• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Drama

RECENSIE

Witchfinder General (1968)

Toen Vincent Price eind jaren zestig naar Engeland vertrok om in opdracht van zijn broodheren van American International Pictures in een horrorfilm te spelen, dacht hij dat hem gewoon weer een Edgar Allen Poe-verfilming stond te wachten. Maar op de set van MATTHEW HOPKINS: WITCHFINDER GENERAL liep een jong broekie van een regisseur rond, die […]
RECENSIE

Donnie Darko (2020)

Voor zover bekend heb je ten minste een zwart gat en een stevig gestel nodig om in een andere tijd terecht te komen. Donnie Darko, de tiener uit het gelijknamige, surrealistische filmdrama, kan het zonder ruimteschip stellen.Totdat hij bezoek krijgt van een buitenaards, konijnachtig wezen dat het einde van de wereld aankondigt. Over een maand […]
RECENSIE

Dracula (2002–)

Een hedendaagse interpretatie van de Dracula-mythe, die alleen completisten zich niet mogen laten ontgaan. De schok en consternatie, die Bram Stoker’s roman Dracula (1897) teweegbracht in de laatste jaren van de 19e eeuw, is anno 2002 nauwelijks meer voorstelbaar. De atmosfeer in het Victoriaanse tijdperk was er een van stramme correctheid en onkreukbaarheid, een imperialistische […]
RECENSIE

Battle Royale (2000)

De gemiddelde Japanner is contactgestoord en zit vol fantasieën over het zo pijnlijk mogelijk afslachten van zijn of haar medemens. Een nogal belachelijk vooroordeel , dat echter gekweekt en bevestigd wordt door al die Japanse films die op diverse Nederlandse festivals het witte doek met ziekmakend geweld mochten besmeuren. Pianosnaren (AUDITION), colablikjes (BLUE SPRING) en […]
RECENSIE

Hearts in Atlantis (2001)

Onlangs liet horrorschrijver Stephen King zijn fans behoorlijk schrikken met de mededeling dat hij langzamerhand wel aan pensioen toe is. Nadat de vijf boeken die nu nog op stapel staan gepubliceerd zijn, zou de horrormeester het voor gezien houden: ‘Then that’s it. I’m done writing books’ vertelde hij aan de LA Times. Aanleiding voor de […]
RECENSIE

Race Against Time (2000)

Lange wachttijden en de ontmanteling van collectieve zorg baren niet alleen Nederlandse politici in verkiezingstijd grote zorgen. In de VS is het al jaren een belangrijk thema dat ook buiten de krantenkolommen en verkiezingsprogramma’s de gemoederen bezighoudt.  Onlangs nog maakten Amerikaanse ziekenhuizen zich zorgen over de eventuele navolging die de film JOHN Q van Nick […]
RECENSIE

The Mothman Prophecies (2002)

In de persmap van het ‘op ware gebeurtenissen gebaseerde’ THE MOTHMAN PROPHECIES is een verslag opgenomen van de laatste keer dat dit mythologische wezen werd waargenomen: 25 september 2001. In de wetenschap dat de verschijning van de mothman in het volksgeloof de vooraankondiging is van een grote ramp, kun je de timing van de gevleugelde […]
RECENSIE

Mulholland Dr. (2001)

Zoals Pablo Picasso ooit gangbare materialen als linnen, verf en een kwast gebruikte om er iets mee te doen dat brak met de heersende kunstopvatting, zo benut David Lynch een camera, acteurs en dialogen om ontregelende filmkunst te bedrijven. De middelen zijn vertrouwd, het idioom is beproefd en een speelfilm is een speelfilm, zeker wanneer […]
RECENSIE

A.I.: Artificial Intelligence (2001)

Het komt steeds vaker voor dat bij de samenstelling van een dvd gekozen wordt voor het in hapklare brokjes presenteren van informatie in plaats van het produceren van een degelijke documentaire met een kop en een staart. Zo ook bij A.I.: ARTIFICIAL INTELLIGENCE. Op de bonusdisc met meer dan anderhalf uur aan documentatie krijgt iedereen […]
RECENSIE

Code Red: The Rubicon Conspiracy (2001)

In mainstream cinema is het af te raden om al te opvallend ideeën of concepten van anderen te lenen of gewoonweg te jatten, daar er al spoedig een zaakgelastigde van een grote filmproductie-maatschappij op de stoep staat met een exorbitante schadeclaim in zijn aktetas. Het is altijd weer aardig om te zien hoe de wereld […]
RECENSIE

De Vierde Man/The Fourth Man (1983)

Voor welke van zijn op dvd verschenen films Paul Verhoeven ook de commentaartrack verzorgt, zijn enthousiasme lijkt steevast nog even groot als ten tijde van de opnamen zelf. De Amerikaanse uitgave van DE VIERDE MAN, zijn laatste Nederlandse productie voordat hij naar de VS vertrok, is geen uitzondering. Vanaf de eerste beelden van een spin […]
RECENSIE

A.I.: Artificial Intelligence (2001)

Tegenvallende recettes en sterk verdeelde kritieken: Steven Spielberg lijkt met A.I.: ARTIFICIAL INTELLIGENCE een zuivere Stanley Kubrick te hebben gemaakt. Alleen zullen we een jaar of tien moeten wachten om te zien in hoeverre A.I. in de traditie van 2001: A SPACE ODYSSEY en THE SHINING past. Dat was immers de periode waarna bij Kubricks […]
RECENSIE

Ginger Snaps (2000)

Net zoals bij de meeste horrorfilms lijkt het Kwaad in de Canadese film GINGER SNAPS eerst van buiten te komen, maar ligt dit bij nader inzien stevig verankerd in het slachtoffer zelf. De weerwolf die in een buitenwijk van Toronto opduikt moet dan ook, naar goed gebruik, worden opgevat als een heuse metafoor voor adolescentieproblemen. […]
RECENSIE

Shadow of the Vampire (2000)

Sommige films zijn duidelijk verliefd op andere films. SHADOW OF THE VAMPIRE is bijvoorbeeld helemaal stapel op Wilhelm Friedrich Murnau’s NOSFERATU (1922), de eerste bewerking van het klassieke Dracula-verhaal.  Zoals het hoort in de liefde geeft SHADOW OF THE VAMPIRE zich helemaal over aan zijn object van verlangen, in scènes die voortdurend onderstrepen hoe mooi, […]
RECENSIE

All Night Long Trilogie (1992)

Aan het begin van de jaren negentig zocht een geschokte Charlie Sheen de publiciteit nadat hij een deel van de Japanse horrorserie GUINEA PIG had gezien. De acteur dacht dat het om authentieke snuff handelde en wilde dat de serie in de Verenigde Staten verboden werd, maar zorgde er juist voor dat de reeks goedkope […]
RECENSIE

7 Days to Live (2000)

Dankzij algehele desinteresse bij de Nederlandse distributeurs merken we er verdomd weinig van, maar ook in Duitsland lijkt er sprake van een kleine renaissance van de gruselfilm Het is natuurlijk bizar dat recente fantastiek uit Spanje of Japan ons via festivals eenvoudiger bereikt dan Duitse waar, al zou men op basis van 7 DAYS TO […]
RECENSIE

Bless the Child (2000)

Na een afwezigheid van ruim twaalf jaar keert regisseur Chuck Russell, bekend vanwege zijn niet onverdienstelijke tweede vervolg op A NIGHTMARE ON ELM STREET en zijn alleraardigste remake van de fifties monster movie THE BLOB, terug naar het horrorgenre. In de afgelopen twaalf jaar maakte Russell twee Hollywoodfilms, het zeer geslaagde Jim Carrey-vehikel THE MASK […]
RECENSIE

Possessed (2000)

‘Exorcism does happen’, lezen we op de inlay van POSSESSED. Die ietwat schuchtere verwijzing naar William Friedkin’s horrorklassieker uit 1973 staat er niet voor niets. POSSESSED is namelijk gebaseerd op dezelfde gebeurtenissen als THE EXORCIST, maar pretendeert dichter bij ‘de feiten’ te blijven. Die feiten in het kort: begin 1949 vertoont de 12-jarige Robbie Mannheim […]
RECENSIE

Thomas est Amoureux / Thomas in Love (2000)

De oude Alfred Hitchcock wilde zich nog wel eens aan een experimentje wagen. Zoals bij de film ROPE (1948), waarin een moordgeschiedenis zogenaamd in één ononderbroken take van begin tot eind wordt vastgelegd. Ook het geslaagdere REAR WINDOW (1954) berust eigenlijk op een gimmick. James Stewart is door een gebroken been aan de rolstoel gebonden, […]
RECENSIE

Amazonia + Treasure of the Amazon (1985)

Hoewel Umberto Lenzi met EL PAESE DEL SESSO SELVAGGIO / MAN FROM DEEP RIVER al in 1972 de aftrap nam, en Amerikaanse B-films uit de jaren ’40 en ’50 eerder een mildere bijdrage leverden, brak de kannibalenfilm pas in 1979 echt goed door met Rugerro Deodato’s verbijsterend brute CANNIBAL HOLOCAUST. De Italianen grossierden destijds in […]
RECENSIE

Abre los ojos (1997)

César heeft problemen met wakker worden. Want wat is wakker? Hoe echt is de realiteit? Is zijn ernstig misvormd gezicht, dat hij verbergt achter een expressieloos masker, wel echt verminkt? Ontmoette hij de bloedmooie vrouw van zijn dromen of was dat een illusie? Heeft hij dan om een waanidee zijn werkelijke vriendin – een bezitterige […]
RECENSIE

The Gift (2000)

Zwarte verschrompelde bloemen, hoge hekken en uitgebleekt gebladerte spelen in THE GIFT net zo’n grote rol als de mensen die ermee worden omringd. In het begin van Sam Raimi’s thrillerdrama glijdt de camera traag langs een ijle rij treurwilgen, amper verlicht door een bleke zon die wordt gereflecteerd in het water. Het is onmiddellijk duidelijk […]
RECENSIE

American Psycho (2000)

Net als bijvoorbeeld THE SIXTH SENSE is AMERICAN PSYCHO een film die wel een tweede ronde kan gebruiken. De ontknoping onthult namelijk een geheel ander perspectief, die het interessant maakt de moordpartijen van Patrick Bateman opnieuw te bekijken. Maar ook in de herhaling blijft AMERICAN PSYCHO een film die gemengde gevoelens oproept. Prachtig gemaakt en […]
RECENSIE

Hannibal (2001)

Over de verfilming van Hannibal werd al vanaf de verschijning van het boek druk gespeculeerd. Jonathan Demme, Jodie Foster en scenarioschrijver Ted Tally lieten verstek gaan, terwijl Anthony Hopkins weer stond te popelen om in de huid van Lecter te kruipen. De mannen van Schokkend Nieuws hielden hun hart vast. iet iedereen zag Julianne Moore […]
RECENSIE

Der Mönch mit der Peitsche (1967)

Duitsland staat niet bepaald bekend als een grote leverancier van horror. Toch hebben onze Oosterburen een redelijke hoeveelheid genrefilms geproduceerd, waaronder enkele zeer verdienstelijke. Mijn favoriet is DIE SCHLANGENGRUBE UND DAS PENDEL (Harald Reinl, 1966), een Bava-eske gothic horror film met niemand minder dan Christopher Lee in de rol van een martelende booswicht. En dan […]
RECENSIE

Unbreakable (2000)

‘The impact happened at 3.15 p.m. The first of the occupied passenger cars was severed in half and sent careening in two directions. The second of the passengers cars was crushed and dragged for four hundred feet. One hundred eighteen passengers and seven crew members were on the passenger train. There is only one reported […]
RECENSIE

Caligula (1979)

Zou dit de film zijn waar regisseur Jack Horner in BOOGIE NIGHTS van droomde? Een dure pornofilm met grote acteurs, een echt verhaal en production value? Het was in elk geval niet de film die schrijver Gore Vidal in gedachte had toen hij in zee ging met Penthouse-uitgever Bob Guccione om opkomst en ondergang van […]
RECENSIE

What Lies Beneath (2000)

Zelden zullen de bedoelingen van filmmakers en die van de marketing-afdeling van een studio zo direct met elkaar in botsing zijn gekomen als in het geval van WHAT LIES BENEATH. Terwijl de eerstgenoemden hun uiterste best doen de kijker lange tijd in het ongewisse te laten, geeft de tweede een belangrijke plotwending al weg in […]
RECENSIE

Chamanka (1996)

De Pool Andrzej Zulawski maakte lang geleden indruk met POSSESSION, waarin Isabelle Adjani nieuwe inhoud gaf aan het begrip hysterie. In CHAMANKA (1996, Filmfreak) graaft een antropoloog ergens in Warschau een drieduizend jaar oude mummie met ingeslagen schedel op, waarvan bovendien wordt geconstateerd dat het ooit slachtoffer was van een verkrachting. Ja, want kijk: er zit […]
RECENSIE

Satan’s School for Girls (2000)

Naast Beëlzebub waart er nog een kwade geest rond in SATAN’S SCHOOL FOR GIRLS (Christopher Leitch, 2000; Paramount Home Video), die van Aaron Spelling. In deze remake van Spelling’s gelijknamige tv-productie uit 1973, wordt de hoofdrol gespeeld door Shannen Doherty, die ooit met veel bombarie de Spelling-serie ‘Beverly Hills 90210’ verliet om zich op een […]
RECENSIE

Paprika (1991)

De fast forward knop op de videorecorder heeft de pornofilm de das omgedaan, zo leerden we in BOOGIE NIGHTS. De kijker kreeg de mogelijkheid om direct naar de daad door te spoelen, en daarmee werd het vertellen van een heus verhaal in een klap zinloos. Er valt weinig tegen in te brengen: de gemiddelde kijker […]
RECENSIE

The Voyeur (1994)

De fast forward knop op de videorecorder heeft de pornofilm de das omgedaan, zo leerden we in BOOGIE NIGHTS. De kijker kreeg de mogelijkheid om direct naar de daad door te spoelen, en daarmee werd het vertellen van een heus verhaal in een klap zinloos. Er valt weinig tegen in te brengen: de gemiddelde kijker […]
RECENSIE

Audition (1999)

Ieder z’n meug, luidt ons adagium. Een recensie in Schokkend Nieuws hoeft niet per se het standpunt van de voltallige redactie uit te dragen (die het onderling trouwens zelden eens is). In het geval van het Japanse AUDITION bleek onze medewerker Jaap de Wreede zo uitgesproken in zijn mening, dat redacteur Bart van der Put […]
RECENSIE

American Psycho (2000)

Als de roman American Psycho van Bret Easton Ellis begin jaren ’90 verschijnt, is het eerste relletje al achter de rug: uitgeverij Simon & Schuster, dat een contract voor de rechten heeft getekend, weigert het boek uit te geven. Random House heeft meer lef en brengt American Psycho op de markt. Maar Ellis’ satirische roman […]
RECENSIE

Freeway 2: Confessions Of A Trick Baby (1999)

Crystal van Meter (Lyonne, tevens associate producer) voldoet op geen enkele manier aan het gangbare ideaal van het Amerikaanse tienermeisje met cheerleader-aspiraties. Als dochter van ontspoorde ouders heeft Crystal in korte tijd een indrukwekkend strafblad opgebouwd, waarvoor ze aan het begin van de film, door rechter John Landis (!), tot 25 jaar gevangenisstraf wordt veroordeeld. […]
RECENSIE

The Birds (1963)

Het verhaal van THE BIRDS is genoegzaam bekend. Eigenlijk duurt het erg lang voor de film van een liefdesverhaaltje verandert in de-natuur-op-hol horror. Alleen de titel houdt de kijker alert, maar pas als de mooie Melanie (Hedren) is aangekomen in Bodega Bay en haar geruzie met vrijgezel Mitch (Taylor) eindelijk plaats lijkt te maken voor […]
RECENSIE

The Green Mile (1999)

Inmiddels is bekend dat THE GREEN MILE geen van de vier Oscars heeft gewonnen, waarvoor de film was genomineerd (film, scenario, mannelijke bijrol en geluid). Dat waren er sowieso al drie minder dan bij Darabonts eerste lange Stephen King-verfilming THE SHAWSHANK REDEMPTION, die uiteindelijk werd gepasseerd door Robert Zemeckis’ FORREST GUMP. Hoezeer ik het Darabont cs. […]
RECENSIE

Dracula (1931)

DRACULA is de film, waarmee Universal Pictures zich definitief een vooraanstaande plaats veroverde in de atlas van genre-producerende filmmaatschappijen. Het bedrijf heeft de film nu opnieuw op video uitgebracht, aangevuld met een minimal score van de hand van Philip Glass, uitgevoerd door het Kronos Kwartet. De vraag is wat Universal’s klassieker uit 1931 bij deze […]
RECENSIE

The Sixth Sense (1999)

THE SIXTH SENSE is een film met een geheim. Een addertje onder het gras dat de recensent ongewild medeplichtig maakt aan de marketing- strategie van de distributeur en derhalve voor een dilemma plaatst. Want al lopen we niet graag aan de leiband van de commercie, we zijn er natuurlijk ook niet op uit om uw […]
RECENSIE

The Astronaut’s Wife (1999)

In de Verenigde Staten bestaan praatgroepen voor vrouwen die geloven dat ze bevrucht zijn door buitenaardse wezens. Een veelgehoorde verklaring, uit de overigens fascinerende pseudo-wetenschappelijke lectuur over dit fenomeen, is dat er een ‘breeding program’ bestaat om aards met buitenaards leven te kruisen. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat deze vrouwen tijdens hun zwangerschap […]
RECENSIE

Deep Blue Sea (2022)

Net als bij LAKE PLACID neemt ook in deze monsterfilm de joligheid een belangrijkere plaats in dan spanning en horror. Regisseur Renny Harlin voorzag de onvermijdelijke vergelijking met Spielbergs meesterlijke JAWS en besloot het met zijn haaienfilm over een heel andere boeg te gooien. DEEP BLUE SEA is trashy amusement dat geen enkele aanspraak maakt […]
RECENSIE

The Rage: Carrie 2 (1999)

De cynici onder ons zullen waarschijnlijk automatisch en schouderophalend afhaken: Brian De Palma’s CARRIE krijgt 23 jaar na dato een vervolg, dat louter gemaakt is om munt te slaan uit de huidige tienerhorrorgolf. Dat laatste is ongetwijfeld een correcte lezing van de motieven der geldschieters: waarom zou oorspronkelijk producent Paul Monash anders uit zijn schulp […]
RECENSIE

The Driller Killer (1979)

THE DRILLER KILLER is terug! Abel Ferrara’s beruchte filmdebuut was toe aan een re-release èn een herwaardering.Het verhaal van de New Yorkse kunstschilder Reno (Ferrara) die gedreven door gebrek aan geld en erkenning en extreem burengerucht krankzinnig wordt, In het begin van de jaren tachtig, toen gewelddadige en bloederige shockers als MARK OF THE DEVIL, […]
RECENSIE

Cube (1997)

Volgens collega Van Tongeren zijn Canadese films direct te herkennen aan hun kille uitstraling. Wat dat betreft is CUBE een zuiver Canadees product: een claustrofobische thriller die de kijker op geen enkele manier gerust wil stellen dat het wel goed komt. Is met schrijver/regisseur Vincenzo Natali een nieuw griezeltalent opgestaan? Het uitgangspunt van CUBE biedt […]
RECENSIE

Gods and Monsters (1998)

De titel van de film is een citaat uit THE BRIDE OF FRANKENSTEIN (1935), maar de titel van de roman waarop hij is gebaseerd is duidelijker: Father of Frankenstein. Die vader is natuurlijk James Whale, de Engelse regisseur die Mary Shelley’s creatie in 1931 definitief gestalte gaf in de klassieker FRANKENSTEIN. Roman en film gaan […]
RECENSIE

Tenebre (1982)

TENEBRE staat onder liefhebbers van het macabere werk van Dario Argento niet zo hoog aangeschreven als bijvoorbeeld DEEP RED (1976) of THE BIRD WITH THE CRYSTAL PLUMAGE (1970), wat niet wegneemt dat er veel te genieten valt aan deze late gaillo. Vooral de setpieces waarin de mysterieuze moordenaar zijn wandaden pleegt zijn stuk voor stuk […]
RECENSIE

The Ugly (1997)

‘First there was THE SILENCE OF THE LAMBS, then came SE7EN, now there is…THE UGLY’. Voor een productie met zo’n pakkende inlay-tekst wil je wel even gaan zitten. In het Clouse Institute for the Criminally Insane probeert psychologe Karen Schumacher (Hobbs) via een reeks van gesprekken dieper door te dringen in de gedachtenwereld van serie-moordenaar […]
RECENSIE

Gattaca (1997)

Terwijl het door Andrew Niccol geschreven THE TRUMAN SHOW volle zalen trekt en nu al getipt wordt als grote Oscarwinnaar voor volgend jaar, krijgt Niccol’s regiedebuut GATTACA in Nederland een bescheiden videorelease. Jammer, want de films hadden samen een aardige double bill opgeleverd voor een Orwelliaans avondje. In de ‘not too distant future’ is de […]
RECENSIE

Carnival of Souls (1998)

Co-executive producer Wes Craven heeft laten weten dat deze remake van Herk Harvey’s CARNIVAL OF SOULS is bedoeld om de ruim 35 jaar oude cultklassieker meer toegankelijk te maken voor de generatie van vandaag. Meer toegankelijk? Howard ‘Herk’ Harvey realiseerde zijn regiedebuut (en enige film tot nu toe) voor $17.000 op bestaande locaties in Lawrence, […]
RECENSIE

Deep Rising (1998)

Aanvankelijk zou DEEP RISING uitsluitend te zien zijn in de All-Night Horror Show maar na een succesvolle lancering tijdens het Weekend of Terror en positieve geluiden uit de hoek van de pers, besloot de distributeur alsnog tot een middelgrote (15 kopieën) release over te gaan. Terecht, want de film mag inhoudelijk zonder blikken of blozen […]
RECENSIE

Nirvana (1997)

VIDEO | Gabriele Salvatores regisseerde eerder films als MARRAKESH EXPRESS en SUD en deed dat lang niet onaardig. Met name in het Oscar-winnende MEDITERRANEO gaf Salvatores blijk van talent, of in ieder geval van oog voor de (twee) talenten van voormalig Miss Griekenland Vanna Barba. Maar laat hem in godsnaam met zijn tengels van de […]
RECENSIE

The X-Files (1993–2018)

Zo verrassend als de trailer van THE X-FILES is (althans: de eerste keer), zo voorspelbaar is de film zelf. In die trailer, die begint met geheimzinnige maar vooralsnog nietszeggende zwart/wit tv-beelden en een commentaarstem die iets brabbelt in de trant van ‘koester het verleden en geniet van het heden want de toekomst komt eraan’, wordt […]
RECENSIE

General Massacre (1973)

Wie was of is Burr Jerger? Het digitale orakel van de Internet Movie Database meldt niets meer dan een enkele bijrol in de Amerikaans-Duitse coproductie CAPTAIN SINDBAD, in 1963 geregisseerd door Byron Haskin, en in de boekenkast van ondergetekende is de naam onvindbaar. En dus kunnen we Jerger alleen maar beoordelen op het vermoedelijk in […]
RECENSIE

Evil Dead Trap 2: Hideki (1992)

In het vervolg op EVIL DEATH TRAP draait het om de dikke Aki, die als operateur in een bioscoop werkt en zich ’s nachts tot een femme fatale transformeert om andere vrouwen met bruut geweld van hun eierstokken te ontdoen. Ja, die Japanners zijn weer goed gek bezig. Wie uitgekeken is op het schaarse en […]
RECENSIE

Deep Impact (1998)

De hernieuwde interesse van Hollywood voor rampenfilms wordt niet alleen gevoed door het immense succes van INDEPENDENCE DAY, waarin het uit de jaren zeventig stammende stramien van de rampenfilm gekruist werd met een mopje ALIEN, maar ook door de technische mogelijkheden van de digitale trukendoos, waarop een groot publiek nog altijd niet uitgekeken is. Vorig […]
RECENSIE

Spawn (1997)

Spawn, de zwarte superheld from hell, blijkt een waar goudmijntje te zijn. Na jarenlang voor Marvel Comics te hebben gewerkt, richtte geestelijke vader Todd McFarlane in 1992 zijn eigen Image Comics op. Hij oogstte in de V.S. onmiddellijk succes met zijn strip Spawn, die nu ook wereldwijd verslonden wordt. Zijn speelgoedbedrijf McFarlane’s Toys heeft ondertussen […]
RECENSIE

The Postman (1997)

Na een trailer die het Amerikaanse bioscooppubliek naar verluidt onder de stoel deed rollen van het lachen, kon het al eigenlijk niet meer goedkomen met THE POSTMAN. De film speelt zich af op vertrouwd MAD MAX-terrein, wat wil zeggen dat de aarde (lees: de V.S.) er na een grote oorlog bijligt als in de Middeleeuwen. […]
RECENSIE

Devil’s Advocate (1997)

Van sommige acteurs vraag je je af waarom regisseurs nog met ze in zee gaan. Domme vraag natuurlijk, want uiteindelijk zijn het de studio’s die beslissen. En dat doen ze niet op basis van talent of inzet, maar op grond van star power. Keanu Reeves is een goed voorbeeld van een acteur die een film […]
RECENSIE

Contact (1997)

De titel van de film is voor velerlei uitleg vatbaar. Om te beginnen sluit CONTACT zich nu eens niet aan in de rij scare movies van het genre INDEPENDENCE DAY, maar benadert de mogelijkheid van intelligent buitenaards leven vanuit een meer realistische optiek. Waarom zouden ‘marsmannetjes’ per definitie uit zijn op gewelddadige kolonisering van de […]
RECENSIE

Crash (1996)

David Cronenberg maakt al jarenlang geen ‘echte’ horrorfilms meer. Gelijk heeft hij; Bassie en Adriaan voeren elk jaar weer hetzelfde kunstje op, de ware kunstenaar vernieuwt zich. Toch denk ik wel eens met weemoed terug aan RABID, THE BROOD, SCANNERS en VIDEODROME, films waarin Cronenberg zijn eigenzinnige ideeën over de menselijke conditie lardeerde met smakelijke […]
RECENSIE

Star Trek: First Contact (1996)

Star Trek is een complot. De negen miljoen fans vieren hun feestje bij elke nieuwe bioscoopfilm, terwijl de niet-ingewijde langs de zijlijn toekijkt. Ooit heeft het publiek massaal besloten dat Star Trek een fenomeen is. Wie niet aan die cultus meedoet, zit mooi opgescheept met dat loodzware predikaat. Alsof je THE ROCKY HORROR PICTURE SHOW […]
RECENSIE

Powder (1995)

Zoals de cowboyistische taal, die de wereld bereikte vanuit het Witte Huis gedurende het Reagan-tijdperk, aanleiding heeft gegeven tot een filmstroming, die nu als het Ramboisme te boek staat, zo heeft Clinton’s inaugurele rede d.d. januari 1993 (en bevestigd in januari 1997) zich vertaald in een genre dat met de term conciliatory cinema wordt aangeduid. […]
RECENSIE

Dragonheart (1996)

Ze beginnen zeldzaam te worden in Hollywood: avonturenfilms met een scenario dat niet alleen technisch behoorlijk in elkaar zit, maar inhoudelijk net iets meer te melden heeft dan dat Goed over Kwaad behoort te triomferen. Op het oog is DRAGONHEART ‘maar’ een sprookje over een koene ridder, een boze koning en een vliegende draak. Aan […]
RECENSIE

The Craft (1996)

De bitches of Eastwick worden ze door hun klasgenoten genoemd: drie meiden met een hang naar occulte zaken op zo’n doorsnee Californische high-school. Nadat een vierde lid zich bij hun heksenkring heeft gevoegd neemt het verhaal van THE CRAFT een definitieve wending richting horror, want nummer vier, de blondine Sarah, beschikt over de paranormale gaven […]
RECENSIE

Transgression (1931)

De Engelse filmkeuring heeft er een blok aan het been bij. Het nieuwe videolabel Screen Edge heeft negen films uitgebracht, die een aangename mengeling van underground horror, kannibalisme en SF-satire beloven te zijn. De seriemoordenaar-film TRANSGRESSION werd de toegang tot Groot-Brittanië geweigerd door rechtschapen douanebeambten die zich voor de gelegenheid de functie van filmkeurders toeëigenden. […]
RECENSIE

Castle Freak (1995)

Bij zijn introductie van CASTLE FREAK tijdens de nachtmarathon van het 13e Festival van de Fantastische Film werd Stuart Gordon vanuit het publiek bekogeld met M&M’s, waarop hij zijn toespraakje afkapte met de woorden ‘I think I’ve got just the film for you!’ Helaas bleek dat niet het geval te zijn. Halverwege de vertoning verliet […]
RECENSIE

Tandem (1987)

De liefhebbers van een ouderwets erotisch avondje uit (een filmpje pakken in de pornobioscoop, inclusief reclame en snoep in de pauze) weten het al lang: eros in de bios heeft zijn beste tijd gehad. Enkel de Rex-bioscoop in Rotterdam is nog niet getransformeerd tot een gokhal of, erger, een tapijtenpaleis. Hoewel ze er steevast uit […]
RECENSIE

Babe (1995)

Kerstmis: de bloeddorstigen onder ons worden er niet veel wijzer van dit jaar. Of het water moet u in de mond lopen bij de gedachte aan een sprekend varken, luisterend naar de naam Babe. Trek gekregen? Jammer dan. Want dit beestje hoort niet in de pan thuis, maar op de grazige Australische weiden. Babe is […]
RECENSIE

Cafe Flesh (1982)

Waar ligt de grens tussen kunstzinnige porno en pornografische kunst? Het is een probleem waar je je als recensent zelden mee bezighoudt, totdat je tegen een film als CAFE FLESH aanloopt. De makers zelf hielden het erop dat de porno er met de haren was bijgesleept om het budget rond te krijgen. Met de kwaliteit […]
RECENSIE

Clean, Shaven (1993)

Ze zijn dun gezaaid: films die breken met het idee dat de toeschouwer zich gemakkelijk met het slachtoffer moet kunnen identificeren. Waarom? Omdat ze commercieel niet interessant zouden zijn. Wie kan zich nu inleven in de wereld van een vrouw die haar verstand verliest, een seriemoordenaar die nauwelijks menselijke trekjes vertoont of een schizofreen die […]
RECENSIE

Se7en (1995)

David Fincher debuteerde drie jaar geleden met het derde, redelijk geslaagde deel in de ALIEN-reeks. Zijn tweede film is in zekere zin ook een vervolg, want tot en met de onheilspellende soundtrack van Howard Shore en het moeizame puzzelwerk van vasthoudende rechercheurs doet SE7EN sterk aan Jonathan Demme’s THE SILENCE OF THE LAMBS denken. Wederom wordt […]
RECENSIE

Bullet in the Head (1990)

BULLET IN THE HEAD is nu eindelijk in Nederland op video verkrijgbaar, jammer genoeg in een Engels nagesynchroniseerde en full-screen versie die de film geen recht doet. Met THE KILLER uit 1989, een geëxalteerd gangster-drama halverwege Scorsese en Jean-Pierre Melville, vestigde Hong Kong-regisseur John Woo zijn naam in het Westen. Vier jaar later, na alweer […]
RECENSIE

Tender and Perverse Emanuelle (1973)

Het vanuit de Amsterdamse Cultvideotheek opererende Cult Video heeft zich onlangs ontfermd over de Benelux-tak van het Britse Redemption-label. Na het jeugdwerk van Clive Barker (zie SN #19), werd voor de tweede release van Redemption Benelux een viertal ‘klassiekers’ van de Spanjaard Jesús Franco geselecteerd. Omdat de distributeur nog geen zichtcassettes beschikbaar had, behielp het […]
RECENSIE

Digital Man (1971)

DIGITAL MAN is een film die nergens over gaat en niets te zeggen heeft, maar met een zekere expertise en veel geweld en lawaai aan de toeschouwer voorbijtrekt: een gestroomlijnde oefening in onthutsend gratuit kabaal. 2022. Het NAMCB (North American Military Command Base) te Port Radium in het voormalige British Columbia wordt overrompeld door terroristen, […]
RECENSIE

Johnny Mnemonic (1995)

Julian Schnabel, David Salle en Robert Longo gaven rond 1980 de toon aan in het Newyorkse kunstwereldje. Wat ze vijftien jaar later gemeen hebben is dat ze hun prominente positie in dat circuit zijn kwijtgeraakt en zich vrijwel gelijkertijd manifesteren als filmregisseurs. Verandering van spijs doet eten, zullen we maar zeggen. Maar de gedachte die […]
RECENSIE

Ed Wood (1994)

Hoezeer hij ook zijn best deed en hoe onwrikbaar zijn zelfvertrouwen aanvankelijk ook was, het is regisseur, scenarioschrijver, producent en acteur Edward D. Wood jr. (1924-1978) tijdens zijn leven nooit gelukt de sterrenstatus te bereiken die hem voor ogen stond. Wood ploeterde 31 jaar lang in de marge van Hollywood: hij slaagde er in de […]
RECENSIE

Glen or Glenda (1953)

Hoezeer hij ook zijn best deed en hoe onwrikbaar zijn zelfvertrouwen aanvankelijk ook was, het is regisseur, scenarioschrijver, producent en acteur Edward D. Wood jr. (1924-1978) tijdens zijn leven nooit gelukt de sterrenstatus te bereiken die hem voor ogen stond. Wood ploeterde 31 jaar lang in de marge van Hollywood: hij slaagde er in de […]
RECENSIE

Godzilla vs. King Ghidorah (1991)

VHS| Met Inoshiro Honda’s GODZILLA, KING OF THE MONSTERS / GOJIRA lanceerde de Japanse filmstudio Toho in 1954 het populaire vuurspuwende monster Godzilla, de door een atoomexplosie tot leven gewekte dinosaurus die er nu al veertig jaar een gewoonte van maakt Tokio tot op de grond toe af te breken. Helaas zijn de avonturen van Godzilla […]
RECENSIE

Alien Nation: Dark Horizon (1994)

Na ALIEN NATION de speelfilm (1988) en Alien Nation de TV-serie zet deze TV-film van speelfilmlengte voorlopig een punt achter de belevenissen van de buitenaardse meloenhoofden, beter bekend als ‘Nieuwkomers’, in Los Angeles. Wat mij betreft had dat al veel eerder mogen gebeuren, want als metafoor voor de positie van etnische minderheden in hedendaags Amerika […]
RECENSIE

Escape From Absolom (1994)

In het jaar 2022 is het merendeel der penitentiaire inrichtingen geprivatiseerd. Alleen hopeloze recidivisten belanden op Absolom, een geheel satelliet-gecontroleerd eiland, waar veroordeelden leven als in het Stenen Tijdperk. Zij kunnen kiezen tussen een bestaan onder de Outsiders, een wilde bende o.l.v. Walter Marek (Wilson), die het recht van de sterkste predikt, of onder de […]

Berichten navigatie

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden