VOD

What Keeps You Alive(2018)

In een jeep, bakkeleiend over muziek, op weg naar een vakantiehuisje – al in het eerste shot verwijst WHAT KEEPS YOU ALIVE naar FUNNY GAMES. In deze Canadese thriller komt het kwaad alleen niet van buiten, maar van heel dichtbij.

In de auto vinden we Jackie en Jules, een pas getrouwd lesbisch stel dat op weg is naar een afgelegen liefdesnest aan de rand van een prachtig meer. Al snel wordt duidelijk dat dit geen onbezorgde huwelijksreis gaat worden. Jackie gedraagt zich wel érg afwezig, en dat wordt er niet beter op wanneer een oude schoolvriendin komt aanwaaien, die haar blijkt te kennen onder een andere naam. Jules wordt achterdochtig en stuit op een onverwerkt drama uit Jackies verleden. Met wie is ze eigenlijk in het huwelijksbootje gestapt?

In het eerste half uur weet de Canadese regisseur Colin Minihan (EXTRATERRESTRIAL, IT STAINS THE SANDS RED) een fijn onheilszwanger sfeertje op te bouwen. Hij maakt goed gebruik van de schitterende lokatie en het sterke spel van hoofdrolspeelsters Hannah Emily Anderson en Brittany Allen. Zodra Minihan eenmaal de remmen losgooit, vliegt de film echter een aantal keren behoorlijk uit de bocht. Er ontspint zich een gewelddadig kat- en muisspel, maar Minihan kan niet goed kiezen. Aan de ene kant lijkt hij de kijker om de oren te willen slaan met nihilistisch sadisme à la FUNNY GAMES (ook de befaamde terugspoel-scène vinden we in een verwaterde versie terug); aan de andere kant trekt hij een heel blik gebeurtenissen uit het verleden open om zijn antagoniste een achtergrond en drijfveren mee te geven. Ook de heldin van het verhaal wisselt net iets te gemakkelijk tussen de rol van mak schaap en wraakzuchtige powervrouw. Wat minder verhaal, wat minder uitleg en wat minder twists zouden een wat strakkere film hebben opgeleverd. Ook de natuurfilosofie waar de film haar naam aan ontleent had moeiteloos achterwege kunnen blijven.

Desalniettemin is WHAT KEEPS YOU ALIVE een film die best even beklijft. Hoe vaak staat in een genrefilm een lesbisch stel centraal? En dan niet als curiosum à la BASIC INSTINCT, maar in echte volwaardige rollen van vlees en bloed? Het levert een paar beelden op die je niet elke dag voorbij ziet komen. Alleen al vanuit het oogpunt van representatie is WHAT KEEPS YOU ALIVE een aanwinst. Als Minihan de volgende keer nog iets meer van zijn eigen kracht durft uit te gaan, kunnen we nog veel moois van deze regisseur verwachten.

Distributeur: Première TV Distribution. te zien vanaf 20 december 2018. Copyright Ype Driessen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 23 december.

© Ype Driessen
22 december 2018