• Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
Skip to content
Filmmagazine over horror, sci-fi, fantasy & cult
  • Word abonnee 🙌
  • Adverteren?
  • Contact
  • Recensies
    • Alles
    • Horror
    • Fantasy
    • Sciencefiction
    • Thriller
    • Animatie
  • Interviews
  • Podcasts
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • TGIF
    • Nederhorror & scifi
    • Beeldbuis
    • Voorpret
    • Flashback
  • Filmmagazine
    • Abonneren
    • Verkooppunten
    • Steun ons!
    • Alle nummers
Sluiten

What are you searching for?

Couldn't find what you are looking for? Contact us through
phone, e-mail or our live-chat. We are happy to help.

Recensies

RECENSIE

Us (2019)

De verwachtingen na Jordan Peeles enorm succesvolle filmdebuut GET OUT waren hoger gespannen dan een waslijn aan de Euromast. Met opvolger US lost hij ze voor een groot deel in, maar het sociale commentaar loopt de horror dit keer iets te vaak voor de voeten. De titel van Peeles eersteling GET OUT was een bewuste […]
RECENSIE

High Life (2018)

Claire Denis’ sciencefictionfilm HIGH LIFE is net zo spannend als een ruimtereis naar het dichtstbijzijnde zwarte gat op 99% van de snelheid van het licht. Anders gezegd: het klinkt fascinerend, maar duurt allemaal wel erg lang. Monte (Robert Pattison) en zijn babydochter Willow trekken eenzaam door het heelal. Als hij daarbuiten zwevend in zijn ruimtepak […]
RECENSIE

Beyond the Sky (2018)

Door de opkomst van foundfootagefilms zien we de laatste jaren een stuk meer (amateur)documentairemakers als hoofdpersonen. Dat geldt ook voor BEYOND THE SKY, al blijkt hierin de stijl niet bepaald doorslaggevend voor deze narratieve keuze. BEYOND THE SKY gaat weer eens over het lekker uitgekauwde onderwerp van ontvoering door buitenaardse wezens en trekt daarvoor naar […]
RECENSIE

Captain Marvel (2019)

Na Thanos’ omineuze vingerknip aan het eind van AVENGERS: INFINITY WAR kan een al half versnipperde Nick Fury nog net een ouderwetse beeper activeren. Wie zou hij te elfder ure nog om hulp kunnen vragen, nu zojuist het voltallige Avengers-team in de pan gehakt is? Enter Carol Danvers, oftewel Captain Marvel (Brie Larson). Zal zij […]
RECENSIE

Escape Room (2019)

Door de tagline op de filmposter gooit Adam Robitels ESCAPE ROOM eigenlijk meteen alle kaarten open op tafel: Find the clues or die. Maar juist door die voorspelbaarheid is de film ouderwets vermakelijk. Toen een jaar of tien geleden het fenomeen ‘escape room’ aan zijn opmars over de wereld begon, was het natuurlijk slechts een […]
RECENSIE

The Umbrella Academy (seizoen 1) (2019–2023)

Net wanneer je genoeg denkt te hebben van superheldenseries komt Netflix met THE UMBRELLA ACADEMY. De reeks van Gerard Way en Gabriel Bá is gebaseerd op de gelijknamige Dark Horse Comics. Bomvol kleur, humor en daddy issues. We beginnen waar alles begint, het fenomeen dat geboorte heet. 43 vrouwen raken op mysterieuze manier zwanger en […]
RECENSIE

Time Freak (2018)

Het is UIT. Je bent gedumpt. Wat ging er mis? Kon je maar terug in de tijd om alle onzinnige ruzies te voorkomen en samen voor altijd gelukkig te zijn. In Andrew Bowlers TIME FREAK is een (ex-)geliefde echter lastiger te manipuleren dan de tijd zelf. Stillman (Asa Butterfield) is een prototype nerd/genie, die ook […]
RECENSIE

Happy Death Day 2U (2019)

Een vervolg op een film die gaat over een vrouw die elke dag opnieuw beleeft – en vermoord wordt. Dat verdient al een halve skull aan ironiepunten. Alleen de rest… HAPPY DEATH DAY 2U is een rare film. Een heel rare film. Eerst een woord van waarschuwing. Het is volstrekt zinloos om Christopher Landons HAPPY […]
RECENSIE

Alita: Battle Angel (2019)

Na haar debuut in 1990 was Battle Angel Alita al snel een van de succesvolste manga series ooit. Enkele jaren later kreeg James Cameron de strip onder ogen en was dusdanig onder de indruk dat hij gelijk de rechten kocht. Toch duurde het nog twintig jaar voordat de film er kwam. Cameron bewerkte de zesdelige […]
RECENSIE

The Prodigy (2019)

Leuk natuurlijk, dat het achtjarige zoontje van Sarah en John in THE PRODIGY een genie is. Maar geeft dat hem het recht om ze in het Hongaars uit te schelden en zijn klasgenoten met gereedschappen te bewerken? Om te beginnen een ontboezeming: kinderen in horrorfilms jagen me de stuipen op het lijf. Natuurlijk zal iedereen […]
RECENSIE

Piercing (2018)

DVD/Reed, de hoofdpersoon in PIERCING, wil iemand vermoorden. Met een ijspriem, liefst. Hij bereidt zich zorgvuldig voor, maar had er niet op gerekend dat zijn slachtoffer zich niet volgens zijn verwachtingen zou gedragen. Het is al vrij snel duidelijk dat niet alles op orde is in het hoofd van Reed (Christopher Abbott, vooral bekend als […]
RECENSIE

The Lego Movie 2: The Second Part (2019)

Ook het vervolg op THE LEGO MOVIE barst  van de referenties aan pop culture, obscure Lego-thema’s (kennen we Fabuland nog?) en een hoge grapdichtheid. En waarom ook niet? Er zijn inmiddels zoveel films, historische figuren en tekenfilmpersonages in Lego-vorm uitgebracht dat het zonde zou zijn die niet te gebruiken. THE LEGO MOVIE 2 opent waar […]
RECENSIE

Velvet Buzzsaw (2019)

Dan Gilroy wist een aantal jaar geleden hoge ogen te gooien met het duistere NIGHTCRAWLER. Het kunstzinnige uitgangspunt voor zijn Netflixfilm VELVET BUZZSAW klinkt veelbelovend, maar komt helaas niet uit de verf.   Als kunsthistoricus die actief is binnen de kunstkritiek blijft het me verrassen dat er zo wordt neergekeken op de eigentijdse kunstscene. Dan […]
RECENSIE

Calibre (2018)

Twee mannen uit Edinburgh gaan jagen in de Schotse hooglanden en krijgen al snel mot met de lokale bevolking. Matt Palmers debuutfilm CALIBRE vertrekt overbekend uit de startblokken, maar hij weet slim te spelen met juist die verwachtingen. Het resulteert in een loeispannende film. John Boormans DELIVERANCE (1972) is waarschijnlijk de bekendste film over het […]
RECENSIE

Glass (2019)

Zo erg als in het geval van James McAvoys personage is het gelukkig niet, maar M. Night Shyamalans langverwachte vervolg GLASS bezorgde ondergetekende wel een gespleten gevoel. McAvoy speelde in SPLIT (2016) de krankzinnige Kevin Wendell Crumb, die over maar liefst 24 verschillende persoonlijkheden beschikt. Ook in GLASS voeren zij weer de boventoon. Het mag […]
RECENSIE

The House That Jack Built (2018)

Aan gezelligheid gaat Lars von Trier (ANTICHRIST, MELANCHOLIA) zelden ten onder. Zijn films dalen af in de meest donkere krochten van de menselijke ziel. In THE HOUSE THAT JACK BUILT mag je die afdaling ook letterlijk nemen: Dante achterna, negen cirkels richting allesverzengende hel. Zeven jaar lang was Lars von Trier, 62 intussen, persona non […]
RECENSIE

What Keeps You Alive (2018)

In een jeep, bakkeleiend over muziek, op weg naar een vakantiehuisje – al in het eerste shot verwijst WHAT KEEPS YOU ALIVE naar FUNNY GAMES. In deze Canadese thriller komt het kwaad alleen niet van buiten, maar van heel dichtbij.  In de auto vinden we Jackie en Jules, een pas getrouwd lesbisch stel dat op […]
RECENSIE

Bird Box (2018)

Het is maar goed dat BIRD BOX gebaseerd is op een boek en dat de verfilming al een paar jaar geleden in productie ging, anders zou je haast gaan vermoeden dat-ie is gemaakt om in te haken op het succes van A QUIET PLACE. Deze Netflix-original heeft namelijk wel wat raakvlakken met de horrorfilm die […]
RECENSIE

Bumblebee (2018)

Na vervolgdelen die steeds protseriger en bombastischer werden, neemt de TRANSFORMERS-franchise na vijf films met BUMBLEBEE wijselijk gas terug in de vorm van een kleine prequel die het ontstaansverhaal van de populaire Autobot vertelt. Met een prijzenwinnende arthouseregisseur aan het roer (KUBO AND THE TWO STRINGS’ Travis Knight vervangt Michael Bay), een bescheiden budget van […]
RECENSIE

Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

Vorige maand overleed Stan Lee, de architect van het Marvel-universum. Zijn beroemdste creatie is Spider-Man. De nagenoeg perfecte animatiefilm SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE herinnert ons eraan wat deze superheld (en zijn schepper) zo bijzonder maakt. Anno 2018 valt het niet mee om nog in vervoering te raken wanneer de zoveelste blockbuster rondom Spider-Man wordt aangekondigd. […]
RECENSIE

Aquaman (2018)

Laat het maar aan DC over om zwaar teleur te stellen met Superman en Batman, maar met haar lulligste personage een van haar beste films af te leveren. Aquaman dankt zijn reputatie als meest nutteloze superheld vooral aan de tekenfilmserie SUPER FRIENDS uit de jaren 60. DC probeert de oceaanbewoner al tijden van dat imago […]
RECENSIE

Anna and the Apocalypse (2017)

Kerstmis! The most wonderful time of the year. Of althans, als je die zombieplaag even niet meerekent. Want de walking dead drukken nogal op de kerstvreugde van Anna en haar schoolgenoten… Het is een highconcept pitch: een kerstmusical die zich midden in de zombie-apocalypse afspeelt. Ondanks het hoge gimmick-gehalte, slaagt het Schotse ANNA AND THE […]
RECENSIE

Patient Zero (2018)

De wereld is weer eens ten onder gegaan, ditmaal aan een vorm van rabiës die iedereen die gebeten wordt in een gewelddadig monster verandert. Aan ‘zombie whisperer’ Matt Smith de taak de oorsprong van de plaag te vinden en de mensheid te redden. Omdat er boven de grond geen menselijk leven meer mogelijk is, worden […]
RECENSIE

Mortal Engines (2018)

Het kerstseizoen nadert, dus is het tijd voor de zoveelste post-apocalyptische young adult-adaptatie, ditmaal uit de koker van Peter Jackson en gebaseerd op het eerste deel van de gelijknamige boekenserie van Philip Reeve. In MORTAL ENGINES heeft de mensheid, ver in de toekomst, zijn eigen beschaving weer eens vakkundig om zeep geholpen. De overlevenden hebben […]
RECENSIE

Cam (2018)

Een jonge vrouw die online haar geld verdient, krijgt het zwaar te verduren als de technologie zich tegen haar keert. De plot van Daniel Goldhabers debuut CAM ruikt aan alle kanten naar een aflevering van BLACK MIRROR. En toch is het meer dan dat. Een veel gebruikt en nogal lui tussenwerpsel in filmrecensies wereldwijd: ‘Deze […]
RECENSIE

The Possession of Hannah Grace (2018)

Megan (Shay Mitchell) is een voormalige politieagent. Nadat haar patrouillepartner werd doodgeschoten bij een incident raakte ze aan de drugs en verloor haar baan. Nu is ze aangewezen op een griezelig baantje: nachtdienst in een mortuarium. Een collega waarschuwt Megan nog dat het baantje stressvol kan zijn: “People get weirded out, and see things that […]
RECENSIE

The Ballad of Buster Scruggs (2018)

Daar was hij opeens. De nieuwe film van de gebroeders Coen, gewoon op Netflix: THE BALLAD OF BUSTER SCRUGGS. Zes vignetten, elk een kort westernverhaal. Elk overduidelijk van de Coens – op zowel positieve als negatieve manieren. De titel van de film is ook de titel van het eerste stuk, waarin Tim Blake Nelson een […]
RECENSIE

Climax (2018)

CLIMAX begint met de eindtitels, achterstevoren; een duidelijke verwijzing naar IRRÈVERSIBLE uit 2002. We zijn dus gewaarschuwd. Dit is een film van Gaspar Noé. Je weet van te voren dat niets of niemand zal worden gespaard. De Argentijns-Franse regisseur cultiveert dat compromisloze imago natuurlijk zorgvuldig en plaagt de hoeders van de goede smaak veelvuldig. Hij […]
RECENSIE

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)

‘Laten we hopen dat de volgende vier delen boeiender personages bevatten,’ schreef ik twee jaar geleden over FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM. Helaas: het tweede deel in J.K. Rowlings spin-off-serie van haar Harry Potter-verhalen bevat vooral méér personages, maar ze weten nog minder te boeien. Regisseur David Yates staat sinds THE ORDER OF […]
RECENSIE

Suspiria (2018)

Naar eigen zeggen heeft Luca Guadagnino met SUSPIRIA zijn eerste horrorfilm gemaakt. Maar dan wel eentje die zoveel lagen en verwijzingen heeft, dat spanning en angst ver te zoeken zijn. Als bij de begintitel Six acts and an epilogue, set in divided Berlin in beeld verschijnt, weet je meteen dat je de komende 152 minuten […]
RECENSIE

Overlord (2018)

Een nazizombiefilm onder toeziend oog van J.J. Abrams? Dat belooft wat, want de man heeft in het verleden al vaker bewezen sleetse formules weer tot leven te kunnen brengen. Aan zombiefilms en -series geen gebrek natuurlijk, maar solide oorlogsfilms en geslaagde crossover-projecten zijn tegenwoordig dun gezaaid in Hollywood. Het is aan OVERLORD die leegte te […]
RECENSIE

The Lodgers (2017)

Het gothic horrorgenre lijkt voor te schrijven dat wanneer een broer en zus zonder ouderlijk toezicht een villa delen, vroeg of laat het gegeven van incest om de hoek komt kijken. THE LODGERS ontspringt die dans niet, maar weet dit verplichte nummer vrij creatief in zijn plot te verwerken. Waar deze curieuze trope precies vandaan […]
RECENSIE

Apostle (2018)

Bloed kruipt waar het niet gaan kan. Nadat Gareth Evans het actiegenre op z’n kop zette met de Indonesische vechtfilms THE RAID en het vervolg THE RAID 2: BERANDAL, keerde de Britse regisseur terug naar het moederland voor zijn passieproject APOSTLE: gruwelhorror in een 19e-eeuwse gemeenschap. Godsdienst is het opium van het volk, schreef Karl […]
RECENSIE

Halloween (2018)

Na een reeks gefaalde sequels en overbodige remakes keert Michael Myers op gepaste (bloedige) wijze terug naar Haddonfield. En het is fijn thuiskomen. Zowel voor The Shape als voor de kijker. Regisseur David Gordon Green en co-scenarist Danny McBride brengen het geheel terug naar de basis. De handvol verloren zielen die gek waren op overbodige […]
RECENSIE

Gräns (2018)

Fans van LET THE RIGHT ONE IN spitsen nu de oren (en alle andere zintuigen). John Ajvide Lindqvist, die het scenario van die film schreef naar zijn eigen roman, schreef namelijk ook een kort verhaal dat nu verfilmd is – met even fascinerend resultaat. Sinds zijn debuut met Låt den rätte komma in in 2004 […]
RECENSIE

Hell Fest (2018)

Spookhuizen in attractieparken zijn natuurlijk een perfecte locatie voor een slasher; iedereen loopt al in kostuums en de attracties lenen zich bij uitstek voor het typische kat-en-muisspel tussen moordenaar en beoogd slachtoffer. Het is zo’n goede locatie dat het eigenlijk gek is dat niet veel méér slashers voor zo’n locatie kozen. Het bekendste voorbeeld is […]
RECENSIE

Future World (2018)

James Franco was fantastisch als de slechtste filmmaker ooit in THE DISASTER ARTIST, maar zo’n rol brengt ook een risico met zich mee. Voor je het weet blijkt je volgende film een onbedoelde ramp. Franco is een productieve acteur (150 credits op IMDb), producent (67) en regisseur (39), en de verleiding een lekker smerige slechterik […]
RECENSIE

Picnic At Hanging Rock (2018)

Het jaar 1900. Het is Valentijnsdag en in Australië maken de leerlingen van Appleyard College, een privéschool voor meisjes, onder begeleiding van hun leraressen een picknick-uitstapje naar de berg Hanging Rock. Vier meisjes maken een bergwandeling, er keert er maar eentje terug, en tijdens de zoektocht verdwijnt ook één van de leraressen. Het verhaal inspireerde […]
RECENSIE

John Carpenter live in Utrecht

CONCERT | Op woensdag 10 oktober betrad de legendarische horrorfilmregisseur John Carpenter het podium van de grote zaal in het TivoliVredenburg complex in Utrecht voor een optreden met zijn band. Schokkend Nieuws was er bij en zag dat het bijna goed was Wes Craven, George Romero en Tobe Hooper gaven de geest, maar John Carpenter […]
RECENSIE

The Haunting of Hill House (2018)

Qua verhaal is de Netflix-serie THE HAUNTING OF HILL HOUSE een bijzonder losse aanpassing van het gelijknamige boek van Shirley Jackson. Maar qua sfeer, thematiek, en het oproepen van een aanhoudend, onderhuids gevoel van angst is hij juist opvallend trouw. Voor wie het boek van Jackson en/of de verfilmingen uit 1963 (van Robert Wise) en […]
RECENSIE

Venom (2018)

Na zijn introductie in de comics als naamloos ”buitenaards kostuum” voor Spider-Man in de vroege jaren tachtig, werd het symbiotische organisme Venom al snel een van Marvels meest geliefde personages. Nu, elf jaar na zijn grootschermdebuut in Sam Raimi’s gemankeerde SPIDER-MAN 3, heeft de fan-favoriet eindelijk zijn eigen film. Midden jaren negentig waren er al […]
RECENSIE

Hold the Dark (2018)

Regisseur Jeremy Saulnier (BLUE RUIN, GREEN ROOM) timmert aardig aan de weg. Hij mag de serie TRUE DETECTIVE uit het slop trekken. Op basis van zijn nieuwste film zou dat wel eens verkeerd uit kunnen pakken. Is het nodig dat in een film alles moet worden verklaard om te blijven boeien? Mensen die van film […]
RECENSIE

The House with a Clock in Its Walls (2018)

De regisseur van HOSTEL maakt een kinderfilm: het klinkt als een suggestie voor een komische sketch. Maar THE HOUSE WITH A CLOCK IN ITS WALLS, naar het gelijknamige, geliefde boek van John Bellairs, is toch echt een film van Eli Roth. Zoals veel jeugdklassiekers begint THE HOUSE WITH A CLOCK IN ITS WALLS met een […]
RECENSIE

Kin (2018)

KIN, de debuutfilm van regisseursduo Jonathan en Josh Baker, is een schot in de roos. En niet alleen omdat kleine Eli een enorme, futuristische spacegun gevonden heeft. ‘Van de producenten van STRANGER THINGS’, lezen we op de poster. Die sfeer heeft KIN zeker, met een hoofdrol voor de veertienjarige Eli (Myles Truitt) en een sciencefictionverhaal […]
RECENSIE

Mandy (2018)

MANDY wordt door velen gezien als de wederopstanding van cultheld Nicolas Cage. Maar misschien nog wel belangrijker: het is de terugkeer van Panos Cosmatos, die met deze hallucinante wraakfantasie opnieuw bewijst een van de eigenzinnigste genreregisseurs van deze eeuw te zijn. We maakten voor het eerst kennis met het werk van Cosmatos op het Imagine […]
RECENSIE

The Predator (2018)

Nee, we komen in zijn film niets nieuws over predators te weten, liet regisseur Shane Black weten op de afgelopen Comic Con. Het origineel was een strakke, harde actiefilm dus zijn THE PREDATOR moest dat ook worden. Al kun je je afvragen of hij die ambities ook heeft waargemaakt. Wie de originele PREDATOR uit 1987 […]
RECENSIE

Marjorie Prime (2017)

Voor eenieder die niet warmloopt voor alieninvasies, tijdreisparadoxen en robotapocalypsen, maar toch enige interesse koestert voor sciencefictionthema’s, bevat dit genre een onbekend hoekje: alledaagse sciencefiction. Hier kun je terecht voor films als ROBOT & FRANK, HER en MARJORIE PRIME. Films in dit subgenre draaien doorgaans niet om ingrijpende ontwikkelingen of revolutionaire ontdekkingen, maar vertellen vooral […]
RECENSIE

The Nun (2018)

Terwijl DC en Universal moeite hebben met het opbouwen van een ‘cinematic universe’ lijkt een spookfilmpje uit 2013 vrij eenvoudig een eigen filmuniversum uit de grond te stampen. In THE CONJURING (2013) van James Wan zagen we de schatkamer van Ed en Lorraine Warren; een ruimte gevuld met attributen van hun paranormale uitstapjes. Elk attribuut […]
RECENSIE

Ghoul (2018)

Netflix heeft voor- en nadelen. Een voordeel is dat ze nu in allerlei landen series (co-)produceren, die door alle abonnees bekeken kunnen worden. Hoe zou je anders een korte Indiase horrorserie hebben ontdekt in Nederland? Helaas benut GHOUL de mogelijkheden onvoldoende. De personages zijn Indiaas; veel hangt samen met de onderlinge verhoudingen tussen de Hindoeïstische […]
RECENSIE

The Happytime Murders (2018)

Maanden voor de release van THE HAPPYTIME MURDERS klaagden de makers van Sesamstraat filmproducent STX Productions aan. Met de slogan “No Sesame, All Street” zou STX de indruk wekken dat er een link bestaat tussen de kinderserie en een poppenfilm die allesbehalve kindvriendelijk is. De rechtszaak werd afgewezen, maar dankzij dit nieuws kreeg de productie […]
RECENSIE

Revenge (2017)

Wraak. Het is een populair motief in veel spaghettiwesterns. De eerste seconden van Coralie Fargeats REVENGE roepen dan ook direct een herinnering op aan dat specifieke genre: een shot van een weids woestijnlandschap. Vanuit de verte komt de held of heldin langzaam op ons af. Heldin Jennifer (Matilda Lutz) komt alleen niet het beeld binnengereden […]
RECENSIE

The Meg (2018)

Echt goede haaienfilms zijn zeldzaam, maar de strijd tussen mens en vis levert af en toe vermakelijke zomerpulp op. THE MEG mikt heel bewust op die categorie. Het scenario van Jon en Erich Hoeber en Dean Georgaris gaat volgens het boekje: in de openingsscène zien we Jonas Taylor (Jason Statham) middenin een reddingsmissie in een […]
RECENSIE

Under the Silver Lake (2018)

Heeft Sam in UNDER THE SILVER LAKE nou een vreemd complot ontdekt na de mysterieuze verdwijning van zijn knappe buurvrouw? Of zegt zijn obsessie juist iets over onze eigen ongezonde band met de popcultuur? Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar eigenlijk is UNDER THE SILVER LAKE een perfecte metgezel van Steven […]
RECENSIE

The Darkest Minds (2018)

Meiden van een jaar of veertien, vijftien vinden de sciencefictionfilm THE DARKEST MINDS waarschijnlijk helemaal fantastisch, maar dat is ten onrechte. En toch, goede Young Adult-films: het kán wel. In de eerste helft van je tienerjaren beleef je veel dingen voor het eerst. Het eerste eten dat je echt lekker vindt, het eerste vakantieoord waar […]
RECENSIE

The Man Who Killed Don Quixote (2018)

In THE MAN WHO KILLED DON QUIXOTE volgen we het kronkelige pad tussen werkelijkheid en verbeelding, waarop schoenmaker-edelman Don Quixote en zijn regisseur-schildknaap hun weg zoeken. Regisseur Terry Gilliam heeft er zichtbaar plezier in om het hen zo lastig mogelijk te maken, zelfs als ze uiteindelijk voornamelijk maar wat ronddwalen. Gefrustreerde reclame-regisseur Toby (Adam Driver) […]
RECENSIE

Ant-Man and the Wasp (2018)

Na de totale ontreddering waarin Thanos ons achterliet in AVENGERS: INFINITY WAR kan de wereld wel wat luchtig vermaak gebruiken. Enter Ant-Man. Ook het tweede avontuur van mierenfluisteraar Scott Lang (Paul Rudd) is een lichtvoetige heist-comedy. Deze sidequel verklaart waarom Ant-Man titanenstrijd INFINITY WAR aan zich voorbij liet gaan: hij had huisarrest. Nadat Captain America […]
RECENSIE

The Place (2017)

Komt een man bij de duivel… Of een vrouw… Of een heleboel mannen en vrouwen. Aan zijn tafeltje in het café legt hij haarfijn uit wat het principe ‘voor wat hoort wat’ betekent. Het uitstekende uitgangspunt van THE PLACE mondt helaas uit in een voorspelbare, zelfs saaie film. Verduiveld nog aan toe! De premisse van […]
RECENSIE

Tiere (2017)

Ah, vakantietijd! En wat is er met deze hitte nou verfrissender dan lekker naar Zwitserland te gaan? Voor Anna en Nick belooft de reis echter niet veel goeds. Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen. Greg Zglinski’s TIERE past in een lange traditie van filmhuisfilms die zeer spaarzaam wat genre-elementen gebruikt om […]
RECENSIE

The First Purge (2018)

Met THE PURGE: ELECTION YEAR (2016) werd de trilogie die begon met THE PURGE (2013) netjes afgerond. Alles wat te zeggen viel over een fascistisch Amerika dat een dag per jaar gebruikt om de onderste laag van de bevolking uit te dunnen, was gezegd. Toch is er nu een origin story met THE FIRST PURGE. […]
RECENSIE

Tau (2018)

Hoe zou het zijn om vast te zitten in het huis van de toekomst waar een supercomputer de dienst uitmaakt? TAU neemt het als futuristisch uitgangspunt, maar haalt het niet bij een aflevering van BLACK MIRROR. Julia (Maika Monroe uit IT FOLLOWS en THE GUEST) is een sjacheraar die haar charmes gebruikt om te overleven. […]
RECENSIE

Incredibles 2 (2018)

Toen Pixars THE INCREDIBLES uitkwam in 2004 lag het hele concept van Marvels cinematische universum nog op de tekentafel. Het zou vier jaar duren voordat IRON MAN de aftrap nam voor de vloedgolf aan superheldenfilms die sinds die dag over ons heen is gespoeld. Brad Birds getekende epos over een superheldenfamilie was in feite de […]
RECENSIE

Hotel Artemis (2018)

Nadat komend voorjaar de JOHN WICK-trilogie wordt afgerond, kunnen we ons opmaken voor een televisieserie over het Continental-hotel. HOTEL ARTEMIS weet dat gras geniepig voor de voeten van de Wicks moordende collega’s weg te maaien. Artemis is weliswaar niet exact zoals de hotelketen waar John Wick graag incheckt, maar kent wel aardig wat overeenkomsten. Elke […]
RECENSIE

Redbad (2018)

Roel Reiné heeft iets opmerkelijks gedaan: hipsters een praktisch nut geven. In de strijdscènes van REDBAD figureren er ruim vierhonderd. De helft blauwogig met blond, rossig of grijs haar – de Friezen, Vikingen en Denen. De andere helft donkerogig met bruin, zwart of grijs haar – de Franken. Het is een geslaagde variatie op de […]
RECENSIE

Hereditary (2018)

Lezers van Schokkend Nieuws weten maar al te goed wat een jump scare is. ‘Het huiveringwekkende effect van HEREDITARY,’ schrijft recensent George Vermij, ‘leunt vooral op het tegenovergestelde: het oprekken van de angst totdat die bijna niet meer te verdragen is.’ Ervaren kijkers voelen hem al snel aankomen: iemand wordt in stilte gevolgd door de […]
RECENSIE

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

JURASSIC WORLD, het vierde deel in de Jurassic Park-franchise, staat momenteel op plek vijf van de box office-ranglijst aller tijden. Blijkbaar reden genoeg om weer een horde dino’s los te laten in de bioscoop. Vraag is alleen: zitten we op die beesten te wachten? Drie jaar na het sluiten van het Jurassic World-themapark keren Owen […]
RECENSIE

Ghostland (2018)

Pascal Laugier bewijst, tien jaar na MARTYRS, dat zijn aanpak nog altijd voornamelijk gebaseerd is op misogyn effectbejag. Ik heb de waardering onder het horrorfestivalpubliek voor Laugiers doorbraakfilm MARTYRS (2008) nooit zo begrepen. Ik vermoed dat de sadistische helletocht vooral populair is omdat je ermee kunt opscheppen over je uithoudingsvermogen. De film waarin o.a. een […]
RECENSIE

Solo: A Star Wars Story (2018)

De nieuwe toevoegingen aan de Star Wars-sage liggen gevoelig. Disneys uitbreidingen aan het universum hebben fans al verdeeld en SOLO: A STAR WARS STORY zal daar geen verandering in brengen. De inslag van de nieuwe delen van de serie is tweeledig. Deels willen de films terugvallen op dat oude gevoel dat de oorspronkelijke trilogie overbracht. […]
RECENSIE

Insidious: The Last Key (2018)

Als een horrorreeks in de jaren ’80 bij deel vier was aanbeland, kon je je als kijker maar beter instellen op een belabberd werkje. Zo erg is het bij INSIDIOUS: THE LAST KEY nog niet, maar de formule begint inmiddels wel te piepen en te kraken als een enge keldertrap. De eerste INSIDIOUS was in 2010 een […]
RECENSIE

Deadpool 2 (2018)

In het vervolg op de superheldenhit uit 2016 probeert Deadpool te voorkomen dat een jonge mutant wordt gedood door een soldaat uit de toekomst. Om in zijn missie te slagen, moet Pool Boy een gloednieuw superheldenteam uit de grond stampen. Het resultaat is een kick-ass kruising tussen X-MEN en THE TERMINATOR, maar dan met heel […]
RECENSIE

The Rain (seizoen 1) (2018–2020)

In de Deense postapocalyptische serie THE RAIN, waarvan Netflix vorige week het eerste seizoen beschikbaar maakte, is de regen haast nog dodelijker dan de tienerhormonen. eiArme Simone. Wordt ze nét uitgevraagd door die ene leuke jongen, stormt haar vader opeens de school binnen in wilde paniek. Weg! Ze moeten weg! Hij roept iets over een […]
RECENSIE

Ash vs Evil Dead (seizoen 3) (2015–2018)

Ashy Slashy is terug, voor de allerlaatste keer. In het derde seizoen van ASH VS EVIL DEAD wordt Bruce Campbells Ash Williams tot het uiterste getest om samen met Ghostbeaters Pablo en Kelly én zijn pas-ontdekte dochter Brandy het Kwaad te verslaan, de Necronomicon te vernietigen en de mensheid voor eens en altijd te redden […]
RECENSIE

Bad Samaritan (2018)

Ken je dat verhaal van de dronken acteur die zijn handtekening dacht te zetten op het servetje van een gewiekste producent/regisseur? Bleek dat servetje mooi een contract te wezen! Kul natuurlijk, maar het is lastig een andere verklaring te bedenken voor de aanwezigheid van de immer genietbare David Tennant in het bespottelijke BAD SAMARITAN. Een […]
RECENSIE

Isle of Dogs (2018)

Wes Andersons ISLE OF DOGS ging er op het Imagine Film Festival vandoor met de publieksprijs, de Silver Scream Award. Het is moeilijk niet gecharmeerd te raken door de film, maar zit er wel voldoende inhoud onder het zorgvuldig gemanicuurde oppervlak? Anderson maakte al eens eerder een stop-motion animatiefilm: het heerlijke FANTASTIC MR. FOX uit […]
RECENSIE

Truth or Dare (2018)

Er is niets vernieuwends aan TRUTH OR DARE. Alhoewel… misschien toch iets: waar veel recente horrorfilms zich laten inspireren door de jaren tachtig, neemt de nieuwste Blumhouse-productie juist een voorschotje op de jarennegentignostalgie die waarschijnlijk spoedig zal toeslaan. De film speelt zich weliswaar af in het heden, maar laat zich bekijken als een typische horrorfilm […]
RECENSIE

Have a Nice Day (2017)

HAVE A NICE DAY is het passieproject van Chinese animator Liu Jian, waar hij vijf jaar lang aan werkte. Naast de regie is ook de animatie, het script en zelfs wat van de muziek van zijn hand. Net als met zijn eerste film PIERCING I zoomt hij met zijn nieuwste in op de onderkant van […]
RECENSIE

Avengers: Infinity War (2018)

Dit is het. Het begin van het einde van Marvels ambitieuze driefasenplan. De verhaallijn die tien jaar geleden begon met verrassingshit IRON MAN, en vervolgens gedurende zeventien films vakkundig op- en uitgebouwd werd, nadert zijn langverwachte conclusie: de grote eindbaasconfrontatie tussen de Avengers en intergalactische superschurk Thanos. De komst van Thanos hangt al sinds THE […]
RECENSIE

A Quiet Place (2018)

In een filmwereld vol blockbusters met overdonderende explosies en bombastische soundtracks, bewijst A QUIET PLACE dat de stilte minstens zo oorverdovend kan zijn. Op dag 89 van de Apocalyps sluipt een gezin op blote voeten door een verlaten supermarkt. Ze scharrelen wat bruikbare dingen bij elkaar van de restjes die nog over zijn in de […]
RECENSIE

Lost in Space (seizoen 1) (2018–2021)

Eerdere pogingen om de sciencefictionserie LOST IN SPACE (1965-1968) nieuw leven in te blazen waren niet erg succesvol. Maar na de teleurstellende filmversie uit 1998 en een valse start met een door John Woo geregisseerde maar nooit vertoonde pilot in 2004, is er nu dan toch eindelijk een redelijk geslaagde remake. LOST IN SPACE was […]
RECENSIE

Twin Peaks: A Limited Event Series (2017)

Een terugkeer van een televisieserie na vijfentwintig jaar, dat zijn zware verwachtingen waar de makers aan moeten voldoen. TWIN PEAKS: THE RETURN, het officiële derde seizoen van culthit TWIN PEAKS, heeft gelukkig dezelfde mensen aan het roer: Mark Frost, en bovenal David Lynch. Directeur van de Amerikaanse betaalzender Showtime, David Nevins, tevens de geldschieter voor […]
RECENSIE

Hostiles (2017)

Hoe traditioneel het genre ook is: zelfs de western is aan veranderingen onderhevig. Het sombere HOSTILES met Christian Bale is onderdeel van die ontwikkeling. Nadat Clint Eastwood het genre demythologiseerde met UNFORGIVEN (1992), volgden meer westerns die braken met het valse heroïsme en het traditionele cowboys vs. indians-verhaaltje. TRUE GRIT (The Coen Brothers, 2010), MEEK’S […]

Oudere reviews
Nieuwere reviews

Schokkend Nieuws

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers.

Ons magazine verschijnt tweemaandelijks.

Abonnee worden

Updates

  • Nieuws
  • Podcast
  • Video

Recensies

  • Alles
  • Horror
  • Sciencefiction
  • Fantasy
  • Thriller
  • Animatie

Het magazine

  • Verkooppunten
  • Word abonnee
  • Steun ons
  • Adverteren
  • © 2025 Schokkend Nieuws Filmmagazine
  • Algemene voorwaarden