• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Thriller

Als je durft.

RECENSIE

Godzilla vs Kong (2021)

De grote aap gaat eindelijk op de vuist met de grote hagedis. Toch blijkt deze langverwachte titanenstrijd geen epische conclusie, maar eerder een vluchtig tussendoortje. Marvel heeft alles veranderd. Waar je vroeger gewoon eerst een goede film (of in ieder geval een succesvolle) moest maken om er vervolgens een franchise uit te wringen, wordt tegenwoordig […]
RECENSIE

The Conjuring: The Devil Made Me Do It (2021)

We mogen weer naar de bioscoop! Wat is dat een heerlijk vertrouwd gevoel; lekker wegzakken in een rode stoel met een grote bak popcorn. Leve het oude normaal. En hee, daar heb je Ed en Lorraine Warren ook weer. Het spokenjagende echtpaar wordt wederom vertolkt door Vera Farmiga en Patrick Wilson. In 2013 kropen zij […]
RECENSIE

Spiral: From the Book of Saw (2021)

De Amerikaanse topkomiek Chris Rock wilde ‘iets met horror’ doen en een lange tijd babbelen met de Juiste Mensen deed hem bij zijn geliefde SAW-franchise belanden, met SPIRAL als resultaat. Het was geen goed idee. Destijds zag ik SAW in de bioscoop, maar de zeven vervolgdelen heb ik overgeslagen. Het origineel was een nare, maar […]
RECENSIE

The Night (2020)

Iedereen heeft wel een klein of groot geheim, maar in hoeverre beklemt dat geheim ons in het dagelijks leven? Een bekend thema, dat regisseur Kourosh Ahari op eigen wijze uitbuit in de mysterieuze thriller THE NIGHT. Met behulp van klassieke horrorelementen, zijnde een verlaten hotel en hallucinaties, brengt hij een krachtige boodschap over: al kan […]
RECENSIE

Caveat (2020)

Een van de meest creepy beelden in de teaser-trailer van Imagine dit jaar is het schurftige konijn met het trommeltje. Die pluche nachtmerrie is afkomstig van CAVEAT, de debuutfilm van Damien McCarthy, en die film maakt de belofte absoluut waar. Zó effectief griezelig is dat konijn, dat het bijna zonde is dat het ding geen […]
RECENSIE

Them (2021–)

Sociaal bewuste horror is van alle tijden, maar sinds GET OUT is het thema racisme explicieter dan ooit aanwezig in genrefilms en -series. Het tiendelige THEM is niet bang de confrontatie aan te gaan. De ‘second great migration’ wordt het genoemd: de verhuizing van miljoenen zwarte Amerikanen tussen 1940 en 1970, van de zuidelijke staten […]
RECENSIE

Black Medusa (2021)

IFFR | Een jonge vrouw drogeert een man en verkracht hem anaal met een stok. De eerste tien minuten van het Tunisische BLACK MEDUSA roepen vragen op: wie is die vrouw, waarom doet ze dat? Regisseurs Youssef Chebbi en ismaël komen bewust niet met antwoorden. Dat zou intrigerend kunnen zijn, ware het niet dat ze […]
RECENSIE

Dead & Beautiful (2021)

IFFR | Vijf verwende rijkeluiskinderen worden na een avond in het bos opeens als vampier wakker. Wat volgt is een soms verwarrende film waarin niet elk personage even goed uit de verf komt, maar een sterk laatste halfuur zorgt voor een intrigerende climax. Lulu (Aviis Zhong) is lid van een groepje verveelde, rijke vrienden die […]
RECENSIE

The Vigil (2019)

THE VIGIL is een donkere film, op meer dan één manier. Debuterend regisseur Keith Thomas laat wat steken vallen, maar lijkt toch een belofte. De film speelt in New York binnen een orthodoxe joodse gemeenschap. Yakov Ronen (Dave Davis) wordt gevraagd een wake te houden bij een overleden persoon. Het geld dat hij daarvoor krijgt […]
RECENSIE

Jiu Jitsu (2020)

PREDATOR als martial arts-film. Dat zal de pitch geweest zijn voor JIU JITSU. Een inwisselbaar stel vechtersbazen neemt het in de jungle op tegen de alien die de vechtsport uit de titel heeft bedacht. Dat wezen, Brax (Ryan Tarran), kwam duizenden jaren geleden voor het eerst naar de aarde en leerde de mensen jiujitsu (in […]
RECENSIE

Freaky (2020)

Een welbekend bovennatuurlijk concept in een komische horrorfilm; FREAKY (2020) van Christopher Landon is geen vervolg op zijn HAPPY DEATH DAY-reeks, maar zijn bekende ingrediënten zijn aanwezig. FREAKY opent met vier inwisselbare tieners in het huis van een man die relikwieën verzamelt, waar ze verhalen uitwisselen over een beruchte moordenaar die in de buurt rondloopt. […]
RECENSIE

Marionette (2020)

MARIONETTE is een benauwende psychologische thriller waarin de grenzen van vrije wil en determinisme verkend worden. Het beeld van de realiteit vertroebelt en we worden geconfronteerd met existentiële vraagstukken. Bij verhalen over het bovennatuurlijke valt of staat alles met geloofwaardigheid, met de juiste balans tussen dat wat buiten het menselijke valt en dat wat herkenbaar […]
RECENSIE

Menendez: The Day of the Lord (2020)

De Spaans/Mexicaanse horrorfilm MENENDEZ: THE DAY OF THE LORD heeft de klassieke opzet van een verhaal over exorcisme. Een gevallen priester die vecht met zijn eigen innerlijke demonen, een oude bekende die hem vraagt om een gunst en een laatste exorcisme dat al het kwade in de priester naar boven haalt. De film begint met […]
RECENSIE

His House (2020)

Zuid-Soedanese vluchtelingen Bol en Rial krijgen na lang wachten een huis toegewezen in een onbekende Britse stad. Aldaar worden ze geteisterd door iets macabers. Iets wat ze ook verbindt met hun tijdens de vlucht gestorven dochter. Bol heeft al nachtmerries, als het stel nog in een opvangcentrum woont. Een boot vol vluchtelingen op de Middellandse […]
RECENSIE

Kadaver (2020)

Een Noorse post-apocalyptische horrorfilm gesitueerd in een luxueus hotel vol geheime tunnels? Dat klinkt om je vingers bij af te likken. Maar helaas slaagt debuterend schrijver/regisseer Jarand Herdal er niet in om van zijn premisse een smakelijk geheel te maken. In de nasleep van een kernoorlog proberen Leonore, Jacob en hun dochter Alice in een […]
RECENSIE

Black Christmas (2019)

BLACK CHRISTMAS zou afgelopen jaar uitkomen, op de vrijdag de dertiende voor kerst. Dat ging niet door, maar nu is er – net op tijd voor Halloween – een dvd-release. De film heeft veel te zeggen, maar mist de kracht van het origineel. Beide BLACK CHRISTMASsen beginnen soortgelijk. Het is net voor de kerstvakantie in […]
RECENSIE

You Should Have Left (2020)

Kom op, Kevin Bacon! Wanneer je je relatie wilt opkalefateren, moet je natuurlijk geen Blumhouse boeken voor je vakantie. De basiselementen van YOU SHOULD HAVE LEFT maakten mij huiverig. Hoofdrollen van Kevin Bacon en Amanda Seyfried gecombineerd met een synopsis die spreekt van een man, een vrouw en hun dochter riep de vraag op welke […]
RECENSIE

The Hunt (2020)

Welke invloed het tumultueuze, uiterst gepolariseerde Verenigde Staten onder Trump precies gaat hebben op Hollywood zal de komende jaren blijken. Het satirische THE HUNT probeert in ieder geval alvast een goede weerspiegeling te zijn van deze periode. Satire is binnen elk restrictief regime al sinds jaar en dag het wapen van de tegenbeweging. Als je […]
RECENSIE

Evil Eye (2020)

AMAZON PRIME | EVIL EYE is de vierde film uit de reeks Welcome to the Blumhouse, een reeks opzichzelfstaande, duistere films rond de thema’s familie en liefde. EVIL EYE gaat over Pallavi, een jonge Indiase vrouw die in de Verenigde Staten is blijven wonen en werken terwijl haar ouders zijn teruggekeerd naar India. Usha, Pallavi’s […]
RECENSIE

The Lie (2018)

Hoe ver ga je om je kind te beschermen? Dat is de centrale vraag in THE LIE, waarin de ene leugen de andere opvolgt. Speciaal voor Amazon Prime Video heeft Blumhouse Productions vier films gecreëerd, waaronder THE LIE. Afkomstig uit 2018, maar nu pas uitgebracht. De vijftienjarige Kayla – een uitstekend spelende Joey King, best […]
RECENSIE

The Binding (2020)

Het arme zuiden van Italië heeft een rijke traditie op het gebied van Animisme, een geloofsovertuiging die binnen onze “Judeo-Christelijke samenleving” maar wat graag afgedaan wordt als bijgeloof en hekserij. De verbinding uit de titel slaat op het kwaadwillend beïnvloeden van iemands vrije wil door middel van magische rituelen. Een redelijk origineel uitgangspunt voor een […]
RECENSIE

De Dick Maas Methode (2020)

Weinig Nederlandse regisseurs zo invloedrijk als Dick Maas. Met zijn eerste drie films – DE LIFT, FLODDER en AMSTERDAMNED – verlegde hij de grenzen van wat mogelijk is in onze filmindustrie. DE DICK MAAS METHODE geeft met archiefbeelden en pratende hoofden een behoorlijk compleet beeld van ’s mans carrière. Opvallende afwezige is Maas’ voormalig zakenpartner […]
RECENSIE

I’m Thinking of Ending Things (2020)

In het onheilspellend getitelde I’M THINKING OF ENDING THINGS komen de vertrouwde thema’s van Charlie Kaufman langs – het labyrint van het menselijke onderbewustzijn en hoe ingewikkeld en pijnlijk relaties kunnen zijn. Het is ook gelijk een goede reminder dat er op dit moment maar weinig schrijvers/regisseurs zijn die deze gevoelens beter in beeld kunnen […]
RECENSIE

Tenet (2020)

Met TENET brengt Christopher Nolan wat we verwachten. Denderend spektakel en een complex verhaal dat uiteindelijk over weinig meer gaat dan z’n eigen complexiteit. Een naamloze geheim agent (John David Washington) moet de wereld redden van de ondergang. De dreiging heeft te maken met ‘inversie’, een technologie waarmee objecten terug in de tijd gestuurd kunnen […]
RECENSIE

Peninsula (2020)

Eén zombie sla je vrij makkelijk de hersens in, maar honderden zombies vormen een gevaar. Ze danken hun kracht aan de macht van het getal. Zeker als ze steeds sneller gaan rennen. In het vermakelijke TRAIN TO BUSAN-vervolg PENINSULA hebben de zombies zowaar een heel schiereiland overgenomen. Wie vier jaar geleden TRAIN TO BUSAN (en […]
RECENSIE

Sanctuary (2019)

Je identiteit is gestolen en niemand die je gelooft. Klinkt bekend in de oren? De Zweedse psychologische thrillerserie SANCTUARY, gebaseerd op Marie Hermansons boek The Sanctuary, heeft geen bijster origineel uitgangspunt, maar biedt voldoende reden om door te blijven kijken. De tweeling Helena en Siri Brant – allebei gespeeld door Josefin Asplund, bekend van de […]
RECENSIE

Dreamkatcher (2020)

Normaliter zorgen dromenvangers ervoor dat slechte dromen verdwijnen. In DREAMKATCHER krijgen we echter te maken met een exemplaar waar puur kwaad in huist. Regisseur Kerry Harris weet met zijn speelfilmdebuut dit kwaad helaas niet overtuigend in beeld te brengen. Na het overlijden van zijn moeder keert Josh samen met zijn vader en stiefmoeder terug naar […]
RECENSIE

Unhinged (2020)

Jong gezin in auto wordt belaagd door een moordenaar, omdat er na een vermeende hufterigheid in het verkeer geen sorry van afkan. Wacht even. Is dit opnieuw Lodewijk Crijns’ BUMPERKLEEF? Verre van. De Amerikaanse productie UNHINGED, geregisseerd door Derrick Borte, vertoont zeer duidelijke overeenkomsten met de zwaar onderbekeken Nederlandse productie van vorig jaar. Maar daardoor […]
RECENSIE

We Summon the Darkness (2019)

Ondanks het clichématige uitgangspunt weet Marc Meyers’ satanische horrorfilm WE SUMMON THE DARKNESS te verrassen. Maar hoe lang kan de film daarop teren? Drie meiden zijn op weg naar een heavymetalconcert terwijl er jongeren worden vermoord door een satanische sekte. Na het optreden nemen ze drie jongens mee naar het ouderlijk huis van een van […]
RECENSIE

The Miracle of the Sargasso Sea (2019)

Een lynchiaanse film, wordt THE MIRACLE OF THE SARGASSO SEA al veel genoemd. Die term betekent hier voor de verandering eens niet alleen dat de film ‘vreemd’ is, maar is ook thematisch relevant. We hebben hier te maken met een stadje waar onder de oppervlakte, jawel, allerlei duisters leeft. Politiechef Elisabeth (Angeliki Papoulia) wordt overgeplaatst […]
RECENSIE

Swallow (2019)

SWALLOW is een bijzonder soort horrorfilm. Niet eng, gruwelijk of gewelddadig, maar diep oncomfortabel. Hoe ver ga je om je autonomie terug te winnen? De pasgetrouwde Hunter (Haley Bennett) is een object in het leven van haar man Richie (Austin Sowell). Richie is gewend te krijgen wat hij wil: hij heeft een goede baan bij […]
RECENSIE

El hoyo (2019)

Deze verticale variant van SNOWPIERCER hakt er lekker in. Eet smakelijk. In misschien wel de meest treffende scène van PARASITE zien we het arme gezin het hooggelegen huis waarin het zich heeft binnengewerkt in alle haast verlaten en afdalen naar het laagste punt in de stad, waar hun eigen huis zich bevindt. Door hevige regenval […]
RECENSIE

Impetigore (2019)

IMPETIGORE, de nieuwste film van Indonesische filmmaker Joko Anwar, is een sadistische slasher met een sprookjesachtig sausje. Regisseur Joko Anwar werd een aantal jaar terug ‘ontdekt’ door het Internationaal Film Festival Rotterdam met THE FORBIDDEN DOOR, de film die zijn internationale doorbraak betekende. Hij keerde later meerdere malen terug naar het festival. Twee jaar geleden […]
RECENSIE

The Dare (2019)

Naast STAR WARS: THE RISE OF SKYWALKER draait ook THE DARE nu in de bioscoop, voor wie geen zin heeft in ruimtegevechten. De setting hier? Een martelkelder. Je moet het maar durven, als bioscoopdistributeur, om je film tegelijkertijd uit te brengen met de nieuwe STAR WARS. Je ziet dan ook dat veel van de films […]
RECENSIE

Parasite (2019)

Regisseur Bong Joon-ho revancheert zich na het iets te platte en naïeve OKJA met misschien wel zijn beste, want rijkste film tot nu toe. PARASITE is verrukkelijk grappig én vlijmscherp en bitter tegelijkertijd. PARASITE / GISAENGCHUNG won dit jaar de Gouden Palm en is daarmee de eerste Zuid-Koreaanse film die deze eer te beurt viel […]
RECENSIE

Bumperkleef (2019)

Hoe een simpele verkeersruzie uitmondt in een paranoïde horrorfilm… Met de wervelende achtervolgingsfilm BUMPERKLEEF maakt de Nederlandse filmmaker Lodewijk Crijns een late-career masterpiece. Regisseur Lodewijk Crijns (o.a. ALLEEN MAAR NETTE MENSEN) schijnt al zijn hele leven schadevrij te rijden. Maar dat hij zich af en toe opvreet achter het stuur moge duidelijk zijn na het […]
RECENSIE

Light of My Life (2019)

Een door Casey Affleck geschreven en geregisseerde film waarin wereldwijd bijna alle vrouwen zijn gestorven, klinkt na de beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag aan zijn adres als een tamelijk onhandig egoproject. Gelukkig draait de film vooral om vaderschap in moeilijke tijden. In plaats van de kijker met de bijna geheel vrouwvrije wereld te laten kennismaken middels […]
RECENSIE

Countdown (2019)

In tegenstelling tot wat de marketingcampagne ons wil doen laten geloven is COUNTDOWN geen horrorthriller over de duistere kant van apps en social media, maar een recht-toe-recht-aan katholieke horrorfilm met een heel klein vleugje FINAL DESTINATION. Bij wijze van grap downloadt verpleegster Quinn (Elizabeth Lail) samen met een aantal collega’s een app die, middels een […]
RECENSIE

Fractured (2019)

FRACTURED is sinds kort te zien op Netflix en handelt over een gezin dat na een ongeluk bij een ziekenhuis aanklopt voor hulp. Daar zijn vreemde zaken gaande. Brad Anderson, bekend van THE MACHINIST en SESSION 9, speelt net als in zijn vorige films met de menselijke geest. Wat is echt, en wat niet? FRACTURED […]
RECENSIE

Haunt (2019)

Van de schrijvers van A QUIET PLACE staat er groot op de poster van HAUNT. Dat zal schrijf- en regieduo Scott Beck en Bryan Woods de komende tijd nog vaker overkomen, al doen ze met deze spookhuisslasher een aardige poging aan die schaduw te ontsnappen. Wat als gruwelijkheden van een kermisspookhuis echt zouden zijn? Het […]
RECENSIE

Gemini Man (2019)

Een wereldberoemde actiester die het moet opnemen tegen…zichzelf! Dat klinkt als een typische high-concept premisse uit de nadagen van het Stallone-Schwarzenegger tijdperk. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat GEMINI MAN inderdaad al sinds de jaren negentig in development hell heeft liggen sudderen. Een verhaal over een huurmoordenaar op leeftijd die geconfronteerd wordt met […]
RECENSIE

Joker (2019)

Wat maakt de Joker zo’n populaire schurk? Misschien dat hij geen strak gedefinieerd personage is. Hij heeft geen vaststaand achtergrondverhaal, zoals Two-Face, zijn daden hebben geen duidelijk thema, zoals die van de Riddler. Het enige wat min of meer vaststaat is het uiterlijk – wit gezicht, rode mond, groen haar, paars jasje – en dat […]
RECENSIE

Monos (2019)

MONOS, in april nog de openingsfilm van Imagine, is zo’n unieke cinema-ervaring die alle hokjes en genres lijkt te overstijgen. Maar niet iedereen kan daar wat mee… Toen er op ons redactieforum werd geopperd om Alejandro Landes’ MONOS te recenseren voor onze website, kwamen er al snel reacties met de vraag of de film wel […]
RECENSIE

Triple Threat (2019)

De knokfilm-connaisseur zal watertanden bij de cast: Tony Jaa, Iko Uwais en Tiger Chen nemen het op tegen Scott Adkins, Michael Jai White en Michael Bisping. Dat verklaart meteen de titel. Laatstgenoemd trio – Collins, Deveraux en Joey – hoort bij een terroristische organisatie. Hun ideologie blijft onbesproken: in TRIPLE THREAT is de plot een […]
RECENSIE

Annabelle Comes Home (2019)

De THE CONJURING-franchise heeft weer een nieuwe loot aan de tak. Spin-off ANNABELLE heeft inmiddels moederschip THE CONJURING ingehaald en brengt een derde deel in de bioscopen, ruim een jaar voordat THE CONJURING 3 ons zal bereiken. De tijdlijn van de THE CONJURING-franchise is redelijk ingewikkeld. Als je precies wil weten hoe het in elkaar […]
RECENSIE

Obsessions (1969)

TURKS FRUIT en BLUE MOVIE staan algemeen bekend als dé films die de grenzen in de Nederlandse cinema, vooral op het gebied van bloot, verlegden. Maar een paar jaar eerder had een andere film van vaderlandse bodem dat eigenlijk al gedaan. Terug op het grote doek: OBSESSIONS van Pim de la Parra. Aanstaande donderdag 20 […]
RECENSIE

Ma (2019)

Wie na het zien van de nieuwste Blumhouseproductie MA de bioscoop uitloopt, heeft ongetwijfeld maar één grote vraag in het hoofd rondzingen. Of eigenlijk twee. Op welk punt vloog deze film volkomen uit de rails? En waarom? Marco Borsato als gastzanger bij Metallica? Het zóu kunnen. Je zet de zin op papier, je denkt na, […]
RECENSIE

John Wick Chapter 3: Parabellum (2019)

Keanu Reeves draaft voor de derde keer overtuigend op als supermoordenaar John Wick en de fans krijgen wat ze willen. Hetzelfde, maar dan meer. Veel meer. Maar helaas ook meer mystieke flauwekul, die voornamelijk op de lachspieren werkt. Wanneer de kruitdampen zijn opgetrokken en de aftiteling van JOHN WICK CHAPTER 3: PARABELLUM over het scherm […]
RECENSIE

Replicas (2018)

Na veel geschuif met releasedata – een veeg teken – was REPLICAS begin dit jaar kortstondig in de bioscoop te zien. Maar deze film moet je thuis op de bank kijken – zodat je met je partner of vrienden lekker kunt bespreken wat er allemaal niet klopt aan het flinterdunne verhaal. En dat is nogal […]
RECENSIE

Greta (2018)

Zachtzingend en op kousevoetjes danst Isabelle Hupperts Greta om haar slachtoffer heen. Regisseur Neil Jordan zet vol in op de relatie tussen de goedbedoelende Frances en de hekserige Greta, maar zijn nieuwste film had veel baat gehad bij meer excentriciteit en onvoorspelbaarheid. In de jaren negentig werd Neil Jordan bekend met het veelbekroonde THE CRYING […]
RECENSIE

The Curse of La Llorona (2019)

THE CURSE OF LA LLORONA is een goede indicatie van de toekomst van het Conjuring Universe. James Wan produceert alleen nog. Michael Chaves, die ook THE CONJURING 3 zal regisseren, steekt een voetje in de Mexicaanse folkore. In THE CURSE OF LA LLORONA ontmoeten we sociaal werkster Anna (Linda Cardelli) en haar twee kinderen in […]
RECENSIE

Pet Sematary (2019)

Na de remake-hit IT, zitten we nu opnieuw in de penarie in PET SEMATARY. Het karakteristieke plekje op het erf van de familie Creed lijkt in het begin nog altijd poeslief en aardig, totdat we te maken krijgen met de meest menselijke emotie: rouw. Na de fatale aanrijding van huiskat Smuckey, besluit Stephen King een verhaal […]
RECENSIE

Upgrade (2018)

Leigh Whannell beleefde zijn doorbraak in de schaduw van zijn vriend James Wan, met wie hij samen de hit SAW bedacht. Met zijn nieuwe film UPGRADE laat hij zien ook uitstekend op eigen benen te kunnen staan. Wan en Whannell werkten ook samen aan DEAD SILENCE en INSIDIOUS 1 en 2. Voor het derde deel […]
RECENSIE

Us (2019)

De verwachtingen na Jordan Peeles enorm succesvolle filmdebuut GET OUT waren hoger gespannen dan een waslijn aan de Euromast. Met opvolger US lost hij ze voor een groot deel in, maar het sociale commentaar loopt de horror dit keer iets te vaak voor de voeten. De titel van Peeles eersteling GET OUT was een bewuste […]
RECENSIE

Beyond the Sky (2018)

Door de opkomst van foundfootagefilms zien we de laatste jaren een stuk meer (amateur)documentairemakers als hoofdpersonen. Dat geldt ook voor BEYOND THE SKY, al blijkt hierin de stijl niet bepaald doorslaggevend voor deze narratieve keuze. BEYOND THE SKY gaat weer eens over het lekker uitgekauwde onderwerp van ontvoering door buitenaardse wezens en trekt daarvoor naar […]
RECENSIE

Piercing (2018)

DVD/Reed, de hoofdpersoon in PIERCING, wil iemand vermoorden. Met een ijspriem, liefst. Hij bereidt zich zorgvuldig voor, maar had er niet op gerekend dat zijn slachtoffer zich niet volgens zijn verwachtingen zou gedragen. Het is al vrij snel duidelijk dat niet alles op orde is in het hoofd van Reed (Christopher Abbott, vooral bekend als […]
RECENSIE

Velvet Buzzsaw (2019)

Dan Gilroy wist een aantal jaar geleden hoge ogen te gooien met het duistere NIGHTCRAWLER. Het kunstzinnige uitgangspunt voor zijn Netflixfilm VELVET BUZZSAW klinkt veelbelovend, maar komt helaas niet uit de verf.   Als kunsthistoricus die actief is binnen de kunstkritiek blijft het me verrassen dat er zo wordt neergekeken op de eigentijdse kunstscene. Dan […]
RECENSIE

Calibre (2018)

Twee mannen uit Edinburgh gaan jagen in de Schotse hooglanden en krijgen al snel mot met de lokale bevolking. Matt Palmers debuutfilm CALIBRE vertrekt overbekend uit de startblokken, maar hij weet slim te spelen met juist die verwachtingen. Het resulteert in een loeispannende film. John Boormans DELIVERANCE (1972) is waarschijnlijk de bekendste film over het […]
RECENSIE

What Keeps You Alive (2018)

In een jeep, bakkeleiend over muziek, op weg naar een vakantiehuisje – al in het eerste shot verwijst WHAT KEEPS YOU ALIVE naar FUNNY GAMES. In deze Canadese thriller komt het kwaad alleen niet van buiten, maar van heel dichtbij.  In de auto vinden we Jackie en Jules, een pas getrouwd lesbisch stel dat op […]
RECENSIE

The Possession of Hannah Grace (2018)

Megan (Shay Mitchell) is een voormalige politieagent. Nadat haar patrouillepartner werd doodgeschoten bij een incident raakte ze aan de drugs en verloor haar baan. Nu is ze aangewezen op een griezelig baantje: nachtdienst in een mortuarium. Een collega waarschuwt Megan nog dat het baantje stressvol kan zijn: “People get weirded out, and see things that […]
RECENSIE

Halloween (2018)

Na een reeks gefaalde sequels en overbodige remakes keert Michael Myers op gepaste (bloedige) wijze terug naar Haddonfield. En het is fijn thuiskomen. Zowel voor The Shape als voor de kijker. Regisseur David Gordon Green en co-scenarist Danny McBride brengen het geheel terug naar de basis. De handvol verloren zielen die gek waren op overbodige […]
RECENSIE

Hell Fest (2018)

Spookhuizen in attractieparken zijn natuurlijk een perfecte locatie voor een slasher; iedereen loopt al in kostuums en de attracties lenen zich bij uitstek voor het typische kat-en-muisspel tussen moordenaar en beoogd slachtoffer. Het is zo’n goede locatie dat het eigenlijk gek is dat niet veel méér slashers voor zo’n locatie kozen. Het bekendste voorbeeld is […]
RECENSIE

The Nun (2018)

Terwijl DC en Universal moeite hebben met het opbouwen van een ‘cinematic universe’ lijkt een spookfilmpje uit 2013 vrij eenvoudig een eigen filmuniversum uit de grond te stampen. In THE CONJURING (2013) van James Wan zagen we de schatkamer van Ed en Lorraine Warren; een ruimte gevuld met attributen van hun paranormale uitstapjes. Elk attribuut […]
RECENSIE

The Place (2017)

Komt een man bij de duivel… Of een vrouw… Of een heleboel mannen en vrouwen. Aan zijn tafeltje in het café legt hij haarfijn uit wat het principe ‘voor wat hoort wat’ betekent. Het uitstekende uitgangspunt van THE PLACE mondt helaas uit in een voorspelbare, zelfs saaie film. Verduiveld nog aan toe! De premisse van […]
RECENSIE

Tiere (2017)

Ah, vakantietijd! En wat is er met deze hitte nou verfrissender dan lekker naar Zwitserland te gaan? Voor Anna en Nick belooft de reis echter niet veel goeds. Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen. Greg Zglinski’s TIERE past in een lange traditie van filmhuisfilms die zeer spaarzaam wat genre-elementen gebruikt om […]
RECENSIE

Tau (2018)

Hoe zou het zijn om vast te zitten in het huis van de toekomst waar een supercomputer de dienst uitmaakt? TAU neemt het als futuristisch uitgangspunt, maar haalt het niet bij een aflevering van BLACK MIRROR. Julia (Maika Monroe uit IT FOLLOWS en THE GUEST) is een sjacheraar die haar charmes gebruikt om te overleven. […]
RECENSIE

Insidious: The Last Key (2018)

Als een horrorreeks in de jaren ’80 bij deel vier was aanbeland, kon je je als kijker maar beter instellen op een belabberd werkje. Zo erg is het bij INSIDIOUS: THE LAST KEY nog niet, maar de formule begint inmiddels wel te piepen en te kraken als een enge keldertrap. De eerste INSIDIOUS was in 2010 een […]
RECENSIE

The Rain (seizoen 1) (2018–2020)

In de Deense postapocalyptische serie THE RAIN, waarvan Netflix vorige week het eerste seizoen beschikbaar maakte, is de regen haast nog dodelijker dan de tienerhormonen. eiArme Simone. Wordt ze nét uitgevraagd door die ene leuke jongen, stormt haar vader opeens de school binnen in wilde paniek. Weg! Ze moeten weg! Hij roept iets over een […]
RECENSIE

Bad Samaritan (2018)

Ken je dat verhaal van de dronken acteur die zijn handtekening dacht te zetten op het servetje van een gewiekste producent/regisseur? Bleek dat servetje mooi een contract te wezen! Kul natuurlijk, maar het is lastig een andere verklaring te bedenken voor de aanwezigheid van de immer genietbare David Tennant in het bespottelijke BAD SAMARITAN. Een […]
RECENSIE

Truth or Dare (2018)

Er is niets vernieuwends aan TRUTH OR DARE. Alhoewel… misschien toch iets: waar veel recente horrorfilms zich laten inspireren door de jaren tachtig, neemt de nieuwste Blumhouse-productie juist een voorschotje op de jarennegentignostalgie die waarschijnlijk spoedig zal toeslaan. De film speelt zich weliswaar af in het heden, maar laat zich bekijken als een typische horrorfilm […]
RECENSIE

Bedeviled (2016)

Wat doe je als films over een dodelijke videoband, een dodelijke website en een dodelijke chatroom al zijn gemaakt? Dan maak je er gewoon een over een dodelijke app. Het venijnige stukje software in kwestie heet Mr. Bedevil en is een soort assertieve versie van Siri. Scholiere Nikki installeert het op haar telefoon en wordt […]
RECENSIE

Keep Watching (2017)

KEEP WATCHING heette oorspronkelijk HOME INVASION. Een behoorlijk flauwe titel, maar in ieder geval een eerlijke. De huidige lijkt bedacht als een commando aan de kijker, angstig dat die uit pure verveling zou kunnen besluiten iets leukers te gaan doen met zijn tijd. KEEP WATCHING begint met een aangenaam heldere persverklaring van de politie: een […]
RECENSIE

Mute (2018)

De vierde speelfilm van Duncan Jones was naar verluidt een waar passieproject van de regisseur die in 2009 zo veelbelovend debuteerde met MOON. De ambitie spat inderdaad meermaals van MUTE af, alleen duurt het te lang voor de onevenwichtige film op stoom komt. Worldbuilding is de hoeksteen van elk sciencefiction- of fantasyverhaal en het concept […]
RECENSIE

Red Sparrow (2018)

Michael Haneke zeurde onlangs nog dat door #MeToo de gedurfde erotiek van het witte doek zou verdwijnen. RED SPARROW spreekt hem tegen. Maar perversiteit is slechts een onderdeel van deze verder conventionele spionagethriller. Stiekeme informatiediefstal, dubbelagenten, grauwe luchten, slechte accenten: alle ingrediënten voor een typisch spionnentussendoortje zitten in RED SPARROW. Maar ook: een seksschool, lange […]
RECENSIE

The Limehouse Golem (2016)

Victoriaans Londen is weer in de greep van een seriemoordenaar. Zijn bijnaam luidt deze keer niet Jack the Ripper, maar The Golem. Aan Bill Nighy de taak hem te vinden, terwijl hij ook nog een Vaudeville-actrice van de galg moet zien te redden. Het is 1880 en in de duistere straten van Londen waart een […]
RECENSIE

Marlina the Murderer in Four Acts (2017)

IFFR | Een western uit Indonesië: het klinkt ongebruikelijk. Het genre dat oorspronkelijk over de verovering van de western frontier gaat, heet immers geen eastern. Zelfs Sergio Leone liet zijn in Italië gefilmde spaghettiwesterns in Amerika afspelen. Maar MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS gaat wel op meer manieren met het genre aan de haal. […]
RECENSIE

Demon Hole (2017)

Een horrorfilm met fracking als vertrekpunt. Helaas gaat DEMON HOLE niet verder de diepte in. DEMON HOLE heeft een veelbelovende synopsis: een fracking-bedrijf probeert in de Verenigde Staten gas te winnen op Indiaans grondgebied. In hun hebzucht boren ze te diep en laten zo een demon vrij. In mijn gedachten zag ik deze demon al […]
RECENSIE

Laissez bronzer les cadavres (2017)

De aspunt van een sigaar… wordt een spiegelei… verandert in mieren onder een kijkglas… wordt een oog… De psychedelische western-polar van Hélène Cattet en Bruno Forzani is weer een uitgekiend spel van erotische, gewelddadige en cinematografische associaties. LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES begint met close-ups van mannen met samengeknepen ogen onder de brandende zon. Ze schieten […]
RECENSIE

Tabula Rasa (2017)

Horrorliefhebber Jonas Govaerts (WELP, 2014) zette mee de schouders onder een Vlaamse televisiereeks die de liefde voor het horrorgenre ook in de thuisbios moet aanwakkeren. Dat is met TABULA RASA meer dan gelukt. Het was actrice Veerle Baetens (ook al op de griezeltoer in AU-DELÀ DES MURS, 2016) die vijf jaar geleden een tv-reeks wilde […]
RECENSIE

Escape Room (2017)

Zes vrienden belanden in een dodelijk spel. Helaas is ESCAPE ROOM eerder een marteling voor de kijker dan voor de personages. “I’ve heard it’s the latest craze,” vertelt Christen (Elisabeth Hower) tijdens de verjaardag van Tyler (Evan Williams). Zelf ben ik nog nooit in een Escape Room geweest. Mensen laten zich opsluiten in een kamer […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden