• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Drama

RECENSIE

Joker (2019)

Wat maakt de Joker zo’n populaire schurk? Misschien dat hij geen strak gedefinieerd personage is. Hij heeft geen vaststaand achtergrondverhaal, zoals Two-Face, zijn daden hebben geen duidelijk thema, zoals die van de Riddler. Het enige wat min of meer vaststaat is het uiterlijk – wit gezicht, rode mond, groen haar, paars jasje – en dat […]
RECENSIE

47 Meters Down: Uncaged (2019)

Het kon natuurlijk niet uitblijven na het onverwachte succes van Johannes Roberts’ haaienhorror 47 METERS DOWN: een vervolgfilm. In dit rommelige, maar nog altijd genietbare deel twee, verkennen vier tieners een verborgen onderwatergrot. Er zouden daar toch geen haaien zitten? Waarschijnlijk had niemand het miljoenensucces verwacht van Johannes Roberts’ 47 METERS DOWN. De lowbudget maar […]
RECENSIE

The Witch in the Window (2018)

DVD/BLU-RAY |  Het lijkt soms alsof je met vastgoedtransacties slapend rijk kunt worden, maar THE WITCH IN THE WINDOW laat zien dat het aanschaffen van een opknappertje om het met winst door te verkopen niet zonder risico is. De film begint als de twaalfjarige Finn (Charlie Tacker) het familiefilter van zijn browser omzeilt en dingen […]
RECENSIE

Ad Astra (2019)

De reis zelf is belangrijker dan de bestemming, luidt een oude (tegel)wijsheid. Goed om in gedachten te houden bij een film die die reis geweldig in beeld brengt, maar zijn bestemming rustig links had mogen laten liggen. Roy McBride (Brad Pitt) is de real-life versie van Captain America. Psychologische tests doorstaat hij glansrijk en zijn […]
RECENSIE

Monos (2019)

MONOS, in april nog de openingsfilm van Imagine, is zo’n unieke cinema-ervaring die alle hokjes en genres lijkt te overstijgen. Maar niet iedereen kan daar wat mee… Toen er op ons redactieforum werd geopperd om Alejandro Landes’ MONOS te recenseren voor onze website, kwamen er al snel reacties met de vraag of de film wel […]
RECENSIE

It Chapter Two (2019)

Het is een jaar vol grote, ambitieuze, rommelige horrorfilms. In allerlei categorieën: ‘social thriller’ US, filmhuishit MIDSOMMAR, tween-horror SCARY STORIES, en nu de onvervalste event movie IT CHAPTER TWO. In de tweede helft van deze Stephen King-verfilming zijn de vrienden die in deel 1 korte metten maakten met moordclown Pennywise (Bill SkarsgÃ¥rd), volwassen en uit elkaar gegroeid. Hun avontuur zijn ze vergeten […]
RECENSIE

Wilkolak (2018)

Er wringt iets aan het Poolse WILKOLAK. Is het een oorlogsdrama, horror, coming of age-verhaal of sprookje? Regisseur Adrian Panek vermengt stijlen en overtuigt met een unheimische sfeer, maar de film doet uiteindelijk richtingloos aan. WILKOLAK speelt tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog. De eerste beelden tonen de wreedheid die plaatsvond in concentratiekamp Groß-Rosen […]
RECENSIE

Once Upon a Time … in Hollywood (2019)

Fucking hippies! Hippies dit, hippies dat. Blowende nietsnutten zijn het, en doodeng. Doodeng! In Quentin Tarantino’s nieuwste worden de love & peace-types voortdurend vernederd. De personages van Brad Pitt en Leonardo DiCaprio zijn er niet bepaald dol op. Acteur Rick Dalton en zijn stuntman Cliff Booth, allebei tamelijk onnozel, worden door DiCaprio en Pitt – […]
RECENSIE

Summer of 84 (2018)

Het huidige decennium is over een paar maanden voorbij, maar de jaren tachtig lijken maar niet te eindigen. Zo stoomt STRANGER THINGS lekker door, bracht BUMBLEBEE de TRANSFORMERS-reeks naar een onschuldigere tijd en is de titel WONDER WOMAN 1984 vrij helder over wat we volgend jaar van dat vervolg mogen verwachten. Het Canadese regisseurstrio dat […]
RECENSIE

The Clovehitch Killer (2018)

De coming-of-age-serial-killer-thriller THE CLOVEHITCH KILLER stelt de vraag: wat doe je als je denkt dat je vader een seriemoordenaar is? Het antwoord blijkt minder bevredigend dan verwacht. De tiener Tyler Burnside (Charlie Plummer) groeit op in een streng maar liefhebbend gezin, waar zijn vader Don (Dylan McDermott) de dienst uitmaakt. Onder het juk van die […]
RECENSIE

Midsommar (2019)

Als je een beetje bekend bent met folk horror – je hebt THE WICKER MAN gezien, Shirley Jacksons The Lottery gelezen – dan weet je wat er gaat gebeuren in MIDSOMMAR. Maar kennis bereidt je niet voor op Ari Asters bijzonder effectieve uitvoering. Vorig jaar liet Aster met zijn debuut
RECENSIE

Stranger Things (seizoen 3) (2016–2022)

NETFLIX | In de eerste scène van het nieuwe seizoen van STRANGER THINGS proberen mensen in een geheimzinnig lab met een grote machine een poort naar de Upside Down te openen. Waarop de enige logische reactie is: alweer?!?! Het is een reactie die vaker tijdens het seizoen van pas komt. Want ja, alwéér zijn er rare […]
RECENSIE

Child’s Play (2019)

‘Zijn alle horrorfilms zo?’ vraagt de dertienjarige Andy (Gabriel Bateman) lachend aan zijn vrienden bij het kijken van THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE 2. ‘Zo ongeloofwaardig,’ is zijn oordeel. Hij zou CHILD’S PLAY eens moeten zien. Dat weten regisseur Lars Klevberg en scenarist Tyler Burton Smith zelf ook wel. Anders zou de boosaardige pop Chucky (stem […]
RECENSIE

Der Goldene Handschuh (2019)

Het leek onmogelijk dat er anno nu nog een film kon worden gemaakt die critici kon schokken, maar het is regisseur Fatih Akin gelukt met DER GOLDENE HANDSCHUH. Geen Thanos-origin story, maar een in liters schnaps gedrenkte biopic over een troosteloze Hamburgse seriemoordenaar. Als je een film maakt die het publiek radicaal verdeelt, dan heb […]
RECENSIE

Obsessions (1969)

TURKS FRUIT en BLUE MOVIE staan algemeen bekend als dé films die de grenzen in de Nederlandse cinema, vooral op het gebied van bloot, verlegden. Maar een paar jaar eerder had een andere film van vaderlandse bodem dat eigenlijk al gedaan. Terug op het grote doek: OBSESSIONS van Pim de la Parra. Aanstaande donderdag 20 […]
RECENSIE

I Am Mother (2019)

NETFLIX| De band tussen mens en robot krijgt een heel bijzondere lading in I AM MOTHER. Een machine neemt in de film de rol over van een ouder en voedt een meisje op. Maar de drijfveren achter die schijnbaar onbaatzuchtige daad blijven gehuld in nevelen.  Afgaande op de kwaliteit van bepaalde Netflixproducties lijkt de streamingdienst […]
RECENSIE

The Perfection (2018)

Over goede timing gesproken: de release van THE PERFECTION valt mooi samen met de filmmarketing-special in de laatste Schokkend Nieuws. Want – verrassing, verrassing! – de sociale media gingen na de première van de film meteen in het rood. De engste film aller tijden! Niet te bekijken! Zum kotsen! De kunst van het verleiden is […]
RECENSIE

Brightburn (2019)

Een film die zonder persvoorstelling in de bioscopen wordt gedropt, belooft zelden iets goeds. Zelfs met een lonkende producentennaam als James Gunn. In het geval van BRIGHTBURN een raadselachtige gang van zaken, want het is een hele fijne, nare superheldenslasher. Hoe omschrijf je een perfecte filmvillain? Michael Biehn deed het in een kleine twee minuten […]
RECENSIE

Replicas (2018)

Na veel geschuif met releasedata – een veeg teken – was REPLICAS begin dit jaar kortstondig in de bioscoop te zien. Maar deze film moet je thuis op de bank kijken – zodat je met je partner of vrienden lekker kunt bespreken wat er allemaal niet klopt aan het flinterdunne verhaal. En dat is nogal […]
RECENSIE

Greta (2018)

Zachtzingend en op kousevoetjes danst Isabelle Hupperts Greta om haar slachtoffer heen. Regisseur Neil Jordan zet vol in op de relatie tussen de goedbedoelende Frances en de hekserige Greta, maar zijn nieuwste film had veel baat gehad bij meer excentriciteit en onvoorspelbaarheid. In de jaren negentig werd Neil Jordan bekend met het veelbekroonde THE CRYING […]
RECENSIE

Dragged Across Concrete (2018)

S. Craig Zahler (BONE TOMAHAWK, BRAWL IN CELL BLOCK 99) plukt graag aan open zenuwen. Met die neiging zit hij zichzelf in DRAGGED ACROSS CONCRETE eigenlijk vooral in de weg. Mel Gibson casten als racistische politieagent, dat is meteen al een staaltje (puberaal?) button pushing. Agenten Brett Ridgeman (Gibson) en zijn collega Anthony Lurasetti (Vince […]
RECENSIE

Mirai (2018)

Opnieuw heeft regisseur Mamoru Hosoda de animewereld voorzichtig wakker geschud. Een vierjarige met een kleutercrisis als hoofdpersoon zal niet iedereen aanspreken, maar Hosoda’s nieuwe film MIRAI (NO MIRAI) zorgt wederom voor een samenspel van herkenning en magie. De vierjarige kleuter Kun vindt wankelend maar gemakkelijk zijn weg in zijn ogenschijnlijk ingewikkelde huis, ontworpen door de […]
RECENSIE

Avengers: Endgame (2019)

Tja, waar te beginnen… Alles over het aanstaande einde van Marvels tienjarenplan is natuurlijk vorig jaar al gezegd rond de premiere van AVENGERS: INFINITY WAR. Maar dat was slechts de eerste helft. Alle superlatieven kunnen een jaar later weer afgestoft worden voor de grote finale. Hoewel het schier onmogelijk is een gedegen recensie te schrijven […]
RECENSIE

In Fabric (2018)

‘Dimensions and proportions transcend the prisms of our measurements.’ De nieuwe film van Peter Strickland is zo grappig, hypnotiserend mooi en geheimzinnig dat we best twee films over de bezeten rode jurk hadden gelust. Sheila (de prachtige Marianne Jean-Baptiste, die in 1996 doorbrak met haar rol in SECRET & LIES) koopt de rode jurk in […]
RECENSIE

High Life (2018)

Claire Denis’ sciencefictionfilm HIGH LIFE is net zo spannend als een ruimtereis naar het dichtstbijzijnde zwarte gat op 99% van de snelheid van het licht. Anders gezegd: het klinkt fascinerend, maar duurt allemaal wel erg lang. Monte (Robert Pattison) en zijn babydochter Willow trekken eenzaam door het heelal. Als hij daarbuiten zwevend in zijn ruimtepak […]
RECENSIE

Time Freak (2018)

Het is UIT. Je bent gedumpt. Wat ging er mis? Kon je maar terug in de tijd om alle onzinnige ruzies te voorkomen en samen voor altijd gelukkig te zijn. In Andrew Bowlers TIME FREAK is een (ex-)geliefde echter lastiger te manipuleren dan de tijd zelf. Stillman (Asa Butterfield) is een prototype nerd/genie, die ook […]
RECENSIE

Calibre (2018)

Twee mannen uit Edinburgh gaan jagen in de Schotse hooglanden en krijgen al snel mot met de lokale bevolking. Matt Palmers debuutfilm CALIBRE vertrekt overbekend uit de startblokken, maar hij weet slim te spelen met juist die verwachtingen. Het resulteert in een loeispannende film. John Boormans DELIVERANCE (1972) is waarschijnlijk de bekendste film over het […]
RECENSIE

Glass (2019)

Zo erg als in het geval van James McAvoys personage is het gelukkig niet, maar M. Night Shyamalans langverwachte vervolg GLASS bezorgde ondergetekende wel een gespleten gevoel. McAvoy speelde in SPLIT (2016) de krankzinnige Kevin Wendell Crumb, die over maar liefst 24 verschillende persoonlijkheden beschikt. Ook in GLASS voeren zij weer de boventoon. Het mag […]
RECENSIE

The House That Jack Built (2018)

Aan gezelligheid gaat Lars von Trier (ANTICHRIST, MELANCHOLIA) zelden ten onder. Zijn films dalen af in de meest donkere krochten van de menselijke ziel. In THE HOUSE THAT JACK BUILT mag je die afdaling ook letterlijk nemen: Dante achterna, negen cirkels richting allesverzengende hel. Zeven jaar lang was Lars von Trier, 62 intussen, persona non […]
RECENSIE

Patient Zero (2018)

De wereld is weer eens ten onder gegaan, ditmaal aan een vorm van rabiës die iedereen die gebeten wordt in een gewelddadig monster verandert. Aan ‘zombie whisperer’ Matt Smith de taak de oorsprong van de plaag te vinden en de mensheid te redden. Omdat er boven de grond geen menselijk leven meer mogelijk is, worden […]
RECENSIE

Cam (2018)

Een jonge vrouw die online haar geld verdient, krijgt het zwaar te verduren als de technologie zich tegen haar keert. De plot van Daniel Goldhabers debuut CAM ruikt aan alle kanten naar een aflevering van BLACK MIRROR. En toch is het meer dan dat. Een veel gebruikt en nogal lui tussenwerpsel in filmrecensies wereldwijd: ‘Deze […]
RECENSIE

The Ballad of Buster Scruggs (2018)

Daar was hij opeens. De nieuwe film van de gebroeders Coen, gewoon op Netflix: THE BALLAD OF BUSTER SCRUGGS. Zes vignetten, elk een kort westernverhaal. Elk overduidelijk van de Coens – op zowel positieve als negatieve manieren. De titel van de film is ook de titel van het eerste stuk, waarin Tim Blake Nelson een […]
RECENSIE

Climax (2018)

CLIMAX begint met de eindtitels, achterstevoren; een duidelijke verwijzing naar IRRÈVERSIBLE uit 2002. We zijn dus gewaarschuwd. Dit is een film van Gaspar Noé. Je weet van te voren dat niets of niemand zal worden gespaard. De Argentijns-Franse regisseur cultiveert dat compromisloze imago natuurlijk zorgvuldig en plaagt de hoeders van de goede smaak veelvuldig. Hij […]
RECENSIE

Suspiria (2018)

Naar eigen zeggen heeft Luca Guadagnino met SUSPIRIA zijn eerste horrorfilm gemaakt. Maar dan wel eentje die zoveel lagen en verwijzingen heeft, dat spanning en angst ver te zoeken zijn. Als bij de begintitel Six acts and an epilogue, set in divided Berlin in beeld verschijnt, weet je meteen dat je de komende 152 minuten […]
RECENSIE

The Lodgers (2017)

Het gothic horrorgenre lijkt voor te schrijven dat wanneer een broer en zus zonder ouderlijk toezicht een villa delen, vroeg of laat het gegeven van incest om de hoek komt kijken. THE LODGERS ontspringt die dans niet, maar weet dit verplichte nummer vrij creatief in zijn plot te verwerken. Waar deze curieuze trope precies vandaan […]
RECENSIE

Apostle (2018)

Bloed kruipt waar het niet gaan kan. Nadat Gareth Evans het actiegenre op z’n kop zette met de Indonesische vechtfilms THE RAID en het vervolg THE RAID 2: BERANDAL, keerde de Britse regisseur terug naar het moederland voor zijn passieproject APOSTLE: gruwelhorror in een 19e-eeuwse gemeenschap. Godsdienst is het opium van het volk, schreef Karl […]
RECENSIE

Gräns (2018)

Fans van LET THE RIGHT ONE IN spitsen nu de oren (en alle andere zintuigen). John Ajvide Lindqvist, die het scenario van die film schreef naar zijn eigen roman, schreef namelijk ook een kort verhaal dat nu verfilmd is – met even fascinerend resultaat. Sinds zijn debuut met LÃ¥t den rätte komma in in 2004 […]
RECENSIE

Picnic At Hanging Rock (2018)

Het jaar 1900. Het is Valentijnsdag en in Australië maken de leerlingen van Appleyard College, een privéschool voor meisjes, onder begeleiding van hun leraressen een picknick-uitstapje naar de berg Hanging Rock. Vier meisjes maken een bergwandeling, er keert er maar eentje terug, en tijdens de zoektocht verdwijnt ook één van de leraressen. Het verhaal inspireerde […]
RECENSIE

The Haunting of Hill House (2018)

Qua verhaal is de Netflix-serie THE HAUNTING OF HILL HOUSE een bijzonder losse aanpassing van het gelijknamige boek van Shirley Jackson. Maar qua sfeer, thematiek, en het oproepen van een aanhoudend, onderhuids gevoel van angst is hij juist opvallend trouw. Voor wie het boek van Jackson en/of de verfilmingen uit 1963 (van Robert Wise) en […]
RECENSIE

Hold the Dark (2018)

Regisseur Jeremy Saulnier (BLUE RUIN, GREEN ROOM) timmert aardig aan de weg. Hij mag de serie TRUE DETECTIVE uit het slop trekken. Op basis van zijn nieuwste film zou dat wel eens verkeerd uit kunnen pakken. Is het nodig dat in een film alles moet worden verklaard om te blijven boeien? Mensen die van film […]
RECENSIE

Kin (2018)

KIN, de debuutfilm van regisseursduo Jonathan en Josh Baker, is een schot in de roos. En niet alleen omdat kleine Eli een enorme, futuristische spacegun gevonden heeft. ‘Van de producenten van STRANGER THINGS’, lezen we op de poster. Die sfeer heeft KIN zeker, met een hoofdrol voor de veertienjarige Eli (Myles Truitt) en een sciencefictionverhaal […]
RECENSIE

Marjorie Prime (2017)

Voor eenieder die niet warmloopt voor alieninvasies, tijdreisparadoxen en robotapocalypsen, maar toch enige interesse koestert voor sciencefictionthema’s, bevat dit genre een onbekend hoekje: alledaagse sciencefiction. Hier kun je terecht voor films als ROBOT & FRANK, HER en MARJORIE PRIME. Films in dit subgenre draaien doorgaans niet om ingrijpende ontwikkelingen of revolutionaire ontdekkingen, maar vertellen vooral […]
RECENSIE

Ghoul (2018)

Netflix heeft voor- en nadelen. Een voordeel is dat ze nu in allerlei landen series (co-)produceren, die door alle abonnees bekeken kunnen worden. Hoe zou je anders een korte Indiase horrorserie hebben ontdekt in Nederland? Helaas benut GHOUL de mogelijkheden onvoldoende. De personages zijn Indiaas; veel hangt samen met de onderlinge verhoudingen tussen de Hindoeïstische […]
RECENSIE

Revenge (2017)

Wraak. Het is een populair motief in veel spaghettiwesterns. De eerste seconden van Coralie Fargeats REVENGE roepen dan ook direct een herinnering op aan dat specifieke genre: een shot van een weids woestijnlandschap. Vanuit de verte komt de held of heldin langzaam op ons af. Heldin Jennifer (Matilda Lutz) komt alleen niet het beeld binnengereden […]
RECENSIE

Under the Silver Lake (2018)

Heeft Sam in UNDER THE SILVER LAKE nou een vreemd complot ontdekt na de mysterieuze verdwijning van zijn knappe buurvrouw? Of zegt zijn obsessie juist iets over onze eigen ongezonde band met de popcultuur? Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar eigenlijk is UNDER THE SILVER LAKE een perfecte metgezel van Steven […]
RECENSIE

The Darkest Minds (2018)

Meiden van een jaar of veertien, vijftien vinden de sciencefictionfilm THE DARKEST MINDS waarschijnlijk helemaal fantastisch, maar dat is ten onrechte. En toch, goede Young Adult-films: het kán wel. In de eerste helft van je tienerjaren beleef je veel dingen voor het eerst. Het eerste eten dat je echt lekker vindt, het eerste vakantieoord waar […]
RECENSIE

The Man Who Killed Don Quixote (2018)

In THE MAN WHO KILLED DON QUIXOTE volgen we het kronkelige pad tussen werkelijkheid en verbeelding, waarop schoenmaker-edelman Don Quixote en zijn regisseur-schildknaap hun weg zoeken. Regisseur Terry Gilliam heeft er zichtbaar plezier in om het hen zo lastig mogelijk te maken, zelfs als ze uiteindelijk voornamelijk maar wat ronddwalen. Gefrustreerde reclame-regisseur Toby (Adam Driver) […]
RECENSIE

The Place (2017)

Komt een man bij de duivel… Of een vrouw… Of een heleboel mannen en vrouwen. Aan zijn tafeltje in het café legt hij haarfijn uit wat het principe ‘voor wat hoort wat’ betekent. Het uitstekende uitgangspunt van THE PLACE mondt helaas uit in een voorspelbare, zelfs saaie film. Verduiveld nog aan toe! De premisse van […]
RECENSIE

Hotel Artemis (2018)

Nadat komend voorjaar de JOHN WICK-trilogie wordt afgerond, kunnen we ons opmaken voor een televisieserie over het Continental-hotel. HOTEL ARTEMIS weet dat gras geniepig voor de voeten van de Wicks moordende collega’s weg te maaien. Artemis is weliswaar niet exact zoals de hotelketen waar John Wick graag incheckt, maar kent wel aardig wat overeenkomsten. Elke […]
RECENSIE

Redbad (2018)

Roel Reiné heeft iets opmerkelijks gedaan: hipsters een praktisch nut geven. In de strijdscènes van REDBAD figureren er ruim vierhonderd. De helft blauwogig met blond, rossig of grijs haar – de Friezen, Vikingen en Denen. De andere helft donkerogig met bruin, zwart of grijs haar – de Franken. Het is een geslaagde variatie op de […]
RECENSIE

Hereditary (2018)

Lezers van Schokkend Nieuws weten maar al te goed wat een jump scare is. ‘Het huiveringwekkende effect van HEREDITARY,’ schrijft recensent George Vermij, ‘leunt vooral op het tegenovergestelde: het oprekken van de angst totdat die bijna niet meer te verdragen is.’ Ervaren kijkers voelen hem al snel aankomen: iemand wordt in stilte gevolgd door de […]
RECENSIE

Ghostland (2018)

Pascal Laugier bewijst, tien jaar na MARTYRS, dat zijn aanpak nog altijd voornamelijk gebaseerd is op misogyn effectbejag. Ik heb de waardering onder het horrorfestivalpubliek voor Laugiers doorbraakfilm MARTYRS (2008) nooit zo begrepen. Ik vermoed dat de sadistische helletocht vooral populair is omdat je ermee kunt opscheppen over je uithoudingsvermogen. De film waarin o.a. een […]
RECENSIE

The Rain (seizoen 1) (2018–2020)

In de Deense postapocalyptische serie THE RAIN, waarvan Netflix vorige week het eerste seizoen beschikbaar maakte, is de regen haast nog dodelijker dan de tienerhormonen. eiArme Simone. Wordt ze nét uitgevraagd door die ene leuke jongen, stormt haar vader opeens de school binnen in wilde paniek. Weg! Ze moeten weg! Hij roept iets over een […]
RECENSIE

A Quiet Place (2018)

In een filmwereld vol blockbusters met overdonderende explosies en bombastische soundtracks, bewijst A QUIET PLACE dat de stilte minstens zo oorverdovend kan zijn. Op dag 89 van de Apocalyps sluipt een gezin op blote voeten door een verlaten supermarkt. Ze scharrelen wat bruikbare dingen bij elkaar van de restjes die nog over zijn in de […]
RECENSIE

Lost in Space (seizoen 1) (2018–2021)

Eerdere pogingen om de sciencefictionserie LOST IN SPACE (1965-1968) nieuw leven in te blazen waren niet erg succesvol. Maar na de teleurstellende filmversie uit 1998 en een valse start met een door John Woo geregisseerde maar nooit vertoonde pilot in 2004, is er nu dan toch eindelijk een redelijk geslaagde remake. LOST IN SPACE was […]
RECENSIE

Twin Peaks: A Limited Event Series (2017)

Een terugkeer van een televisieserie na vijfentwintig jaar, dat zijn zware verwachtingen waar de makers aan moeten voldoen. TWIN PEAKS: THE RETURN, het officiële derde seizoen van culthit TWIN PEAKS, heeft gelukkig dezelfde mensen aan het roer: Mark Frost, en bovenal David Lynch. Directeur van de Amerikaanse betaalzender Showtime, David Nevins, tevens de geldschieter voor […]
RECENSIE

Hostiles (2017)

Hoe traditioneel het genre ook is: zelfs de western is aan veranderingen onderhevig. Het sombere HOSTILES met Christian Bale is onderdeel van die ontwikkeling. Nadat Clint Eastwood het genre demythologiseerde met UNFORGIVEN (1992), volgden meer westerns die braken met het valse heroïsme en het traditionele cowboys vs. indians-verhaaltje. TRUE GRIT (The Coen Brothers, 2010), MEEK’S […]
RECENSIE

The Frankenstein Chronicles (2015–2017)

THE FRANKENSTEIN CHRONICLES is – misschien passend – een vreemde hybride: geïnspireerd door het werk van Mary Shelley, maar ook beïnvloed door Dickens, met een snufje Poe, een moordmysterie als uitgangspunt en veel aandacht voor historische ontwikkelingen. Ironisch genoeg komt het uiteindelijke schepsel nooit echt tot leven. De twee seizoenen van de serie, geproduceerd door […]
RECENSIE

Les Affamés (2017)

Je moet als genrefilmer tegenwoordig flink je best doen om een minder origineel idee te verzinnen dan een ‘vernieuwende’ kijk op het zombiegenre. Je kunt het zo gek niet bedenken of heeft iemand wel iets op verzonnen met zombies erin. Langzame zombies, snelle zombies, domme zombies, slimme zombies, dansende zombies, kantklossende zombies: de mogelijkheden zijn […]
RECENSIE

Jessica Jones (seizoen 2) (2015–2019)

Onze cynische, misantropische detective is weer terug. We hebben er bijna tweeënhalf jaar op moeten wachten, maar detective/superheld Jessica Jones (Krysten Ritter) heeft eindelijk haar tweede seizoen. Gelukkig was het het wachten waard. Het blijft lastig om een plotbeschrijving te geven bij deze series, want eigenlijk zijn alle ontwikkelingen na de eerste aflevering al spoilers. […]
RECENSIE

Annihilation (2018)

Alex Garlands nieuwste film voert je mee naar een wereld waar mysteries en mutaties woekeren. ANNIHILATION transformeert van apocalyptische thriller tot kosmische filosofie, waarin het maar de vraag is of er überhaupt antwoorden zijn. Bioloog en ex-soldaat Lena (Natalie Portman) sluit zich aan bij een team van wetenschappers, dat onder leiding van psycholoog Dr. Varess […]
RECENSIE

Death Wish (2018)

Het meest opwindende aan de remake van DEATH WISH is dat de film je een geldig excuus geeft om de discutabele vigilante-thriller uit 1974 weer eens terug te zien. Eli Roth mag graag koketteren met ‘foute’ genres als torture porn (HOSTEL), nazipropaganda (het STOLTZ DER NATION-segment in INGLOURIOUS BASTERDS) en de kannibalenfilm (THE GREEN INFERNO) […]
RECENSIE

Red Sparrow (2018)

Michael Haneke zeurde onlangs nog dat door #MeToo de gedurfde erotiek van het witte doek zou verdwijnen. RED SPARROW spreekt hem tegen. Maar perversiteit is slechts een onderdeel van deze verder conventionele spionagethriller. Stiekeme informatiediefstal, dubbelagenten, grauwe luchten, slechte accenten: alle ingrediënten voor een typisch spionnentussendoortje zitten in RED SPARROW. Maar ook: een seksschool, lange […]
RECENSIE

The Shape of Water (2017)

Als kind zag hij CREATURE FROM THE BLACK LAGOON op televisie. 47 jaar later heeft Guillermo del Toro (PAN’S LABYRINTH, HELLBOY) eindelijk de film kunnen maken die hij sinds die dag wilde zien: een film waarin het monster en het meisje elkaar wél krijgen. Het is begin jaren zestig, het hoogtepunt vande Koude Oorlog. De […]
RECENSIE

Winchester: The House that Ghosts Built (2018)

Na films over zombies, vampiers en tijdparadoxen storten de Australische broertjes Spierig zich ditmaal op gene zijde. En hoewel horror de laatste jaren weer opklimt in de vaart der volkeren, mag het toch opmerkelijk worden genoemd dat de statige Dame Helen Mirren de lead speelt in een spookhuisfilm… Wanneer Sarah Winchester, de weduwe van de […]
RECENSIE

Altered Carbon (seizoen 1) (2018–2020)

Laat je niet afschrikken door het standaard Netflix-intro van ALTERED CARBON. Dit is geen DAREDEVIL of HANNIBAL. Dit is pure sciencefiction op hoog tempo, met een overmaat aan seks, wreedheid en geweld. Een all-you-can-eat cyberpunkbuffet voor de liefhebber, een verwarrend menu uit de wereldkeuken voor de rest. Richard K. Morgan schreef Altered Carbon in 2001, […]
RECENSIE

Satan’s Slaves (2017)

IFFR | SATAN’S SLAVES is een remake van de gelijknamige Indonesische horrorklassieker uit 1982. Het origineel heb ik niet gezien, dus ik kan je niet vertellen of de remake beter of slechter is. Wat ik wel kan vertellen is dat Joko Anwars versie een sfeervolle spookfilm is waar Blumhouse nog een puntje aan kan zuigen. […]
RECENSIE

Marlina the Murderer in Four Acts (2017)

IFFR | Een western uit Indonesië: het klinkt ongebruikelijk. Het genre dat oorspronkelijk over de verovering van de western frontier gaat, heet immers geen eastern. Zelfs Sergio Leone liet zijn in Italië gefilmde spaghettiwesterns in Amerika afspelen. Maar MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS gaat wel op meer manieren met het genre aan de haal. […]
RECENSIE

Les garçons sauvages (2017)

LES GARÇONS SAUVAGE begint met een gewelddadige seksuele scène waarin de titelfiguren hun naam eer aandoen en waarmee het voor het publiek meteen duidelijk is: dit is geen behaagzieke film. Kort gesteld: we zitten in LES GARÇONS SAUVAGE opgescheept met een stel minderjarige verkrachters als protagonisten. Letterlijk, want de gehele eerste helft van de film […]
RECENSIE

The Villainess (2017)

De indrukwekkende openingsscène van het Zuid-Koreaanse THE VILLAINESS van Byung-gil Jung schept grote verwachtingen voor de rest van de film. Het goede nieuws is dat die volledig worden waargemaakt. Het slechte nieuws is dat dit pas in het laatste kwartier gebeurt.  Gelukkig is die openingsscène er wel een waar je een poosje mee vooruit kunt. […]
RECENSIE

Downsizing (2001)

‘We are meant for something bigger.’ Barend de Voogd neemt DOWNSIZING, de romantische sciencefiction of sociale satire van Alexander Payne, de maat. Wat als goedbedoelende wetenschappers er in zouden slagen ons allemaal klein te krijgen? Ik bedoel: laten krimpen tot minimensjes van enkele centimeters of minder? Het is een van mijn favoriete sciencefictionconcepten, omdat je […]
RECENSIE

Blue My Mind (2017)

IFFR | Drie is een trend, toch? BLUE MY MIND is na RAW en THELMA de derde recente film waarin vrouwelijke coming-of-age en horror prima samen blijken te gaan. Ook opvallend: alle drie deze film zijn buiten Amerika gemaakt, waardoor ze zich kunnen onttrekken aan Hollywood-clichés over middelbare scholen en universiteiten. RAW (Julia Ducournau, 2016) was […]
RECENSIE

Radius (2017)

DVD/RADIUS wist online wat buzz te genereren als een film ‘met een ijzersterk gegeven’. Daar moet je dus voor oppassen. Want als een ijzersterk gegeven goed wordt uitgewerkt, dan heb je een film met een ijzersterk verhaal. Gebeurt dat niet, dan… tja, dan krijg je RADIUS. In de openingsscène van RADIUS wordt Liam (Diego Klattenhoff) […]
RECENSIE

Black Mirror (seizoen 4) (2011–)

NETFLIX| Charlie Brooker is terug met een nieuw seizoen van angstig herkenbare dystopische televisie. Dit jaar biedt BLACK MIRROR een paar uitschieters maar je merkt dat de formule zijn nieuwigheid aan het verliezen is. In onze recensie van het laatste
RECENSIE

The Disaster Artist (2017)

Niets, maar dan ook niets kan tippen aan de belabberde kwaliteit van cultfilm THE ROOM (Tommy Wiseau, 2003). Ontsproten aan de geest van een waanzinnige, als we de liefdevolle en humoristische making of mogen geloven die acteur en filmmaker James Franco ons voorschotelt in THE DISASTER ARTIST. ‘How was work today?’‘Oh, pretty good. We got […]
RECENSIE

Tabula Rasa (2017)

Horrorliefhebber Jonas Govaerts (WELP, 2014) zette mee de schouders onder een Vlaamse televisiereeks die de liefde voor het horrorgenre ook in de thuisbios moet aanwakkeren. Dat is met TABULA RASA meer dan gelukt. Het was actrice Veerle Baetens (ook al op de griezeltoer in AU-DELÀ DES MURS, 2016) die vijf jaar geleden een tv-reeks wilde […]
RECENSIE

Thelma (2017)

‘Heer, bevrijd me van deze gedachten.’ De epilepsieaanvallen van het titelpersonage zijn al angstaanjagend genoeg, maar regisseur Joachim Trier laat je in het horrordrama THELMA vooral ook de horror voelen van religieuze en seksuele repressie. In de openingsscène van THELMA loopt een zesjarig meisje in een rood jasje met haar vader door het ijskoude Noorse […]
RECENSIE

Dark (seizoen 1) (2017–2020)

De nieuwe Duitse serie DARK heeft om onverklaarbare redenen een Engelse titel die een grimmige thriller suggereert. Maar, wat in de trailer sterk onderbelicht blijft, is het bovennatuurlijke element: tijdreizen. De Duitse regisseur Baran bo Odar probeerde eerder dit jaar door te breken in Hollywood met de weinig geslaagde Jamie Foxx-film SLEEPLESS. Nu is hij […]
RECENSIE

The Killing of a Sacred Deer (2017)

BIOSCOOP Ç€ Een kalm en ultra ingehouden artsengezin onder leiding van Colin Farrell en Nicole Kidman blijkt onder druk van buitenaf een enorme bak met emotionele ellende te herbergen. En ja: things will get messy. Gestaag bouwt regisseur en scenarist Yorgos Lanthimos aan een zeer sterk en consistent oeuvre. En het wordt gewaardeerd: met DOGTOOTH […]
RECENSIE

The Punisher (seizoen 1) (2017–2019)

THE PUNISHER had een generieke macho-show kunnen worden; het gaat tenslotte over een getrainde veteraan die met bruut geweld slechteriken neerknalt. Gelukkig weet de Netflix-serie dat te vermijden. Deze Marvel spin-off zat er al even aan te komen: Frank Castle a.k.a. The Punisher werd al in het tweede seizoen van DAREDEVIL geïntroduceerd. Jon Bernthal’s vertolking […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden