kwam. Wat echter ook vaststaat is dat […]
RECENSIE

From Dusk Till Dawn 3: The Hangman’s Daughter (1999)

Dat twee plezierige halve films nog geen geslaagd geheel opleveren, bleek al uit de oorspronkelijke Tarantino/Rodriguez-samenwerking uit 1996. Wat de synthese tussen de genres in de weg stond, was de strikte scheiding die gemarkeerd werd door het bezoek aan de Mexicaanse vampieren hang-out halverwege de film. Een western maakt plaats voor een voorspelbare splattermovie zodra […]
RECENSIE

Evil Ed (1995)

Een paar Zweedse horrorfans knutselden enkele jaren geleden op 16 mm een hommage aan Sam Raimi’s THE EVIL DEAD in elkaar: EVIL ED. Met horten en stoten bij elkaar gedraaid over een periode van drieëneenhalf jaar, verdiende de liefdesbaby van regisseur Anders Jacobsson op de internationale markt zowaar zijn budget van nog geen twee ton terug. […]
RECENSIE

Hollow Man (2000)

Wat te denken als je een collega na afloop van de persvoorstelling van de nieuwe Paul Verhoeven hoort uitroepen: ‘Perfecte B-film!’? Het was ongetwijfeld complimenteus bedoeld, maar bevestigde eigenlijk alleen maar de indruk van gemakzucht en routine die zich tijdens het kijken naar HOLLOW MAN, Verhoeven’s variant op de H.G. Wells’ klassieker, was gaan opdringen. […]
RECENSIE

Stir of Echoes (1999)

Hypnose en dood liggen in elkaars verlengde, zo valt te leren uit enkele verhalen en adaptaties van griezel- en sciencefictionschrijver Richard Matheson, geestelijk vader van The shrinking man. In zijn scenario naar het Edgar Allan Poe-verhaal ‘The Facts in the Case of M. Valdemar’ wordt Vincent Price precies op het moment waarop hij sterft gehypnotiseerd […]
RECENSIE

American Psycho (2000)

Als de roman American Psycho van Bret Easton Ellis begin jaren ’90 verschijnt, is het eerste relletje al achter de rug: uitgeverij Simon & Schuster, dat een contract voor de rechten heeft getekend, weigert het boek uit te geven. Random House heeft meer lef en brengt American Psycho op de markt. Maar Ellis’ satirische roman […]
RECENSIE

The Texas Chain Saw Massacre (1974)

Deze slopende nachtmerrie is een mijlpaal in het horrorgenre en stond onlangs nog op nummer één in SN’s top-tien aller tijden, dus daar hoeven we geen woord meer aan vuil te maken. Beeld en geluid Eindelijk is het dan toch gelukt: de film die voor de Nederlandse thuisbioscoop twee keer in beroerde staat op video […]
RECENSIE

Final Destination (2000)

De aanwezigheid van uitsluitend jonge acteurs en actrices op het promotiemateriaal van FINAL DESTINATION doet de zoveelste flauwe teen horror movie vermoeden, ingegeven door het geprolongeerde succes van de SCREAM-reeks. Dat de film zich op een jong publiek richt is zonneklaar, maar FINAL DESTINATION heeft wel een dijk van een uitgangspunt dat het Kevin Williamson-epigonisme […]
RECENSIE

The House on Haunted Hill (1999)

‘Ga er heen met iemand met warme handen!’ luidde de handige tip in de Nederlandse advertenties van HOUSE ON HAUNTED HILL (1958) van shockexpert William Castle. Aanleiding voor dit ietwat dubbelzinnige advies was een van Castle’s beroemde gimmicks: op het hoogtepunt van de film vloog er een fluorescerend, opblaasbaar skelet vanachter het doek richting balkon, […]
RECENSIE

The Birds (1963)

Het verhaal van THE BIRDS is genoegzaam bekend. Eigenlijk duurt het erg lang voor de film van een liefdesverhaaltje verandert in de-natuur-op-hol horror. Alleen de titel houdt de kijker alert, maar pas als de mooie Melanie (Hedren) is aangekomen in Bodega Bay en haar geruzie met vrijgezel Mitch (Taylor) eindelijk plaats lijkt te maken voor […]
RECENSIE

Suspiria (1977)

Na een reeks fraaie thrillers in de Italiaanse giallo-traditie maakte Dario Argento in 1977 een overdonderende overstap naar bovennatuurlijke horror: de Amerikaanse Harper wordt op een behekste Duitse balletschool met een reeks gruwelijke moorden geconfronteerd. De minimale plot is vaak bekritiseerd, maar de opzichtige stilering, die art nouveaux decors en esthetische bloedbaden aan een psychedelische […]
RECENSIE

Sleepy Hollow (1999)

Martin Landau, eerder te zien als Bela Lugosi in Burton’s ED WOOD, holt aan het begin van SLEEPY HOLLOW een maisveld in om aan het zwaard te ontkomen van The Headless Horseman, een spookverschijning die de plaatselijke bevolking terroriseert. Landau draait zich op zeker moment verschrikt om en ‘chop!’, daar tuimelt zijn hoofd van de romp, […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden